Бизнес • 02 Маусым, 2017

Экономикалық дамудың драйвері

495 рет
көрсетілді
9 мин
оқу үшін

Алысты болжайтын алып көршіміздің Бейжіңде өткізген «Белдеу және жол» атты ха­лықаралық ынты­мақтастық фору­мында Қы­тай Халық Рес­пуб­лика­сының Төра­ғасы Си Цзинь­пин Қазақстанды транс­құ­р­­лық­тық транзиттік тасымалдаудың «чем­пионы» деп бағалады. Бұл Елбасының бірегей бас­тамаларымен соңғы жылдары еліміздің жол-көлік логистикалық әлеуетін арттыру мақсатында жүзеге асырылып жатқан ерен еңбекке сырт көздің берген тұңғыш тұғырлы бағасы еді.

Экономикалық дамудың драйвері

Иә, Қазақстанның геогра­фия­лық орналасуына бай­ла­нысты оның транзиттік мүм­кіндіктерінің өте жоғары екен­дігін, бола­шақ­та еліміз Шығыс пен Ба­тысты байланыстыратын ал­­тын көпірге айналатынын ерте болжаған Тұңғыш Прези­ден­­тіміз жол құрылысын салуды экономикалық дамудың драй­­веріне айналдырды. Әріге бар­май-ақ Елбасының 2015 жыл­ғы Халықаралық Астана эконо­микалық форумында сөй­­ле­ген сөзіне мән беріп кө­рейікші: «Қазір Еуропалық одақ пен Қы­тай арасындағы сауда көлемі 600 мил­лиард дол­ларды құрайды, болжам бо­йынша бұл көрсеткіш 2020 жылға таман 800 миллиард долларға жетпек. Сон­дық­­тан, дамушы Азияға жал­пы алғанда Еуропаға құр­лық жолын дамытудың зор маңызы бар. Нақ осы мәсе­леде біз өзіміз үшін жаңа мүм­кін­дік­терді көреміз. Бұған қоса, дә­лелденгендей, бұл жол те­ңіз жолына қарағанда едәуір – үш есеге дейін қысқа», деп атап көрсеткен болатын.
БҰҰ сарапшыларының соң­ғы деректері бойынша, 2020 жылы Қытай мен Еуропа ара­сындағы жүк тасымалы бүгінгі таңдағы 117 миллион тонна­дан 170 миллион тоннаға дейін өсе­тін көрінеді. Бұл өз кезе­гін­де еуразиялық құрлық жолы бо­йынша тасымалданатын транзиттік жүк көлемін есе­­лей арттырады. Осыған бай­ла­нысты Қазақстан мен Қы­тай екі ел шекарасында жылына 40 миллион тонна жүк жө­нел­те алатын темір жол және ло­гистикалық инфрақұрылым қалыптастырды. Сонымен бір­ге, Қазақстан соңғы жылдары Қы­тай-Еуропа, Солтүстік-Оң­түстік және Транскаспий ба­ғыттары бойынша тиімді жүк тасымалын жүзеге асыратын әлеуетті темір жол желісін тұрғызды. 
Соңғы алты жыл ішінде елі­мізде 1 700 шақырым темір жол желісі салынды. Теңіз жолы­мен тасылатын жүк көлемін кө­бейту мақсатында Каспий теңі­­зіндегі Ақтау теңіз айлағы кеңей­­тіліп, Құрық паромдық кеше­­нінің құ­ры­лысы салынды. Міне, осындай ауқымды жұмыс­­тардың арқасында Қа­зақ­стан Дү­ниежүзілік эконо­мика­лық фо­румның жаһан­дық бә­се­келестік жөніндегі ин­дексінің рейтингі бойын­ша 2016 жылы инфрақұ­ры­лым­дарының сапасы бойынша әлемде 63-ші орынды иеленді. 
Өмір бір орнында тұрмайды. Осыған байланысты тәуелсіз Қазақстанның тран­зиттік әле­у­етін арттыру мақсатында да жа­ңа межелер белгіленді. Осы ретте Мемлекет басшысы Үкі­меттің алдына 2020 жылы транзиттік тасымалды жылдық көлемде мынадай межеге: контейнерлермен тасымалданатын жүкті – 2 миллион контейнерге дейін; әуе көлігімен тасымалданатын жолаушылар санын – 1,6 миллион транзиттік жолаушыға дейін, сонымен бірге транзиттік тасымалдан түсетін табысты жылына 4 миллиард долларға дейін арттыру жөнінде кешенді міндет жүктеді. 
«Нұрлы жол» бағдарлама­сының аясында еліміздің жол-көлік логистикасы жүйесіндегі транзиттік әлеуетті одан әрі арт­­тыру мақсатында 16 жоба жү­зеге асырылуда, оның ішін­де 11-і автомобиль жолдарын салу және қайта құру мақ­сатындағы жобалар болып табылады. Өткен жылы елі­мізде 913 шақырым жаңа жол салынып, пайдалануға берілсе, биылғы жылы 600 ша­қы­рымнан астам жаңа жол құ­ры­лысы жүргізілмек. 2016 жылы еліміздің аумағында 2787 шақы­рымға созылған Батыс Еу­ропа – Батыс Қытай тран­зит­тік көлік дәлізі іске қо­сылды. Ұлы Дала төсімен кү­ретамырдай созыл­ған заманауи автобан ар­қылы Аспанасты елінен кәрі құр­лыққа жет­кізі­летін жүк мерзімі бұрын­ғыдан 10-12 күнге дейін қыс­қартылды. 
Еліміздің аумағы бойынша жоғары сапалы автомобиль жолдарын салу бойынша ке­шенді жобалар одан әрі жүзеге асырылуда. Орталық-Оңтүс­тік бағытындағы автомобиль жо­лы бойынша еліміздің оң­түс­тігінен ішінара Ресейдің оң­түс­тік өңірлерін қамти оты­рып, солтүстігіне дейін; Ор­талық-Шығыс бағыты бо­йынша Астанадан басталатын жоғары сапалы автомобиль жолы ішінара Сібір аумағын қамти отырып, Өскеменге дейін; Орталық-Батыс бағыты бо­йынша Астанадан басталатын заманауи автомобиль жолы ішінара Түрікменстан және Ресей, одан әрі Еуропалық одақ елдері аумағын қамти отырып, Каспий теңізіне дейінгі өңір­лерді байланыстыратын болады. 
Еліміздің Инвестициялар және даму министрлігінің де­регі бойынша, 2016 жы­лы «Кө­лік жүйесінің инфра­құ­ры­лымын да­мытудың жә­не ық­палдас­ты­рудың 2020 жыл­ға дейінгі мемлекеттік бағ­дар­ламасы» «Нұрлы жол» мем­ле­кеттік бағдарламасымен бірік­тірілген көрінеді. Осыған байланысты 2017-2019 жылдары «Нұрлы жол» бағдарламасы аясында қашықтығы 4,4 мың шақырымға созылатын, құны 1,7 триллион теңгені құрайтын 23 жобаны іс жүзіне асыру бел­гіленіп отыр. Биылғы жыл­дың өзінде автомобиль жол­дарын қайта жабдықтау үшін 356,2 миллиард теңге қар­жы бөлінген. Еліміздің жол-көлік әлеуетін одан әрі арт­тыру мақсатында Астана – Қарағанды, Орталық – Шығыс, Бейнеу – Ақтау, Ор­талық – Батыс, Қапшағай – Тал­­дықорған, Петропавл – Ресей ше­ка­расы және Орал – Ка­менка сияқты ұзындығы 602 шақы­рымға созылған 7 ауыс­палы жобада жұмыс жүр­гізіліп, биылғы жылдың со­ңы­на дейін осы бағыттағы жол­­­дарды толық пайдалануға беру көзде­лініп отыр. 
Соңғы уақытта елімізде ақы­­­лы жол тәжірибесін енгі­зу кеңінен қолға алынуда. Ин­вестициялар және да­му ми­нистрлігінің жоспары бойынша, 2020 жылға дейін елімізде кезең-кезеңімен 6 мың шақырымға дейін созылған автомобиль жолдары ақылы негізге көшірілмек. Осы жоспар бойынша жылына 30 миллиард теңге қаржы жиналып, жоғары сапалы автомобиль жолдарын бюд­жетке салмақ түсірмей, қалып­ты жағдайда ұс­­тап отыруға мүм­кіндік жа­сал­­­мақ. Келесі жылдан бас­тап Астана – Теміртау, Алма­ты – Қорғас және Алматы – Қапшағай бағыттарындағы қашықтығы 700 шақырымға созылатын автомобиль жолдары ақылы болмақ. Бұл бағыт­тардың барлығында да жеңіл көлік үшін ақы төлеу мөлшері 1 шақырымға – 
1 теңге болады. Қазір іс жүзінде еліміздегі жалғыз ақылы жол – Ас­тана-Бурабай бағыты осы тәр­тіп­пен жұмыс істейді. Бұл бағыт­тағы ақылы жолдан түсетін табыс жылына 1,5 миллиард теңгені құрап отыр. 
Елімізде соңғы жылдары жол құ­рылысын жүргізудің әлеует­ті ин­дустриясы қалып­тас­ты. Бүгінде жол-құрылысы жұ­мыстарында 95 пайызға дейін отандық құрылыс материалдары пайдаланылады екен. Қиыршық тас, битум, цемент, темір-бетон құрылғылары сияқ­­ты құрылыс материалдары толығымен отан­дық өнді­рушілерден сатып алынады. Қазір елімізде битум шы­ғаратын 4 зауыт жұмыс іс­теп тұр. Жол құрылысын цемент және темір-бетон құрыл­ғыларымен жабдықтауда 10-нан астам зауыт тоқтаусыз жұмыс істеуде. Жол құрылысы және оған құрылыс материалдарын дайындайтын зауыттар еліміздің жүз мыңдаған тұр­ғындарын жұмыспен қам­тып отыр. 
110 жылдан астам уақытқа созылған Қазақстан темір жо­лы­ның тарихында еліміз тә­уелсіздік алған 25 жылдың ішінде салынған темір жол құры­лысы еліміздің көлік-тран­зиттік әле­уетінде шынайы егемен­дікке қол жеткізген ке­зең болды. Соңғы жылда­ры салынған темір жол тораптары Ұлы Дала­ның төрт құбыласын түгел бір-бірімен бай­ланыстырып, тәуелсіз эко­номикамыздың тамырларына тоқтаусыз қан жүгіртті. Со­нымен бірге, төңірегі түгел құр­­лықпен шекараласатын Қа­зақ­стан тұңғыш рет Парсы шы­ғанағы арқылы әлемдік мұ­хитқа жол ашты. Қорғас – Шы­ғыс қақпасы арқылы Ас­па­нас­ты елінің сарқылмас жүк тас­қыны Еуропаға жол тартты. Достық стансасы арқылы Кас­пий теңізінен Түркияға, Өзен – Түрікменстан арқылы Пар­сы шығанағы елдеріне жүк жөнел­тілетін болды. Ақиқатын айтқан­да, «Нұрлы жол» бағдар­лама­сы шеңберінде тәуелсіз Қазақ­стан әлемнің ең дамыған елдері­мен иық тірестіретін әлеуетті транзиттік хабқа айнал­ды. Жол – тіршілік, жол – табыс. Транзиттік-логистикалық көлік жолдары әлеуетін арттыра отырып, Қазақстан ертеңгі даму биігін тұғырландырды.

Жылқыбай Жағыпарұлы,
«Егемен Қазақстан»