Құрылыс саласының сапасына бақылау жасау бүгінде шарттылық емес, тапсырыс берушілер мен инвесторларды шынымен де алаңдататын мәселе болып отыр. 2010 жылы жобаларды қарау қорытындылары бойынша мемлекеттік сарапшылар республикалық бюджет үшін 235 миллиард теңге үнемдеп, бүтіндей алғанда қаржыландырудың барлық көздері бойынша болашақ құрылыстардың жиынтық құны 705 миллиард теңгеге төмендетілген.
«Жобаларды ведомстводан тыс мемлекеттік сараптау» РМК-нің бас директоры Бірлік ЕРЕЖЕПОВ төменде осы және құрылыс саласында орын алған өзге де мәселелер жөнінде әңгімелейді.
– Бірлік Бекмырзаұлы, сараптама – құрылыс үдерісінің ажырамас бөлігі. Жобалау-сметалық құжаттардың мемлекеттік сараптаудан кедергісіз бірден өтіп кетуі жиі болып тұра ма, әлде...
– Сөз орайында, мемлекеттік сараптаманың нысандарды жобалауда орын алуы мүмкін кемшіліктердің алдын алу, нысандардың құрылымдық және технологиялық қауіпсіздігін және нысандарда белгіленген жұмыс көлемі мен қаржы шығындарының шынайылығын қамтамасыз ету жөніндегі міндеттердің бүтіндей бір кешенін шешуге бағытталатынын еске сала кету қажет.
Үстіміздегі жылдың бірінші жартысында «Мемсараптама» РМК мамандары мен оның өңірлік бөлімдері 4829 жобалау-сметалық құжаттарды (ЖСҚ) қарап, біздің сарапшыларымыздың түзетулері мен ескертулерін енгізгеннен кейін олардың бар болғаны 4718-і ғана оң қорытындылар ала алды.
Орташа алғанда 5 пайыз жағдайда ғана ЖСҚ ұсақ ескертулермен сараптамадан өтеді, ал қалған жобалар айтарлықтай жетілдіруді қажет етеді. Мемлекеттік сараптамадан кейін жобалау ұйымдары мен тапсырыс берушілер ұсынған құрылыстың жобалық құнын жалпы алғанда 416 миллиард теңгеге, соның ішінде, мемлекет қаржыландыратын жобалар бойынша 277 миллиард теңгеге төмендетудің сәті түсті.
Жалпы, мемлекеттік сараптаудан өту – ол ұжымдық жұмыс. Сараптама қорытындысы негізінен тапсырыс берушілердің жобалаушылармен бірге құжаттарды қаншалықты сауатты, дәл және уақытылы дайындауына байланысты болады.
– Мемлекеттік сарапшылар жобалаушылардың сметалық есептеулерін төмендету мен құрылысты арзандатудың ретін қалай келтіреді?
– Негізінен құрылыс нысандарының құнын арзандату жобалық шешімдерді оңтайландыру нәтижесінде жүзеге асырылады. Атап айтқанда, арзандатулар жобаларда байқалған негізсіз және мақсатсыз шығындарды алып тастау, материалдар мен жабдықтарды асыра бағалаулар көлеміне түзетулер, сол сияқты жобалау-сметалық құжаттағы басқа да бұрмалаулар мен кемшіліктерді жою есебінен жүргізіледі.
Мемлекеттік сатып алулардың қазіргі бар жүйесі бойынша жобалық жұмыстарды бағалары төмендетілген конкурстық өтініштері бар компаниялар ұтып алады. Соның салдарынан олар кейін субмердігерлікке кәсіби құрамы төмен және алынған міндеттемелерді орындауға дайындықтары жоқ ұйымдарды тарта отырып, өздерінің шығындарын барынша қысқартуға тырысады. Соңғы он жылда мұндай ұйымдардың, сол сияқты «бір күндік фирмалардың» саны айтарлықтай өсіп кетіп отыр. Бірақ мұндай «бәсекелестік» жобалық өнімдердің сапасына кері әсер ете алған жоқ. Оның үстіне көптеген тапсырыс берушілер жобалаушылардың сараптамадан өтуі үшін қажетті уақытты да қоса алу арқылы, жобалаушылар үшін шындыққа үйлеспейтін мерзімдер белгілей отырып, жобалаудың нормативтік ұзақтығына қатысты талаптарға назар аудармайды.
Осындай объективті және субъективті себептерге байланысты жобалаушылар жұмысында кемшілік пайда болады, ал ол құрылыстық және жоспарлы-көлемдік жобалар бойынша дұрыс шешімнің қабылданбауына, айтарлықтай қаржылық және материалдық шығындарға, салынған нысандардың сапасының және оларды пайдалану қауіпсіздігінің төмендеуіне апарып соқтырады.
– Сіздің ойыңызша, мұндай ахуалды қалай өзгертуге болады?
– Нысандардың сапа жағынан мінсіз болып іске қосылуының маңызы өте зор. Сол үшін де біз бастапқы сатыда-ақ жобаның тиісті сапаға сай болуына қол жеткізуге ұмтыламыз. Бірақ, олар құрылыс алаңдарында көбіне-көп жақсы деуге келмейтіндей дәрежеде жүзеге асырылып жатады. Сарапшы оң бағалағандай дәрежеге жетпейтін ғимараттар мен құрылыстар пайдалануға беріледі. Жеткілікті дерлік күшті дәйектері болмаған жерде және мемлекеттік сараптаудың қосымша қуаттауынсыз бекітілген жобалық шешімдерден бас тартуға жол беруге болмайды. Сондықтан тапсырыс берушілердің, жобалаушылар тарапынан өзіндік норма бақылау қызметі мен авторлық бақылаудың жобаларды басқару сапасына деген жауапкершілігін арттыру қажет.
Бүгінгі таңдағы жобалау және құрылыс рыногы инвестициялық жобаны басқарудың жобалау-сметалық құжаттар әзірлеуден бастап, құрылыстың сапасына, мердігерлердің қаржыны мақсатты пайдалануына, нысанды пайдалануға беруге шығарып, оған сервистік қызмет көрсетуге дейінгі кешенді көзқарасын ұсына алатын инжинирингтік компаниялар қызметіне деген сұранысты туындатып отыр. Егер тапсырыс берушінің белгілі бір нысанға салатын қаржылары бар болса, кәсіби инжинирингтік компаниялардың қызметіне жүгіну олар үшін әлдеқайда қолайлы.
– Мемлекеттік сарапшылар тапсырыс берушілер мен жобалаушыларға қателіктерге қалай жол бермеуге болатыны туралы кеңестер бере ала ма?
– Әрине. Біріншіден, мемлекеттік сараптаманың өз сайты бар, сол арқылы жобалау-сметалық құжатқа мемлекеттік сараптама жасаудың қандай сатыда тұрғандығын біліп отыруға болады. Онда біздің сарапшылар жобаларда анықтаған сәйкессіздіктер мен кемшіліктер көрініс тауып, ол бойынша берілген қорытынды шығарылып отырады. Екіншіден, сараптамадан өтуге құжаттар пакеті тапсырылған кезде тек бақылау ғана емес, сонымен бірге тапсырыс берушіге ақыл-кеңестер де қарастырылады.
Біз өз сарапшыларымыздың жұмысын ашық әрі мөлдір қылуға тырысамыз. Ведомство ішіндегі көптеген үдерістер оңтайландырылған, құжаттарды келісуге бөлінетін мерзімдер мейілінше қысқартылған, электронды құжат айналымына көшу жүзеге асырылды және басқа да көптеген жұмыстар атқарылды.
– Бүгінде Қазақстан үшін қандай маңызды жоба сараптамадан өтуде?
– Біз үшін әрбір нысан маңызды. Талдыкөл жинағыш-көлінің ағынды суларын тазарту жобасы көкейкестілердің бірінен саналады. Бұл елордада бес жыл бойына жүзеге асуы тиіс. Алғашқы үш жылда қазіргі заманғы тазарту технологияларын пайдалана отырып тазартылған судың Есіл өзеніне құйылуын қамтамасыз ету жоспарланып отыр. Бұл ретте су барлық санитарлық талаптарға сәйкес келетіндей өлшемдерге жеткізілетін болады. Сонымен бір мезгілде көл айдынын 2021 гектардан 411 гектарға дейін азайта отырып, Талдыкөл су жинағышының өзін біртіндеп жою жұмыстары жүзеге асырылады.
– Мемлекеттік сарапшылардың күш-жігері болашақта қандай жұмыстарға бағытталмақшы?
– Қазіргі күні барлық технологиялық күрделі жобалар – өнеркәсіп, денсаулық сақтау, білім беру, мәдениет пен спорт нысандары мен әлеуметтік инфрақұрылым жобалары мемлекеттік сараптамадан өтуде. Олардың бәрі де ең жаңа инженерлік технологиялармен жарақтанған. Бұл сияқты меганысандармен жұмыс істеу сарапшыларды өздерінің кәсіби деңгейлерін көтеруге ынталандырады. Біздің қызметкерлеріміз тұрақты түрде шетелдерде тағылымдамадан өтіп тұрады, ал ресейлік, украиналық және беларустік әріптестеріміз біздерге келіп тұрады. Осы сияқты қалыптасқан өзара тәжірибе алмасулар болашақта да жалғаса бермекші.
– Әңгімеңізге рахмет.
Әңгімелескен Сейфолла ШАЙЫНҒАЗЫ.