Медицина • 22 Қараша, 2017

Аграрлық саланы дамыту карталары халықты арзан азық-түлікпен қамтамасыз ете ала ма?

1014 рет
көрсетілді
10 мин
оқу үшін

Кейінгі кездері Ауыл шаруашылығы министрлігі әзірлеген Агро­өнер­кә­сіп кешенін дамыту картала­ры туралы әртүрлі ортада жиі сөз болуда. Министрлік ма­ман­дарының мәлімдеуінше, қа­зіргі уақытта бұл карталар мини­стр­ліктің құрылымдарында, «Ата­ме­кен» ҰКП-ның алаңында, сон­дай-ақ өңірлердегі салалық қау­ым­дастықтар мен одақтарда, қо­ғамдық кеңестерде, кәсіпкерлер мен ғылыми ұйымдар өкілдері ара­­сында талқыланыпты. Сөйтіп бар­лық мүдделі тараптарды ескере оты­рып пысықталыпты. 


Аграрлық саланы дамыту карталары халықты арзан азық-түлікпен қамтамасыз ете ала ма?

Министрліктің ақпаратында атап көрсетілгеніндей, бұл карталар агро­өнер­кәсіптік кешенді мемлекеттік қол­дауды жетілдіру, сондай-ақ 2017-2021 жыл­­дарға арналған агроөнеркәсіптік ке­шенді дамытудың мемлекеттік бағ­дар­­ламасын іске асыру мақсатында әзір­леніпті. Біз білетін деректер бойынша, әуелгі баста бұл карталардың саны жетеу болатын. Жеті басым бағыт бойынша әзір­лен­ді делінген. Содан кейін олардың са­­ны 11-ге жеткендігін естіген едік. Ал енді жуырда Үкіметтің Баспасөз орта­лы­ғында Ауыл шаруашылығы вице-министрлерінің қатысуымен өткен бас­пасөз мәслихатында карталардың са­ны 13-ке жеткені айтылды. Қысқасын айт­қанда, уақыт өткен сайын карталар да бала­лап жатыр. Сонда бұл өзі бас-аяғы бар біртұтас құжат па, жоқ әлде «көш жү­ре түзеледі» дегендей, уақыт өткен сай­ын қампиып өсе беретін дүние ме?

Дегенмен адал сөзімізді айтар бол­сақ, бұл дамыту карталарында елі­міз­­дің ауыл шаруашылығы саласында қор­да­ланған проблемалар біршама ашық ай­тылған екен. Карталарда солар­ды еңсерудің жолдары екшелген. Де­мек ми­нистрлік бұрынғыдай емес қа­лып­тас­қан проблемаларға неғұрлым батыл қа­рап отыр деп есептейміз және соған сай үміт күтеміз. 

Сонымен Агроөнеркәсіп кешенін дамыту карталарына ауылшаруашылық кооперациясы; аграрлық қайта өңдеу; АӨК-ті техникалық қайта жарақтандыру; тұқым шаруашылығы; фитосанитарлық іс-шаралардың тиімділігін арттыру; агрохимия; мал азығы өндірісін дамытып, оның теңгерімін қамтамасыз ету; көтерме-тарату орталықтары; жаңа егіс­тік­­терді айналымға қосу; шалғайдағы қой шаруашылығы; аграрлық ғылымды түбегейлі жаңғырту; сиыр еті өндірісін дамыту мәселелері енгізіліп, оларды мемлекеттік қолдаудың шараларын же­тіл­діру көзделген.

Мәселен, аграрлық қайта өңдеу сала­сын дамыту картасында бұл істің елі­міздің агроөнеркәсіп кешеніндегі бас­ты ба­ғыттардың бірі екендігі айтылады. Осы бойынша әзірленген жол картасында бұл бағыт бойынша егжей-тегжейлі талдау жүргізілген, соның нәтижесінде алғаш рет «Қайта өңдеу кәсіпорындарының деректер базасы» қалыптастырылған. Бұл база кәсіпорынның ағымдағы жағдайын бағалау, оның қуатын, жүктелуін, өнім номенклатурасын, сондай-ақ дамуды тежейтін проблемаларын анықтап, оларды еңсеру мәселелерін қамтиды. 

Осылайша импорт үлесінің жоға­ры­лығын, жүктелмеген қуаттылық­ты және шикізаттық әлеуетті ескере отырып 435 кә­­сіпорынға қатысты қайта өңдеудің 9 ба­сым түрі айқындалыпты. Олар – сүтті, етті, теріні және жүнді, майлы және дән­ді дақылдарды, жеміс және көкөністі, қа­нт қызылшасын және картопты қайта өң­деу мәселелері. Бұл мәселелер бойын­ша аграрлық саладағы өнім өңдеу кә­сіп­орындарын ел аумағы бойынша орна­ластыру сызбасы әзірленіпті. Енді осы сызбаға сәйкес 79 жаңа зауыт салу және 80 зауытты жаңғырту міндеті алда тұр. Егер бұл шара жүзеге асқан жағдайда өңделген өнімдердің жалпы өндірісін қазіргі 1,9 трлн теңгеден 3 трлн теңгеге дейін ұлғайтуға және 7 мың жаңа жұмыс орнын ашуға болады екен.
Еліміздің агроөнеркәсіп кешенін да­мытудың тағы бір өзекті мәселесі ауыл­шаруашылық тауар өндірушілерін тех­никалық жарақтандыру болып отыр. Өйткені бұл істе де қордаланған проблемалар бар. Мәселен, ауыл­ша­руа­шылық техникалары паркіне жүр­гізіл­ген талдау олардың қолданылуының ор­та мерзімі 17 жылдан асып кеткенін көр­сетті.

Ал мұның ортақ іске тигізетін за­лалы көп. Егер солардың кейбіріне тоқ­талсақ, техникалардың тозуы оларды жөндеу мен жанар-жағармайға жұм­са­латын қосымша шығындарды, нақты есеп бойынша алғанда, 20 пайызға ұл­ғай­тады екен. Міне, осының салдарынан елі­мізде, шамамен алғанда, 200 млрд тең­генің қаржысы артық жұмсалуда, яғ­ни осыншама қаржы желге ұшқанмен бірдей болып отыр.

Сондықтан бұл жөнінде әзірленген кар­та бойынша агроөнеркәсіптік кеше­нді техникалық қайта жарақ­тан­ды­ру ісіне едәуір қарқын беру қа­жет деп есептелінген. Ол үшін отан­дық ауыл­ша­руа­шылық техникаларын жасау ісін жолға қою, ал мұндай тех­ни­ка­лар­ды шығару мен сатып алу­дың ти­імді­лігін арттыра түсу үшін бері­ле­тін ин­вес­ти­циялық субсидиялар тетік­теріне өз­ге­ріс­тер енгізу, түпкілікті мөл­ше­р­ле­месі 5 пайызға дейін болатын жеңіл­де­тілген не­сие беру бағдарламасын іске қосу көз­делген.

Ауыл шаруашылығындағы тағы бір проблема – соңғы жылдары астық сапа­сы­ның жыл сайын төмендеп келе жат­қаны байқалады. Неге? Оның бірқатар себептері бар. Осы бағыт бойынша әзір­ленген картада соның бірі ретінде елі­міздің егістіктеріне себілген элиталық тұ­қым үлесі 2014 жылғы 6,3 пайыздан 2016 жылы 3,5 пайызға дейін төмендеп кет­кендігі атап көрсетілген. Осыған орай әзірленген тұқым шаруашылығы кар­тасында субсидиялау тетіктерін же­тіл­діру, тауарлы егістерге 1-репродук­ция­­дан төмен емес тұқымдарды пай­да­лануға біртіндеп көшудің жолдары ұсы­нылған.
«Тұқым шаруашылығын қолдау және диқандарды минералды тыңай­тқыш­тармен қамтамасыз ету жөнінде қа­был­дан­ған шаралардың нәтижесінде биыл бұл жағдайды біршама ретке келтірудің сә­ті түсті. Сөйтіп астық түсімінің сапа­сы би­ылғы жылы өткен жылмен салыс­тыр­ған­да бірнеше есе өсіп отыр», делінген ресми ақпаратта. 

Біздің пікірімізше, мұндай жетістікте табиғи факторлардың да үлесі барлығын жоққа шығаруға болмайды. Өйткені келесі жылы да дәл осындай сапалы өнім алынады деп ешкім кепілдік бере алмас. Егер министрлік осыған кепілдік бер­се, онда сөз жоқ, бұл еліміздің егін ша­руашылығының табиғи климаттық жағ­дайларға қарамай-ақ сапалы өнім алу­­ды қамтамасыз ету бағытында бір қа­дам алға басқандығын білдіретін сенімді фак­тор болып табылады. 

Агроөнеркәсіптік кешенді дамытудың тағы бір бағыты – өсімдіктерді қорғау картасын әзірлеу барысында әр облыс бойынша егістердің фитосанитариялық жай-күйі айқындалыпты. Ластанған алаңдар мен нақты өңделген алаңдар анықталған. Мәселен, арамшөптер бойынша 4,7 млн гектар, ал зиянкестер мен аурулар бойынша 1,5 млн гектар жер өң­деумен қамтылмаған. Осының бәрі 1 млн тоннаның жалпы өнім ысырабына әке­ліп соқтырған.

Осыған байланысты, 2018 жылдан бас­тап, ауылшаруашылық тауарын өнді­ру­шілердің препараттар сатып алуға жұм­­саған шығындарын олардың құны­ның 50 пайызы мөлшерінде субсидия­лау жөнінде жаңа схема енгізіліпті. Ми­нистрлік өкілдерінің есебінше, бұл схема өңделетін алаңды 2 есеге жуық, яғни, 1,9 млн гектардан 3,4 млн гектарға дейін арт­тыруға мүмкіндік береді.

Министрлік әзірлеген жол карта­ла­ры­ның арасында көтерме-тарату орта­лық­тарын дамыту картасының болуын құп­тай қабыл алдық. Өйткені қазіргі уақыт­та азық-түлік тауарларының өнді­ру­шілерден тұтынушыға дейін жету жол­­дары жете ұйымдастырылмаған жағ­­д­айда, яғни стихиялы түрде жүзеге асы­­рылып жатқандығы белгілі. Соның сал­­дарынан тиімсіз алыпсатарлық пен делдалдық кеңінен етек алып, мұ­ның ақыры бағаның 2 есеге дейін ша­рықтауына әкеліп отыр. Астықты, кар­топ пен көкөністі жақсы алдық де­ген биылғы жылдың өзінде азық-тү­лік бағаларының шарықтау себебін қара­пай­ым көпшілік түсіне алмай әлек.

«Бұл жағдайды өзгерту үшін әр облыс орталығында көтерме-тарату орта­лық­тары желісін құру қажет. Олар мем­­лекет-жекеменшік әріптестігі негі­зін­де құрылатын болады. Ол үшін ауыл­ша­руашылық тауарын өндірушілер мен коопе­ративтердің өз өнімдерін өткізу қыз­меттерін жетілдіруіне мүмкіндік бе­ре­­тін тиісті нормативтік құқықтық ак­ті­лер қабылданады» дейді министрлік өкі­лдері.

Шынын айту керек, қазіргі уақытта қарапайым халыққа керегі өздері күн­де­лікті тұтынатын азық-түлік өнім­де­рінің қолжетімді болуы ғой. Сон­дық­тан нақ осы шарадан үміт күте­тін­дігімізді жасырмаймыз. Әйтпесе қан­шама жылдар болды ауылдағы арзан азық-түлікті қалаға арзан күйінде жет­кізе алмай қиналып отырған жаймыз бар. Министрлік атқарып жатқан көп­теген іс-шаралардың халықтан алғыс ала алмай келе жатқаны да осыдан деп тү­сінеміз. Әйтпесе ресми ақпаратта атап көр­сетілгеніндей, ауылшаруашылық кооперациясын дамытудың жол карта­сы қабылданып, оны іске асырудың алғаш­қы нәтижелеріне сәйкес ағымдағы жы­лы мал шаруашылығы өнімдерінің жал­пы көлемі 3,3 пайызға, соның ішінде ет өндірісі 5,7 пайызға, сүт өндірісі 2,8 пайызға ұлғайыпты. 2017 жылғы 1 қазандағы жағдай бойынша 56 мыңнан аса жеке қосалқы шаруашылық пен ұсақ шаруа қожалықтарын қамтыған 770 кооператив құрылыпты. Өзін-өзі жұмыспен қамтығандар мен жұмыссыздар ендігі кезекте жеке кәсіпкер болып қайта тіркеліп, осының есебінен 6 476 бордақылау алаңын құрылыпты. Сонымен қатар мал өнімдерін өңдеу көрсеткіштері де өсіп, сүтті өңдеу көлемі 60-тан 65 пайызға, ет өңдеу көлемі 55-ден 60 пайызға ұлғая түсіпті.

Ал енді осы жетістіктеріміз, базарла­ры­мыз бен дүкен сөрелерінен неге кө­рі­ніп тұр­май­ды? Баға неге шарықтай бе­реді?

Енді бұған біраз жауапты агроөнер­кә­с­іп кешенін дамыту карталарынан көр­­гендей болып отырмыз. Карталардың кө­бейгені жақсы, енді осы арқылы шаруа­лар өндіретін азық-түлік түрлері де кө­бейіп, олар қымбат­шы­­лықтан қысым кө­ріп отырған қала хал­қы­на, дел­дал­дар­дың араласуынсыз, дұрыс жағ­дай­да же­тетін болса игі.

Сұңғат ӘЛІПБАЙ,
«Егемен Қазақстан»