Әлемнің музыка сүйер қауымы Алан Бөрібаевты небәрі 18 жасында-ақ осылай атаған болатын
Өткен жылдың аяғына қарай, нақтылап айтсақ Астанада өткен ЕҚЫҰ-ның Саммитінен кейін Австрияның астанасы Вена қаласына жолымыз түскен. Өйткені, ел тәуелсіздігінің 20 жылдығы қарсаңында Қазақстанның өнер шеберлері сол қалада концерт берген. Бұл концертке Вена жұртшылығы, дипломатиялық корпус өкілдері, сондай-ақ осы елде тұратын өз ағайындарымыз да қатысты. Сол жерде бізбен шүйіркелесе табысқан осы қандастарымыздың көмегімен кеш соңынан кейін біз бірқатар адамдарға жолығып, олардың Қазақстан өнері жайлы ой-пікірлерін білуге тырысқанымыз бар еді.
– Бүгінгі концерт қазақ халқының жан әлемі өте бай, өнері де, өздері де сұлу ел екенін байқатты. Рас, біз бұған дейін қазақстандық Алан Бөрібаев деген жас дирижердің өнерін тамашалап, оның алғашқы аяқ алысына ерекше тәнті болған едік. Сөйтсек, қазақ шетінен талантты халық екен-ау. Оған бүгінгі кеш барысында көз жеткізіп отырмыз, – деді өзіміз жолыққан веналық ерлі-зайыптылар. Бір ғажабы, бұдан кейін кездескен жұрттың бәрі де Аланның атын алдымен ауызға алған. Оның мәнісіне қасымызда жүрген қандасымыз Абдолланың әңгімесінен қаныққанбыз.
– Бұл кісілер де Алан Бөрібаев дирижерлік ететін концерттерді құр жібермейді екен. Тіпті, олар оны пір тұтатынын да жасырмайды. Сондықтан да Аланның шығармашылық өсу жолын қалт жібермей, қадағалап отыратын көрінеді, деді ол.
– Сонда бұл адамдар музыканттар ма?
– Ол жағын сұрамаппын. Бірақ мұндағы жұрттың бәрі негізінен музыканы өте терең сезінеді десе де болады. Талай-талай мықтылардың өнерін көрген жұрт қой. Іштей соларды салыстыратын болар. Және олар ешкімге елп ете түспейді. Біреуді мақтауға да өте сараң келеді. Шынайы таланттарға ғана бас иеді. Оның да өз мәнісі бар – дей келе ол одан әрі Венаның әр көшесінде әлемге әйгілі музыканттардың ізі жатқанын әңгімелеп кетті. Онысы рас, Венаны өнердің киесі қонған жер десе де болады. Бұл қалада тіпті ауаға музыканың иісі сіңіп қалғандай әсер етеді. Ал мына кафеге Моцарт жиі келетін, мына жерде Штраустың алғашқы концерті өткен деп әспеттеп отырған орындардан тіпті аяқ алып жүргісіз. Ендеше, осындай классикалық музыканың нағыз білгірі саналатын веналықтардан мұндай жоғары баға алу тума таланттың ғана маңдайына жазылған бақыт деген сөз тегінде рас болса керек.
Абдолла бауырымызбен арадағы осы әңгімеден кейін мен Аланның көкөрім кезінде, Алматыда өткен концертін тыңдаған сәтімді еске алдым. Иә, сол концерттен кейін біз алған әсерімізді айтып, осы «Егемен Қазақстан» газетіне мақала жазып, жұртшылықтан сүйінші сұрағанбыз. Бұл Алан туралы оның туған елінде жарық көрген тұңғыш мақала еді.
Бұдан кейін де бізге Аланмен жүздесудің сәті түскені бар. Бұл Вена университетінде оқып жүрген жас жігіттің Загребте өткен Ловро фон Матачич атындағы халықаралық дирижерлер конкурсында бас жүлдені жеңіп алған кезі болатын. Оттай жанған бозбаланың дүние жүзіне танымал, атағынан ат үркетін марқасқа дирижерлердің бәрінен өнер оздыруы расында да классикалық музыканы тамыршыдай тап басып біліп отыратын музыкатанушылар үшін тіпті күтпеген жағдай болғаны анық. Олай дейтініміз, өнертанушылардың пікіріне сүйенсек және өмірдің өзі көрсеткендей, дирижерлік пультке музыкант әдетте өз өмірінің екінші жартысына қарай көтерілетін көрінеді. Алайда Алан бұл қатып қалған қағиданың быт-шытын шығарып, дирижерлік пультке 18 жасында-ақ тұрған екен. Әрине, ол алғашқы аяқ алысынан-ақ әлемді өзіне қаратты. Осындайда ғой Қасым ақынның: «Ей, тәкаппар дүние, Маған да бір қарашы, Танисың ба сен мені, Мен қазақтың баласы» деген өлең жолдары тіл ұшына еріксіз оралады. Иә, тәкаппар дүниенің Аланның алдында бас игені сол емес пе, бүкіл әлемнің ақпараттық құралдары жап-жас жігіттің виртуоздығы, қандай шығармаға болса да қайталанбас өзгеше реңк бере білетін суреткерлігі хақында таңдана жазып жатты. Осы тырнақалды жеңісі жас жігітке құт боп қонды. Яғни, оның есімін әлемге танытып қана қойған жоқ, бірден бірқатар еуропалық оркестрлерден шақырту алды. Иә, бұл өмір жолын жаңа бастаған жас музыкант үшін үлкен табыс еді.
Міне, осыдан бастап музыкатанушылардың назарын өзіне байлап келе жатқан жас жігіт алғашқы жеңісінің еш кездейсоқтық емес екенін талай рет дәлелдеді де. Бұл сөзімізге оның 2001 жылы «Келешегінен зор үміт күттіретін аса көрнекті талант иесі ретінде» Копенгагенде өткен Николай Малько атындағы халықаралық дирижерлер конкурсында бас бәйгені, сондай-ақ Италияның Тренто қаласында өткен Антонино Педретти атындағы халықаралық конкурста І орынды жеңіп алуы толық дәлел бола алады.
Музыка әлемінің бас айналдырар биігін бағындырған Алан туған елінің өнерін де өрге сүйреуді еш ұмытқан емес. Бұл орайда оның 2004-2007 жылдар аралығында Астана қаласының симфониялық оркестрінің бас дирижері ретінде елордалық жас ұжымды жаңа бір биікке көтеріп тастағанын айтсақ та жеткілікті. Ал осы оркестрді оның Берлин қаласына апарып, елге зор табыспен оралғандарын да жұртшылық әлі ұмыта қойған жоқ. Осы сапарда Еуропа жұртшылығы қазақ өнерімен, қазақ композиторларының шығармаларымен алғаш рет танысып, ондағы бір-бірімен астасып жатқан сан түрлі буырқанған музыкалық бояулар арқылы қазақтың сайын даласының кеңдігін, асқақ та айбынды таулардың биіктігін айқын сезінгені анық. Олай дейтініміз, шығарма ойналып біткеннен кейін бір сәт залдағы барша көрермен үнсіз қалған көрінеді. Осы кезде біз «не болып қалды дегендей қорқып кетіп едік. Жоқ, іле дүрілдеген шапалақ үні залды кернеп кетті», деп еске алады бүгінде осы оркестр мүшелері.
Бір айта кететін жәйт, Астана оркестрімен қатар ол осы кезеңде Мейнинген (Германия) театрының да музыкалық жетекшілігін қатар атқарған болса, осы тұста Ж.Оффенбахтың «Гофманның ертегілері», В.Моцарттың «Фигароның үйленуі», Л.Яначектің «Енуфа», Р.Штраустың «Саломея», Фон Шиллингстің «Моно Лиза», Дж.Вердидің «Трубадур», Р.Вагнердің «Қанатты голландиялық» сияқты опералық туындыларын музыкамен көркемдеген.
Өрімдей бозбала шағында осындай салмақты дүниелерді игеріп қана қоймай, музыка әлемінде өзіндік қолтаңбасын айқын танытқан Аланды әлемнің әр түкпірінен өздеріне шақырушылар қатары тіптен толастар емес. Үнемі ізденісте жүретін жас жігіт өзіне үлкен тәжірибе алаңы болатын мұндай шақырулардан мүмкіндігінше бас тартпады. Сөйтіп, Дрезден, Берлин, Милан, Лондон, Осло, Токио, Мельбурн, Балтимор сияқты ірі-ірі қалалардағы симфониялық оркестрлермен қоян-қолтық жұмыс істеді. Әрине, әртүрлі оркестрлермен жұмыс істеу оның кәсіби шеберлігін шыңдай түскені анық. Жалпы, әртүрлі оркестрлермен жұмыс істей білу дирижерге аса қажет қасиет көрінеді. Өйткені, музыка құдіретін әр жүрекке жеткізу үшін оркестр мүшелерін бір тынысқа бағындырып, оны тұтас тірі организмге айналдыра білу кез келген сиқырлы таяқша иесінің қолынан келе бермейтінін осы сала мамандарынан естіп жүрміз. Ал Аланда бұл қасиет оған құдай берген таланттың бірі көрінеді. Өнердің тағы бір кереметі сол, шын жүйрікті ешкім тасада ұстай алмайды. Классикалық музыка сүйегіне дейін сіңіп кеткендей дейтін Еуропаның өздерінің айтулы оркестрлерінің тізгінін қазақтың қара баласының қолына беріп қоюы да бұл сөзімізді нақтылай түссе керек. Иә, осы арада біз оның 2010 жылдан бастап Ирландияның ұлттық радио және телевидениясының симфониялық оркестріне музыкалық жетекші, Швецияның симфониялық оркестрінің бас дирижері және Нидерландияның Брабантск оркестрінің музыкалық жетекшісі екенін де айта кетсек дейміз.
Осыдан бірнеше жыл бұрын Астанаға келген кезде ол елге неге жиі келмейсіз деген тілшінің сұрағына «Менің бар жан жүрегім елім деп соғады. Алайда жиі келуге мұршам келмейді» дегені бар еді. Расы да сол, оның әр күні түгілі, әрбір сәті бос емес деуге болады. Бүгін Лондонда, ертең Парижде дегендей, әлемнің әр түкпірін шарлап, дүниеге сұлулық сыйлап жүр. Алайда ел тынысындағы елеулі оқиғалардан Аланның тыс қалмайтынын да көзіміз көріп жүр десек, оның осыдан бірер күн бұрын ғана Астанада өткен «Опералия-2011» фестиваліне келген әлемдік опера және балет жұлдыздарының гала-концертіне қатысып, өз халқына да ерекше көңіл-күй сыйлағаны белгілі.
Ең бастысы, Аланның өзі дирижерлік еткен оркестр ұжымын баурап алатыны музыка сыншылары тарапынан қағаберіс қалып жүрген жоқ. Олар сиқырлы таяқша иесінің өзіндік техникасында ешкімде кездеспейтін соны бояу, өзгеше лиризм бар екенін тамсана жазады. Айталық, Гамбург, Мюнхен, Дрезден, Дублин сияқты және тағы басқа әлемнің ірі-ірі қалаларында әртүрлі оркестрлерге жетекшілік еткен, жас жігіттің оркестрдің бар мүмкіндігін жан-жақты аша білгеніне сыншылар еріксіз тәнті болады. Мысалы, 2011 жылдың 10 сәуірінде жарық көрген «Біз сізді асыға күтеміз, маэстро» деген мақалада Алан Бөрібаев жетекшілік жасаған Берн симфониялық оркестрінің өнері жайлы айта келіп, дирижердің алғашқы такттан бастап-ақ жұртшылықты соншалықты ұйытып тастағанын жазыпты. Тіпті, онда Аланды таныстыра кетуді де ұмытпаған. Ол Қазақстанда туған. Бұл Орталық Азияда, классикалық музыкамен ауылы қатар қонбаған ел. Бұл аймақтағы ең танымал тұлғалар – шаңғышылар, боксерлер, альпинистер дей келіп, ең соңында мақала авторы өз сөзін «Маэстро, өтінеміз, бізге тағы да келіңізші» деп қорытындылапты. Осы арада бір айта кететін жәйт, Алан жайлы жазылған дүниелерді оқып отырсаңыз, Қазақстанның классикалық музыканың отаны еместігін шетелдік журналистер бір ескертіп өтуді ұмытпайды. Мұның бәрі әрине, білместіктен. Егер олар Құрманғазының, Түркештің күйлерін тыңдаған болса, сөз жоқ, бұлай айтпаған болар еді деген ойдамыз.
Осы арада Аланның асылдың ұшқыны екенін де айта кетсек дейміз. Тіпті, зерделеп қарасаңыз, оның музыкант болмауға еш қақысы да жоқ сияқты. Олай дейтініміз, ата-анасы Шолпан мен Асқар екеуі де музыкант болса, Аланның атақты композитор Ахмет Жұбановтың шөбересі екені де біраз жәйтті айтып тұрған жоқ па?! Әрине, аяулы апамыз Ғазиза Жұбанованың да Аланнан еш алыстығы жоқ. Бір сөзбен айтқанда, ол өнер қонған әулеттің, зәулім бәйтеректің бір бұтағы. Қазақтың «Алтын шыққан жерді белден қаз» деген сөзінің де мән-мәнісін осы әулет тынысына қарап-ақ айқын байқауға болады десек, алғашқы нотаны Аланның Еуропада емес, өз елінде үйренгені ел өнерінің де осал еместігін байқатып тұрғандай. Иә, ол Алматыдағы К.Байсейітова атындағы музыкалық мектептің скрипка сыныбынан кейін Құрманғазы атындағы консерваторияны опералық симфониялық дирижерлік мамандығы бойынша (ұстазы Төлепберген Әбдірашев) бітірген болатын. Міне, осыдан кейін ғана Алан Вена университетінде оқуын жалғастырған еді.
Бүгінде Алан есімі әлемге танымал музыканттар қатарында, саусақпен санарлық дүлдүлдер санатында айтылып жүр. Бұл дегеніңіз, тәуелсіз қазақ өнері еңсесінің тіктелгені, қырқылған қанаттың жазылғаны деп білеміз. Ендеше, қазақтан талай-талай таланттардың туатыны, Алан сияқты олардың да әлем назарын Қазақстанға бұратыны анық. Ләйім, солай болғай!
Жұмагүл ҚУАНЫШБЕКҚЫЗЫ.