13 Қаңтар, 2017

Ескі көліктен құтылудың жолы қандай?

636 рет
көрсетілді
9 мин
оқу үшін
«Темір тұлпарлар» да тозады, бірақ олардың тозу мерзімі әртүрлі. Еуропалықтар, жапондар сияқты жиі ауыстырып тұруға болады, әрине. Әбден жүруге жарамай шашылып қалғанша салдырлатып міне беретіндер де бар. Ол әр елдің автокөлік өнеркәсібінің даму деңгейіне қарай әртүрлі болып келеді. Мәселен, Еуропа елдерінде көлікті міну мерзімі 8 жылдан аспауға тиіс екен, бірақ иелері бірнеше жылдан кейін-ақ «қорымға» жібергенді жөн санайды. АҚШ-та да сол шамада. Жапонияда көлікті екі жыл сайын «сякэн», яғни, техникалық тексеруден өткізіп тұру керек, сол үшін иелері автосын сатып құтылғанды, не болмаса қайта өңдеуге жібергенді жөн санайды. Себебі, техникалық тексеруден өткізу құны қымбат, «тұлпарыңа» қойылатын техникалық талаптар өте қиын, талапқа сай емес көліктерді жөндету тағы да қалтаға соғады. Сол үшін «сяконнан» жалтарған жапондар көлігін сатып құтылғанды, не болмаса қайта өңдейтін жерге тапсыра салғанды артық көреді екен. Әрине, Еуропа мен Жапониядан келген ескі көліктерге деген сұраныс пост­кеңестік елдерде өте жоғары. Сол үшін де оларда автокөлігін қалай кә­де­ге жаратқысы келсе де таңдау бар.  

Көліктер қалай қабылдануда?

Елімізде өткен жылдың 21 қара­шасынан бастап көне көліктерді қабылдайтын қанатқақты жоба бас­тал­ғаны белгілі. Бір жарым айға жет­пейтін уақыт ішінде жобаның аяқ алысы, автокөлік иелерінің ықылас-ынтасы жаман емес екені байқалды. Мәселен, Шымкенттегі қабылдау орталығында 661 автокөлік жиналса, Қостанайда 672 адам көлігін «қо­рымға» өткізіпті. Үштікті Ақтөбе облысы түйіндейді, бұл облыста 412 машина тапсырылған. Энергетика министрлігінің мәлі­метіне сенсек, қабылданған көлік­тер­дің орташа «жасы» 25-30 жыл екен. Бірінші санат, яғни қаңқасы сау, есік, капот, жүксалғыштың қақпағы сынды негізгі бөліктері, коробка, радиатор, аккумулятор, дөңгелек сияқты ірі бөл­шектері сау көліктер 150 мың теңгеге бағаланған. Тек 2 көлік қана 2-санатқа жатқызылып, 48  мың теңге төленіпті. 16 қаңтардан бастап «ӨКМ Опе­ра­торы» ЖШС тозығы жеткен көлік құралдарын өткізуді ынталандыру бағдарламасын толығымен іске қос­пақ. Жоба сол күнге дейін уақытша тоқтап тұр. Қалалар мен ондағы қа­был­дау орындарының мекен-жайы, телефондары сияқты тиісті ақпараттар ғаламторға салынған. Біз Астана­дағы орталыққа автокөлік иесі ретін­де хабарласып көрген едік. Қазір барлық орталықтарда көне көліктерді бағалау және қабылдауды жетілдіру бойынша жұмыс жүргізіліп жатыр. 16-сы күні хабарласыңыз. Қажетті құжат­тар, машинаға қойылатын талап­тар компанияның сайтында, БАҚ-тар­да хабарланады, деген жауап алдық. Халыққа ыңғайлы болуы үшін, «ӨКМ Операторы» электронды кезек жүйесін енгізіп, ескі көліктерді жинайтын бекеттердің кестесін де жасамақшы көрінеді.  

Көне көлігін қимайтындар да кездеседі

Ескі көліктерді қабылдап алып, қайта кә­деге жаратудың тиімді тұстарын ешкім жоққа шығара алмайды. Дегенмен, кө­лі­гін қимаған автокөлік иелеріне де тү­сі­ністікпен қараған жөн сияқты. Олар­дың да айтары, дәйектері бар. Мысалы, Асылбек есімді жігіт аға­сы­ның 1994 жылғы Audi 80 B 4 маркалы кө­лігін мініп жүргеніне бірнеше жыл болыпты. Әу баста 350 мың теңгеге сатып алған екен. Ескі болса да, төзімді, адам тасуға да, жүк артуға да жарап тұрған германиялық кө­лік соңғы уақытта сыр бере бастаған. Асылбек бізге: – Өткізер едім, бірақ төлейтін ақшасы аз­дау екен. Қазір 150 мың теңгеге маши­на сатып ала алмайсың, одан екі есе көп ақшаға да жөні түзу көлік келмейді. Кө­лігімді өткізіп жіберсем, шаруаларым тоқ­тап қалайын деп тұр, – деді. – Audi ескі бол­са да жүріп тұр. Шамалы ақша жұм­сап бір жөндетіп алсам, тағы бір-екі жыл ай­дау­ға жарайды. Әсел есімді бойжеткен де ескі көлігін өт­кі­зуге қимай жүргендердің бірі. Volkswagen­­ Golf IV маркалы көлігі зауыт­тан 1992 жылы шыққан. Ескі де болса қала­ның ішінде мінуге жарап тұр, бензинді де аз «жейді». – Ескі көліктерді қабылдайтын жер туралы ғаламтордан білдім. Хабарласып, 150 мың теңге төлейтінін білдім. Бұл аздау. Қазір автобазарларда Golf IV бұдан қымбат тұрады, – дейді Әсел. Дегенмен, ескі көліктерді қабылдау орындарына өткізу уақыт талабынан туындап отырған, міндетті түрде жүзеге асырылуы керек шара деп ойлаймыз. Себебі, елімізде тозығы жеткен көліктер жыл санап көбейіп барады. Оның экологияға зиян­ын айтпағанда, отандық автоөнеркәсіп саласын аяқтан шалатын факторлардың бірі екендігі белгілі. Оған қоса, қозғалыс қауіпсіздігіне, жолдарды тез тоздыруға да әсер етеді. Ресми мәліметтерге сүйенсек, Қазақ­стан­­дағы барлығы 4,5 миллион же­ңіл авто­көліктің жартысына жуығы 20 жылдан астам уақыт мінілген екен.  Ендігі мақ­сат – осы ескі көліктерді азайту, оларды жаңа көліктермен алмастыру. Парламент Мәжілісінің депутаты, Қазақстан Машина жасаушылар одағының президенті Мейрам Пішембаевтың сөзіне қарағанда, көлік жүргізушілерді жаңа көлікке мінгізуге мүмкіндік бар. Мәселен, Өскемендегі автокөлік зауытында жылына 120 мың автомобиль шығарылады деп жоспарланған. Зауытта 6 мыңға жуық адам жұмыспен қамтылатынын, кәсіпорын аумағында 400 гектарға жуық ауданды алып жататын технопарк болатынын ескерсек, бірнеше қоянды бір оқпен атып алуға мүмкіндік туады деген сөз. Біріншіден, халықтың ескі көліктен түсіп, жаңа көлік алуға ықыласы артады. Екіншіден, зауыт жанындағы технопарктерде қажетті бөлшектер шығарылады. Шетелден көлік қана емес, оның бөлшектерін, мотор майы, тежегіш сұйықтығы, антифриз сынды қажеттіліктерін әкелу үшін оның бастапқы бағасынан бөлек, кедендік шығындары да қымбаттағанын ескерсек, автоәуесқойларға өз құмарлықтарын өз елімізде өтеген тиімдірек. Соның арқасында еліміздің автоөнеркәсіп саласы да алға жылжуы тиіс.  

Ескірген машинаның ендігі күйі

Қайта кәдеге жарату зауытына тап­­сы­рылған көліктерге не болады? Алды­мен оны өлшейді, радиациялық әсері тек­серіледі. Содан соң қауіпті деген май, басқа да сұйықтықтары ағызылып, акку­­муляторы алынып, резеңке заттары ағы­тылып тасталады. Кәдеге жарауы мүм­кін, бүтін деген бөлшектері де бөлек алынады. Сосын, шредерде ұсақталып, металл күйінде балқыту зауытына жіберіледі. Жалпы, 1 литр машина майының 200 тоннаға тарта топырақты ластап, ол жерді ондаған жыл бойы пайдалануға жарамсыз етіп тастайтыны ғылымда дәлелденген. Оған жыл сайын жарамсыз болып қалатын 90 мың тоннаға жуық дөңгелек шинаны қосыңыз. Осы сияқты қоршаған ортаға зиян келтіретін заттар көне көліктерді кәдеге жарататын жерлерде жиналса, құрылыс мақсаттарына қолданылса, зиянның орнына пайда көруге болар еді. Жуырда, Қарағандыда «Recycling Company» ЖШС қолданыстан шық­қан көліктерді кәдеге жаратумен шұғыл­да­на­тын зауыт салынатыны белгілі болды. Зауыт­тағы италиялық қондырғының кө­ме­гімен сағатына 20-25 көлікті, әр ауысым сайын 150 жеңіл көлікті үгітіп, жыл сайын 50 мың автокөлікті шикізатқа айналдыруға болады екен. Яғни, көлігінен құтылғысы келетіндер болса, қол ұшын беретін зауыттарға кенде болмаймыз. Ал «ӨКМ Операторы» ЖШС-ның тозығы жеткен көлік құралдарын ынталандыру бағдарламасы бірнеше күннен кейін, яғни 16 қаңтардан бастап еліміздің 17 қаласында толығымен іске қосылады. Қанатқақты жобаның аясында әр қалада жүздеген көліктердің тапсырылғанын ескерсек, «қартайған» көліктерінен құтылуға асығатындар қатары аз болмайтын сыңайлы. Арнұр АСҚАР, «Егемен Қазақстан»