Сотқа деген халық сенімін қайткенде арттыруға болады? Ол үшін нендей оңды шараларды жүзеге асырған жөн? Жалпы еліміздегі ең адал да әділ сот үйі деп соңғы сенімін арқалап келген адамдардың ақ үмітін қалай ақтау керек? Бұл орайда Елбасының сот реформасының дамуына қатысты берілген тапсырмалары қалай орындалып жатыр? Міне, осындай көптеген сұрақтардың түйінін тарқату үшін кеше Жоғарғы Сотта үстіміздегі жылдың жартыжылдығындағы республика судьяларының сот төрелігін жүзеге асыру жұмысы қорытындыланды.
Алдымен баяндама жасаған Жоғарғы Сот Төрағасы Бектас Бекназаров үстіміздегі жыл Мемлекет басшысының Жарлығымен ел Тәуелсіздігінің жиырма жылдығы жылы деп аталғандығын, соған орай ел соттары алдында өте маңызды да жауапты міндеттер тұрғанын айтып өтті. Сот жүйесінің бүгінгі, ертеңгі барысы қазірден бастап нақты айқындалуға тиіс. Халыққа тиімді сот жүйесін құру жолында аяқтан шалар қандай кемшіліктер бар және оларды түп тамырымен жою барысында сот қауымдастығы нендей шараларды іске асыра алады? Бұл сұрақтарға осында жиналған облыстық соттардың, сот алқаларының төрағалары біздің қазіргі жаңадан басталып жатқан жұмысымыздың мақсаты не, халыққа берер пайдасы қандай болатындығы туралы өз пікірлерін, ойларын ортаға салу арқылы жауап беруге тиіс, деді Жоғарғы Сот Төрағасы. Осы орайда жиналған барлық облыстық сот және алқа төрағаларының қатысуымен жарты жыл бойы атқарылған жұмыстар сарапқа салынды. Жан-жақты талқыланды. Жоғарғы Соттың алқа төрағалары және Жоғарғы Сот судьяларының қатысуымен қандай кемшіліктер орын алғаны ашық айтылып, өзара сын өрісін тапты. Судьялар одағының V съезінде Елбасының берген тапсырмаларын орындау барысында – қолға алынған жұмыстар пысықталды.
Баяндамашы үстіміздегі жылдың бірінші жартыжылдығындағы соттардың жұмыс сапасы жалпы алғанда тұрақты деңгейде екендігін атап өтті. Аудандық және оған теңестірілген соттар үкімдерінің күшін жою көрсеткіші 0,5 пайызды құрады, ал өткен жылы бұл көрсеткіш 0,6 пайыз болған еді. Азаматтық істер бойынша аудандық және оған теңестірілген соттар шешімдерінің жоғары тұрған соттарда күшін жою көрсеткіші 0,2 пайызға өсіп, 0,6 пайызды құрады. Осы орайда алаңдатарлық жәйт, аудандық сот судьяларының жүктемесі әлі де нормативтен 1,5-2 есе артық болып отыр. Дегенмен осы жартыжылдықта сотталғандар санының 4974 тұлғаға азайғандығымен қатар, соттардың азаматтарға қатысты бас бостандығынан айыру жазасының қолданылу көрсеткіші де төмендегенін айтып өткен жөн. Мәселен, егер 2010 жылдың бірінші жартыжылдығында бас бостандығынан 7583 адам айырылса, ағымдағы жылы бұл көрсеткіш 5734. Осы, яғни, Елбасының сот реформасының дамуына қатысты берілген тапсырмаларының орындалу жайын нақты мысалдармен түйіндеген Жоғарғы Сот Төрағасы бұдан соң сот жүйесінің алдына қойылып отырған мақсаттарға тоқталды.
Бүгінде жоғарыда айтқанымыздай, сот жүйесіне халықтың сенімін арттыруға қажетті шаралар қабылдану үстінде. Сот қауымдастығының кәсіби деңгейін жоғарылату мақсатында қызметтегі судьялар мен судьялыққа үміткерлерге қойылатын талаптар күшейтілуде. Судья өз білімімен, мінез-құлқымен заңдылық пен тазалықтың, адалдықтың бастауы болуы тиіс. Сол сияқты 2009-2011 жылдарға жоспарланған сот оқуы стратегиясына сай, халықаралық тәжірибені зерттеуге арналған көптеген семинарлар мен қажеттіліктеріне орай қашықтықтан оқыту курстарын ұйымдастыру жоспарлануда, судьяларды тағылымдамадан өткізу мерзімі ұзартылды. Судьялық кадрларды іріктеуді жетілдіруге бағытталған тұрақты жұмыс жүргізіліп, судьялыққа үміткерлердің тағылымдамадан өтуіне байланысты талаптар күшейтілді. 2011 жылдың сәуірінен бастап республикалық ресми басылымдарда, Жоғарғы Сот веб-сайтында жергілікті соттардың төрағалары, алқа төрағаларына үміткерлер туралы ақпараттар жарияланып келеді. Болашақта судьялыққа үміткерлерді негізінен әділ сот институты түлектерінен іріктеу жоспарланып отырғандықтан, аталмыш оқу орнының жұмысына барынша көңіл бөлінбек.
Ең бастысы, сот өндірісін жетілдіру әрі оңтайландыру жұмысы одан әрі жалғасын тауып, судьялар тарапынан орын алатын сарсаңға салу, сот қателігі, судьялардың өздерінің заң бұзуына негіз болатын жайттар жойылады. Дауларды шешудің балама тәсілдері, соның ішінде татуластыру мен медиация белсенді түрде қолданысқа енгізіледі. Құжат айналымын қағаз түрінен электрондық нұсқаға ауыстыру болашақ сот процесінің негізі болуы тиіс. «Электрондық үкімет» технологиялары сот жүйесінің қол жетімділігі мен ашықтығы үшін пайдаланылуы қажет. Үстіміздегі жылдың тамызынан бастап «Медиация туралы» заңның күшіне енуі қарапайым даулар бойынша туындайтын істер санын азайтады деп күтілуде. Соттардың және судьялардың жұмысы бойынша әлеуметтік сауалнамалар өткізу әдістемесі дайындалып, ол жүзеге асады. Жоғарғы Сот тарапынан жергілікті соттар қызметінің тиімділігін бағалауды жүргізу мәселесі бойынша жаңа талаптар қойылып, төмен тұрған соттардың қателерін түзеудің тиімділігін арттыруға зор көңіл бөлініп, бұл апелляциялық және кассациялық сатыдағы соттардың жұмысын жаңа сапалы деңгейге көтеруге мүмкіндік бермек. Соттарда бейнеконференц байланысы, сот процестерінің үн-бейнесін жазу, ақпараттық анықтама дүңгіршектері қызмет етуде. Бұған қоса Жоғарғы Сот «е-сот» атты жобаны жасауда. Экономикалық соттарда электрондық сот өндірісі тәртібінде істерді қарауды енгізу жоспарлануда. Алдағы уақытта электрондық сот отырысы залының қалыпты үлгісі жасақталмақ. Сонымен қатар, жоғары тұрған сот сатыларына шағымдарды электрондық форматта беру мүмкіндігі де қарастырылуда.
Соттардың қызметін қамтамасыз ету департаменті сот жүйесінде ақпараттық технологияларды қолдану аясын кеңейту тұжырымдамасын дайындауды қолға алады. Сөйтіп «Істерді автоматты түрде бөлу», «үн-бейнежазбаны қолдану арқылы қаралған істердің саны» сияқты көрсеткіштер жергілікті және басқа соттар қызметінің тиімділігін бағалауға қосылады. Бұл орайда соттар мен судьяларды мамандандыру жұмысы одан әрі жалғаспақ. Мәселе әкімшілік әділет жүйесін кезең-кезеңмен енгізу, қылмыстық істерді қарайтын, салық және т.б. мамандандырылған соттарды құру туралы болып отыр. Бұл халықаралық тәжірибеге сай заман талабы дейді шығып сөйлеушілер. Қазіргі күні республикада мамандандырылған ауданаралық экономикалық, қылмыстық, әкімшілік соттар, ал Астана мен Алматы қалаларында жасөспірімдер істерін қарайтын мамандандырылған соттар төрелікті жүзеге асыруда. Барлық аймақтарда ювеналдық соттарды құру мәселесі де күн тәртібінде тұр. Ал қаржылық-экономикалық даулар бойынша мамандандыру өзекті күйінде қалып отыр.
Кеңесте қазіргі күнгі сот құрылымы тиісті деңгейде тиімді емес екендігі де айтылды. Конституциямен жергілікті соттардың қызметін қадағалау бойынша бекітілген міндеттің орнына Жоғарғы Сот сот істері бойынша қадағалауды жүзеге асырумен айналысып кеткен. Осыған орай, облыстық соттарда екі сот сатысының: апелляциялық – заңды күшіне енбеген шешімдер мен үкімдерге шағымдану үшін, кассациялық – заңды күшіне енген сот актілерін қайта қарау үшін құрылуы жөн дейді. Сонымен қатар, істерді бірінші сатылы соттарға қайта қарауға жолдауға тыйым салу ұсынылуда. Апелляциялық сатыда істерді қарау сапасын арттыру үшін құқық салалары бойынша мамандандырылған сот алқаларын құру қажет көрінеді. Апелляциялық сатыдағы сот шығарған актілердің жарияланған күннен бастап заңды күшіне енуі туралы заң нормасы енгізілуі тиіс деді сот мамандары. Кеңесте айтылған осындай күрделі өзгерістер Жоғарғы Сотқа жергілікті соттардың қызметін қадағалау бойынша өзінің конституциялық өкілеттіктерін тиімді пайдалануға мүмкіндік береді деп күтілуде. Сөйтіп, аталған кеңесте айтылған жайлардан байқағанымыздай, сот қауымдастығы халықтың соттарға деген сенімін жоғарылатуға бағытталған Елбасы тарапынан қойылып отырған барлық міндеттерді орындауға күш салып және оған өздерінің қауқары бар екендігіне көз жеткізбек.
Александр ТАСБОЛАТОВ.