Қазақ хандығының негізін салған Керей мен Жәнібек хандардың ескерткіштері төңірегіндегі дау-дамайға нүкте қойылды. Арнайы құрылған комиссия бұл ескерткіштерді “түр-келбеті қазаққа келмейді”, “іші кеуек, сапасы нашар” деген негізбен Астана көшелеріне қоюға өз рұқсатын бермеген болатын. Өткен жылдың аяғында көтерілген бұл мәселе шешімін жыл басында тапқан секілді.
Жақында Астана қаласының әкімі Иманғали Тасмағамбетовтің басшылығымен қазақ хандығының негізін салушы Керей мен Жәнібек хандардың және ақын Абай Құнанбайұлының ескерткіштерінің эскиздеріне қатысты республикалық ашық конкурстың қорытындысын жариялауға арналған қазылар алқасының отырысы болып өтті. Конкурсқа белгіленген мерзімде 30 жұмыс келіп түскен. Хандардың бейнесіне қатысты 10 жұмыс келіп түссе, Абайдың ескерткіш-монументін жасауға ынта білдіргендер саны — 20. Бір айта кететін жәйт, конкурсқа қатысушылар алдына ұлттық батырларымыз, қазақ хандығының, мемлекеттіліктің негізін қалаған Керей мен Жәнібек хандардың бейнесін архитектуралық-көркемдік қалыпта жүзеге асыру міндеті қойылып, алдыңғы құйылған мүсіндердің “жолын құшпас” үшін бұл жолы жұмыстарға қойылған талап күшейтілді. Атап айтсақ, қазақ хандарының бейнелерінде этнографиялық нақтылық, олар өмір сүрген кезең бейнесі киінген киімдерінен көрініс табуға тиісті. Эскиз-жобалар болашақта Астанада тұрғызылып жатқан ең әдемі ғимараттардың бірі “Хан шатырдың” жанындағы паркте тұғырға қонбақ. Осыған байланысты сол аймақтағы қала құрылысы және техникалық есептерді негізге ала отырып жасалу тиістігі баса айтылды.
Бір топ қалалық мәслихат депутаттары және қоғам, мәдениет қайраткерлерінің Астана қаласының әкімі атына жазған ашық хатында ұлтымыздың біртуар ақыны, данышпан хакім Абайға жаңа ескерткіш құйылып, оны қаланың ескі орталығындағы көрнекті жерге тұрғызу туралы ұсыныс жасалған болатын. Осыған орай жаңадан құйылатын Абай ескерткішін Бейбітшілік көшесі мен Абай даңғылының қиылысындағы Туризм және спорт министрлігінің ғимаратының алдына қойылуы керек деген шешім қабылданды.
Республикалық конкурс қорытындысы бойынша Керей мен Жәнібек хандардың бейнесін бейнелеуде астаналық Ринат Әбеновтің жұмысы ең жақсы эскиз-идея деп танылды. Алматылық Едіге Рахмадиев — екінші, Тоқтар Ермеков, Бақытжан Әбішев, Ескен Сергебаев үшінші орынға ие болды. Бақытжан Әбішев және Ескен Сергебаев Абай ескерткішіне де өз жобаларын ұсынып, ол жұмыстар 2-орын алды. Ал Абай ескерткішіне тапсырылған 20 жұмыс ішінен алматылық Болат Досжановтың жұмысы ең үздік эскиз-идея атанса, Нұрлан Далбай, Қайрат Сұраншы және қарағандылық Ерлан Ғаймолдинге 3-орын бұйырды. Жеңімпаздар ақшалай сыйлықтармен марапатталды.
Бекітілген үздік эскиз-идеялар негізінде авторлар тарих, этнография, антропология саласындағы сарапшы мамандардың ескертпелері мен кеңестеріне сүйене отырып ескерткіш жобасын жасамақ. Жоба Астана қалалық әкімдігінің жанындағы архитектуралық-көркемдік кеңестің және қазылар алқасының отырысында тағы да сараптамадан өтеді. Ескерткіштер жобасының соңғы нүктесін заңға сәйкес Мәдениет және ақпарат министрлігінің Монумент және ескерткіштер жөніндегі мемлекеттік комиссиясы қояды. Яғни, елдік пен ерліктің нышандары іспеттес осынау тұлғалар ескерткіштерін Астанамыздың көрікті жерлерінен көретін күн алыс емес.
Венера ТҮГЕЛБАЙ.
МАХАББАТ ЖАС-КӘРІНІ ТАҢДАМАЙДЫ
Әйгілі француз актері Жерар Депардьенің елімізге келіп, күн шуағына шомылған оңтүстік өңірде (Оңтүстік Қазақстан облысы, Түлкібас ауданы) тәуелсіз “Таңарыс” киностудиясы түсіріп жатқан “Кеш махаббат” атты картинада басты кейіпкерлердің бірін сомдағанынан киносүйер қауым құлағдар. Қысқасы, аталмыш фильм биылғы жылдың көзайымы болғалы тұр.
Жаңа лента монтаждалып біткенше біздер мега-жұлдыздың қатысуымен өткен түсірілу алаңындағы ерекше ахуалды баяндай тұруды жөн көрдік. Кеше ғана төрткүл дүние тани бермейтін елімізге бүгін аяғының астына алтын төсеп те келтіре алмайтын кино алыптары қазақстандық жобаларға қатысып жатқаны, қалай десек те айта-айта жүрерліктей оқиға.
Депардье мырза “Еуразия” кинофестивалінің аясында алғаш рет Қазақстанға 2007 жылы жолы түсіп, отандық кинематографияға қызығушылық танытқанда, бұл қадірлі қонақтың көңіл жықпас сөзіндей көрінген. Алайда, бұлталақтап сөйлеуді білмейтін, атақ пен байлықтың буынан мүлде ада француз актері сол жолы шынында да ағынан ақтарылған екен.
– Жерар Депардьеге қанша төлегенімізді тіпті сұрамай-ақ қойыңыз. Егер оны Батыс киностудиялары шақырса, біздің картинамыздың толық бюджеті болатын – жарты миллион доллар гонорар сұраған болар еді. Оның агенттеріне хабарласып, “Кеш махаббатта” ойнауға ұсыныс білдіргенімізде, олар қаржы көлемін аздау айтқан. Бірақ, біздің ондай гонорар төлеуге де шамамыз келмейтін еді. Дегенмен, Депардьеге сценарий ұнағаны соншалықты, бұл саудаласатын жәйт еместігін айтып, біздің жағдайымызға көнді, – дейді “Таңарыс” киностудиясының бас директоры Сергей Әзімов.
Сонымен француз актерін еліктірген қандай сценарий еді? Ауылдың қарт зейнеткері Қалтай (Нұржұман Ықтымбаев) кемпірінен айырылып, қамкөңіл болып қалады. Оған жаны ашыған неміс досы Гера (Жерар Депардье) мен Сатыбалды досы (Болат Қалымбетов) жалғызсырап жүрген Қалтай шалға “қалыңдық” іздеуге кіріседі. Аталмыш фильмде Ресей киносаңлақтары – Наталья Арынбасарова мен Наталья Гвоздикова бар екендігін айта кету керек. Екі актриса да Қалтайға кемпір болуға лайықты кандидатуралар.
Кинематографиядағы жаңалықтардан құлағдар болып жүретін халайық Болат Қалымбетовтің былтыр ғана режиссер Сәбит Құрманбековтің “Секер” фильмінде өз қағидасымен өмір сүретін қиқар әкенің рөлін сәтті сомдағанын біледі. Сол сияқты “Кеш махаббат” картинасын түсіруді де “Таңарыс” студиясы режиссер Сәбит Құрманбековке сеніп тапсырғанын айта кетелік.
– Мен бұл картинаны қырғыз режиссері Ахтан Арын-Кубатпен бірігіп жасауым керек еді. Бірақ, оның өз жобаларына орай уақытымыз үйлеспей, жалғыз өзім жұмыс істеуге тура келді. Продюсер маған “Кеш махаббатты” түсіруге ұсыныс жасағанда ойланбай келіссем де, жүрегімнің түбінде бұл жауапкершіліктің үдесінен шыға аламын ба деген қорқыныш та, уайым да болды. Алайда, осы картинадағы жұлдыздың деңгейінде жұмыс істеудің сәті қайта түспейтіндігін де түйсіндім. Депардье бірінші күні-ақ барлық қаупімді сейілтіп жіберді. Қарапайым, көңілді, көпшіл мінезімен түсіру алаңында тамаша ахуал орнатты, – дейді режиссер Сәбит Құрманбеков.
Жерар өз кәсібінің хас шебері екендігін қазақстандық, ресейлік әріптестері, түсіру тобы бір ауыздан тәнті болып мойындайды. “Ұстаға оң-солы бір” дегендей, әлем көрермендерін сирек талантымен табындырған киномэтрі туралы түрлі пікірлердің бәрі бір жерге тоғысатындығын байқайсың.
– Оның қолынан келмейтіні жоқ сияқты көрінді. Егер сценарий талап етсе ол трактордың да, қираған кез келген көліктің де рөліне отырады. Дәл сол сияқты бір минут та ойланбай ұшақтың да штурвалына ие бола алады. Мына бір сәтті айтайын. Актер жалаңаяқ өзенді кешіп өту керек болатын. Ол ойланбастан, күздің суығына қарамай, аяқ киімін шешіп, өзенді шалпылдатып өте шықты. Оның әйелін ойнаған актриса астауда отырған Жерардың жонын ысуға бата алмай, жүрексініп тұрған-ды. “Мен сенің күйеуің емеспін бе. Неге қорқасың?” деп арқасын бар ынта-ықыласымен ысуға көндіре қойғаны. Мен бәрінен де осы көріністен жүрексініп едім. Түсіру жұмыстарының бәрі далалы жерде жүргендіктен, астауға құятын суды қай жерге ысытатынымызды білмедік. Астау да ақырзаманнан қалғандай, ескі еді. Бұл қолайсыздықтан да актердің өзі құтқарды. Өзендегі салқын суды астауға шелектеп толтыртқызды да, түсіру жұмыстарын жалғастырып кеттік, – дейді режиссер.
Адамның айтқысы келгенін ыммен түсінетін француз актерімен тіл табысу үшін аудармашының да айтарлықтай қажет емес кездері де болған. Депардье бізді дауыс ырғағынан, ишара-ымымыздан-ақ түсініп отырды. Әлемге әйгілі актердің әріптестері шынында да Жерардың дәп өзімен жұмыс істеп жатқандарына сенбей де қалатын. Сондайда ол актерлердің қолын алып, “Біздер – әріптестерміз” дейді екен.
Бірінші түсіру күні Депардьеден бастап, бәрі де толқыды. Бұрын-соңды қазақтың киіз үйінде киноға түсіп көрмеген француз актерінің ойынын көруге келген қарақұрым адам оның ширығып тұрған жүйкесін одан әрі жұқартып жіберсе керек, ол шын мәнінде “арс” ете қалды, – дейді Депардьенің дублері альпинист және фотограф Владимир Тугалев.
Бұл картинада қазақстандық Тугалевтің де айы күтпеген жерден туған. Дублер ретінде аса күрделі дүние жасай қоймаса да, бос уақытында өзінің сүйікті ісімен де айналысуға мүмкіндік алған Тугалевке әлемге әйгілі актерге дублер болу туралы ұсыныс түскенде бұл біреулердің қалжыңы деп қабылдаса керек. Киностудия кеңсесі үйінен алыс болмаған соң, нем кетер деп басын сұға салады. Сонымен, Депардьеге ұқсап туған жерлесімізге ол кеткен соң жалпы сценаларға қатысу бұйырған.
Қолы аздап босай қалса баладай күліп, айналасындағылардың қылығын айнытпай келтіріп, түртіп ойнап, қытықтап кетіп, бәрінің шаршағанын өз шуағымен басатын актердің болмысына тәнті болмау мүмкін емес.
Нағыз талантқа ғана тән ниетпен, сценарийді бүге-шігесіне дейін жаттап алатын Депардье мырзаның түсіру алаңында араласпайтын шаруасы жоқ көрінеді. Кадр қалай құрылған, жарық пен камера қалай орналастырылған, – бұл осының бәрімен ісі бар актердің кінәмшілдігі де емес. Бұл өз ісін бес саусағындай білетін, қолға алған ісіне жауапкершілікпен, жанашырлықпен қарайтын кәсіпқой актердің болмысы деп қабылдаған жөн болар.
– Депардье менің күткенімнен де асып түсті. Мен көптеген әйгілі өнер адамдарын көрдім. Олардың ешқайсысы туралы жаман пікір айтқым келмейді. Бірақ, әлі күнге дейін Жерардан артық көнбіс адамды кездестірмедім. Жай өмірде ерекше жағдай мен күй талғамайды. Есесіне, жұмыс барысында керемет жинақы әрі өте тәртіпті. Ол барлық жаңа нәрсеге деген балалық қызығушылығын сақтап қалған. Алғашқы күні түсіру жұмыстарын аяқтап бола салысымен, Депардье Шымкенттегі базарға апарып келуге өтініш білдірді. Базарға кешке, кісі аяғы тарқай бастағанда барғанымыз дұрыс болыпты. Әйтпесе, оның өнеріне табынатындар бізді таптап өлтіргендей екен, – дейді Әзімов.
Қысқасы, биыл жаңа фильм тұсауын кеспек. Соңғы он жыл ішінде өзі түскен картиналардың бір де біреуінің премьерасына қатысуға мұршасы келмеген француз актері үстіміздегі жылдың көктемінде, мүмкін күзде болғалы тұрған тұсаукесеріне қатысуға уәде беріп кетіпті.
“Әурелеңмен” үлкен экранға келіп, “Секер” арқылы жас көрермендердің жүрегін селт еткізген режиссер Сәбит Құрманбеков өзінің кинофестивальдердің емес, көрермендердің көңілінің жетегінде кетіп бара жатқанына сенімді.
Ал жаңа фильмнің сценарийі тіпті әмбебап, ескірмейтін мәңгілік махаббат тарихы. Нағыз көрермендерге арналған картина түсіруге ұмтылған шығармашылық топ жүрекке әжім де түспейтіндігін, әмір де жүрмейтіндігін паш еткісі келеді.
Айнаш ЕСАЛИ, Алматы.
Кәкімбек САЛЫҚОВ:
ЕРЕЙМЕНТАУ – ЕҢСЕЛІМ!
“Біздің тарих – бұл да бір қалың тарих”, – деп Қадыр ақын айтқандай, қазақ халқының тарихы тым тереңнен, есте жоқ ескі заманнан тамыр тартады. Жүріп өткен жолы да, шежіре-сыры да, тіпті, жалпы адамзат өркениетіне қосқан үлесі де еш халықтан олқы соқпайды. Атап айтқанда, бабаларымыз “желмен бірге көше бермей”, салтанатты кент-шаһарлар да тұрғызған. Тас қопарып, кен де қазған. Талай жұрт үсті-басын тері-терсекпен бүтіндегеніне мәз болып жүргенде, бастан-аяқ саф алтыннан киім киген. Дәл осы айтылғандарды мақтаныш етуге бола ма? Әрине, болады!
Өкінішке қарай, бүгінгі көптеген отандастарымыз, әсіресе, бейқамдау бой түзеп келе жатқан жас ұрпақ туған жұртының тап осындай тамаша тарихын жете біледі деп айту қиын. Арғы заманды былай қойғанда, “көп түркі енші алысып тарасқандағы” қара шаңырақты, яғни аяулы атажұртты еншілеп қалған, дербес ел ретінде ту көтерген дүбірлі дәуір кезеңдерінен де аса мардымды мәлімет біле бермейді. Бір сөзбен айтқанда, ел мен жер шежіресін жүйелеп, арда жұртымыздың қатпар-қатпар тарихын таныту жолында біз атқаруға тиісті іс әлі де қыруар. Осыны ойлағанда Астанадағы “Фолиант” баспасының “Менің Отаным – Қазақстан” сериясымен шығаратын өлкетану тақырыбындағы тарихи-танымдық кітаптары, міне, дәл жоғарыдағы олқылығымыздың орнын толтыруға сүбелі үлес болып қосылар құнды еңбектер дер едік.
Серия аясында бұған дейін жарық көрген “Ұлытау”, “Ойыл” кітаптарымен таныс болатынмын. Жуырда “Ерейментау” кітабы қолыма тиді. Ішкі мазмұны бай, көркем де келісті безендірілген еңбекті парақтай отырып, қасиетті Ерейментау өңірінің арғы-бергі тарихы жүйелі кестеленгеніне көз жеткіздім. Қадым заманнан сыр шертетін тастағы жазба-өрнектер, қола дәуірінің жәдігерлері және көне түркілер кезеңіне байланысты түйін-пайымдармен басталған жинақта өңірдегі жер-су, ру-тайпа атауларына қатысты дәлелді тұжырымдар келтіріліпті. Аймақтың тылсым табиғаты, аң-құсы, өсімдіктер әлемі жайлы сипаттама да Ереймен өңірі туралы оқырман таным-түсінігін молайта түсуге қызмет етіп тұр.
Еңбекте ел қорғаған батыр бабалар, әсіресе, Қанжығалы Бөгенбай батыр туралы мол дүние бар екен. Бұл, әрине, өте орынды. Батырдың өз басының ерлігі, ақылмандығы, сөзге жүйріктігімен бірге, аталары мен аға-інілерінің ел тарихындағы орны туралы деректер де көп сыр ұқтырғандай. Бұл бағыттағы атақты Бапан би мен Саққұлақ би жөніндегі әңгімелерді сүйсіне оқыдым. Кітапта сондай-ақ ХХ ғасырдың басындағы осы өңірдегі дүбірлі оқиғалар жаңғырығы да шынайы бейнеленіпті. Кешегі кеңестік кезеңдегі өлке тарихына қатысты қысқа әрі нұсқа деректер де орынды қолданылған деп түйдім.
“Фолиант” баспасының “Менің Отаным – Қазақстан” сериясы бойынша осындай құнды басылымдар шығаруды қолға алып, әр өлке-өңір тарихын жаңаша өрнектеуге ұмтылуы – ел мен жер шежіресін өскелең ұрпақ санасына сіңіру, олардың бойына отансүйгіштік, ұлтжандылық секілді тамаша қасиеттерді қалыптастыру жолындағы баршаға ортақ игі іске қосылған үлкен үлес. Лайым, төл тарихымызды жаңаша қырынан танытар жүйелі де мазмұнды туындылар көбейе бергей. Кешегі Е.Бекмаханов, М.Қозыбаев, А.Сейдімбек сияқты арыстарымыздың арманы да осы еді ғой!
Астана.