Қазақстан • 20 Қараша, 2017

Мәдениеттану майталманы

2014 рет
көрсетілді
10 мин
оқу үшін

Белгілі ғалым, философия­ ғылымдарының докторы, профессор Тұрсын Ха­физ­ұлы Ғабитовтың есі­мі ел арасында, әсіресе, Қа­зақ­станның қазақ тілді ай­мақ­тарындағы білім беру және ғылыми ортасында қоғамдық ғылымдар мен­ мәдениеттанудағы әдіс­намалық құралдар мен нұс­­қауларға зәру кездерден бас­тап кеңінен тарала бас­тады. 

Мәдениеттану майталманы

Кеңес дәуірінен мұра болып қалған бұ­қа­ралық-көпшілік кітап­тардың да, ғылыми арнау­лы әдебиеттердің де орыс тіліндегі нұсқалары сө­ре­лерде сіресіп тұрып, қа­зақ тіліндегі ақпарат қат бол­ған кезде, өзіміз мұғалімдердің де, студенттердің де «Ғаби­товтың кітабы» деп іздеп жүретінінің талай куә­сі болғанбыз. Кеңес Одағы ыдырап, тота­литарлық жүйе құлдырап, идеоло­гиялық шектеулер алынып тас­тал­ғаннан кейін қалыптасқан дүниетанымдық вакуумның орны құндылықтарды қайта қарау барысында бүкіл ТМД кеңістігінде қол жеткен саяси тәуелсіздікпен қатар, мәдени-рухани егемендікке ұмтылу талпыныстарымен толтырылды.

Өркениеттіліктің әлем­дік озық үлгілеріне ілесу мен ұлт­тық мәдениетті замана талаптарына сай жаңғырту қоғамдық-әлеу­меттік ғылымдар жүйесіне, оның ішінде мәдениеттану саласына да келелі міндеттер жүктейді. Өт­пелі кезеңдегі Қазақстан үшін бұл міндеттер төмендегіше сипат­талды: ұзақ уақыт бойы бодан­дықтың құрсауында болған рес­пуб­ликадағы тұрғылықты ха­лық – қазақтардың дәстүрлі этно­мәдениетінің бас­ты архети­пін анықтау. Осыған сәйкес дәс­түр­лі дүниетанымның, ұлт­­тық сипаттамалары мен діл­дік өз­ге­шеліктерінің, рухани­ салт-­дәстүрлері мен әдет-ғұрыпта­ры­ның бітімдік ерекшеліктерін ай­қындау; замана талаптарымен қа­тар ішкі-сыртқы ықпалдардың нәти­жесіндегі мәдениеттің өзге­рістік кезеңдерін сипаттау.

Қа­зақ мәдениетіндегі дәстүр сабақ­тастығы мен жаңашылдық ара­қа­тынасын талдау; өтпелі қоғам тұ­сында жаппай батыстық ық­пал мен бұқаралық мәдениет те­геу­рінінің төл мәдениетке әсе­рін, оның салдарларын анық­тау; қазіргі қазақстандық мәде­ниеттің ерекшеліктері мен қайшы­лықтарын, оның себеп-салдарларын сараптау; қазақстандық қоғам­ның мәдени әртекті сипатына орай мемлекеттік мәдени саясаттың таяу және стратегиялық бағдарларын анықтау, оның мәдениеттанымдық негіздерін даярлау; жаңа постиндус­триалды ақпараттық қоғамның заң­дылықтарын ескере отырып, ұлт­тық мәдениетті дамытудың келе­шектері мен бағдарларын сараптау.

Бұл міндеттер елімізде мәде­ниеттану пәні мен ғылымын ке­ңінен дамытудың өзектілігін алға тартады. Осыған орай мәде­ниет­тану пәні орта арнаулы жә­не жо­ғары оқу орындарының бағдар­ла­маларына енгізілді. Қашанда жаңаны бастау, бір­ден іліп әкетіп, оған тез төселіп кету қиын. Дүниетанымдық бағ­дар­лардың алмасып, еліміз өт­пелі кезеңнің қызығы мен шы­жығын бастан кешіп жатқан тұс­та оқу орындарында қоғамдық пәндерді жүргізетін қарапайым оқытушылардың айқын бағыттан айы­рылып, біраз абдырап қалғаны рас.

Гуманитарлық пәндердің, оның ішінде жеке пән ретінде жаңадан енгі­зілген мәдениеттанудың да­ бұрынғыдай үйреншікті тәр­тіп­ке сай стандарттық үлгісі де, тип­­тік бағдарламасы да болмады. Бар ауыртпалық, бір жағы­нан нарықтың қыспағына ұшы­раса да, қалаған кәсібін жал­ғастырған оқытушыларға түсті. Мә­дениеттанудың ғылыми негізін жасау қажеттілігі қатты сезілді. Осы кездері кейбір отандық қоғам­танушы ғалымдар бұл мұқтаж­дықты өтеуді өз қолдарына алды.

 Қазақстанда мәдениеттанудың пәндік ерекшеліктерін зерт­теу 1990 жылдардан­ бас­талды. Т.Ғабитовтың, Б.Нұржа­новтың, С.Темірбековтің, В.Тимо­ши­нов­тың оқулықтары мен оқу құ­рал­­дарында мәдениеттанудың пәндік анықтамасы беріліп, ол синтетикалық ілім ретінде қарас­тырылады.Қазақ мәдениетінің тарихы мен теориясына деген қызығушылық аталмыш ғылым саласының елі­­­­мізде жедел қарқынмен дамып, осы уақытқа дейін әртүрлі бағыттағы бірқатар мектептердің қалыптасып үлгеруіне әкелді.

Қазақстанда мәдениеттанудың осы мектептері мен бағыттарының қалыптасуының бел ортасында бүгінгі күні жетпіс жасқа келсе де, шығармашылық шабыт пен ғылыми жасампаздықтың, бел­сенділік пен қажымас қайрат­тың үлгісін көрсетіп жүрген бі­рі­­міз­ге ардақты аға, бірімізге іл­типатты іні, ұлағатты ұстаз, философия ғылымдарының докторы, мәдениеттану профессоры Тұрсын Хафизұлы Ғабитов жүрді десек, жаңсақ айтпаған болар едік.

1990 жылдары оның автор­лы­ғымен шыққан «Мәде­ниет­тануға кіріспе» оқулығы, «Мәдениет­танудың типтік бағдарламасы» оқытудың осы саласындағы ол­қылықтың орнын толтырып, әдіс­темелік жетекшілік ретінде көпшіліктің кәдесіне жарады. Білім мен ғылым саласындағы оқырман қауымның арасындағы бұл танымалдық пен бедел бекерден бекер келген жоқ. Оның негізі мен дәлелін бүгінгі мерейтой иесінің жүріп өткен шығар­машылық жолынан табуға болады.

1971 жылы С.М.Киров атын­дағы Қазақ мемлекеттік универ­ситетін философия мамандығы бо­йынша үздік дипломмен бі­ті­рісімен Тұрсын Хафизұлы рес­публикадағы маңдайалды осы оқу ордасында, 1986-1988 жыл­дарда Кабул (Ауғанстан) уни­верситетінде оқытушылық қыз­метте болғанымен, күні бүгінге дейін үздіксіз қызмет етіп ке­ле­ді.

Ғылымдардың төресі – фи­лософияға деген құштарлық оны 1977 жылы философиялық бі­лім­дердің ішіндегі шоқтығы биігі – таным теориясы саласынан «Мақсаттылық мәселесінің ло­гикалық талдануы» деген та­қы­рыпта кандидаттық диссер­тация қор­ғауға жетелеген сы­ңайлы. 200-ден астам ғылыми және әдістемелік мақалалар, 50 шақты монографиялар, оқу­лықтар мен оқу құралдары ав­торының қалам қарымы философия, мәдениеттану, логи­ка, этика, қазақ және түркі философиясының тарихын және т.б. гуманитарлық білім салаларын қамтыды.

Бұл еңбектердің ішінде, әсіресе, «Мә­дениеттануға кіріспе» (Алматы: Санат, 1996), «Философия: оқулық» (Алматы: Раритет, 2000-2005), «Мәдениеттану» (Алматы: Ра­ритет, 2000-2005), «Культура и ци­вилизация» (Алматы: КазНУ, 2006), «Қазақ мәдениетінің типологиясы» (Алматы: ҚазҰУ, 1998), «Ежелгі көшпенділердің дүниетанымы» (Астана: Аударма, 2005), «Тюркская философия: десять вопросов и ответов» (Ал­маты: Қайнар, 2006), «Этика жә­не нарық» (түрік тілінде, Анкара: Иепа, 1997), «Мәдени-философиялық энциклопедия. Оқу құралы» (Алматы: Раритет, 2007, «Ғылым философиясы мен тарихы» (Алматы: Раритет, 2008 «Қазақ философиясы» (Алматы: Раритет, 2010) және т.б. ерекше атап өтуге болады.

Оның ішінде «Қазақ мәдениетінің типологиясы» монографиясы соны әдістеме қолданылып жазылған өзінің эвристикалық жаңашылдығымен, терең ғылыми мазмұнымен зиялы қауым арасында кең танымал болды және олардың тарапынан лайықты бағасын алды. Профессор Т.Х. Ғабитовтың қаты­суымен және тікелей жетекші­лігімен бірнеше жобалар әртүрлі қо­ғамдық қорлардың грантына ие болды: «Мәдениеттанудың эн­ци­кло­педиялық сөздігі» (Со­рос Қорының зерттеушілік гран­ты, 2001), «Культура мира» (ЮНЕСКО Қорының бейбіт мәде­ниетті қолдау жөніндегі гранты, 2000), «Ашық қоғам және оның жаулары» («Зерде» қорының аударма мен редакциялау гранты), «Азаматтық білім беру» (СЕП Қорының гранты, 2003).

Оқырмандар мен студенттердің сұранысына ие болған бұл еңбектер марапаттаудан да кенде қалған жоқ. Тұрсекеңнің 2001 жылы Қазақстан Республикасы Мәдениет және ақпарат министрлігінің «Қазақстан Республикасы он­жыл­дығының үздік кітабы» бай­қауының лауреаты, 2003 жылы Қазақстан Республикасы Білім және ғылым министрлігінің Ахмет Байтұрсынов атындағы «Озат автор» медалінің лауреаты атануы соның куәсі іспетті. Еңбегі еленіп «Қазақстан Республикасы Білім беру саласының құрметті қызметкері» (2008), «Қазақстан Республикасы ғылым саласына қосқан үлесі үшін» (2007), А. Байтұрсынов атындағы (2004) медальдардың иегері атанды.

Өзге тілді білу сол халықтың мәдениетін де білуді аңғартады. Мә­дениеттанушы ғалымның бо­йындағы қабілеттің тағы бір қыры тілдерді меңгеруінен де көрінеді. Бірнеше тілдерді игерген (қазақ, орыс, дари, түрік) Тұрсекең аудар­ма ісіне де өзінің үлкен үлесін қосты. Ол елімізде қолға алынған мемлекеттік «Мәдени мұра» бағ­дарламасының Философия сек­циясының жұмысына белсене ат­салысып, 20 томдық «Әлемдік философиялық мұра» және 20 томдық «Көне заманнан бүгінгі күнге дейінгі қазақ философия­сы» сериялары бойынша төрт томның құрастырушысы және көптеген томдарға аудармашы ретінде қатысып, қыруар еңбек атқарды. Оған қоса, Қазақ ұлттық энциклопедиясының (1-8 томдар) «Философия» секциясының төрағасы, «Қазақтардың мәде­ниеті» энциклопедиясының бас­ редакторының орынбасары қыз­меттерін атқарды.

Байқап отырғанымыздай, Тұр­­сын Хафизұлының ғылыми шы­ғармашылығының басты бағыты мен оның халыққа танымал ең­бектерінің басым көпшілігі мә­дениеттану ғылымына, қазақ мәде­ниетінің тарихы мен теориясына арналған. Отандық ғылымдағы мә­дениеттану саласы бойынша алғашқы профес­сорлардың бірі ретінде ол ке­зінде мәдениет теориясы жә­не тарихы мамандығынан әл-­Фараби атындағы Қазақ ұлттық университеті жанын­дағы ма­ман­дандырылған диссер­та­циялық кеңестің ашылуына ­және оның жемісті қызмет етуі­не атсалысып, ғылыми-ұйымдастырушылық қы­рынан да танылды.

Профессор Т.Х.Ғабитов Қазақ­станда мәдениеттану ғылымының қалыптасуына өзінің қомақты үлесін қосқан ғалым ғана емес, дәл осы салада көптеген жас зерт­­­т­еушілерге жетекшілік жасап,­ ғылыми бағыт-бағдар беріп, ауыр да абыройлы осы жолға жөн сіл­­те­ген ұлғатты ұстаз. Оның басшы­лығымен 6 ғылым докторы, 40 ғылым кандидаты диссертация­лар қорғап шықты. Тұрсекеңнің бойындағы адамгершілік қасиет­терді – үнемі ғылыми ізденіс үс­тін­дегі белсенділігін, адамды жа­­тырқамайтын ашықтығын, үл­кенге ізет, кішіге құрмет көрсете отырып, шәкірттеріне ерекше қамқорлық танытатын абзалдығын ерекше атап өткіміз келеді.

Өмір атты бұралаң жолдың же­тінші онжылдығын толтырып отырған мәдениеттанудың май­талманы – Тұрсекеңе зор ден­саулық, мол бақыт, жеке және шы­ғармашылық өміріне қажымас қай­рат, сарқылмас шабыт тілейміз!

 

 

Әбдімәлік НЫСАНБАЕВ,
ҰҒА академигі, 
философия ғылымдарының докторы, профессор 
Бақытжан САТЕРШИНОВ, 
философия ғылымдарының докторы, профессор