Брюссельде өткен НАТО елдері қорғаныс министрлерінің кездесуіндегі басты мәселе де осы Қатар төңірегінде өрбіді. Бұдан кейін Түркия мен АҚШ-тың қорғаныс министрлері Фикри Ишык пен Джеймс Мэттис жеке жүздесіп, Қатар дағдарысы және Сирия мен Ирактағы әскери қақтығысты реттеу мәселесін кеңінен талқылады.
Деректерге қарағанда, өзара қақтығысқан тараптар арасындағы диалогты жүргізуге белгілі бір алғышарттар қалыптаса бастаған. Мәселен, Қатардың сыртқы істер министрі Мұхаммед бен Абдуррахман Әл-Тани Қатардың Парсы шығанағы елдерімен дипломатиялық қарым-қатынасты, дағдарысты реттеуге дайын екенін жариялады. Бұл туралы министр Вашингтонға барған сапарында журналистерге мәлімдеді.
«Доха өңірлік дағдарысқа қалай нүкте қоюға болатыны жөніндегі «ақылды шешімдерді» араб мемлекеттерімен бірге талқылауға дайын», деді министр. Ол Вашингтонға сапары кезінде АҚШ мемлекеттік хатшысы Рекс Тиллерсонмен келіссөздер жүргізіп, «қақтығыстың саяси шешілу перспективаларын» талқылағанын айтты. Министрдің сөзінше, Тиллерсон араб елдерінің Қатарға қойып отырған талабы «іске асырылуы жағынан күрделі» деп бағалаған.
Қатар оның алдында Сауд Арабиясы, Бахрейн, Мысыр, Біріккен Араб Әмірліктері қойған ультиматумнан бас тартқан болатын. Олар Иранмен әскери және дипломатиялық әріптестік деңгейін төмендетуді, «Әл-Жазира» телеарнасын жабуды, Қатар қабылдаған, іздестіруде жүрген барлық адамды қайтаруды, Сауд Арабиясы, Бахрейн, Мысыр, БАӘ азаматтарына қорғаныс мекендерін ұсынуды доғаруды талап етіп отыр. Сондай-ақ, Түркияның әскери базасын жабуды да талап еткен. Бұған дейін Түркия парламенті Қатардағы базаға түріктің әскери қызметшілерін орналастыруға рұқсат беретін заңды қабылдап, осы елде жандармдарды оқыту жөніндегі әріптестікке қол жеткізген болатын. Оның алдында Түркия сыртқы істер министрлігінің өкілі Анкара мен Доханың Қатарда түрік әскери базасын құру туралы ниеті барын растаған еді.
Қатарда түрік әскери базасының орналасуы екі ел арасында 2015 жылы қол қойылған қауіпсіздік пен жандармерияны оқыту саласындағы келісімге сәйкес жүзеге асырылғанын да еске сала кетейік. Мұның бәрін екшей келгенде, туындап отырған дағдарыстың өңірлік және жаһандық ойыншылардың әрекетінсіз шешілмейтінін бағамдауға болады. Осы тұрғыдан алғанда, Түркия және АҚШ секілді ықпалды ойыншылардың Қатар дағдарысын біртіндеп реттеуге әбден мүмкіндігі бар.
Таяу Шығыс пен Солтүстік Африка елдері және Қатар арасында шиеленіскен дипломатиялық қақтығыс соңғы жылдардағы өңірлік тұрақтылықты сақтауға үлкен сынақ болды. Биыл 5 маусымда Сауд Арабиясы мен оның одақтастары Қатармен дипломатиялық қарым-қатынастың үзілгенін мәлімдеді. Олар Доханы аумағындағы экстремизм мен террористік топтарды қолдады деп кінәлап отыр.
Әлбетте, араб елдері арасындағы мұндай кикілжіңнің болуы кездейсоқтық емес. Бұған дейін де Қатар өзге елдердің ісіне араласып, террористік топтарды қолдады деп айыпталған болатын. 2014 жылдың наурыз айында Бахрейн, Сауд Арабиясы және Біріккен Араб Әмірліктері Дохадағы өз елшіліктерін кері шақырып алды. Алайда, дипломатиялық байланыстың үзілгені өз алдында, Қатарды мүлде оқшаулап тастады. Қазіргі таңда Әмірліктермен құрлық, әуе, теңіз қарым-қатынасы тоқтатылды. Монархия, сондай-ақ, Сауд Арабиясы коалициясы басқаратын Йемендегі әскери операциядан шеттетілді.
Сарапшылардың айтуынша, Парсы шығанағындағы шиеленістің әрі қарай дамуы Қатар мен басқа да араб мемлекеттері арасындағы қарсылыққа тікелей байланысты. Егер кикілжің жалғаса беретін болса, оның өңірлік және әлемдік экономикаға тигізер зардабы көп болмақ.
Парсы шығанағы елдері үшін көмірсутегі саудасы – экспорт құрылымында басты рөл атқарады, олардың арасында сауда-саттық, инвестициялық байланыс осалдау. Бұл, айналып келгенде, қақтығыстың экономикалық тұрақтылыққа тигізетін әсерін азайтады. Мәселен, БАӘ – Қатардың Шығанақтағы ірі сауда серіктесі. Қатардың қор нарығындағы аумақтық елдер активтерінің үлесі 5-тен 10 пайыз шамасында. Яғни, ойыншылар нарықтан кеткенінің өзінде нарықтың құлдырау қаупі жоқ.
Қатармен арадағы алауыздыққа байланысты Мысыр жапа шегуі мүмкін. Жыл басынан бері Мысырдың газды импорттау саласындағы қатарлық жеткізушілердің үлесі 84 пайызды құраған. Мысырдың электр энергиясының 80 пайызы табиғи газ өндіретін электрстансаларда шығарылады. Демек, Қатардан келетін импорт жарықтың үздіксіз келуі үшін қажет.
Осы кикілжіңге қатысы бар елдер жағдайдың осылай ушыққанын объективті түрде қаламайды. Бір-біріне тәуелді Парсы шығанағы елдері дағдарыстан шығудың жолдарын іздестіретіні анық. Осы тұрғыдан алғанда, бұл саяси жағдай әскери қақтығысқа ұласпайды.
Сауд Арабиясы үшін де Парсы шығанағы мемлекеттерінен бөлінгені тиімді емес. Олар екінші тараппен ерекше мәмілеге келуді жөн санайды. Мысалы, Қатардың Сауд Арабиясы мүддесін көбірек көздегенін қалар еді. Тіпті, Қатар шегінді дегеннің өзінде олардың қолында үлкен қаржылық ресурс және АҚШ қолдап отырған әскери күш бар. Сондықтан Қатар жеке саясатын жүргізе беруге тырысады. Бұл келешекте де дәл осындай дағдарыстың қайталануына әкелуі мүмкін.
Араб мемлекеттері мен Қатар арасындағы дипломатиялық қақтығыс Астанадағы Сирия жөніндегі келіссөздердің ілгерілеуіне кері әсерін тигізуі де мүмкін. Кикілжің әрі қарай созыла берсе, әртүрлі араб елдерінің өкілдері бақылап отырған ішкі Сирия оппозицияларының қарсылығын күшейте түсуі де ғажап емес.
Жалпы, бұл кикілжің Мұнай экспорттаушы елдер ұйымының пәтуаластығына онша әсер ете қоймаса да, сұйытылған табиғи газ тасымалына салқынын тигізуі мүмкін. Себебі, Қатардың көбінесе газ шығаратын мемлекет екені белгілі.
Руслан ІЗІМОВ, саясаттанушы