28 Тамыз, 2017

«Оралманның» идеясы

691 рет
көрсетілді
5 мин
оқу үшін

Астанада өткен «Еуразия» кино­фес­ти­валінде бас жүлде алған «Оралман» сөз жоқ, зерделі, ойлы көрер­менге арналған фильм. Біздің бүйтіп «ала қойды бөле қырқып» отыр­ғанымыздың себебі, әрине, бүгін­гі экранды жаулап алған қыл­мыс, мафия, есірткі саудасы секілді қым-қиғаш ұрыс, төбелес, атыс-шабысқа толы фильмдерге әбден көзі үйреніп қалған қазіргі қауым оны көре ме, көрсе де түсіне ме деген күдіктен туып отырғаны анық. 

 

«Оралманның» идеясы

Айталық, фильм басталған бойда бір машинаның күлі көкке ұшып, жан-жаққа шашылған төрт-бес қарақшының қаны судай ақпаса іші пысып, орындарынан тұрып кете беретін жастардың оған қалай қарайтынын мүлде түсіну қиын.

Әйткенмен, қазақ киносындағы бүгінгі орта буынның белді өкілі болып саналатын Сәбит Құрманбеков секілді талантты режиссерлердің он­дай қауіптен қаймықпайтыны, қа­жет десеңіз, ағысқа қарсы жүзетіні анық. Себебі, ол қоғамдық сананы қоз­ғау­ға, адамзат баласының мәңгілік құн­дылықтарын қорғауға ұмтылатын суреткерлік мектептің түлегі.

Туған жер, атамекеннен алыста –Ауғанстанда өмір сүріп жатқан қазақ отбасының Қазақстанға қалай, қандай қиындықтармен оралғанын және мұн­дағы жұртпен қалай тіл табысып, қайтіп орныққанын егжей-тегжейлі баяндайтын фильмдегі оқиғалар тап бір өз басыңыздан өткендей бірде қиналып, бірде қуанып отырасыз.

Әуелде олардың жат жұрттағы тұр­мыс-тіршілігіне, киген киіміне, сөй­леген сөзіне қайран қалатын көрермен, бірте-бірте мінез-құлқындағы, түсінік-пайымындағы өзгерістерді де айқын сезініп, атамекенге тезірек жетуіне іш­тей тілектес бола бастайды. Әсіресе, ше­кара бекетіне келіп, құжаттарын көрсетіп, қазақ еліне қадам басқан тұсында бас кейіпкер Сапарқұлдың әке­сінің тізерлеп отыра қалып, туған жер­дің топырағын сүйетін сәтін көр­ген­де қатты толғанасыз. Фильмдегі актер­лердің шеберлігі, атап айтқанда, Сапар­құл рөліндегі – Дулыға Ақмолда мен оның әйелінің бейнесін сомдаған Баян Қажнабиеваның ойыны ерекше тәнті етеді.

Сценарийдің авторы Нұрлан Сан­жар­ұлы: «Кино атамекеніне қоныс аудару­ды армандаған қарапайым адам ту­ралы. Фильм авторы ретінде қазақ үшін Отан ұғымы күнкөріске ыңғайлы жер емес, байтақ дала екенін жеткізгім келді», дейді.

Ал фильмнің режиссері Сәбит Құр­ман­беков: «Сценарийді қолға алғанда көз алдыма туған жерге бет алған адам­дар­дың тозақтан жұмаққа қарай келе жат­қан кейпі елестеді», деп ағынан жарылады.

Осыған орай «Оралманды» көріп, ойға батқан көрерменнің де өз пікірі, түйген ойы бар екенін айтқымыз келеді.

Ұзақ жылдар бойы оқ пен отқа оранып жатқан аймақтан арып-ашып атамекеніне оралған жандардың туған жерге жеткен соң да көрген қиындығы аз болған жоқ. Себебі, олар кешегі кеңестің шаңырағы күйреп, керегесі қирап жатқан кезде келді. Сондықтан, шашу шашып, құшағын ашып қарсы алған ешкім көрінбеді. Бар қолдан келгені, алыстағы бір қаңырап қалған әскери нысанның жанындағы иесіз аумаққа қарауыл етіп қойды. Сонда да болса, тозақтан келген жандар жұ­мақ­тың есігінен сығалағанына қуанды. Туған елге жетіп, жер басып тірі жүр­геніне шүкіршілік етті...

Кезінде Ауғанстанда «служить» еткен ауыл әкімі отбасының жағдайын сұрай келіп, отағасынан: «Ол жақта кім болып істеп едің?» дегенде, «Мешітте азаншы болғанмын,» деп жауап береді Сапарқұл. «Ой, ондай жұмыс жоқ қой бізде», деп қиналады әкім.

Осыдан соң араға біраз уақыт салып, жергілікті жердің келісімімен Сапар­құл айналадағы шашылып жатқан темір-терсектерді жинастырып, қыш құйып, мешіт салуға кіріседі. Қажетсіз болып қалған зымыранның қаңқасынан мұнара жасайды... Сөйтіп, өзі салған мешіт­тен бір күні өзі азан шақырады. Оның даусы бүкіл далаға естіліп жат­қандай таң-тамаша әсерде қаласыз.

Міне, көрермен көңіліне жылу ұялатып, ой салатын ерекше бір сәт те осы. Туған жердің әрбір перзенті өз еліне тап осындай ақадал көңілмен қызмет етуі қажет.

Ендеше, әрбір адамның туған елі, Отаны үшін жасаған игілікті ісі әлемге, адамзат баласына көрсеткен қызметі болып табылады. Айталық, ауылдағы жұртты имандылыққа шақырып тұрған азаншының даусы алысқа, бейнелеп айтқанда, бүкіл дүниеге естілетініне кім күмән келтіре алады. Себебі, алыс-жақындағы бір-бірімен араласып, барыс-келіс жасап жатқан жандардың кеудесіндегі ізгілік нұры жер бетіне таралып, алтын шуақ шашпай ма. 
Содан да болар, «Оралман» фильмі Иранның астанасы Тегеран қала­сында өткен 35-ші «Фиджр» кино­фес­тивалінде және Астанадағы «Еуразия» кинофестивалінде жұлдызы жарқырап, бас жүлде алғанда тек өзіміз ғана емес, барлық бауырлас елдердің көрермендері бірге қуанғандай көңілімізді шаттық кернеді.

Нұрғали ОРАЗ,
«Егемен Қазақстан»