Ізгі ниет – игі істің бастамасы. Осыдан бір-екі жыл бұрын жас кинорежиссер, Қазақ ұлттық өнер университетінің түлегі Евгений Лумпов Мәжит Бегалиннің шығармашылығын зерттей жүріп, оның ең алғашқы фильмінің көшірмесі Мәскеудегі Мемлекеттік фильмдер қорында жатқаны туралы хабардар болады. Осы мәліметті ести салысымен, режиссер оны елге қайтарудың жолдарын іздестіре бастайды. Айналасындағы ниеті бір, тілектес адамдардың қолдауымен қаржы жинап, оған өзінің жеке өлеңдер жинағының сатылымынан түскен қаржыны қосып, «Қазақфильм» киностудиясының келісімімен жақында отандық фильмді елге алып келуге қол жеткізген азаматтың бұл еңбегіне көрермен айрықша қошемет көрсетуде. Сөйтіп фильмнің тәуелсіз еліміздегі алғашқы көрсетілімі сәуір айының соңғы күндерінің бірінде (28.04.2018) Қазақ ұлттық өнер университетінің Шәкен Айманов атындағы кинозалында ұйымдастырылды.
Жалпы «Бұл Шұғылада болған еді» Мәжит Бегалин түсірген фильмдердің тізімінде болғанымен, сондай-ақ қазақ киносы туралы анықтамаларда ол туралы қысқаша ақпарат жазылғанмен, шын мәнінде мәліметтер өте аз. Тіпті алғашқы көрсетілімі қашан, қалай өтті, қандай пікірлер болды, көрермен, мамандар қалай қабылдады деген сияқты сұрақтарға жауап табу да оңай емес.
Мәжит Бегалиннің тағы бір фильмі – 1959 жылы түсірілген «Жерге оралу» туралы да мәліметтер жоқтың қасы. Егер іздеу салсаңыз, дәл қазір елімізде ол фильмнің де бірде-бір көшірмесін таба алмайсыз. Тіпті жоғарыда айтып өткен Мәскеудегі фильмдер қорында да кездеспейді. Қазақ киносының тарихында мұндай фильмдердің саны аз емес екені белгілі.
Айта кететін жайт, «Бұл Шұғылада болған еді» фильмі жеке адамның бастамасымен елге оралып отыр. Ал енді Мәскеудің Мемлекеттік фильмдер қорында осындай айшуақ сәтті күтіп жатқан фильмдеріміздің саны қаншама десеңізші. Олардың барлығын алып келуге жеке бастамашылардың әрдайым күші жете бермейтіні тағы белгілі. Сондықтан әлбетте мұндай жобалар келешекте мемлекеттік деңгейде жүзеге асырылар болса, нұр үстіне нұр болар еді.
Жалпы кез келген кинематографистің шығармашылығында болсын, оның ең алғашқы фильмі – қай уақытта да өте маңызды. Өйткені өнер иесінің дәл сол еңбегінен кейінгі фильмдерінің тақырыбы, кейіпкерлері, шығармашылық қолтаңбасы, стилі тайға таңба басқандай айқын көрініп тұратыны анық. Мәжит Бегалиннің «қызыл цензураның» нағыз қайнап тұрған тұсында, сонау 1950 жылдардың өзінде түсірген ең алғашқы «Бұл Шұғылада болған еді» фильмін (сценарий авторы: Әбділдә Тәжібаев) осындай еңбектердің қатарынан деуіміз керек.
Ең алдымен назар аударғанымыз – фильмнің басты кейіпкері, «Шұғыла» колхозын жиырма жыл басқарған Телғара Темірбековтің (Ыдырыс Ноғайбаев ойнайды) бейнесі болды. Бір қарағанда, 1950 жылдардағы кеңес киносындағы ауыл шаруашылығы туралы фильмдердің дәстүрлі кейіпкері (колхоз бастығы) сияқты көрінгенімен, оның сырт кейпі, киім киісі, жүріс-тұрысы кәдуілгі қазақ батырын, иә болмаса сән-салтанаты тарқамаған қазақ даласының кешегі ақсүйегін еске түсіреді. Тіпті кадрда онымен бірге жиі көрінетін сәйгүлігінің өзі бейнебір Қобыландының Тайбурылындай, Алпамыстың Байшұбарындай, Қамбардың Қарақасқасындай әсер қалдырады. Колхоз кеңсесінде отырған Телғарадан гөрі, сән-салтанаты мейлінше келіскен сәйгүлігімен кең далада қыран құстай самғаған кейіпкерді көреміз. Сол сәйгүлігімен ауданға бара жатып, алдынан дала сұлтандарындай күймеге мінген, өзі секілді тағы бір колхоздың бастығы шығады. Тіпті аудан басшысы Рүстемовтің (Шахан Мусин) мейірімді жүзінен дәстүрлі кеңестік партия қызметкерінен гөрі, зиялылық басымдау байқалады. Немесе бөлмеде әрлі-бері жүрген Телғарадан қабырғада ілулі тұрған оның фотосуретіне панорама жасайтын көрініс бар. Омырауында жарқыраған (Ұлы Отан соғысына қатысқан) орден-медалі бар, тұрған тұрысының өзінен бекзаттығы сезілетін кейіпкердің сырт кейпінен рухы мықты батырлардың бейнесі көрінеді. Тіпті фильмдегі тау-тас, кең дала, табиғат көріністерінің өзінде оған деген ғажап бір сүйіспеншілік, көшпендінің рухы, дүниетанымы сезіледі. Телғараның басындағы негізінен бай-мырзалар киетін бөркінен және оны ылғи да тастамай киіп жүруінің өзінен бұл кейіпкердің кеңес киносының дәстүрлі колхоз бастықтарынан өзгеше екенін көреміз. Бөрік – оның еркіндік сүйгіш ата-бабасы рухының символы іспетті.
Сюжеттік желісі, тақырыбы ауыл шаруашылығы туралы кеңестік фильмдердің үлгісін еске түсіргенімен, жаңағыдай детальдар, кейіпкерлерінің сырт кейпі, киім-киісі, сәйгүлігі, табиғат көріністері арқылы «Бұл Шұғылада болған еді» фильмі Мәжит Бегалиннің кейінгі шығармаларына бағыт-бағдар, бастаушы болып қалғанын айқын аңғарамыз.
Сонымен Шоқан Уәлиханов, Бауыржан Момышұлы, Мәншүк Мәметова сияқты қазақтың аяулы ұл-қыздарының мәңгілік өшпес рухы мен бет-бейнесін киноэкранда тұшымды сипаттаған, ұлттық кино өнерінің тарихына «Тұлпардың ізі» секілді тамаша фильм ұсынған режиссердің ең алғашқы шығармасы елімізге оралып, онымен жақын танысуымызға мүмкіндік туды. Келешекте шетте жатқан басқа да фильмдермен қауышатын күн де туар деген үмітіміз жоқ емес. Әрине солай боларына сенгіміз келеді. Өйткені олардың әрқайсысы киномыздың ғана емес, жалпы еліміздің мәдениеті мен өнерінің тарихы үшін өте-мөте маңызды.
Нәзира РАХМАНҚЫЗЫ,
кинотанушы, өнертану кандидаты