Парламент • 12 Мамыр, 2017

Жаңа заң жайылым жайын реттейді

1976 рет
көрсетілді
13 мин
оқу үшін

Жайылымдық жер ауылдағы мал ұстайтын ағайынның жанды жеріне айналғалы қашан. Себебі, бүгінде ауылдық жерлерде мал бағатын жайылым жетіспейді деген мәселе күн тәртібінде тұр. Аталған жайды түпкілікті реттеуді көздейтін жайылымдар туралы заң елімізде осы уақытқа дейін болған жоқ. Мемлекет басшысы биылғы жылдың 20 ақпанында «Жайылымдар туралы» Заңға қол қойып, ол күшіне енген еді. Біз жаңа заңға қатысты айтары бар болуы ықтимал деген оймен «Жайылымдар туралы» заң жобасын әзірлеуге жетекшілік еткен Парламент Мәжілісінің депутаты Жексенбай ДҮЙСЕБАЕВПЕН әңгімелескен болатынбыз.

Жаңа заң жайылым жайын реттейді

– Жексенбай Қартабай­ұлы, алдымен жалпы еліміздегі жайылымдық жердің жай-күйі мен мал санына қатысты мәліметтер туралы айтып өтсеңіз... 
– Бүгінде еліміз бойынша 187 млн гектар жайылымдық жер бар. Соның 43 пайызы ғана қол­даныста немесе 80 млн гек­тары ғана игерілген. Оның ішінде 27 млн гектары дег­радацияға ұшыраған, яғни азып-тозған деген сөз. Ғалымдардың болжамынша, осыншама кең-байтақ жермен бес Қазақстанды асырауға болады екен. 
Ал қолымызда ұстайтын мал туралы айтатын болсақ, қазір­гі кезде төрт түліктің саны 30 мил­лион шамасында. Оның ішін­де қой 17 млн-ға жуық­таса, 6 млн шамасында ірі қара, 2 млн жылқы бар. Бұл осыдан 100 жыл бұрынғы қазақ дала­сындағы мыңғырған мал­мен салыстырғанда үш есеге аз. Ал 1913 жылы елімізде 90 мил­­­лионға жуық төрт түлік бол­ған екен. Бүгінде ұлан-асыр дала­­мызды ұқыпсыз пай­да­лану­дың салдарынан 30 мил­лион­­дай малдың өзін жөнді баға ал­май, құнарлы шөбімізді мал­ға то­лыққанды жеткізе алмай келеміз. 
Көктемгі жайылым – ол ма­ңызды бас жайылым. Оның ерекшелігі, ол жерде малды екі жұмадан артық бағуға болмайды. Неге десеңіз, жер тез тақырланып қалады. Мұндай жайылымда төрт түлік мал аз жайылып, ол жер көздің қарашығындай сақталуы тиіс. Сол сияқты, ақ жусан, қара жусан деген өсімдік түрлерін пісіп-жетілген шағында күздің соңы, алғашқы қардың алдында малды арнайы жайып отырған. Себебі, осы шөппен қоректенген мал қыстан күйлі шығады. Ал сол шөпті ала жаздай малға таптатпай, оның пісіп-жетілгенін күтіп, баптап отырған. Қазір осындай жағдайлар нақты түрде ескерілмей келеді. 
Заңда жыл мезгілдеріне және пайдалану кезеңділігіне сәй­кес, қолайлы табиғи-климат­тық жағдайларда ауыл шаруа­шылығы жануарларын жаю үшін пайдаланылатын маусымдық және айналымдық жайылымдар туралы ұғымдар мен нормалар қарастырылған.
– Осыған байланысты енді не істеген жөн?
– Ата-бабаларымыздың сол тәжірибесін белгілі бір деңгейде енгізу керек. Осындай мақсатпен соңғы бірнеше жыл бойы жайы­лым мәселесін түбегейлі зерттеп, зерделей келіп, Парла­менттің бір топ депутаты «Жайылымдар туралы» заң жобасын әзірледі. Бұл заңның ең басты ерекшелігі, ол еліміздегі жайылымдық жер­лерді тиімді пайдалануды рет­теуге бағытталған. Атап айт­қан­да, онда жергілікті атқарушы биліктің тетіктері арқылы ұйым­дастыру, жоспарлау, басқару жүйесіне қатысты іс-шаралар легі айқындалған. Сонымен қатар, жұмысты жүйелі түрде қалай жүргізу керектігі жөніндегі нормалар барынша нақтыланған. Соларды жүзеге асыру үшін Үкіметтен бастап мал бағатын ауыл­ға дейінгі іс-шараларды ұйым­дастыру құзыретін кім, қа­лай заң жүзінде атқаруы тиіс деген мәселелер де көрсетіліп отыр. 
Ал ондай құзыретті белгі­леп, оны кімге беру керек? Осы кезге дейін Үкіметте жайы­лым мәселесін зерттеп, зер­де­­­лей­тін, онымен тікелей ай­на­­­лы­­сатын уәкілетті орган бол­­маған еді. Мұндай құзы­рет заң бойынша Ауыл шаруа­шы­лы­ғы министрлігіне беріліп отыр. Яғни, уәкілетті орган жайы­лым­дарды басқару және пай­далану саласындағы саясатты іске асырады және ұтымды пай­далану қағидаларын әзір­лейді, бекітеді. Сондай-ақ, Үкімет­ке бір облыстың аума­ғын­дағы шалғайда жатқан жайы­лым­дарды өзге облыстың ұзақ мерзімді пай­далануына беру жөнінде ұсы­ныс та енгізеді. Жайы­лым­дарды қалпына келтіру, сақтау, ұтымды пайдалану және түбе­гейлі жақсарту үшін ғылы­ми-зерттеу, іздестіру, жобалау жұмыстарын ұйымдастырады. Бұдан бөлек, жайылымдардың мал басының жалпы алаңына түсетін жүктеменің шекті рұқсат етілетін нормаларын әзірлейді және бекітеді. Осылайша, жайылымдарды басқару және оларды пайдалану жөніндегі жос­пар әзірленеді. Бұл жоспар – қысқа мерзімді (бір жылға дейін) және ұзақ мерзімді (екі жыл­ға дейін) кезеңдерге бекітіле­тін нормативтік-құқықтық акт. Атал­ған нормалар жайылымдар туралы заңның ең түйіні болып табылады.
– Ендеше, осы тетіктерді нақ­тылай түссеңіз. Яғни, қан­дай мекемеге нендей құзы­реттер мен міндеттер жүктелген? 
– Жоғарыда айтып өткенім­дей, ең алдымен, заңда уәкілетті ор­ган мен жергілікті атқарушы ор­ган, қазіргі уақыттағы жергілік­ті өзін өзі басқару жүйесі мен жайылым иелері және жайылым пайдаланушылар арасындағы мәселелер нақтыланып, арнайы баптармен белгіленген. Осы баптарды жүзеге асырудағы ең басты мәселенің бірі – жергілікті атқарушы органдар не істеп, не қоюы керек деген жағдай. Елбасы қол қойған құжатта бұл тетіктер де қарастырылған. Яғни, өңірде жер мен мал санының нақты көрсеткіштері, оларды теңестіре отырып, тиімді басқару мен пайдалану жүйесін реттеу жергілікті атқарушы органға жүктелген. 
Ал енді жоғарыда атап өткен уәкілетті орган республика бо­йынша өңіраралық жағдай­ларды реттейді. Осылай­ша, об­лыстан аудандық деңгейге сатылап төмен қарай түсе келе, ауданға қарасты ауылдық округтерге тірелеміз. Міне, жердің басым бөлігін уысында ұстап отырған осы ауылдық, аудандық әкімдік пен жергілікті өзін өзі басқару жүйесі өзара біріге отырып, әр ауылдық округ өзінің ерек­шеліктеріне қарай тиісті жайы­лымдарды басқару және оларды пайдалану жөніндегі жоспарын әзірлейді. Бұл – ең басты және маңызды құжат. 
– Яғни, осы жоспар жал­пы жайылымдар туралы заң­ның дұрыс орындалуын қам­тамасыз етеді деген сөз ғой?
– Солай деп нық сеніммен айтуға болады. Себебі, мал саны мен ауыл маңайындағы жер көлемі мұқият мониторингтен өткізіліп, бір жылдық немесе екі жылдық жоспар құрылады да ол жергілікті мәслихатта бекітіледі. Міне, осы кезде бұл нормативтік акт болып шығады. Ал ондай құжат орындалуы тиіс заңдық күшке ие. Осы орайда, жердің деңгейін нақтылай тү­сетін мынадай дерек келтіре кеткеннің артықтығы болмас. Мысалы, жердің өзі қалай бөлінеді? Ауыл маңындағы жа­йы­лымдық жер және ауылдық округ­тердің санатына жататын жерлер бар. Ол қандай жерлер? Олар шаруа қожалықтары­ның, ауылшаруашылық тауар өнді­рушілерінің 49 жылға жалға алынған жерлері. Одан кейінгісі, орман шаруашылығына қарасты аумақтардағы жайылымдық және шабындық жерлер мен ерек­ше қорғалатын аумақтардағы (табиғи қорықтар) жерлер. Өзен-көлдер маңындағы жерлер бар. Міне, осылар ауылдық округ аумағындағы жерлер санатына енеді. 
– Бірақ, қазір бұл жерлердің бәрінің иелері бар емес пе?
– Иә, солай ғой. Малы барлар мен малы болмаса да жүз­деген гектар жерге иелік ететін­дер­дің арасындағы теңсіздік сал­дарынан жайылым мәселесі түбегейлі шешілмей келеді. Сондықтан жаңа айтып өткен нормативтік актіге негізделген жоспарды бекітетін құзырлы органның өкілдері жер иесіне келеді де, былай дейді: «Сіздің осыншама гектар жеріңіз бол­ғаны­мен, малыңыз жоқ, қашан мал аласыз?». Жер иесі өзінің мүмкіндігі мен жоспарына сай малды бір жылдан соң немесе екі жылдан соң алатындығын мәлімдейді. Сол сәтте жергі­лікті атқарушы органның өкіл­дері мемлекеттің атынан «Жайы­лымдар туралы» Заңның бап­тарына сүйене отырып, жер иесі мал алғанға дейін оның жерін малы бар жанға уақытша пай­да­лануына рұқсат етеді. Әри­не, малы бар адам жерді тиіс­ті салықтарын төлеп, өзге де талап­тарды орындай отырып па­й­да­ланады. Егер де жер иесі мал алмаса, ол жайылым, заңға сәйкес, мемлекеттің қорына алы­нады да заң бойынша жайылым пайдаланушыларға үлестіріліп беріледі. 
Міне, осылайша ауылдық округтердегі жайылымдық жер­лерді игеруде әр өңірдің өз жос­парына сай заңнамалық нор­малары жұмыс істейді. Айталық, бір ауданда 15 ауылдық округ болса, мәслихат сол әр 15 ауыл­дың өз ерекшеліктеріне сүйене отырып аудан әкімдігі, өзін өзі басқару жүйесі, ауылдық округ­тің әкімдері бірігіп әзір­леген жоспарларын бекітіп беруі тиіс. Одан әрі қарай, әрбір шаруашылық бекітілген жоспар бойынша өзінің әлеуеті мен қызметтік ерекшелігіне қарай заң жүйесіне сәйкес жұмысын жүргізетін болады. 
– Ал енді ауыл маңын­дағы жерлер сол елді мекен­нің жайы­лым пайдалану­шы­ларына жеткіліксіз бол­са, бекітілген жоспар бо­йын­­ша оларды шалғай­дағы жайылымдық жер­лер­ге шығару қалай қара­с­тырылады?
– Мұндай жайылымдық жерлер ауыл, ауданаралық және облысаралық шеңберде болуы мүмкін. Оны ауылдық округ шең­берінде аудан әкімі, ал аудан­аралық шеңберде облыстық атқарушы орган өз шешімімен жүзеге асырады. Сол сияқты, жер жетіспегендіктен туындаған мәсе­лелерді облысаралық дең­гей­де шешу қажет деп табыл­са, қолданыстағы заңымыз оған да зор мүмкіндіктер береді. Яғни, шекаралық шеңбердегі жайылым мәселесін Үкіметтің араласуымен өзара келісім арқылы шеше алады. Демек, ауыл-аймақтың жағдайы нормативтік актілер негізінде шешілсе, ауданаралық мәселелер облыс әкімдерінің ара­ласуымен, ал облысаралық жа­йы­лымның түйіні уәкілетті ор­ган­ның ұсынысымен Үкімет ар­қылы тарқатылады. 
Сондай-ақ, бюджет есебінен жасалған табиғи су қоймалары мен Үкіметтің қаражатымен қазыл­ған құдықтар жалпы ортақ, бірдей және тең қолданылады. Мұны әдейі атап өтіп отырған себебім, кей өңірлерде су қоймасы мен құдықтарды меншіктеп алып, көптің қолдануына бермей­тіндіктен, кейбір жағдай­ларда түсінбеушілік туындап жатады. Міне, осындай келеңсіздіктер орын алмас үшін заңда арнайы норма бекітілген.
– Заң жобасы арқау еткен жаңашылдықтардың тағы бірі – жайылым пайдаланушылар бірлестігінің құрылуы екен. Осы мәселені де таратып берсеңіз...
– Бұл жерде бір ауылдағы бір отбасының 50 қойы мен енді бірінің 100 қойын, үшінші үйдің 70 қойын біріктіру арқы­лы бір отар жинақтау көзделе­ді. Басқа малдың түрлері де осы­лайша біріктіріліп, зоове­теринарлық талаптарына сәйкес­тендіріліп жасалады. Малды бірік­тіріп бағудың амалы ретін­де қарастырылатын бұл әдіс Мемлекет басшысының тапсыр­масына сәйкес кооперативтерге бірігудің бір қадамы саналады. Бірлестік құрылған соң, өздерінің ішінен бір төраға сайланады. Ол жиылған малға бас-көз болатын бақташы мен оған қажетті жағдайды жасаудың жай-күйін шешумен айналысады. Сон­дай-ақ, бақташының ақысын төлеу немесе кезектесіп бағу және айырбас өтем арқылы есеп айырысу жағдайларын да ұйым­дастырады. 
Кем-кетігі болса, құжат алда­ғы уақытта тіршіліктің ыңға­йы­на қарай толықтырыла жатар. Бі­рақ, ерекше атап өтерлігі, бұл жа­йы­­­лымның ресми реттелуін көз­дей­тін ең алғашқы заң болып отыр.
– Әңгімеңізге рахмет.

Әңгімелескен 
Нұрлыбек ДОСЫБАЙ,
«Егемен Қазақстан»