1. Қорғаныс және аэроғарыш өнеркәсібі министрлігі Аэроғарыш комитетінің қарамағында 7 кәсіпорын бар: «Инфракос» ШЖҚ РМК, «Ғарыш-Экология» ғылыми-зерттеу орталығы» ШЖҚ РМК, «Бәйтерек» Қазақстан-Ресей бірлескен кәсіпорыны», «Республикалық ғарыштық байланыс орталығы», «Қазақстан ғарыш сапары» ҰК», «Ұлттық ғарыштық зерттеулер мен технологиялар», «Ғалам» ЖШС. Қазғарыштың осы кәсіпорындарының басқарылуы бәрінде акционерлік қоғам формасында ұйымдастырылған, осының өзі қабылданатын шешімдердің жеделдігін және бірінші басшылардың жауапкершілігін қамтамасыз етеді. Ал алқалық басқару формасымен құрылған «Қазақстан Ғарыш Сапары» ҰК мемлекетке 450 млн теңге («Есіл» зымырандық-ғарыштық кешенін құру жобасында және 392 млн теңге «Сарышаған» полигонына жабдықтар алу кезінде) залал келтірудің алдын ала алмады. Сондықтан бір адамның басқаруындағы форманы мұнда да қалдырған жөн.
2. Ғарыштық аппараттарды құрастыру-сынау кешенін іске қосу 2018 жылдың аяғына жоспарланған. Бұған ғарыштық техникалардың Арнаулы конструкторлық-технологиялық бюросы да енгізілген. Осы бюроның жұмысы қазірдің өзінде аяқталды, басқаларының технологиялық жабдықтарды монтаждау жұмысы әлі аяқталған жоқ. Сондықтан Аэроғарыш комитеті конструкторлық-техникалық бюроға 2018 жылдың алғашқы жартысында бөлек ғимарат беруі керек деп санаймыз.
3. Соңғы үш жылда «Қазақстан ғарыш сапары» ҰК 2011-2020 жылдарға арналған стратегиясына түрлі қатысты министрліктер өз өзгерістерін енгізу үстінде, соның кесірінен стратегия әлі күнге бекітілген жоқ. Үкімет тез арада осы стратегияны бекітіп, Елбасы алға қойған міндеттерді шешетін келесі онжылдықтағы жоспарларды дайындауға кірісетін мезгіл жетті.
4. 2009 жылдың 6 қазанында Қазақстан мен Франция үкіметтері арасындағы келісімге сәйкес «Қазақстан ғарыш сапары» ҰК-нан Қазақстан-Франция бірлескен кәсіпорыны «Ғаламға» берілуге тиісті мүліктер екі метрден жоғары түсірілген ғарыштық түсірілімдерді таратпау жөніндегі шектеуге және салықтық әкімшілендіру мәселесінің шешілмеуіне сәйкес берілмеуі еліміздің ғарыштық жүйесінің дамуына кедергі келтіруде. Сондықтан екі елдің арасындағы осы келісімге өзгерістер енгізу керек.
5. Бүгінгі таңда ғарыштық саланың дамуын тежеп отырған факторлар қатарына квазимемлекеттік сектор мен кәсіпкерлік субъектілерінің ғарыштық технологияларды енгізудегі деңгейінің төмендігін қосуға болады. Оның негізгі себебі ғарыштық іс-әрекеттердің нәтижелерін пайдалануға құқықтық тетіктердің болмауы. Сондықтан орталық атқарушы органдар мен ведомстволардың қорғаныс пен қауіпсіздік мүддесіне бағытталған ғарыштық мониторингтері бюджеттік заңнамада көрсетілген тәртіппен Ғарыш жүйесінің ұлттық операторына берілуі керек.
6. 2009 жылғы 6 қазандағы Жерді қашықтықтан зондтау ғарыш жүйесін және Ғарыштық аппараттарды құрастыру-сынау кешенін құру және пайдалану шарттары туралы үкіметаралық келісімге сәйкес шектеулер бар – Үкіметаралық келісімнің 4-бабында қазақстандық тараптың ЖҚЗ ҒЖ-ны үшінші тарапқа француз тарабының алдын ала жазбаша келісімінсіз табыстамау міндеттемелері көзделген.
Қазақстанда бағасы 100 млрд теңгеден астам активті (ҚСК мен ЖҚЗ ҒЖ бағасы) сатып алатын инвесторлар жеткіліксіз екенін ескере отырып, ұлттық ғарыш компаниясын жекешелендіру шетелдік инвесторлардың қатысуымен немесе тікелей шетелдік инвесторлардың өзімен жүзеге асырылатын болады. Алайда, осы уақытқа дейін біздің Үкімет (Ұлттық экономика министрлігі «Қазақстан ғарыш сапары» ҰК» АҚ-ны жекешелендіретін кәсіпорындар тізбесіне енгізу бастамашысы ретінде француз тарапының тиісті жазбаша келісімін алу жөнінде шаралар қабылдамады) ЖҚЗ ҒЖ мен ҚСК-ны үшінші тұлғаларға қайта табыстауға Франция Үкіметінің жазбаша келісімін алған жоқ. Осылайша, «Қазақстан ғарыш сапары» ҰК» АҚ-ны жекешелендіру Қазақстан тарапынан халықаралық міндеттемелерді бұзуға және АҚШ пен Еуропа одағының тарапынан санкциялар енгізуге соқтыруы мүмкін.
Осыған байланысты, «Қазақстан ғарыш сапары» ҰК» АҚ-ны жекешелендіретін кәсіпорындар тізбесінен алып тастау ұлттық мүддеге сәйкес болады. Бұдан басқа, бұл кәсіпорын ерекшелік ретінде оған қос мақсаттағы технологиялар табысталған, НАТО-ға мүше емес жалғыз елде француз тарапының көмегімен құрылған қос мақсаттағы стратегиялық нысанды (ЖҚЗ ҒЖ) пайдаланады.
Премьер-Министр Б.Сағынтаевқа осы мәселелерді жеткізе отырып, оларды зерттеуді және ғарыш саласында осынау маңызды мәселелерді шешу жөнінде қандай пәрменді шаралар қабылданатынын айтуды сұрадық.
Талғат МҰСАБАЕВ,
Сенат депутаты, ғарышкер