Әлемдік сарапшылардың талдауы бойынша, қазіргі өзгерген және жаңарған әлемде ұлттық мемлекеттердің рөлі төмендейді немесе олар екінші кезекке кетеді деген пікір негізсіз. Бұған назар аударып отырған себебіміз, қазіргі замандағы ұлттық мемлекеттердің тағдыры турасындағы пікірлер үш топқа бөлінеді: әсіре жаһаншылар (гиперглобалистер), шүбәләнушілер (скептиктер) және трансформистер.
Әсіре жаһаншылар үшін жаһандану адамзат тарихындағы жаңа дәуірдің басы болып табылады да, олардың көзқарасынша дәстүрлі ұлттық мемлекеттер табиғи бола алмайды. Олар тіпті дүниежүзілік экономиканың коммерциялық бірлігі де болып кірікпейді. Әсіре жаһаншылар экономикалық жаһандану, сайып келгенде, өндірістің, сауданың, қаржы саласының трансұлттық желілерін құру арқылы экономиканың «ұлтсыздануына» әкеледі деп дәлелдемек болады. Бұл «шекарасыз» экономикада ұлттық үкіметтер әлемдік капиталға қызмет ететін «жалғастырушы белдік» немесе басқарудың жергілікті, аумақтық және халықаралық механизмдері арасындағы байланыстарды қамтамасыз ететін делдалдық институттың орнына ғана ие болады деп дәлелдеуге күш салуда.
Жаһандық экономиканың пайда болуын, дүниежүзілік басқару институттарының қызметін, мәдениеттердің барлық жерлерде жақындасып, америкалық бұқаралық мәдениеттің кең тарауын әсіре жаһаншылар мүлде жаңа әлемдік тәртіптің орнап, ұлттық мемлекеттің жойылуының белгісі ретінде түсіндіруге тырысады. Олардың пайымдауынша, ұлттық экономика кең тармақталған әлемдік экономика ағындарының тармақтары ғана болып отырғандықтан, ұлттық мемлекеттердің өкілеттігі мен легитимдігінің өзі күмәнді. Ұлттық мемлекеттер өз шекарасының ішінде болып жатқан үдерістерді бақылауға және азаматтардың қажеттерін өз беттерімен қанағаттандыруға қабілетсіз. Осы факторлардың нәтижесінде ұлттық мемлекеттер күн өткен сайын экономикалық үдерістерді басқарудың өтпелі ұйымының бір түрі ғана болып қалады деген тұжырымға келеді.
Ал шүбәланушілер болса, жаһанданудың әлемдік деңгейі, табиғаты жасанды әсіре бағаланған деп, жаһаншылар уәждерін негізсіз, үстірт әрі қарабайыр деп есептеп, әлемде ештеңе өзгере қойған жоқ деген ұстанымда болып, олардың ұлттық мемлекеттердің күйреуі немесе жойылуы туралы пікірлерін де теріске шығарады. Трансформистерге келетін болсақ, олар жаһандануды қазіргі өзгермелі әлемнің қозғаушы күші деп таниды. Олардың пікірінше, жаңа «егемендік тәртіп» мемлекеттіліктің дәстүрлі тұжырымдамасындағы абсолютті, ажырамас, аумақтық томаға-тұйық қоғамдық билік туралы түсініктерді теріске шығарады. Трансформистердің аса бір маңызды ескертуі – қазіргі заманғы халықаралық экономикалық байланыстардың күшеюінен жеке елдердің ұлттық экономикалық кеңістігі сол мемлекеттердің өз аумағы шекарасымен сәйкес келе бермейді. Ол одан әлдеқайда кең және ауқымды.
Қазіргі заманғы дамыған және дамушы елдер үшін аса ірі әлемдік проблема көші-қон мәселесі болып отыр. Халықтың көші-қоны кең өріс алып, соңғы 30 жылда Еуропа елдеріне 20 миллион, АҚШ, Канада және Латын Америкасы елдеріне 40 млн-ға жуық адам қоныс аударған. Біріншіден, қазіргі жария, сондай-ақ, жасырын қоныстанушылар ағынының күрт өсуі ұлттық мемлекеттердің өз ұлттық шекараларын қорғау мүмкіндіктерінің шектеулі екендігін көрсетіп отыр. Екіншіден, өз шекараларына бақылауды күшейткен елдің өзі де көші-қон ағынына тосқауыл қоя алмады. Үшіншіден, көші-қон тасқынының күрт өсуі көптеген елдердің ішкі саясатындағы басымдықтарға өзгерістер әкеліп, яғни елдердің ұлттық құрамы өзгеріп, онда саясат пен әлеуметтік мүдделерде едәуір өзгерістер пайда болды. Оның айқын мысалы – соңғы жылдары Франциядағы Араб, Африка елдерінен қоныстанған азаматтар мүддесімен ресми биліктің әлеуметтік саясаты ара-қатынасындағы бүкіл елде үлкен алаңдатушылық туғызған өткір қайшылықтар.
Ол ең алдымен, жаһандану, экономикалық интернационалдану үдерістерінің ұлттық мемлекеттердің билік институттары қызметіне түсірер салмағының күрделеніп, ауқымының арта түсуі және ұлттық қауіпсіздік, ұлттық терең мүдделер тұрғысынан бұрын-соңды болмаған жаңа міндеттерді қоюына байланысты. Жаһандану жағдайында әлемде осы уақытқа дейін мойындалған, танылған көптеген жас мемлекеттер әлі де ұмтылып отырған мемлекеттік-ұлттық егемендік мәселесінің өзі терең дағдарысқа түсіп, оған үлкен қатер туып отырғанына әлем оқымыстылары, саясаткерлер, дипломаттар алаңдаушылық білдіруде. Олар жаһандану үдерісін тек әлемдік игілік, жағымды үдеріс деп біржақты бағалаудан бас тарта бастады. Өйткені, жаһандану мен халықаралық байланыстардың интенсивті дамуы әлеуметтік және билік институттарының уақыттық-кеңістік тұрғыдан трансформациялануына түбегейлі әсер етіп, биліктің құрлықаралық және аймақаралық жаңа нысандарын қалыптастыруда.
Формальды түрде халықаралық қатынастардың базалық бірлігі болып табылатын ұлт-мемлекет институты нақты трансформацияға түсіп, мемлекеттердің ішкі істеріне араласуға болмайтындығы, оның ұлттық егемендік принципін бұзатындығы туралы дәстүрлі көзқарас уақыт өткен сайын көмескіленіп, ал іс жүзінде ыдырауға түсуде. Мұндай көзқарастың институттық факторы әмбебап халықаралық ұйымдар, мемлекеттен үстем юрисдикциялар, әртүрлі халықаралық режімдер, әлемдік гуманитарлық құқықтар, адам құқықтарының мемлекеттің тәуелсіздігі принциптерінен басымдығы болып табылады.
Жаһандану үдерісінің басты зерттеушілерінің әрі дем берушілерінің бірі АҚШ-тың Гарвард университетінің профессоры К.Омэ ұлттық мемлекеттің күні өткендігі, олардың саяси тарихының ақыры таянғандығы туралы пікірін ашық айта бастады.
Көптеген батыстық оқымыстылар ұлттық мемлекеттердің қазіргі заманның сындарына жауап беруде бой көрсетіп отырған әлсіздігін баса көрсетіп, ұлттық мемлекеттер өзінің мәртебелі құқықтарынан кейбір әлеуетті халықаралық ұйымдардың пайдасына бас тартады дегенді айтады. Қысқасы, мұның барлығы, түптеп келгенде, ұлттық мемлекеттер эволюцияға түсіп, жаһандану жағдайындағы саяси тәртіпке сай келетін саяси ұйым болады, олардың «мемлекет-ұлт» деген табиғаты, сапалық белгісі көмескіленіп, жойыла бастайды деген болжамды негіздемек болады.
Мұның барлығы – Қазақ мемлекетінің, қазақ халқының ұлттық мүдделеріне де қайшы келетін ұстанымдар. Бұл болжаулар мен көзқарастар өз тәуелсіздігіне енді ғана қол жеткізген ТМД елдерінің де терең ұлттық мүдделеріне қайшы. Сондықтан, жаһандану жағдайында мемлекеттік билік институттары ұлттық мемлекеттерге төнген осындай қатерлерді дер кезінде танып, табиғатын, ауқымын, келер зиянын бағамдап, болжай біліп, өз әрекетінде, іс-қимылында басымдықтарды батыл және түбегейлі қамтамасыз етуге ұмтылуға тиіс деп есептейміз.
Нәубат ҚАЛИЕВ,
Л.Н.Гумилев атындағы Еуразия ұлттық университетінің профессоры, саяси ғылымдар докторы