– Нешедесің? – деп сұрағандарға төрт саусағымды шошайтып жауап беретін кезім. Яғни төрттемін. Апам бір күні ертең тойға барамыз деп, кешкісін бойымды, мойным мен қолымды өлшеп алды да, жуындырып жатқызды. Өзі шамның жарығымен маған көйлек тігуге отырды. Апамның қайшымен матаны қиғанына, одан инесін сабақтап алып, тіге бастағанына қарап, ертең əдемі көйлек киетінімді ойлап жатып ұйықтап қалыппын.Таңертең апамның:
– Тұра ғой, құлыншағым, тойдан қалып қоясың, кел, көйлегіңді кигізейін, – деген жып-жылы үнінен оянып кеттім. Күнде айналып-толғанып оятқанда ұйқымды аша алмай біраз жататынмын, бұл жолы тойдан қалып қоясыңға көйлек аты қосылған соң ба өзімше ұшып тұрған болдым. Беті-қолымды жуып келген соң шашымды өріп, жаңа көйлегімді кигізді. Көйлегім ұзын жəне айналғанда етегі дөңгеленіп, əп-əдемі көрінеді екен. Қуанып кеттім, жүгіріп далаға шықтым. Көрші Тəнімсия əжеме көрсетіп, мақтанғым келді. Апам екі жасар сіңлімді көтеріп, ілесе шықты. Əжем біздің есіктің алдындағы өрік ағашының көлеңкесінде отыр екен. Бізді көріп, орнынан тұрды да, менің мақтанып тұрғанымды аңғарды ма:
– Менің қызыма көйлек тігіп бергенсің бе? Əдемі екен, мұндай көйлек тойда ешкімде жоқ шығар. Құтты болсын! – деп қолпаштап, бетімнен сүйді. Апам екеуі отыра қалып кішкене қоржынның екі басына печенье ме, мата ма, бір нəрселерді толтырып, оны Тəнімсия əжем иығына салып алды. Апамның арқасында сіңлім бар, іркес-тіркес біраз жүрдік. Таңертең шыққаннан күн сәскеге жақындағанда тойлы ауылға жеттік. Бұрын үйден ұзап шықпаған маған мұндағы адам сұмдық көп жəне бəрі маған қарап тұрғандай көрінді. Үйдегі батырлық қалып, апамның етегінен тас қылып ұстап алып, жартылай жасырынған күйі сырттағы адамдардың қасынан өтіп, ішке кірдік. Мұнда да толған адам. Ортадағы дастарқан басына жағалай отырып, шай ішіп, əңгіме айтысып, күлісіп, ду-ду етеді. Бізге де шетінен орын тиіп шай ішіп, бауырсақ, тəтті жеп, көпшілікке бойымыз үйренісе бастаған соң жан-жағымызға аңдап қарай бастадық. Сөйтсек көрші бөлмеден қыз-келіншектердің сыңқылдап күлгені, арасында əн айтқандары естіледі. Апам да сол жаққа елеңдей қалыпты. Соны байқады ма, отырғандардың арасынан бір əже апама:
– Келін, сен жассың ғой, балаларыңды алып, ана жастар жағына бар, – деп бүйірдегі есікті көрсетті. Бірімізді көтеріп, бірімізді жетелеп, есіктен кірген апамды бұрыннан отырған қыз-келіншектер:
– О, жеңеше, кел, кешіктіңдер ғой, шаршамай жеттіңдер ме? – деп жапырласа қарсы алып, ығысып орын берді. Орындарынан тұрып тізе бүгіп сəлем еткен үш-төрт жас келіншекке апам да: «Көп жаса, қарағым», – деп, жайғасып отырды. Бір жақсысы мұнда өзім қатарлы жəне үлкендеу қыздар көп екен. Өзімді еркіндеу сезініп, жан-жағыма қарай бастадым. Қарсы алдымызда қызыл матадан тігілген шымылдық құрулы. Бер жағындағылар елеңдеп шымылдықтың ар жағына қарайды. Ол жақтан біреудің басы көріне қалса бəрі соған қызыға қарайтындай. Ол басы көрінген кісі, кісі емес-ау жеңеше шымылдық етегінен, кейде қапталынан əлдебір нəрсені бері қарай беріп жібереді. Қолдан-қолға өткен əлгі нəрсе біреуге жеткенде отырғандар жапырласып қарай қалады. «Не салыпты, не қадапты?» деп сыбырлаған сөздер шымылдықтың бергі жағы түгілі арғы жағына да естіліп жатыр. Ана жақтан сыңқ еткен күлкі естіледі... Бұл жақта жымың-жымың еткен жеңешелер балаларының тақиясына ия болмаса бешпет, кеудешесіне тағылған теңге, қалтасына салынған ойыншықтарды қызықтап, мəз-мəйрам...
– Жеңеше, келінге тақия тастамайсың ба? – деді бір бойжеткен апама.
– Иә, тастайын, – деген апам сіңлімнің тақиясы мен менің көйлек сыртынан киген жеңсіз кеудешемді шешіп, шымылдықтың үстінен асыра жас келін отырған жаққа лақтырды. Ар жағынан біреу қағып алған секілді, сыбырласып жатқандары естілді. Сəлден кейін шымылдықтың етегі түріліп, біздің заттарымызды бері қарай ұзатты. Жұрт назары енді бізге ауды. Апам алдымен сіңлімнің тақиясын алып, басына кигізді. Тақияның алдыңғы жағына тізіле тігілген моншақтардың жоғарғы жағынан қадалған хан теңге жарқ ете қалды. Менің кеудешемнің өңіріне де хан теңге қадап қайтарыпты.
– Айналайын, қадамың құтты болып, жүзің күмістей жарқырап жүрсін, – деді апам, көңілді даусын шымылдықтан асыра.
Бізден кейін де біраз тақия шымылдықтың арғы жағына тасталып, əлі беті де ашылмаған жас келіннің қолымен қадалған хан теңге, қолдан кестеленген орамал, сол кездің нешебір əдемі ойыншықтарымен қоса қайтарылып жатты. Сол жердегі есін біліп қалған майда қыздар мен ұлдардың шымылдықтың арғы жағында отырып, бұларға сондай əдемі заттарды сыйлап жатқан жас жеңешенің бетін бір көргісі келгенін, əлде ағайындық жақындығы, əлде бұрын барғандығы себепті шымылдықтың ар жағына, жеңешенің қасына отырып алғандарға қызығып та, қызғанып та қарағанын өз бойымдағы сол сəттегі сезімнен білемін.
Сол тойдан біз көңілді қайттық. Жас келіннің қадаған екі күміс хан теңгесі аса үлкен байлық болмаса да жақсы ырым, ниет екен. Ал Тəнімсия əжеме бір ауылдың үлкені деп ілуге келген көйлектің бірін кигізіп жіберіпті. Иығы ағара бастаған ескі көйлегін қоржынға салып алып, жап-жаңа көйлек киіп алған əжем де таңертеңгі мен сияқты мақтанып əрі қуанып келе жатты.
Біраздан кейін, оң-солымды танып, əр нəрсеге қызығушылығым ояна бастаған кезде анамнан шымылдықтың ар жағында отырған келінге тақия тастаудың мəнісін сұрағанмын.
– Жұртымыздың ескіден келе жатқан салты ғой балам, күйеуге жөнелткен жақ та оның қалтасына біраз нəрсе салып жібереді, ақша, жеңгелерге орамал деген сияқты, лайықты нəрселерді. Барған соң қыз жағының жеңгелері ақтаратын күйеудің қалтасын қарау деген ырым болады. Қалта деген атауы болмаса ақшадан басқасы қоржынға да салына береді. Табылған затты жеңгелер бөлісіп алады. Одан ешкім байып кетпейді, бірақ бабаларымыздың қалдырған құдалықты қызықтау үрдісі ол. Сол сияқты ұзатылған қыздың да қалтасы бос кетпеген. Сыйғанын қалтасына салып, сыймағанын орамалға түйіп берген. Жəне оны жеңгелер алмайды, сол тойға келген кішкене балаларға арналған базарлық. Келіннің қолымен тоқылып, кестеленген орамал, тақияға, бешпеттің өңіріне тағатын неше түрлі теңге, моншақтар, қала берді ұсақ ойыншық, келін барған жерінде үбірлі-шүбірлі болсын деген ниетпен ырымдалатын болуы керек. Қалтасынан шыққан нəрселерге қарап келіннің төркінінің дəулетін, ал теңге, моншақтарды қадағанына, кестесіне қарап қолының ісмерлігін де болжаған... – деп жауап берген еді анам. Менің төрт жасымда жадымда тастағы таңбадай бейнеленіп қалған осы бір жоралғы бүгінде халық жадынан да ізім-қайым өшіп тынғандай... осы шағын мақаланы дайындау барысында хабарласқан, тіпті, өзім құралпы кісілердің өзі көрдік, білеміз дей алмады... Ал алаңсыз сəби шақтың осы бір әсерлері әлі күнге дейін сарыала сағыныштай санама бұлдырап орала береді.
Маңдайлы ҚОСЫМБАЙ
АҚТАУ