Жаһандану заманында өркениет жалына жармасқан кез келген ел үшін сыртқы саясаттың орны ішкі саясаттан гөрі бөлек, сипаты өзгерек. Себебі, сыртқы саясаттың мақсаты – әлемдегі, жалпы, дүниенің әр қиырындағы мемлекеттермен жүйелі байланыс орнату, тиімді дипломатиялық қарым-қатынас орнықтыру. Яғни, Қазақстанның БҰҰ Қауіпсіздік Кеңесіне тұрақты емес мүшелігіне сайлануы оның сыртқы саясаттағы бейбіт бастамаларын жүзеге асыруына мол мүмкіндік береді.
2017 жылы – еліміз үшін айтулы жыл. Себебі, биыл Қазақстан БҰҰ Қауіпсіздік Кеңесінің Тұрақты емес мүшесі ретінде өз миссиясын бастады. 2016 жылдың 28 маусымы күні БҰҰ-ның Нью-Йорктегі штаб-пәтерінде Қазақстан БҰҰ Қауіпсіздік кеңесінің 2017-2018 жылдардағы Тұрақты емес мүшесі болып сайланғаны баршаға мәлім. Сол тұста еліміз Тайланд мемлекетінен озық болып, айқын басымдықпен жеңіске жетті. Бұл – мемлекетіміз бағындырған биік белестердің бірі. Биылғы жылдың 1 қаңтарынан бастап, біз БҰҰ Қауіпсіздік Кеңесінің Тұрақты емес мүшесі ретінде өз жұмысымызды бастап кеттік. Енді еліміз алдағы екі жыл бойы БҰҰ Қауіпсіздік Кеңесінің Тұрақты емес мүшесі ретінде келелі мәселелерге назар аударатын болады. Мәселен, Еуразия кеңістігіндегі, Орталық Азия өңіріндегі экономикаға, экологияға, медицинаға, көші-қон саясатына, терроризм мен экстремизмге қатысты өзекті мәселелер айрықша назарда тұрмақ. Әсіресе, Орталық Азиядағы өңірлік қауіпсіздік, оның ішінде Ауғанстандағы әлеуметтік-экономикалық жағдайды саяси тұрғыдан оңтайландыру секілді мәселелерге көп көңіл бөлінеді деп ойлаймын. Өзіне жүктелген миссияны орындау барысында Қазақстан ядролық қарудың таралуын болдырмау, бейбітшілік пен ядролық қарусыз әлем құру идеясын ілгерілету бойынша БҰҰ Қауіпсіздік Кеңесінің басқа да мүшелерімен тығыз ынтымақтастықта жұмыс істейтініне сенімдімін.
Жалпы, сыртқы саясатқа мемлекет тарапынан айрықша көңіл бөлінсе, ол белгілі бір мөлшерде ішкі саясаттың да дұрыс қалыптасуына септігін тигізеді. Мәселен, шетелден инвестиция тарту, әлем елдерімен өзара мүдделестік тетігін жандандыру, сауда-саттық, экономика, мәдени-рухани салаларды дамыту... Бұлардың барлығына тиімді де жүйелі жүргізілген сыртқы саясаттың негізінде ғана қол жеткізуге болады. Ал ол сөзсіз, мемлекеттің ішкі саясаты деңгейінің көтерілуіне әсер етпей қоймасы анық. Ендеше, сындарлы сыртқы саясат – елді ілгерілетуші бірден-бір локомотив.
«Адамның күні – адаммен» деген сөз бар. Мұны бір мемлекеттің екінші мемлекетпен ара-қатынасына байланысты да қолдануға болады. Даму көшінен қалыс қалғысы келмейтін ел өзге мемлекетпен өзара түсіністік рәуіште қарым-қатынас орната білсе, одан ешкім ұтпаса, ұтылмасы анық. Әрине, әр елдің тек өзіне ғана тән даму жолы, бағыт-бағдары бар. Мемлекетіміздің қадамы нық болсын десек, біз өзге елдің жүріп өткен жолынан, бағыт-бағдарынан тәжірибе жинап, білмейтін тұстарымызды үйренуіміз керек. Бұл ел ішіндегі сан түрлі саланы дамытып қана қоймай, халықтың өмір сүру сапасын жақсартуға, өркениетті елдермен иық тірестіре алатындай деңгейге жетуге ықпалын тигізбек.
Қазақстан – өзінің саяси реформаларының дұрыс жүргізілуінің арқасында төрткүл дүниеге танылған мемлекет. Еліміздің Тәуелсіздік алған ширек ғасырдан астам уақыттан бергі сыртқы саясаттағы басты бағыты – көпвекторлылық. Оның артықшылығы неде? Көпвекторлылық дүние жүзіндегі барлық елмен жақсы пейіл-ниетте болу, сол арқылы әлем алдында абыройлы ел атану. Демек, көпвекторлылық – Қазақстан 25 жыл уақыт бойы басшылыққа алып келе жатқан басты бағдар.
Еліміздің осы жылдар ішінде жүріп өткен жолына үңілсек, көпвекторлылық саясатының дұрыс таңдалып алынғанына, оның мемлекеттің дамуына көп пайдасын тигізгеніне көз жеткізе аламыз. Қазіргі таңда біз Біріккен Ұлттар Ұйымы, Еуропадағы қауіпсіздік және ынтымақтастық ұйымы секілді жетекші құрылымдардың, басқа да исламдық қаржылық институттар мен бірлестіктердің белді мүшесіне, сондай-ақ, жаһанды толғандырып отырған мәселелер талқыланатын ауқымды үнқатысу алаңына айналдық. Бір сөзбен айтқанда, Қазақстан – Батыс әлемімен де, Шығыс әлемімен де тиімді байланыс орнықтырып үлгерген Орталық Азиядағы бірден-бір беделді мемлекет. Мұндай деңгейге біз әлем елдерінің барлығына теңдей бағытталған көпвекторлы саясатымыздың арқасында қол жеткіздік.
Қазақстан – БҰҰ-ның белді мүшесі. Мемлекет басшысы Нұрсұлтан Назарбаев БҰҰ-ның маңызды сессияларына сан мәрте қатысқанына тарих куә. Қазақстан Президенті ауқымды жиындарға қатысып қана қоймай, биік мінберлерде тұрып, халықаралық қауіпсіздікке қатысты өзекті бастамаларды көтеріп, ой-пайымдарын жаһан жұртына жеткізе білді. Былтыр Елбасы Вашингтонда Ядролық қауіпсіздікке қатысты өткен IV Саммиттің биік мінберінде тұрып, «Әлем. XXI ғасыр» манифесін жариялап, ғаламдық маңызы бар мәселелерді ортаға тастады. Елбасы айтқан ой-пайымдардың идеялық өзегі – соғыстың алдын алу, әлем болып ядролық қару-жарақтан бас тарту, жаһан бойынша сынақ полигондарын жабу. Бұл Қазақстанның тәуелсіздігін алған уақыттан бері үзбей көтеріп келе жатқан мәселесі. Себебі, еліміз Семей сынақ полигонын жабу арқылы дүние жүзіне бейбітсүйгіш ел ретінде танылды, әлем лидерлерінің санасына «соғыс өртін тұтатпау, керісінше, оны өшіру әр елдің өз қолында» екенін ұялата білді. Сондықтан Нұрсұлтан Назарбаевтың «Әлем. XXI ғасыр» манифесі – жаһан жұртына тасталған үндеу. Ал оның мақсаты – ядролық қарусыз әлем құру. Манифестің маңызды болғаны соншалық, ол БҰҰ Бас Ассамблеясы мен БҰҰ Қауіпсіздік Кеңесінің ресми құжатына айналып үлгерді. Алдағы уақытта біз ауқымды іргелі ұйым артқан сенім үдесінен шығу үшін осы бағыттағы жұмыстарымызды нәтижелі түрде жалғастыра беруіміз керек.
Өткен жылы Астанада «Ядролық қарусыз әлем құру» тақырыбында халықаралық конференция өтті. Оған көп мемлекеттен делегаттар келіп, Қазақстанның ядролық қарудан бас тарту бағытында көтерген бастамаларын қолдап, өз тараптарынан ризашылықтарын жеткізді.
Жалпы, ХХІ ғасырдағы әлемдік және аймақтық қауіпсіздікті қамтамасыз етуде ядролық қауіпсіздіктің алар орны ерекше. Өйткені, бүгінгі күні әлемнің әр түкпірінде түрлі қақтығыстар, қарама-қайшылықтар орын алуда. Лаңкестік ұйымдар халықты үрейлендіріп, жарылыстар ошағы көбеюде. Сол лаңкестердің қолына әлгі қару түсетін болса не болады? Онда жалпы адамзатқа қауіп төнбей ме?! Міне, сол себепті де бұл мәселеде Елбасы Нұрсұлтан Назарбаевтың рөлі орасан. Ендеше, ғаламдық қауіпсіздікті аймақтық қауіпсіздік мәселелерімен ұштастыра білген Нұрсұлтан Назарбаевтың бастамаларының бағалануы – заңдылық. Алдағы уақытта Қазақстан терроризм мен экстремизге қарсы саясатты ашық түрде жүргізіп жүрген ел ретінде бұл бағыттағы жұмыстарды одан әрі белсенді түрде жалғастыра бермек.
Бұдан бөлек, Қазақстан Шанхай ынтымақтастық ұйымы, Ислам Ынтымақтастығы Ұйымы сынды жетекші құрылымдардың да толыққанды мүшесі. Мәселен, ШЫҰ елімізге экономикалық жағынан айтарлықтай септігін тигізіп келеді, Жібек жолын қайта жандандыру бағытында инвестициялар тартылып, «Батыс Еуропа – Батыс Қытай» жобасы аясында еліміз аумағында қаншама жолдар төселіп, жолға қажетті қызмет көрсету инфрақұрылымдары салынды.
Сондықтан бұл ұйым аясындағы ынтымақтастық біз үшін өте тиімді әрі пайдалы. Ислам елдеріндегі ауқымды саяси, экономикалық құрылымдармен, оның ішінде Ислам инвестициялық қорымен, Ислам даму банкімен өзара байланысты жандандырудың да біз үшін берері көп. Себебі, араб елдерінің, оның ішінде Сауд Арабиясы, Катар, Оман, Иран мемлекеттерінің инвестиция жағынан мүмкіндігі мол. Біз сол мүмкіндікті құр жібермей, өз елімізге инвестиция тартып, экономикамызды дамыта беруіміз керек.
Жалпы, жақын болашақта Қазақстанның сыртқы саясаттағы жұмыстары күрделеніп, жаңаша қарқын ала түспек. Өйткені, бізді межелі міндеттер күтіп тұр. Биылдың өзінде елімізде тарих парағына жазылатын ауқымды оқиғалар өтеді. Мәселен, ЭКСПО-2017 халықаралық мамандандырылған көрмесі. Оған қаншама елден арнайы делегациялар келіп, қатыспақ. Демек, мұндай жауапкершілікке толы кезеңде абырой биігінен көріну Қазақстан үшін сын болғалы тұр. Егер, дәл осындай сын сағатынан сүрінбей өтсек, онда бұл еліміздің өсіп-өркендеуіне, сыртқы саясаттағы рөлін нығайтуға, экономиканың дамуына жол ашар еді.
Қазір, Құдайға шүкір, салыстырмалы түрде айтар болсақ, Қазақстан көп елден көш ілгері. Ендігі мақсатымыз – кем-кетік жерімізді толтырып, дамыған елдердің қатарынан ойып тұрып орын алу, сол арқылы мемлекет абыройын асқақтату.
Төлеутай СҮЛЕЙМЕНОВ,
Қазақстан Республикасы Президентінің жанындағы Мемлекеттік басқару академиясының профессоры,
Қазақстанның тұңғыш Сыртқы істер министрі