«Біртұтас экономика әлемі» қандай болуы керек?
Уақыт өткен сайын адамзат өркениеті көшінің ілгері дамуы қарқын ала бастайтыны белгілі жайт. Туындаған қандай да бір мәселенің ауқымы өз аясынан әрі аспай, сан алуан түйткілді әр мемлекеттің өз шама-шарқы келгенше шешуге тырысуынан, жасырып қалуынан келер пайда жоқ. Мұны бірқатар дамыған және дамушы елдер әлдеқашан-ақ түсініп, ортақтаса отырып жұмыс жасауды мақсат еткен-ді. Былтыр ғана Дүниежүзілік экономикалық форумның (ДЭФ) сарапшылары GlobalRisksReport-2017 баяндамасында 30 жаһандық деңгейдегі келелі мәселелерді анықтап, оның негізгі бағыттарын экономикалық, экологиялық, геосаяси, әлеуметтік және технологиялық деп бөліп, атқарар міндеттерді нақтылады. Әсіресе өңірлік және жаһандық құрылымдар небір қиын түйіндерді тарқатар тұстарға келгенде дәрменсіз болып, қауқарсыз күйге енуі сұрағы көп, шешімі жоқ мәселелердің қордаланып қалуына себеп болып отыр. Осы ретте Дүниежүзілік экономикалық форумның сарапшылары БҰҰ, ХВҚ, НАТО сынды халықаралық ұйымдарға ғаламдық деңгейдегі мәселелерді бір-лесіп шешу керектігі жөнінде ұсыныстар білдіреді.
Бүгінгі күні әлем жұртының алаңдауына климаттың өзгеруі, қоршаған ортаның ластануы, дамушы елдердегі орта таптың өсімі, қоғамдағы барған сайын тереңдеп бара жатқан полярлану көрінісі, созылмалы аурулардан зардап шегетін адамдар санының өсуі, кедейлер мен байлар арасындағы алшақтықтың ұлғайуы, урбанизацияның күшеюі басты себеп болып отыр. Бұл мәселелер биылғы Астана экономикалық форумында толықтай қамтылып, жан-жақты талқыланады деп күтілуде. Әрбір тақырып аясында жеке сессиялар, пікірталастар мен дөңгелек үстелдер ұйымдастырылып, мәселені егжей-тегжейлі саралауға, көптеген түйткілдердің жауабын табуға мүмкіндік берілмек.
Global Challenges Summit-2018 Астана экономикалық форумында талқыланар 11 тақырыптың ішінде – «Біртұтас экономика әлемі» шеңберінде қандай мәселелерге басымдық берілетіні анықталды. Алдымен жаһандық экономиканың дамуын тежейтін мәселелер назарға алынбақ.
Халықаралық валюта қоры, Дүниежүзілік банк, сондай-ақ әлемдік экономикалық сараптамалық ұйымдардың басым бөлігі 2019 жылдан кейін әлемдік экономика өсімінің төмендеуі мүмкін екенін айтып дабыл қағуда. Бұрын әлемдік экономиканың басты қозғаушы күші болған дамушы елдердегі құрылымдық реформалардың тұралап қалуы, АҚШ, Еуроодақ және Қытай арасындағы сауда-саттық саласындағы келіспеушіліктер және де бүкіл әлемде геосаяси шиеленістің артуы оның негізгі себебіне айналып отыр.
Соңғы онжылдықта әлем бойынша экономикалық тепе-теңсіздіктің белең алғандығы сезілуде. Әсіресе әлемдік экономикалық дағдарыс кезінде бай мен кедей арасындағы алшақтық арта түскендігі анықталған. Oxfam деректері бойынша, 2016 жылдың басында Жер шарындағы ең бай 62 тұрғынының дәулеті әлемдегі жарты кедей халықтың байлығымен теңескен. 2010-2016 жылдары ауқаттылардың дәулеті 44 пайызға, яғни 1,76 трлн АҚШ долларына өссе, ал кедейлердің дәулеті 41 пайызға, 1 трлн АҚШ долларына азайған. Дүниежүзілік банк келтірген мәліметке сүйенсек, алдағы 20 жыл ішінде Экономикалық ынтымақтастық және даму ұйымына мүше елдерде жұмыс орындарының 57 пайызы автоматтандырылмақ. Бұл өз кезегінде халықтың жұмыссыз қалуына әкеп тірейді. Бұл дегеніміз, кедейленген халықтың саны тағы да арта түседі деген сөз. АЭФ-ке қатысушы беделді халықаралық саясаткерлердің, экономистер мен ғалымдардың, бизнес өкілдерінің тарапынан бұл мәселенің шешімі жан-жақты қарастырылады деген жоспар бар.
PWC компаниясының «Әлем 2050 жылы. Ұзақ мерзімді болжам: 2050 жылға қарай әлемдік экономикалық тәртіп қалай өзгереді?» атты есебінде келешектегі экономикалық өсудің ұзақ мерзімді үрдістерінің болжамдары ұсынылып, әлем бойынша ІЖӨ-нің 85 пайызға жуығын құрайтын ең ірі 32 елдің экономикасына талдау жасалған болатын. Онда әлемдік экономиканың құрылымында маңызды өзгерістер орын алатыны жайында айтылған. Бұл ретте саяси өзгерістердің экономикаға тікелей әсер ететіні де жасырын емес.
Қазақстан стратегиялық зерттеулер институтының бас ғылыми қызметкері, экономика ғылымдарының докторы Вячеслав Додонов әлемдік экономиканың кері кетуі бұған дейін де орын алғанын айтады. Әсіресе дамыған елдерде бұл құбылыс ерекше байқалады, дейді. Жапонияны мысалға келтірген ол елдің экономикасы 1992-2017 жылдар аралығында бар болғаны 0,9 пайыз өсімді құраған. Қаржылық әлеуеті тұрақталып, дамуға бет алған елдердің соңғы онжылдықта экономикалық өсімі бірқалыпты күйде сақталып отыр. Бұл тізімде Германия да бар. Ел ІЖӨ-сі 1980-2017 жылдар аралығында 1,7 пайызды құраса, Ұлыбританияда ̶ 2,2 пайызды, ал АҚШ-та 2,6 пайызды құрап отыр. Жалпы алғанда, дамыған елдердегі өсім көрсеткіші соңғы онжылдықта 2,4 пайызды көрсеткен Вячеслав Додонов аталған уақыт аралығында әлемдік экономикалық өсім 3,5 пайызға өзгергенін айтады. Бұл арқылы қаржылық даму мен тұрақтылықтың дамыған елдерде емес, дамушы мемлекеттерде белең алғанын емеурінмен түсіндіреді ол. Жекелей алғанда экономикалық өсім соңғы 8 жылда АҚШ-та – 2, Ұлыбританияда – 1,9, Германияда 1,4 пайызды құраған. Бұл көрсеткіштердің жалпы әлемдік экономикадағы өсімнен төмен екенін көруге болады. Бірақ ескеретіні, аталған елдерде экономиканың тамырына қан жүгіртетін барлық салалар қалыптасып, жүйеленіп қойылған. Сондықтан кең ауқымды қамтитын экономиканың ширақтық кезеңін бастан өткеріп қойғанын және де оның өсімі баяу болуы қалыпты құбылыс екенін аңғару қиын емес. Ал әлемдік ІЖӨ-нің 40 пайызын құрайтын Қытай мен Үндістанның көрсеткіші дамыған елдердің көшін бастауына мүмкіндік беріп отыр. ХХІ ғасырдың алғашқы 17 жылында экономикалық өсім Қытайда – 9,3 пайыз, ал Үндістанда 7,3 пайыз мөлшерінде сақталған. ІЖӨ-нің сатып алу қабілетінің паритеті бойынша Қытай бірінші, Үндістан төртінші орында. Бұл елдер де дами түскен сайын экономикалық өсімнің үлесін арттырудың қиындай беретінін дәлелдеп отыр. Дамыған елдердегі абсолютты көрсеткіштердің жоғары болуы, өсімнің баяулауына ықпал ететінін аңғартуда. Вячеслав Додонов бұл тенденцияның алдағы онжылдықтарда да сақталатынын, солай бола тұра жаһандық қаржылық ахуал дамыған елдердің әл-ауқатына тікелей байланысты болып қала беретінін айтады.
Қазақстан да әлемдік экономикада болып жатқан өзгерістерден қалыс қала алмайды. Мемлекет басшысы экономикалық және әлеуметтік дамудың жаңа үлгісін құрып, жеке кәсіпкерлікті ынталандыру мен еліміздің жаһандық бәсекеге қабілеттілігін арттыруға үнемі басымдық беріп келеді. Соның негізінде өткен жылы елімізде ІЖӨ 4 пайызға жетіп, 2014-2016 жылдардағы 2,2 пайыздық көрсеткішті еселеді. Соңғы 20 жылда Қазақстан халқының жан басына шаққандағы орташа ақшалай табысы 39 есе өскен. Ал күнкөріс деңгейі төмен халықтың үлесі 25 жыл ішінде 15,6 есеге азайған. Десе де, соңғы жылдары елдегі ауыл мен қала арасындағы күнкөріс деңгейінің алшақтығы алаңдатады. Бұл мәселені шешу жолдары АЭФ аясында шетелдік тәжірибелерді ескере отырып қарастырылмақ.
Жер шарындағы 4 млрд адам – қала тұрғыны
БҰҰ келтірген мәліметке сүйенсек, алдағы 15 жылда қала тұрғындарының саны бұрын-соңды болмаған жоғары көрсеткішке жетпек. 2016 жылғы көрсеткіш бойынша қала тұрғындарының саны 4 миллиард адамды құрайды. Бұл көрсеткіш 2050 жылға қарай еселеніп, шамамен 6,5 млрд болады деген болжам бар. Өнеркәсіптік революцияға дейін әлемде халқы 1 млн адамнан асатын үш қала ғана болған. Қазір олардың саны әлдеқайда көп, ал 2030 жылға қарай бұл көрсеткіш одан бетер арта түседі деген болжам бар. Олай болса, қалалардағы инфрақұрылымдық жүйе халық санының көптігіне дайын ба деген сұрақтың тууы да заңдылық. Одан өзге адамдар арасындағы теңсіздік артып, қалалардың көптігінен климатқа келер залал да күшеймек. Сондықтан да осындай сан тарау түйткілдің талмаурын тұсын дөп басатын бірден-бір жол – «ақылды қала» құру. Ақылды қала – бұл инновациялық технологияларды қолдану есебінен қазіргі заманғы өмір сүру сапасына лайықтай отырып, қаланың тіршілік жүйелерін үнемді пайдалану. Өз кезегінде «ақылды қалалар» өңірлік дамудың, инновация таратудың, тұрмыс сапасын арттырудың локомотивтеріне айналуы тиіс. Осы орайда «Смарт сити» тұжырымдамасы мен қалаға қоныс аударатын адамдардың құзыреттілігін дамыту негізінде қалалық ортаны басқару жүйесін кешенді түрде енгізу қажеттігі туындайды. Бүгінде «ақылды қалаларымен» әлемге танылған АҚШ, Еуропа, Жапония, Оңтүстік Корея энергоресурстарды үнемдеуден бастап, қауіпсіздік мәселесіне дейін «ақылды шешімдер» қарастырып қойған. Arup консалтингтік компаниясының болжамына сәйкес, 2020 жылға қарай «ақылды қала» қызметтерінің әлемдік нарығы жылына 400 млрд АҚШ долларын құрамақ.
«Экономикалық зерттеулер институты» АҚ Өңірлік зерттеулер орталығының директоры Қайсар Нығметов осыдан екі жыл бұрын әлем бойынша урбанизация деңгейі 54 пайызды құрағанын жеткізді. Оның айтуынша, Жапония – 94 пайыз, Аустралия – 90 пайыз, Голландия – 91 пайыз, АҚШ – 82 пайыз, Оңтүстік Корея 83 пайыздық көрсеткішпен көш бастап тұр. Әлем бойынша қала тұрғындары санының артуы қала маңындағы елді мекендердің дамып, қалалар арасындағы агломерацияның жүйеленуіне ықпал етіп отыр. 1950 жылы әлемде 10 млн халқы бар ірі қалалар Токио мен Нью-Йорк ғана болса, 2017 жылы дәл осындай халықты қамтитын 37 қала пайда болған. Сарапшылар алдағы 20 жылда 2 млрд адам қалалық атанатынын болжап отыр. БҰҰ-ның болжамын негізге алар болсақ, 2030 жылы Жер шары халқының 60 пайызын қалалық тұрғындар құраса, бұл көрсеткіш араға 20 жыл салып тағы да 7 пайызға артады екен.
Қ.Нығметов соңғы жылдары Қазақстандағы қалалардың жандануы қалалықтар санының күрт артуына тікелей әсер етіп отырғанын айтады. Өткен жылы еліміздегі урбанизация 57,3 пайызды құрап, бұрын-соңды болмаған көрсеткішке жеткен. Салыстырмалы түрде айта кетерлігі, урбанизация деңгейі көрші Ресейде – 74 пайыз, Малайзияда 77 пайызды құрайды. 1999-2017 жылдар аралығында қалаға көшкен халықтың саны Астана қаласы бойынша 3,2 пайызға, Шымкент қаласы бойынша 2,6 пайызға, Ақтөбеде 1,9 пайызға, Алматыда 1,6 пайызға артып отыр. Қала тұрғындарының саны ауылды жерлердегі халықтың жаппай көшуі есебінен орын алғандығы белгілі жайт.
Мемлекет басшысы тарапынан қалалардың қарқынды дамуына орай агломерацияны дамыту мәселесі, инвестиция тарту, моно және шағын қалаларды дамытуда экономиканы әртараптандыру бойынша шаралар қабылдауға, инфрақұрылымды дамытуға баса назар аударылып келеді.
Астана экономикалық форумының базасындағы Global Challenges Summit-2018 жетекші экономикалық конгресі аясында Қазақстандағы урбанизация мәселелері, «ақылды қалалардың» қарқын алуы теория мен тәжірибе алмасу барысында жаңа бағытта өріс алатынына сенім мол.
Төменде Астана экономикалық форумының базасындағы Global Challenges Summit-2018 еуразиялық конгресіне қатысатын халықаралық және отандық спикерлер туралы оқырманға аз-кем ақпарат ұсынып отырмыз.
Энтони АТАЛА,
Уэйк Форест және W.H. Бойс қалпына келтіру медицинасы институтының директоры
Медицина докторы, Регенеративті медицина институтының директоры, Уейк-Форест университетінің Медицина мектебінде (Солтүстік Каролина, АҚШ) урология кафедрасының меңгерушісі. Ол ең алғаш рет адам мүшесін ағзадан тыс өсіріп, науқасқа имплантация жасаған. Оның бұл қадамы адам өмірінің ұзақ болуына әрі жақсаруына орсан мүмкіндіктер ашты.
Ирмгард ГЛАСМАХЕР,
Accenture Strategy басқарушы директоры
Таяу Шығыс, Африка, Ресей, Түркия елдеріндегі Accenture Strategy басқарушы директоры. Ол бизнес-көшбасшыларына кәсіпкерліктің даму стратегиялары мен ауқымды бағдарламаларды трансформациялауға мүмкіндік беретін жаңа бизнес-моделін құрып, бизнестегі цифрлы экономиканың артықшылығын пайдалана отырып, цифрлы технологиялардың қолданысын жүйелеуді жолға қойған. Бұған қоса, цифрлы стратегия, бағдарламалар, бизнестің тиімділігін арттыруға арналған жобалар мен сату және маркетинг бойынша 23 жылдық тәжірибесі бар. 10 жылға жуық уақыттан бері Еуропадағы Accenture инновациялық зертханаларын құруға атсалысып келеді.
Дәурен АБАЕВ,
Қазақстан Республикасының Ақпарат және коммуникациялар министрі
1979 жылы 18 сәуірде дүниеге келген. 2001 жылы әл-Фараби атындағы Қазақ ұлттық университетін, 2006 жылы Лейден университетін тәмамдады. 2001 жылдың тамызы мен 2003 жылдың тамызы аралығында Қазақстан Республикасы Сыртқы істер министрлігінің орталық аппаратында жұмыс істеді. 2003 жылдың мамыры мен 2007 жылдың мамыры аралығында Қазақстан Республикасының Әзербайжандағы және Нидерланд Корольдігіндегі елшіліктерінде дипломатиялық қызмет атқарды. Одан кейінгі жылдары Қазақстан Республикасы Сыртқы істер министрлігінің баспасөз қызметі бөлімінің басшысы, Қазақстан Республикасы Президенті Протоколының бас сарапшысы, консультанты, Қазақстан Республикасының Президенті баспасөз хатшысының орынбасары, Қазақстан Республикасы Президенті Әкімшілігінің Мемлекеттік бақылау және аумақтық-ұйымдастыру жұмысы бөлімінің мемлекеттік инспекторы, Президенттің баспасөз хатшысы, кеңесшісі қызметтерін атқарды. 2016 жылғы 6 мамырда Ақпарат және коммуникациялар министрі болып тағайындалды. «Парасат» және «Кұрмет» ордендерімен, сонымен қатар мерекелік медальдармен марапатталған.
Габриель АЛЕКС,
Lumenora бағдарламалық директоры
Ғылымның жасанды интеллект, виртуалды шынайылық салаларында және блокчейн саласында жұмыс істейді. Кәсіпкерлер, ірі компаниялар мен қайырымдылық қорлары үшін осы технологиялардың практикалық және этикалық қолданылу саласында кеңес береді. Осы тақырыптар бойынша көптеген мақалалары жарияланған. Бүгінде ол нейроғылым мен философия бойынша өзінің докторлық диссертациясын (Ньюкасл университеті, Аустралия) аяқтауда, ол адам миы саласындағы зерттеулермен айналысады. АҚШ, Аустралия, Дания, Испания, Германия, Жапония елдерінде академиялық қызмет етіп, жасанды интеллекті интеграциясы, роботтандыру, блокчейн мен криптовалюта бойынша әлемдегі көшбасшы платформада жұмыс істеген.
Еркежан АЙТҚАЗЫ,
«Егемен Қазақстан»