1 сәуір – Күлкі күні
БІРДЕ...
Көрнекті ақын Жарасқан Әбдірашевтің «Тамаша» әзіл-оспақ отауында редактор болып қызмет атқарып жүрген кезі болса керек. Сол жылдары белгілі әнші Мақпал Жүнісова Республика сарайында жеке концертін өткізбек болады да, Қазақстанның халық әртісі Тұңғышбай Жаманқұловтан аталған шараны жүргізіп беруді сұрайды. Әрине, ол кісі өзі құрмет тұтатын қарындасының өтінішін құп алып, келісімін береді. Ертесіне бұқаралық ақпарат құралдарының барлығы Мақпал Жүнісованың концерті болатынын және оны «Тамашаның» тарланы Тұңғышбай Жаманқұлов жүргізетінін ұлардай шулап, жалпақ жұртқа жария етеді. Ол сөз сатираның серкесі Жарасқан ағамыздың да құлағына жетеді. «Тамаша» әзіл-оспақ отауынан Тұңғышбайдың кетіп қалғанына іштей ренжіңкіреп жүрген ол, өз назын эпиграмма арқылы білдіріп, жазғанын жігіттерден беріп жібереді.
«Квартира ма?
Тұңғышбайға тиесі.
Машина ма?
Тұңғышбайға тиесі.
Атақ-даңқ па?
Тұңғышбайға тиесі.
Өйткені, ол –
Мақпалдың конференсиесі.
Ал Мақпал кім?
Ал Мақпал –
Нұрқаділов Заманбектің иесі.»
Тұңғышбай Жаманқұлов әлгі риясыз әзілді мұқият оқып, дереу жауап жазады да шәкірті Асылбек Боранбаевтан беріп жібереді.
«Квартира ма?
Тұңғышбайға тиесі.
Машина ма?
Тұңғышбайға тиесі.
Атақ-даңқ па?
Тұңғышбайға тиесі...
Деп қағытып
Жарасқан,
Өнерімнің сөз қылыпты киесін.
Жүйелі сөз табады ғой жүйесін,
Жүйесіз сөз табар және иесін.
«Тамашаның» менен қалған түйесін –
Бағып жүрген Жарасқандар жабылса,
Өнерімнің құдіреті сүйесін.
Пәтерім де, атақ-даңқым, мәшинем,
Табан ақы, маңдай терім тиесі.
Сондықтан да жұқпайды,
Жарасқанның маған жазған күйесі.»
Ертесіне Жарасқан ағамыз Тұңғышбайды іздеп барып, эпиграммаға берген жауабына ризашылығын білдіріп, қол алысып, төс қағыстырады. Содан бастап екеуі жақын дос болып кетеді.
Ермахан ШАЙХЫҰЛЫ.
Алматы.
_______________________
АЗ ЖЕ, КӨП ЖЕ – ӨЗІҢ БІЛ!
Иә, «ауру – астан». Өткендер солай деп кеткен. Бірақ олар ауру қарынның тоқтығынан бола ма, әлде қарында астың жоқтығынан бола ма, ол жағын ашып айтпапты. Ал, біздер, кейінгілер, не көрінсе қомағайға көрінсін деп, бұл сөзді қарыны тоқтарға бағыштадық.
Сонымен, асыра тойып ішетіндер әне ауырады, міне ауырады деп жүргенде, бұл, ауру дегеніміз, әлде қалжыңы ма, әлде алжыды ма, тойып тамақ ішпейтіндерге тиісе бастады.
Енді не істедік? Қой, бұл аурудан бәрібір құтылмайды екенбіз, өлсек те тамақ ішіп өлейік дедік. Және «Ас тұрған жерде дерт тұрмайды» деген мақал да еске түсе кетті. Сонымен мәселе – сол тамақтың қанша «табағын» ішу керек дегенге келіп тірелді. Содан ғалымдарға жүгіндік. Олар болса, екінің бірі түсіне бермейтін сөз айтып «тойдырды».
– Нан же, шөп же, аз же, көп же – өзің біл. Бірақ, сол қарныңа түскен нәпақаңның қауқары 3800 килокалориядан кем болмасын, – деген еді олар осыдан 10 жыл бұрын.
Қазір сол ғалымдарымыз, әлде басқалары болар, ішіп жүрген «көжемізді» көп көрді ме, күндік нәсібімізді жартылады, яғни асхана тілімен айтқанда «пол порцияға» түсірді. Килокалориямыз 2215-ке дейін төмендеді.
– Айналайын-ау, бұл Сахараның оңтүстігінде тұратындарға болмаса (күн ыстық, олардың тамаққа тәбеті жоқ) бізге жарамайтын цифр ғой, – деп Мәжіліс депутаты Владимир Нехорошев халық қамын ойлайтын министр Гүлшара Әбдіхалықоваға «бұл қалай?» дегендей сұрақ қойды. Ал министр болса бұл норманың «айдан» алынбағанын, керемет ғалымдардың, мамандардың біздің адамдардың асқазанының ас қорыту қабілетін жан-жақты зерттеуі нәтижесі екенін, оған шетелдік сарапшылардың қарындары тоймаса да, көңілдері тойғанын, қанағаттанғанын айтып ақталған көрінеді.
Ал әлгі «сендерге бұл жетеді» деген «жанашыр» шетелдіктердің өздері күніне бізден екі есе, дәлірек айтсақ – 3400-ден 4200-ге дейін ккал «асайды» екен. Түсініп көр, оларды!
Қалай десек те, В.Нехорошев дұрыс мәселе көтерген, оған мән бермеу дұрыс емес.
Біздің, әсіресе, қазақтардың асқазанын басқа білмесе де, сіз білуге тиіссіз, Гүлеке! ДП (дополнительная порция) беруге болмас па екен?
Сағаділдә ӘЖІБАЕВ.
Алматы.
________
ТІКЕНЕК СӨЗ
Шалқақ бастық еңкек қызметшіні жақсы көреді
* * *
Көктегі құдай бізге көретін көз, еститін құлақ берген, ал жердегі «құдайлар» біздің көрсоқыр, таскерең болғанымызды қалайды.
* * *
Бүгінгі әншілердің долларсыз дауысы шықпайды.
* * *
Жемқор жалмаудан, өтірікші алдаудан ләззат алады.
* * *
Келімсек әуелі қойынға кіреді, сосын мойынға мінеді.
* * *
Ұл-қызыңмен ормандайсың, соқа басың сормаңдайсың.
* * *
Өткенді білгеннен ұтылмайсың, болашақтан қашып құтылмайсың.
* * *
Парақорлық індет болғанда, пара беру міндет болды.
* * *
Мәселе шешудің мәні – «бара бер» мен «пара бер» болды.
Рза ОҢҒАРБАЙ.
Ақтау.
______
УӘДЕ
Мен бүгін арақты қойдым,
Қоймасқа амал жоқ –
Әбден тойдым.
Азын-аулақ беделім бар еді,
Оның шекесін ойдым.
Абыройды күлге аунатып,
Жон терісін сойдым.
Таныла бастаған дарын едім,
Оның да көзін жойдым.
Тайраңым түгел таусылып,
Осылып бітті ойыным.
Әйел төркінге кетіп,
Босаңқырап қалды қойным.
Кінәлі басты көтере алмай,
Салбырап кетті мойным.
Ертеңгі жолды Құдай біледі,
Кешегі жолым ойдым-ойдым...
Құрысын... Тойдым...
Шынымен қойдым!
«Қойдым» деп мөр басып,
Қолымды қойдым.
Уһ!
Қойғаным тәуір болды.
Айтпақшы, қойған күнім –
Бірінші сәуір болды!
Толымбек ӘЛІМБЕКҰЛЫ.
Алматы.
________
МАСКҮНЕМНІҢ МОНОЛОГЫ
Бұл өмірдің тылсым күші – ішімдік,
Біздер оны өзімізше түсіндік.
Бір қуаныш бола қалса, той жасап,
Дос-жаранға ішімдікті ұсындық.
Ішімдікпен көңілдерді көтердік,
Көтердік те, тұла бойға от өрдік.
Арты оның есерлікке айналды,
Істер жасап хайуаннан да бетерлік.
Есімізді келер күні жинадық,
Жинағанмен, басты шағып қинадық.
Жүз граммен шақша басты жазғанша,
Аласұрып, қара жерге сыймадық.
Қол дірілдеп, қалт-құлт етіп, қашты өң.
Күнде солай жүрсем-дағы аш кілең,
Ертеменен жазамын деп басты өң,
Ақырында болып кеттім маскүнем.
Ең алдымен айырылдым санадан,
Содан кейін қатын менен баладан.
Сырт айналды туыстар да, достар да,
Мені бір кез жақыным деп санаған.
Міне, менің мүсәпір боп жүрісім,
Күннен-күнге тарылуда тынысым.
Жиіркенішті ит тіршілік құрысын,
Өмір сүрем, өмір сүрем кім үшін?
Іштім бірде шақырам деп шабытты,
Табан асты боламын деп бақытты.
Ақырында тұманданып көздерім,
Құшақтадым қара жер мен табытты.
______________________________
ҚҰДАЛАР
Екі дүрдей бастық болды,
Араларында достық болды.
Қайда жүрсе қатар жүрді,
Үйлері де қатар тұрды.
Бірге болды ымдары да,
Жасырын сыр, жымдары да.
Бірге алды демдерін де,
Бірге жеді жемдерін де.
Жемтіктерін бөліп жеді,
Жегенде де өліп жеді.
Демеді олар қақаламыз,
Бір бәлеге тақаламыз.
Бірін-бірі мақтап бақты,
Бірін-бірі ақтап бақты.
Біреуінің қызы болды,
Толған айдай жүзі болды.
Біреуінің ұлы болды,
Үміт артқан нұры болды.
Өздерінше өсіп жатты,
Өз жолдарын шешіп жатты.
Ал, әкелер былай деді:
«Көрші қылған Құдай, – деді.
Доспыз әрі тілегі бір,
Жалын атқан жүрегі бір.
Құда болсақ жарасады,
Жұрт қызыға қарасады.
Сонда бізді жау алмайды,
Ешқандай да дау алмайды», –
Сөйтіп, құда бола қалды,
Көңілдері тола қалды.
* * *
Ал, жастар ше?
Нені көрді?
Жемқорлықтың жемі болды.
Бірін-бірі жаратпайтын,
Сондықтан да жанаспайтын.
Жүрмеген соң жадырасып,
Кетті тез-ақ ажырасып.
* * *
Құдалар ше?
Құдалар ма?
Ескі дерттен шыға алар ма?
Көп жеймін деп қақалды да,
Ақтық күндер тақалды да,
Ауыр қылмыс қаматты да,
Кездесті олар абақтыда.
Әбдірахман АСЫЛБЕК.
Алматы.
________
ТІСТЕН КӨЗ САДАҚА…
Антон МАКУНИ.
Ауруханамыздағы тіс дәрігері қызметтен кеткен мезетте, Құдай ұрып, менің тісімнің сырқырай қалмасы бар ма! Амал жоқ, қайтер екен деп, «Құлақ, тамақ, мұрын» дәрігерінің алдында отырмын.
Ол:
– Көмектесер-ақ едім, егер тісің құлақ пен мұрынның бірінің ішінде болса! – деп қағытты.
– Сіз «құлақ, тамақ, мұрын» иесісіз, ал тіс сондағы тамақтың ішінде емес пе?! – деп есе жібермедім.
Ол да пәле:
– Кешіріңіз, оқығанда сол тамақ қуысына мән бермеппін. Тек «тамақ ауырғанда шаю керек... шайғанда ең жөндісі спиртпен...» деген сөз ғана есімде қалыпты... – деп қылжағын одан әрі асырған соң, амалсыз одан шығып хирургке кірдім.
Бұл да тіл мен жағына сүйенген біреу екен:
– Құрал-сайманнан балға мен кемпірауыз ғана бар. Қалай, шыдас бересің бе? – дейді. Тайқып шығып, міне, терапевтің алдында отырмын.
Ол көкмылжың дерсің, аурудың алты түрін атап, тіс айдалада қалды... Қашып құтылдым десем болады.
Бір қарасам, психиатр «зер сала» тексеріп отырып:
– Тісіңіздің «жырына» көп болып па еді? – деп тесіле қалған екен.
– «Жыры» несі, кәдімгі тісім ауырып шыдатар емес, – деп едім, ол қолындағы балғасымен тіземнен періп кеп қалғанда, орнымнан атып тұрып, безе жөнеліп бір бөлмеге еніп кеткен екенмін, оным көз дәрігері екен:
– Емдеудің бір-ақ тәсілі бар! – деп көз тұсымнан жұдырығымен періп кеп қалғанда, орнымнан омақаса құлап, тұп-тура ауырған тісім тұрған тұс батареяның жақтауына тиіп... Ғажап, тісім соққыдан ұшып түсіп еденде жатты.
Тіс дәрігеріне рахмет! Ол болмағанда әлі талай бөлмені шарлап шарқ ұрар ма едім... Көздің жарасы жеңіл, тістен көз садақа!..
Аударған Бақтыбай ЖҰМАДІЛДИН.
__________________________________
Мүйісті жүргізуші Берік САДЫР.