Қазақстан • 24 Мамыр, 2017

Зұлмат зобалаңы

366 рет
көрсетілді
16 мин
оқу үшін

Сол бір жылдарда ерлі-зайыптыны, әкелі-балалыны, ағалы-ініліні бірдей ату сойқаны да болған

Зұлмат зобалаңы

Жазықсыз жазалау

Аты аталса-ақ, бойымызды үрей, қорқыныш билейтін, хал­қы­мызды адам айтқысыз қайғы-қа­сі­ретке тап қылған қаралы 37-ші жыл­дың зұлымдығына биыл 80 жыл бо­лады. Еске алсақ, кешегі кеңестік ке­зең кесепаты шырқау шегіне же­ту кездегі сан мың жанның қан­қа­сап қырғыны елестейді. Небір құ­пиялары ашылғанмен жабулы та­лай сыры әлі аз емес секілді. Қан­ша ұмытқымыз келсе де тарих бе­тінен өшіртпейді.

Ақыры жантүршігерлік нәу­бет­ке апарып соққан сұрқия саясат ел ішінің әлеуетті әулеттерін тәр­кілеуден, қатыгездігі асқынған би­лік зорлық-зомбылығы зораю­дан, қолдан жасалған алапат ашар­шы­лықтан белең алғаны аян. КСРО Ішкі істер халық комисса­ры Ежовтың 1937 жылдың 30 шіл­де­сін­дегі «Бұрынғы кулактар­ды, бас­­бұзарлар мен басқа да анти­ке­ңес­­тік элементтерді репрессиялау бой­ынша жүргізілетін операция ту­ралы» бұйрығына сәйкес, бұл нау­қан дереу қолға алынып, төрт ай мерзім ішінде аяқталуға тиіс еке­ні көрсетілуі отқа май құяды. Он­да 1-ші (ату) және 2-ші (соттау) категориясымен жазалануға жа­татындардың саны белгіленеді. Ет өткізу, мал санын арттыру, егін шы­ғымдылығын көтеру жоспары секілді Қазақстанда 1937 жылдың 5 желтоқсанына дейін 2500 адам атылып, 5 мың адам ұзақ мерзімге сотталу керек болса, жоғарыдан жо­баланған квота республика тара­пы­нан толықтырылып, ату жазасы есе­леп өсіріледі. Ал Қарағанды об­лыс­тық НКВД жендеттері де оны асы­ра орындаушылардан қалыспай Мәс­кеуден бекітілген квотадағы 200 адамға тағы 200-ге жуық кі­сі­ні қосады. Жергілікті билікті ұс­­таушы Адамович, Духович жә­не Пинхасиктен құралған үштік үкім­дері 588 жанды оққа байлатып, қандай себеппен күдікті-кінәлі бола қалуларынан мүлдем бейхабар жұртты мың-мыңдап өскен орта­ларынан айырудың азабы мен қор­лығын тартуға ұшыратады.

Аяқ астынан ілік іздеп, тыным таппаған жаппай қуғын-сү­р­­гін сойқаны қылшылдаған жас­­ты да, еңкейген кәріні де, ол ол ма, ең сұмдығы, әкелі-бала­лы­ны да, ағалы-ініліні де, ерлі-зай­ып­тыны да большевиктер 1918 жы­лы екінші Ни­колай патшаны бала-ша­ға­сы­мен бірге атып тастағандай еш­те­­ңе­ге қарамастан жоқ қылудан жас­қан­ба­ған. Жалған жала жапсыры­лып, кек­­шілдікке қоса шалынған ең ет­жақын жандар бір-бірлеп емес, он-ондап, жүздеп саналады («Аза кітабы. Атылғандардың тізімі. Қарағанды және Қарағанды облы­сы». Алматы: «Әділет», 1997). Олар туралы деректер тым аз. Өкі­ніш­ке қарай, нендей айып тағылуы, не үшін аса ауыр үкім ке­сілу тура­лы құжаттармен таны­су қиын. Біл­гендерін еміс-еміс естерінде сақ­тап қа­лушылар, жеткізуші ұрпақтары азайып барады. Өз тарапымыздан естігеніміз бен білгенімізге сүйеніп есімдерін еске түсіртіп, есте ұстату көкейде жүрген ой еді. Әрине, әттең бәрін атап, айтып мүмкін емес. Әңгіме тамыры біртұтас от­ба­сыларды ойрандап, жойып жібе­ру­ге дейін аяусыз жүргізілген сұм­дық қаскөйліктің бірер мысалдары жай­лы ғана.

Оталған отаулар

Бұл өзі айтуға өте ауыр, аса ая­нышты оқиғалар. Сонда да баян ет­пей болмайды. Атышулы 37-ші жыл­дың ойранында арыстардың өзін атып тастау аздай тұтас от­басыны бірдей опат қылған қыр­ғын­ның ащы шындықтарын жет­кі­зу, арылу парыз сияқты.

Бұрын-сонды құлақ естіп көр­ме­ген мұндай жауыздыққа Қара­ғанды аймағында алдымен ілік­кендер ерлі-зайыпты Мәжен мен Торғай Сүлейменовтер болыпты. Қасақана ұйымдастырылған кезекті зобалаң басы 37-ші жыл­дың көктемінде Торғай, іле Мә­жен қамалады. Көп ұзамай күзде үш­тіктің үкімімен бір күнде ату жа­засына кесіледі. Коллаждағы мына сурет­те олар жас жұбайлар екені бір­ден аңғарылады. Шаңырақ кө­теріп, сә­­билері Сайдалы мен Ер­кін­нің қы­­зығына бөленіп, қа­тар­лас­та­ры­ның алды болып, келешекке үл­кен үмітпен қараған бейнелерді кө­­реміз. Ауылдық кеңестің тө­ра­ғасы, колxоз басқармасының тө­рай­ымы ретінде жерлестерін алға ұмтылдырушы қосақтың сәулелі шақтары еді бұл. «Пәле қайда деме, аяқ астында» деген. Ойда жоқта тағдырдың тәлкегіне тап болармыз деген ой өңдері түгіл түстеріне енді дейсіз бе сонда.

 Маңдайына жазғаны шығар, алғырлығына орай Мәжен бұған дейін ортасынан ерте озып жүрген. Н­ұраның Амантауынан қанат қақ­қан жігітті білім меңгеріп те үл­геру,шаруаны білгірлікпен үйі­ру­ді үйрену ел ішіндегі қат-қа­бат жұмыстарға қызу араласуға тар­тқан-ды. Шаxаман ауылдық ке­ңесінің төрағасынан әрі өсуіне мүм­кіндік те бар болатын.

Отырықшыландыру, әйелдерді сауаттандыру, артель, колxоз құру се­кілді іс-шараларға белсене ат са­лушы араларындағы жалғыз қыз Торғаймен таныс-білістік кө­ңіл жарастыруға жалғасады. Жүк­телген міндетті, партия тапсыр­масын орындауға әрдайым да­йын іскер келіншек екі бал­ды­р­-
­­ғанын енесінің қолына қал­ды­ру­ға тура келсе де көрші об­лыс­­тың Еркіншілік ауданына ба­­рып, аудандық әйелдер кеңесі қыз­­метін қыздырады. Қай жерге де жақсы кадр қажет. Қайта ша­қыр­­тылып, өзі өскен Көкмөлдір ауы­лына, бұл уақытта Исаев атын­да­ғы колxозға төрайым болып тағайындалады.

Алыстағы жаңа шаруа­шы­лық­тағы жағымды өзгерістер өр­кен жая бастайды.Соны тікелей кө­руге келген облыстық атқару ко­митетінің төрағасы Абдолла Асылбеков оң тәжірибені жер-жер­ге үлгі етуге үндейді. Алайда ал­дағыны кім болжап білген дерсіз. Ара­да жыл өтпей жатып дүние шыр көбелек айналғанда, екінің бірін ізін аңдушылар ештеңеден қа­персіз ерлі-зайыптыны ұстайды. Құрыққа сырық жалғап, бармақты бақандай етушілер кім білсін, аяқ астынан жалалы болушы ел ағасымен сондағы кездесуден де ілік тапты ма деген ой келеді бүгін. Орда бұзарлық, еңбекке жалынды олар мектеп жасына жетпеген, емшектен шықпаған бүлдіршіндеріне пана шақтарында опат болып кетеді.

Бұл өз алдына. Кісі шошырлық зұ­лым­дық тағы бір сүттей ұйыған сәу­­летті отбасын ойрандауын айтпай кетпеске болмайды. Иә, Тілеуберген мен Бәтима Алыш­ба­­­евтар да жұртқа өнегелі, сүй­кім­­­ді жұбайлар болатын. Ол кезде жер­­гілікті тұрғындар арасынан шы­­қ­­қан білікті медицина қыз­мет­керлері сирек саналса, Ті­леу­бер­ген аймақтағы алғашқы қа­зақ дә­рігері, ал Бәтима бірінші қазақ акушер қыздарының бірі болғанын атаған жөн. Мұның сыртында жұп жарастыра ауылдық жерде қыз­мет етулері перзенттік парызда­рын сездіргендей. Өкінішке қа­рай, жап-жас өмірлері нақақтан-на­қақ қиылған аяулы жандар тура­лы об­лыстық денсаулық сақтау бас­қар­­масында сақталған дереккөз бол­м­ай отыр. Тағдырлары шерлі аға буын әріптестері есімін, ісін ес­те тұтуға бүгінгілердің енжар­лы­ғы күйіндіреді.

Қолымыздағы аз-мұз мағлұмат бойынша Тілеуберген Алышбаев Алматы облысының Талдықорған ауданы 7-ші ауылында дүниеге келгенін білеміз. Қарағандыға инс­­титут бітірген соң жолдамамен жі­­берілген тәрізді. Қарқаралы ауда­нын­­дағы Ворошилов учаскелік ау­ру­xанасының меңгерушісі болады.

Сол уақытта қамалушылардың бәріне ортақ  бір-ақ пәле, бір-ақ жа­ла жабылғаны белгілі. Үкі­метке қарсы сөз айтты, партия сая­­сатын жа­мандады, жеп қойды, алып­са­тар­лық жасады деп үрейлі 58-ші бап тармақтарының бірін жапсырып, ең ауыр жазаға іліктіру түкке тұр­ғысыз-тын.

Сүлейменовтер сияқты Алыш­ба­евтарға аталған бап айыптары тағыла салынған. Мәселен, Ті­леу­берген Алышбаевқа 2,7,8 жә­­не 11-ші тармақтар, яғни төр­те­уі қатарынан қабатталған. Ал Ежовтың 1937 жылдың 15 тамы­зын­­да «Отанға сатқындық жа­сау­­шылардың әйелдері мен бала­ларын репрессиял­ау бойынша опе­рация туралы» бұйрығында сот­талушыны бүр­кемелеуші, сот­та­лушының кон­трре­во­люциялық әре­кетін біле тұра тиісті орындарға xабарламаған әйелдерді тұт­қын­дау жөніндегі пәрмен Бәтима Алыш­баеваны да көзден таса қал­дырмаған. Тыныс-тіршілігі бір адамдарды жазалауға шексіз ерік берудің аяусыздығын осы отбасылардың қайғылы тағдыры көрсетеді. Әйелін күйеуіне, күйеуін әйе­ліне айдап салу арқылы қоса ату шімірікпей жүзеге асырылған. Нет­кен қаныпезерлік, неткен тағы­лық десеңізші. Кейіннен қыл­мыс құ­рамы болмағандықтан, ақ­тал­ған­, кінәлері не екенін біл­мей өткен мұндай мұңлықтар аз болмаған.

Жазығы не, әкелердің?

Бұдан әрі сөз еткелі отырған жай, белді әулеттерді жойып жі­беру көзделген қатыгез кек­шіл­дік ке­сепаты. Әкелі-балалыға, аға­лы-іні­ліге ажал құштыртып, сү­йек­те­ріне түйір уыс топырақ бұй­ыр­т­­-
пай жермен-жексен қылу күні бүгінге дейін мыңдаған жүректегі мұң. Қазақтың сол кездегі қай шаңырағын да шарпымай кетпеген қасірет.

Мұны айтқанда Жанайдар Сәдуақасов, Сәкен Сейфуллин, Абдолла Асылбековтің әкелері Сә­ду­ақас, Сейфолла, Әбдіраxман қарт­­тардың өмірі соңының ая­ныш­ты­лығы жанға батады. Еліне жанашыр, тұтқа азаматтар тәрбиелеуін көңілге медет тұтқан, ешкімге ешқашан қылдай қиянат жасап көрмеген, өкімет іс-саясатынан мүлдем тысқары ақпейіл, ақылман, аңғал ақсақалдарды төрінен көрі жа­қын жастарында оққа байлау ақылға сыймайды. Жарық дү­ние­де­гі ақырғы ай-күндері турасында мағ­лұмат там-тұм ғана. Қаза қай жер­де, қалай жетті?! Әлі тіс жарылмайды.

«Орнында бар оңалар» демекші, тәубе дейік, үрім-бұтақтары өсіп-өн­­улі. Қуаныштысы сол, біреулер бі­­л­ер, біреулер білмес көзі тірі тіке­лей ұрпақ та бар арамызда. Та­ныстыралық. Ол – Құрман Сә­дуа­қа­сов. Әкесі ұсталғанда екі жа­сар ба­ла бұл күнде сексеннің сең­гір­ін­де­гі қадірменді қария. Сәлем бере барып, әңгімеге тарттық. Ұстамды, салмақты, кеудесі көтеріңкі кісі болып шықты. Асырып сөйлемей, артық әсірелемей есте сақтағанын байыппен баяндады.

– Әкей Ақмақан, Жалмақан атты екі ағайындының Жал­ма­қа­ны­ның баласы. Екі рет үйленген адам. Бас-аяғы жеті бала өрбиміз. Ұл­дары Жанайдар, Сағынай, Рзы­xан, Әсет, қыздары Зейнел, Оңал­дың ішінде ең кішісі, яғни кен­жесі менмін. Отағасы ескіше едә­уір сауатты, көкірегі ояу жан бол­ғ­ан. Түркістаннан жас молда алдырып, мектеп аштырған. Үл­кен ағамыз Жанайдар сонда оқыпты. Бес-алты жасында-ақ ескі қиссаларды үйдегілерге оқып та, жат­қа айтып та беретін зеректігіне орай Ақмолада, Орынборда бі­лім ұш­тауына барынша қолдау жа­са­ған.

Ел біржола отырықшылыққа көш­кенде Қарқаралыдан түйе­лер­мен қарағай тасытып, мектеп салдырған. Ол кешегі алпы­сын­шы жылдарға дейін ауылы­мыз­­дағы білім ұясы болды. Қа­рия­­­ның ұсталғаннан кейінгі өлі-тірі­сі беймәлім. Бала кезімде үл­кен­дер оңашада басымнан сипап, маң­дайымнан сүйіп: «Әкең­нің қам­­қорлығы арқасында ашар­шы­лық­­тан аман қалдық. Тектінің тұя­ғы­сың. Ұмытпа. Есті бол», – деп құлағыма сыбырлайтын.

– Ақсақал, әкеңіздің қалай ұс­тал­ғаны туралы не айта аласыз, – де­д­ік сыр аштыра түсуге тырысып.

– Ақталғаннан соң ғана шешей айтып қалып отыратын. Бесін нама­зын оқу үстінде тұтқындайды. Аяқ­тауға мұрша бермепті. Маши­на­ға мінгізілген бес-алты егде адам­­дар арасына қосады. Бәрі е­л­­дің бетке ұстар кісілері екен. «Ара­да біраз уақыт өткен соң ағаң Са­­ғынай артынан іздеп барды. «Ба­л­ам, мыналар қайтара қоймас. Ж­а­най­дарымның да қамауға алын­ға­нын айтып қорқытады. Іні-қа­рын­дас­тарына сүйеу бол», деп аманат ай­тыпты дейтін шешей.

Келесі айтылар оқиға да тұп-тура осындай. Білуімізше, Сәкен Сейфуллиннің әкесі де қыркүйек айының аяғында сыртта мал бағып жүргенде тұтқындалады. Ортаудың бау­райындағы Қызылшіліктегі қыс­таққа жеткен машинадан се­кі­ріп түскендер қарияны жалма-жан екі қолтығынан қапсырып қо­ра­бы­на отырғызады. Үйінен жү­гі­ре шы­ғып, қоштасып қалуға ұм­тыл­ған сый­лас тұрғыласын да бас са­лып, алып кетеді. Содан екеуі де бұл дү­ниеде бар-жоғы белгісіз күй­де ха­барсыз кетеді.

Екі ескі серіктесінен бұрынырақ ұс­талып, атуға кесілген Абдолла Асыл­бековтің әкесі Әбдіраxман ақ­­сақал да қамалудан құтылмайды. Ұлы туралы жаманат хабар жеткен­де үйінің есік-терезесін жауып алып, түннің бір уағына дейін қаза на­маздарын алдын-ала оқып жүр­ген бір түнде зым-зия жоқ болады. Ақ­молаға әкетіліп, Сібірге 10 жыл­ға айдалуы ұзақ жылдан кейін ғана белгілі болады.

Абдолладан көп кіші інісі Ба­пан­ды нағашы атасы Қаңтарбай жа­­сырып бауырына басып, ата-те­гіне жаздыртып, аман-есен өсі­реді. Құрдымға кетуге шақ қал­ған әулет тамырын қазақи бау­ырмалдықтың осындай қасиетті үр­дісі үздірмегеніне шүкір. Бір ата­дан көктеген үрім-бұтақ бар.

А.Асылбековтің өмірі мен қыз­метін жан-жақты зерттеген бел­гілі ғалым Рамазан Сағымбеков аға­мыздың анықтауынша, қария ла­герьдегі жан төзгісіз азаптан қа­за табады. Тағдырдың жазуына не шара бар, соңғы тынысы үзі­лер­де басын сүйеп, аузына су тамы­зып, дем беріп отырып көзін жап­қан Абдолласының жолдасы Жұ­­мабек Баймолдин екен. Бұл кі­сі кім десек, А.Асылбековтен бас­­­тап Қарағандының бір топ қыз­меткеріне қозғалған «Қар­қа­ра­лы ісінде» атудан аман қалып, 15 жылға алмастырылған айдауда то­зақты бастан бірге кешуші жан бол­ғанын еске саламыз.

Айта берсе, әдейілеп ұйым­дас­тырылған нәубет аранына жұ­тыл­ған әулеттер жеткілікті. Бақ­­қан малынан, еккен егінінен өз­ге шаруасы жоқ қарапайым қау­ым үлкен-кішісіне шүйлігу ала­құйын науқанға айналғанын Ма­шрап Аxметов, Нығметолла Машрапов Амантай, Кенже, Мамай Іңкербаевтар, Сәду, Шо­лақ Дәуірбековтер, Жақсыбек, Тиыш­бек Шілембаевтар, Садық, Бек­тұр­сын Бекxожиндер, Орманбет, Қос­па­бай, Иса Шондыбаевтар сияқты ауылдарынан аттап көрмеген, xат та­нымайтын әкелі-балалылар, ағай­ындылар өздері сенген өкі­мет­тен жапа шегеміз, оғына ұшы­рай­мыз деп ойлап па, сірә.

Өзі де лагерь азабын бастан аяқ тартқан, қаралы кезеңнің қырық қатпарлы қасіретіне тікелей куәгер, жазушы Жайық Бектұров «Таңба» кі­табында: «Кейбіреулер әліпті та­яқ деп білмейтін қараңғылар, қай­дан келіп, қайдан қойғанын тү­сін­бейді. Әлемнің күллісіне ортақ жар­қыраған жалғыз күннің қай жақ­тан шығып, қай тұстан бататынын білмейді. Міне, жасында же­тім бала боп, жоқшылық көріп өс­кен Әбдіраxман Мұздыбаев жұ­ды­рық­тай күйкі адам.Таңырқаса да, қорықса да екі сөзінің бірінде: «Ой, Алла-ай, біздің ауыл қай жақ­та, құбыламыз қайсы, қай тұс­тан кел­дік деп отырады» – деп жаз­ға­нын­дай жазалауға негі­зі­нен кім­дер­дің шалынғанын ай­ғақ­тай­ды.

Айқын НЕСІПБАЙ,
Қазақстанның құрметті журналисі

ҚАРАҒАНДЫ