![Истеблишмент феномені](/article_photo/1501643127_article_b.jpeg)
Билік – мемлекеттер мен халықтарды ұйымдастырудың және басқарудың негізгі құралы, басқару мен бағынудың негізгі тетігі. Адамдардың түрлі қауымдастықтарының арасындағы және қоғамның ішкі, сыртқы мәселелерін шешудің құралы да билік. Биліктің идеялық және мазмұндық арқауында саясат тұрады. Биліктегі топтар өздерінің қоғамды билеу мен басқару жолдарын түрлі саяси доктриналар, идеялар мен теориялар негізінде жасап қалыптастырады.
Билік пен саясат үнемі бірін-бірі толықтырып барып іске асып отырады. Ал, мемлекет билік пен саясатты қоғамдық қатынастарға енгізіп, қоғамның саяси шындығын қалыптастырады. Саяси қатынастар саясаттың, биліктің өзара ықпалдасып, қарым-қатынастар жасауы арқылы жүреді. Сондықтан бүкіл саяси жүйенің қызмет етуінде саясат, билік, мемлекет құбылыстары шешуші рөл атқарады.
Осы үш тағаны берік, мықты мемлекеттердің дамуы ойдағыдай болады. Қате, қоғамдық шындыққа сәйкес келмейтін саясат ұстанып, халықты қорқытумен басқаратын аз ғана бай топтардың мүддесін қорғайтын билігі бар елдерде болашақ жоқ. Ондай елдер ұзақ тарихи кеңістікте өмір сүре алмайды. Билікті дұрыс ұйымдастырудың барлық халықтар мен мемлекеттер үшін тағдырлық маңызы ерекше. Тиімді, халықшыл, мемлекетшіл билік дамудың қайнар көзі.
Белгілі бір билігі бар органдар қоғамның түрлі салаларын басқаруды қамтамасыз етеді. Сондықтан билік адамзат үшін аса қажетті, тіптен зәру құбылыс. Билік жоқ жерде бейберекетсіздік басталады. Билік міндетті түрде белгілі бір саяси бағытты, саясат-
ты басшылыққа алады. Саясат биліктің міндеттерін, бағыттарын және жоспарларын анықтап береді. Демек, саясат пен билік өзара диалектикалық байланыста, бірінсіз-бірі болмайды, іске аспайды. Саясат – билікке жетудің, оны ұстап тұрудың және елді басқарудың айла-тәсілдері және жолдары. Саясат билік арқылы шындыққа айналады. Ешқандай билігі жоқ топтың саясатының іске асуы мүмкін емес. Оппозицияда билік болмағандықтан оның ықпалы биліктегі топтан төмен. Өзінің жақтастарын көбейту арқылы оппозиция билікке ықпал ете алады. Өз саясатын іске асыру мақсатында оппозиция билікке қол жеткізгісі келеді.
Билік, сондай-ақ, адамдардың және әлеуметтік топтардың арасындағы бағынуға негізделген құбылыс. Оның мәні бағынышты болуда. Сондықтан саясаттанушылар билікті қоғамдағы ерікті қатынастар деп есептейді. Себебі, жеке тұлға қалай ма, қаламай ма, ол ерікті түрде билік қатынастарына қатынасады. Биліктің осы сапасы оның жалпылық қасиетін анықтайды. Адамзат қоғамына, барша халықтар мен мемлекеттерге билік тән. Сонымен бірге, әр елде биліктің қаталдығы, құрылымы мен мазмұны әрқалай, әртүрлі. Билік феноменінің күрделілігі де осында.
Билік барша мемлекеттерде бар, бірақ бір биліктің түрін екінші ел толықтай қайталамайды. Тіптен, әлем халықтарының басым көпшілігі ден қойып отырған демократиялық билік жүйесі бірін-бірі қайталамайды. Әр елдің өзіне тән билік ерекшеліктерінің болуы заңдылық. Өз халқы мен мемлекетінің көкейкесті міндеттерін шешуге қабілетті билік жүйесін жасай алған мемлекеттер ұдайы табысқа жететіндігін тарих тәжірибесі дәлелдеп келеді. Керісінше, билігі әлсіз, немесе тиімсіз мемлекеттер кері кетіп, ыдырап жатады. Яғни, қандай халық болсын, өз елінде тиімді және күшті биліктің болғанына мүдделі, сондай билікті қалайды.
Билік ең алдымен елдегі қоғамдық өндірісті, яғни экономиканы ұйымдастырады. Нарықтық экономиканың табысты дамуы сол елдегі билік қатынастарының қолайлы немесе қолайсыз болуына тәуелді. Билік елдің экономикалық өмірін ұйымдастыра отырып, қоғамның бірлігі мен тұтастығын сақтауда шешуші рөл атқарады. Мемлекеттік билікке қол жеткізген топтың негізгі екі міндеті осылар. Сонымен бірге, билік шешетін басқа мәселелер де жеткілікті. Қоғамдық өмірдің барлық негізгі салаларына билік ықпал етеді. Мемлекеттің өмір сүруінің қауіпсіздігі мәселелері де толықтай билікке байланысты. Мемлекеттік шекараның тұтастығы мен мызғымастығынан бастап, халықтың әлеуметтік-рухани мәселелеріне дейін биліктің назарында және биліктің қызметі арқылы шешіледі.
Мемлекетте билік әлсіресе ол қоғамды басқару, бақылау, ұйымдастыру ықпалынан айрыла бастайды. Бұл құбылыс ірі топтардың билікке таласуы жағдайында, халықтың әлеуметтік толқулары мен наразылығының шектен тыс белсенділігі жағдайында, биліктегі командалардың ауысуының ұзап кетуінің әсерінен, соғыстардың, ұлтаралық жанжалдар кесірінен болып жатады. Биліктің мемлекетті басқару қабілетінің әлсіреуінің салдарынан мемлекеттер өздерінің тәуелсіздігінен айрылып қалуы да кездеседі. Билік кейде басқа елдерге қарсы аса қатал, агрессиялық саясат ұстанып опық жеп те жа тады. Мысалы, фашистік Германияның ұлтшыл-социалистік билігі өздерінің шовинистік саясатының құрбаны болды. Германия бөлшектеніп барып, әрең аман қалды.
Билік қоғам мен мемлекеттің біртұтастығын сақтап, дамуына ықпал ететін негізгі күш. Сондықтан елдегі ықпалды топтың барлығы дерлік билікті, әсіресе мемлекеттік билікті өз қолдарына алуға тырысады. Басқарушы билік әлсіздік танытқан жағдайда бәсекелес топтар билікке таласа кетеді. Билікке талас демократиялық мемлекеттерде заң шеңберінде жүріп, сайлау нәтижелері арқылы бейбіт жолмен шешіледі. Ал, тоталитарлық, авторитарлық жүйелерде билікке таласу үлкен қақтығыстарға, өзара соғысуға дейін алып келеді. Мысалы, Ливияда, Сирияда, Иракта, Ауғанстанда, осындай ішкі саяси тартыстар нәтижесінде шетелдік күштер осы елдер аумағына кіріп кетті.
Монархиялық, диктатуралық елдерде күшейіп алған топтар міндетті түрде билікке таласуды әдетке айландырады. Император, патша әлсіреген сәтте ықпалды топ түрлі айла тәсілдермен, халықты көтеріп, армияны пайдаланып билікті өз қолына алып алады. Кей жағдайда армия қолбасшылары билікке келеді. Азия, Африка, Латын Америкасы елдерінде ондаған әскери төңкерістер болғаны белгілі. Тіпті, бауырлас Түркияның өзінде бірнеше мәрте әскери төңкеріс болып, билікке генералдардың келгенін білеміз.
Билікке таласу құбылысы өте қауіпті. Билікке талас ұзаққа созылса, сауда-экономикалық қатынастарының нашарлап кететіндігі, халықтың әлеуметтік мәселелері шешілмей күйзеліске ұшырайтындығы шындық. Сол себептен, билік өте қуатты, күрделі, сонымен қатар нәзік феномен. Билікпен ойнау отпен ойнаудан да қауіпті. Адамзаттың озық ойшылдары билікті дұрыс жүргізудің, баянды етудің, ұстап тұрудың және оның жасампаздыған арттырудың жолдарын ұдайы іздестіріп келеді. Алайда, барлық мемлекеттерге ортақ, әр елде жұмыс істеуге қабілетті биліктің унификацияланған моделі табылған жоқ. Билік феноменінің күрделілігі де осында.
Әрине, әр елдің билігі өз мүддесі үшін, халқының мақсат-мұраттары жолдында түрлі айла-әрекеттерге барады. Мемлекеттік билікте түрлі құпиялар, айтылуға тиісті емес оқиғалар мен құбылыстар болып жатады. Олар мемлекет мүддесін барлық мүдделерден жоғары қоятын макиавеллистік саясат ұстануы да әбден мүмкін. Ал мәселе биліктің шешімдері мен істерінің сол елдің халқына, даму перспективасына пайда әкелуінде. Мысалы, Кеңес Одағында 1921-1931 жылдар аралығында жүргізілген жаңа экономикалық саясат (НЭП) социалистік революция идеясына қауышпағанымен, зор табыстар әкелді. Өкінішке қарай, дұрыс НЭП саясаты, биліктің қате идеяларының негізінде тоқтатылды. Сөйтіп, социалистік мемлекет құру талабына халықтың экономикалық мүддесі құрбан болды. Билік оңбай қателесті. Қателік зор адами және материалдық шығындарға алып келгені тарихтан белгілі.
Әрбір елдегі биліктің қалыптасуының түрлі объективті және субъективті себептері бар. Дегенмен, билік формасын таңдауда елдің халқына өз ықпалын тигізіп отырған саяси элитаның рөлі зор. Саяси элитаның түпкілікті ниеті қандай? Ол өз тобының баюын, кландық мүдделерін, өз билігінің қорғалуын бірінші орынға қоятын болса, халықтың жалпымемлекеттік мүдделерін тек ұран ретінде ғана көтеріп, нақты шешпесе толыққанды демократиялық билік қалыптаспайды. Оның орнына олигархиялық, плутократиялық билік келеді. Саяси кеңістікте әділетсіздіктер мен топтық мүдделер басым болса, халық мүдделері аяққа тапталып, қарапайым халықтың ішінде наразылық көңіл-күйі біртіндеп қордалана бастайды. Одан шығудың жолы демократиялық бостандықтарды ашатын меритократиялық билік. Бұл билік еңбегі халыққа сіңген, жаңашыл басшылардың билігі. Меритократия үнемі жетіліп, жаңарып отыруы міндетті. Білімді, халықшыл игі-жақсы, басқарушы элитасы қуатты елдер табысқа жетуші елдер екендігін көрудеміз.
Халықтан шындықты жасырмаған, уәделерін орындауға ұмтылған, пайдалы реформаларға мұрындық болған, заң мен тәртіптің сақталуын қамтамасыз еткен билік формалары тарихи кеңістікте ұзақ өмір сүрген. Тіпті, халықшыл, мемлекетшіл болған монархиялық биліктердің де ғұмыры ұзақ болғандығына тарих куә. Сондықтан, билік пен халықтың тығыз байланыста болуы, ортақ жалпыұлттық мақсаттар мен құндылықтар үшін бірлесіп күресуі өте маңызды. Әлемдік тарих билік пен халықтың бірлігі болған мемлекеттердің зор жасампаздық жеңістеріне жеткендігінің үнемі куәсі болып келеді.
Сайын БОРБАСОВ,
саяси ғылымдар докторы, профессор
АЛМАТЫ