Тарихи ескерткіштерге бай аймақтың жолымен сырғытып бара жатқан жолаушы маңқиып жатқан сар далаға көзін салып қана өтер еді. Бұл бір көргенге ғана.
Бәйдібек би кесенесі жанынан басталған жол Қостұраға қарай өткенде даланың реңі өзгеріп сала береді. Қайқаң жол, тау өзенін сағалаған ауылдар. Қостұра баурайындағы Ақбастау ауылынан шыққанда биік төбе басындағы арқар көзге шалынады. Садақтай иілген қос мүйізін желкелігіне тіреп маң далаға маңғаздана қарап тұрған құлжа – тұғырдағы ескерткіш.
Мұндайда бала кезіміз еске түседі. Бір күні таңертең ұйқыдан тұрсақ, ауылдың шығыс жағы кілкіген тұман, бақылдаған киік, құралайдың маңыраған әлсіз дауысы талып естіледі. Велосипедке қарғып мініп бір топ бала ауыл сыртына сытылдық. Ауылдың шығыс жағы өрттей қызарып жатыр. Маңыраған дауыстан құлақ тұнады. Құралайдың салқыны. Киіктер жаппай туып жатыр. Шаранасы әлі кеппеген құралай әлсіз маңырап әлтек-тәлтек басып ана киіктің бауырына жабысады. Ол мекіреніп үстін жалайды.
Адам тағыдан жаман ғой. Құралайды ұстап алмаққа тұс-тұстан ат қойдық.
Жаңа ғана аяғын апыл-тапыл басып тұрған құралайлар екі өкпесін қолына алып зымырағанда, жалт-жалт бұрылғанда жүрегің аузыңа тығылып, болдырып барып тоқтайсың. Мыңғырған құралайдың біреуін ұстай алмадық.
Бір өкініші, Қарынбайдың малы деп кім көрінген мылтығының қарауылына іліктіре беретін сол жезкиіктер бүгінде «Қызыл кітапқа» кіріп, шықпай қалды.
Оны неге айттық. Осы Қаратау сілемдері, алдымыздағы Қостұрада осы арқарлар мекендеді ғой. Аң-құстың көптеген түрлері өсті. Бүгінде бәрінен жұрдай болдық. Ең өкініштісі, бала-шағамыз даланың ерке тағыларын зоопарктегі темір қоршаудағы құса күйінен ғана көріп жүр.
Ел ағасыз, тон жағасыз емес. Осы Ақтас, Қошқарата ауылының перзенті, кәсіпкер әрі ақын Шалқар Әбішев ағамыз «дала жетімсіремесін, өткен-кеткен осы жерде арқар барын білсін», деп қалқайтып ескерткішін орнаттырыпты.
Жалғыз арқарды ғана емес Шыбықбел асуына барыс пен Адамтас асуына құлжаның мүсіндерін жасаттырған. Ақтас ауылында қыран бүркіт қазір тас тұғырдан ұшып кетердей қанатын қомдайды.
Осы мүсіндерді жасаған шеберлердің аты-жөні – Амангелді Тұрсынұлы мен Батай Қоштайұлы.
Бүгінде жұрт хайуанаттар бағынан ғана көретін аң-құстар ауыл мен асуда тас тұғырда отыр.
Тас мүсіндер бір көрмеге көңілге қуаныш ұялатқанымен мұңдандырады да. Азат елдің ұрпағы енді оларды тастұғырдан емес, асқақ тау баурайынан, биігінен көрсе екен. Көбейсе екен. Адамдар қиянатқа бармаса екен, деп ойладық.
Бақтияр ТАЙЖАН,
«Егемен Қазақстан»
Оңтүстік Қазақстан облысы