Математика мұғалімдерінің съезі Қазақстандағы математикалық білім берудің жаңа тетіктерін ашты.
Қазақстан Республикасы дамуының экономикалық және қоғамдық-саяси деңгейін анықтайтын маңызды факторлардың бірі – математикалық білім беру болып табылады. Елдегі индустриялық инновацияның жедел дамуы, сондай-ақ Қазақстан Республикасының 2011-2020 жылдарға арналған «Мемлекеттік білім беруді дамыту» бағдарламасына сәйкес, математикалық білім беру елімізді инновациялық даму жолына алып шығатын маңызды бағыттардың бірі ретінде қарастырылады. Осыған байланысты Қазақстан Республикасының математика мұғалімдеріне арналған бірінші съезінің басты тақырыбы математикалық білім берудің өзекті мәселелерімен байланысты болды. Съезге қатысушылардың баяндамаларында математика пәні азаматтарды тәрбиелеу құралы ретінде атап өтіліп, ұстаз мәртебесі және педагог кадрларды заман талабына сай дайындау мәселелері талқыланды.
Қазақстан Республикасының Білім және ғылым министрі Бақытжан Жұмағұловтың съезде жасаған баяндамасында өткір мәселелер көтерілді. Оның басты идеялары мен мақсат-міндеттері айтылды. Жалпы білім беру сапасын жетілдіруді математиканы оқыту сапасынан бастаудың жөн екені айқындалды. Бақытжан Тұрсынұлы Қазақстандағы математика мектептерінің жетістіктерін атап өтіп, нақты шешімдерді талап ететін математикалық білім берудің мәселелеріне назар аударды.
Министрдің баяндамасын секциялық отырыстарда және дөңгелек үстелде танымал ғалымдар мен мектеп мұғалімдері талқылауды жалғастырып өз ойларын ортаға салды. Мектеп мұғалімдері, жоғары оқу орындарының оқытушылары және білім беру орындары басшыларының өзара үнқатысулары білім беру сапасы, мазмұнының ғылымилығы және жоғары зияткерлік стандарттарының мектеп пен жоғары оқу орындарында бірдей болуы туралы көзқарастарын бір арнаға тоғыстырды.
Математика пәні мұғалімдерінің бірінші съезі ұстаз мәртебесін жаңғыртудың бірден-бір құралы болды. Мектеп мұғалімдері билік өкілдері, профессорлар және оқытушылармен мектеп математикасы және оқытудың әдістемесі туралы мәселелерді тікелей талқылауға мүмкіндік алу барысында өзі мемлекетінің кемел келешегін қалыптастырудағы рөлін анық сезінді.
Съезде көтерілген мәселелер негізінен мектептегі білім беру жүйесінен бастау алады және оларды шешудің жолдарын қарастырады, яғни оған еліміздің барлық білім беру жүйесіндегі мүдделі топтар қатысуы керек. Сәйкесінше, жаңа сапалы мәселелер шығады. Сондықтан бұл жоғары мектеп қатысатын ортақ міндет.
М.Өтемісов атындағы Батыс Қазақстан мемлекеттік университеті құрылғаннан бастап (1932 ж.) математика пәнінің мұғалімдерін дайындап келеді. Осы уақыт ішінде университет аталған бағыт бойынша мыңдаған мамандарды оқытып шықты, олар білім беру жүйесі мен ғылымға, сондай-ақ басқа да қоғам салаларының дамуына өз үлестерін қосты. Университет, шын мәнінде, өзінің түлегі, атақты ғалым, математик, Қазақ КСР Ғылым академиясының академигі Асан Дабысұлы Таймановты мақтан тұтады. Асан Дабысұлының өмірі мен қызметі республика ғылымының да мақтанышы. Өйткені, талантты Тайманов, сондай-ақ оның шәкірттерінің еңбектері Қазақстанда, Ресейде және бұрынғы одақтық республикалардағы математикалық мектептердің дамуына қарқын берді. Қазіргі жағдайда әлеуметтік тапсырысқа қарай университеттің беделі көптеген факторларға байланысты. Басымдықтардың бірі – сапалы білім беруге жету.
Әрбір университет үшін сапа көрсеткіші тәрбие деңгейі мен әлеуметтік бейімділігі сәйкес, шығармашылық қабілеттерін тәжірибе жүзінде пайдалана алатын, кәсіби білік-дағдылары қалыптасқан бітіруші түлектері болып табылады. Осы мәселеге байланысты жетістіктеріміз де баршылық. Университет студенттері математика пәні бойынша республикалық студенттік олимпиадалардың бірнеше рет жеңімпазы атанды. Соның ішінде үшінші курс студенті Бағдат Қабасов үш жыл қатарынан жеке есепте бірінші орынды иеленді.
Педагог кадрларды дайындап отырған республиканың жоғары оқу орындары, соның ішінде М.Өтемісов атындағы БҚМУ-да съезде көтерілген мәселелермен жақсы таныс. Бұны біздің университетте бір ғана мектеп пен жоғары оқу орны арасындағы өндірістік-практикалық байланыстардан көрініс таппай, қала және облыс мектептерімен бірнеше жыл бойы орын алған университет филиалдары жұмыстарынан байқауға болады. Университет екі жақты келісім негізінде мектепке оқу-әдістемелік көмек көрсетумен шектелмей, ғылым, тәрбие және мәдени бағыттарда іскерлік ынтымақтастықта жұмыс жүргізуде. Сондай-ақ мектеп оқушыларына студенттік өмірдегі ғылыми, спорттық және мәдени-көпшілік шараларға қатысуға мүмкіндік береді.
Математика пәні мұғалімінің кәсіби дайындығын жақсарту үшін тек университетте оқу-тәрбие үрдісін тиімді ұйымдастыру жолдары емес, сонымен қатар математикалық білім беру құрылымы мен мазмұнын қайта қарау талап етіледі.
Съезде көтерілген тақырыптардың бірі – математикалық білім берудің үздіксіздігі, «мектеп-жоо» жүйесіндегі математикалық білім берудің сабақтастығы мәселесі.
Мектепте және жоғары оқу орнында математикадан білім беру сабақтастығы мазмұндылық және іс жүргізушілік аспектілерін қамтиды. Көптеген педагогтардың пікірінше, сабақтастық, негізінен, бағдарламалар мен оқулықтар арқылы білім беруді ұйымдастырудың амалы ретінде танылады. Сондықтан мектеп пен жоо-дағы білім беру сабақтастығы, алдымен орта және жоғары білім беру мемлекеттік стандарттары сабақтастығының үйлесімділігінен көрінеді. Орта білім беру мекемелерінің бағдарламалары жоо-ның білім беру бағдарламаларының мазмұны мен құрылымына сүйене отырып жасалуы тиіс.
Мектеп пен жоо оқулықтарының бірлігі көп жағдайда оқу үрдісінің сабақтастығы мен үздіксіздігіне мүмкіндік береді. Мектептегі жаңа буын оқулықтарының жеткіліксіздігі дайындық сапасына кері әсерін тигізуде. Аталмыш мәселенің екінші жағы, бүгінгі таңда әрбір жеке оқу орны өз оқулықтары мен оқу құралдарын шығаруға мәжбүр. Осыған орай жалпы орта білім беретін мектеп түлектері жаңа буын оқулықтарына дағдылануды басты назарда ұстағаны дұрыс. Осылайша, жалпы орта білім беретін мектеп оқушыларының бағдарламалары жоо оқу құралдары мен бағдарламаларының мазмұнына сәйкес келуі тиіс.
Бүгінгі таңда жалпы білім берудің мемлекеттік стандарттарына сәйкес оқушылардың құзыреттілігін қалыптастыру қажет. Бұл, біріншіден, болашақ педагог құзыреттілік негізінде сабақ берудің сәйкес технологияларын игеріп, екіншіден, басты құзыреттілікті қалыптастырудың жоғары деңгейін ұсына білуі тиіс.
Болашақ мұғалімдер дайындау мәселелерін шешу жолдарының бірі – практикалық міндеттерді шешу үшін білім алушылардың меңгерген білімдерін, шеберліктерін, дағдыларын пайдалануға бейімдеу. Яғни, теориялық және әдістемелік білімдердің қолданбалы мәнінің болуы қажет.
БҚМУ-да аталған мәселелер бойынша, бағдарлама негізінде жұмыстарды жетілдіруден басқа, оқыту семинарлары мен конференциялар өткізіледі. Ы.Алтынсарин атындағы Қазақ білім академиясымен бірлескен білім беру құзыреттілік зертханасы бар педагогикалық орталық ашылды. РФ Білім беруді дамыту федералдық институтының Приволжье филиалымен бірлескен «Құзыреттілік тәсіл – жаңа білім берудің нәтижесі» атты жоба жүзеге асырылуда.
Уақыт көрсетіп отырғандай, жаңа буынның Жалпыға міндетті білім беру стандарты, алдымен, еңбек нарығына (нақты еңбек қызметіне) бағытталуы, сондай-ақ пәндік және мазмұндық құзыреттілігі мен оқу үдерісіндегі күтілетін нәтижеге байланысты болуы бүгінгі күн талабы. Жалпы және арнайы құзыреттілікті қалыптастырудың бақылау құралдары мен өлшем жүйесін дайындау – кезек күттірмейтін іс.
Осыған орай, барлық білім жүйесі салаларындағы математикалық білім, соның ішінде мектептегі білім беру жүйесі түбегейлі сапалық өзгерістерді талап етеді. Сонымен қатар аталмыш өзгеріс ғылыми негізделген және жүйелі болу керек. Бұл үшін, алдымен, бүгінге дейін жинақталған тәжірибе мен оны модернизациялаудың нақты қажеттілігінің ерекшелігі мен бірізділігін ескере отырып, елімізде заманауи математикалық білімнің тұжырымдамасын дайындау қажет.
М.Өтемісов атындағы Батыс Қазақстан мемлекеттік университеті ҚР Білім және ғылым министрі Б.Жұмағұловтың математика пәні мұғалімдерінің ассоциациясын құру туралы ұсынысын қолдайды. Ассоциация қызметі математика мұғалімдері мен оқытушыларының тәжірибесі мен ғылыми жетістіктерін біріктіруге мүмкіндік береді деп үміттенеміз.
Тұяқбай РЫСБЕКОВ, М.Өтемісов атындағы Батыс Қазақстан мемлекеттік университетінің ректоры.
Орал.