Еліміздің рухани-саяси өмірінде үлкен орны бар айтулы тұлғалардың бірі Төлеген Тәжібаев 30 жасында халық ағарту комиссары, 32 жасында – республика үкіметі төрағасының орынбасары, алғашқы Сыртқы істер халық комиссариатын ұйымдастырушы және оның халық комиссары. Біріккен Ұлттар Ұйымының мінберінен сөйлеген тұңғыш қазақ. Қазақ мемлекеттік университетінің ректоры. Республикада психология және педагогика ғылымдарының негізін қалаушы, академик.
Сірә, осындай биіктердің біреуіне ғана көтерілген адам да өз тағдырына өкпелей қоймас еді. Өмірде із қалдырдым деп өкінбей өтер еді. Ал осынау биіктердің бәріне шыққан тұлғаның орны айрықша. Соған ой жіберейікші.
І
Төлеген Тәжібаев туралы айтқанда, оның балалық шағына тоқталмасқа болмайды. Бұл өзі ерекше тағдыр. Сірә, оның өмірлік негізі болмаса, оған сенудің өзі қиын. Сол бірде ақ, бірде қызыл билеген аласапыран заманда, қазақ ауылын ашаршылық әбден сансыратқан еді. Жеті баласы бар қарапайым Тәжібай дейтін сүткенттік шаруаның отбасы бір күнде ойран болған. Аш үй, кездейсоқ табылған әлдебір тамақтан уланып, жеті адам бірден мерт болып, сыртта жүрген екі бала ғана аман қалыпты. Соның бірі – жеті жасар Төлеген. Оның Арыс дейтін тоғыз жолдың торабына қалай келгені де белгісіз. Белгілісі – оның темір жол жұмысшысы Иван Федорович Кабановтың отбасына бесінші бала болып қосылғаны.
Мектеп есігін Төлеген 10 жасында ашты. Сол Арыстағы қазір өзінің атын иемденген панасыз балалар үйінің жеті жылдық мектебіне кірген. Біраз жыл уақытын өткізіп алған, өмір есейткен бала қысқа мерзімде басқаларды қуып жетіп қана қоймай, өзінің құрдастарынан да озып, жеті жылдық мектепті үш жылда бітіріп шығады.
Оның техникумдағы өміріне замандастары, сол кезден қалған құжаттар куәлік етеді. Төлегенмен академик Мәулен Балақаев бірге оқыған. Оның естелігіне жүгінейікші. “Болар бала жөргегінен-ақ белгілі болатыны рас қой. Төлеген оқу орнына келіп, кіргеннен кейін-ақ, өзгелерден ерекше ақыл парасаты мол екенін, құлашын кеңге сілтей алатынын көрсетті... Ол қаладағы пионер отрядының бастығы, кейін комсомол ұйымының секретары болып, өзін өзгелерге таныта білді” дейді академик ағамыз. Шағын бір құжатқа жүгінуге тура келеді. Ол – Төлегеннің оқу бітіргендегі мінездемесі. “Мінездеме. Сырдария педтехникумын бітіруші Тәжібаев Төлегенге берілген, 1928 жылдың 24 маусымында техникумның педагогикалық кеңесінде бекітілген. Қаулы № 12. Қабілеті – үздік. Жұмыс қабілеті – үздік. Үлгерімі – үздік. Жан-жақты дамыған. Тәртіпті және белсенді қызметкер. Дайындығы – айрықша. Айтарлықтай көркемөнерпаздық қабілеті бар. Педтехникумның ең үздік курсанты. Педтехникумның жұмысында пайдаланған жөн болар еді”.
Мінездемеде үздік емес нәрсе жоқ, бәрі де үздік. Қаулыдан дұрыс көшірілді деп педтехникумның хатшысы Домидзе деген қол қойыпты. Ал сол мінездемеге қол қойған кім? Сол кезде бұл техникумның директоры Жүсіпбек Аймауытов болған.
Төлеген Тәжібаев пен Жүсіпбек Аймауытов! Осынау екі тұлғаның қарым-қатынасы туралы аз білеміз. Зерттелмеген, дерек аз. Жұрттың білетіні – екеуі де психология мен педагогиканы зерттеген. Бірі – ұстаз, бірі – шәкірт. Ұстаз шәкіртінің ғылымдағы жолына бағдар берді, кейін ол Қазақстандағы осынау ғылымның негізін қалаушы болды дейміз. Өкінішке қарай, Төлеген Тәжібаев ұстазының еңбегін де, психология ғылымына қосқан үлесін де, жоғары азаматтық келбетін де айта алмай кетті. Бұл жерде оны кінәлаудың да жөні жоқ. Өйткені, ұлы ұстазы 1929 жылы ұлтшыл деген айыппен ұсталып, 1931 жылы жендеттердің қолынан қаза тапқан. Содан кейін, бұл ұлы тұлға туралы пікір айту түгілі, оның атын айтуға тыйым салынғаны белгілі. Алаштың ұлы перзенті Жүсіпбек Аймауытов академик Тәжібаев қайтыс болғаннан кейін ширек ғасырдан соң ғана ақталды.
Ғылым жолын Төлеген Тәжібаев осы педтехникумда таңдады. Үздік оқушы осында оқытушылыққа қалдырылды. Сондағы үш жыл қызмет те, арман да сол ғылымға арналған еді. Ақыры сол арман Мәскеудегі Н.К.Крупская атындағы Коммунистік тәрбие академиясына алып барды. Сонда Төлеген студент ретінде бес жыл, аспирант ретінде үш жыл оқыды. Ғалым болып қалыптасты деп айтуға толық негіз бар. Оған араға бір жыл салып, “К.Д.Ушинский – Ресейдегі педагогикалық психологияның негізін қалаушы” деген тақырыпта кандидаттық диссертацияны табысты қорғап шыққаны айғақ.
Туған республикаға ол қалыптасқан ғалым болып оралды. Жас ғалымға Абай атындағы педагогикалық институтының педагогика және психология кафедрасын басқару жүктелді. Көп ретте Төлеген Тәжібаевтың өмірін зерттеушілер сол 1939-1940 жылдары оның кафедра меңгерушісі қызметімен қатар, институт директорының ғылым жөніндегі көмекшісі қызметін атқарғанына мән бере бермейді. Сірә, олар көмекші деген сөздің қазіргі мағынасына қарап, барып кел, алып келдің адамындай түсінуі мүмкін. Ал бұл шын мәнінде қазіргі оқу орындарындағы “ғылыми жұмыстар жөніндегі проректор” санатындағы қызмет болатын. Жас ғалым өзінің жоғары ұйымдастырушылық қабілетін ең алдымен осы қызметімен көрсеткен.
ІІ
1940 жылы Төлеген Тәжібаев әкімшілік жұмысқа ауысқанда, ол ғылыми жұмыспен қоштасқан жоқ, сол ғылымға құштарлық жүрегінің бір түкпірінде кеткен.
Сонда ол бар-жоғы 30 жаста ғана еді. Республика халық ағарту комиссартиаты басшысының бірінші орынбасары қызметіне тағайындау тым ерте де және тым тәуекел қадамдай көрінген. Бұл комиссариаттың Қазақстан Республикасы үшін орны бөлек. 30-шы жылдардың басындағы ашаршылықтай нәубетті, сол онжылдықтың аяғындағы қуғын-сүргін зұлматты бастан кешкен халықтың сауаттылық деңгейі айтарлықтай төмен еді. Халықтың көзі ашық қаймағы қалқып тасталған, жөн-жосық білетін бір шамасы өлместің қамын ойлап, сырт жаққа ауып кеткен. Қалғаны басқа салғанға көндіккен көнтерлі жұрт, көпшілігінің сауаты кем. Сол халықтың көзін ашу міндеті халық ағарту комиссариатына жүктелген.
Бұл жұмысқа жүрегі халық деп соғатын ары таза азамат қана емес, бұл істі жете білетін, жұмыстың жүйесін табатын қас маман, жауапкершілікті көтере алатын, ауыр жүкті сүйрей алатын қара нар керек еді. Таңдау 30 жастағы Төлегенге түсті. Талайлардың аты аталған да шығар, таразыға түскен болар. Дәл осы жұмысқа білімдар, ең алдымен жас ұрпаққа білім беру ісін жете меңгерген адам керектігін ойлап, педагог-ғалымдарға көз салғанда, солардың ішінен Төлегеннің тұлғасы жоталанып көрінген болар. Араға төрт ай салып халық комиссары етіп тағайындады.
Сонда баланы оқытумен қатар мұғалімдер даярлау мәселесі де күн тәртібіне қойылды. Республикада 7790 мектепте 441 мың бала оқиды екен. Бұл көп бала әлі оқуға тартылмаған деген сөз. 44597 мұғалімнің тек 17516-сы ғана қазақ. Солардың 2500-і ғана әйел азаматтар. Неге қазақ мұғалімдері аз, неге әйел азаматтар ұстаздық етпейді? Сұрақ көп, шешімі қандай?
Шешімі нақты іс болуға тиіс. Республикада 13 пединститут бар екен. Оларда бес мыңдай студент оқиды. Басты резерв – сол. Мұғалімнің беделін көтеру керек. Халық комиссары үкімет алдына “Республикаға еңбек сіңірген мұғалім” атағын тағайындау жөнінде мәселе қойды. Қажеттігін дәлелдеді. Өткізді. Бұл жас басшының беделін көтерді.
Сол тұста қазақ әліпбиі өзгерді. Ол латыншадан кириллицаға көшті. Бұл орыстанудың ең бір пәрменді жолы еді. Мұның жұрт көп аңғара бермейтін тағы бір қаупі бар еді. Әйтеуір көшетін болған соң, тез көшпесе, жұрт қазақ әліпбиін меңгермей-ақ, бірден орыс әліпбиіне ауысып кете беруі әбден мүмкін еді. Содан да оған барынша жылдам көшіп үлгеру қажеттігі туды. Сол әліпбиде оқулықтарды тездетіп шығармаса, қазақ мектептерінде орыс тілі біржола дендеп кетпек. Бұл мәселені халком Тәжібаев республикалық деңгейге көтерді. Оның республика басшыларына жазған хаттарының бірінде былай делінген: “... Көптеген облыстардағы мекемелер мен ұйымдар жаңа қазақ әліпбиіне көшуге құлық танытпай отыр. Барлық іс қағаздар тек орыс тілінде ғана жүргізілуде. Қазақ еңбекшілерінің қазақ тілінде жазылған өтініш арыздарына жауап орыс тілінде қайтарылуда. Мекеме басшылары соңғы кезде қазақ тіліндегі өтініштерді орыс тіліне аударылған жағдайда ғана қабылдауды әдетке айналдырған. Сондықтан қазақтар арасында өтініштерді орысша қабылдайтын болса, қазақ әліпбиінің керегі қанша деген пікір қалыптасып келеді...”.
Сол тұста орыс тіліне қарсы сөз айту ұлтшылдық пиғыл саналатынын, кешегі 30-шы жылдардағы сойқанның жаңғырықтары әлі құлақтан кетпегенін ойлағанда, Тәжібаевтың мәселені былайынша қоюын ерлікке бағаларсың. Осындай батыл ойлардың, қарымды істердің арқасында ғана қазақ тілі бүгінгі күнге аман жеткендей көрінеді де тұрады.
Халком Тәжібаев басты назар аударған іс туралы айтқанда, жұрт оқулықтарды ауызға алады. Бар білімнің басы – оқулықта дегенді ол кісі көп қайталайды екен. Ал сол тұста қазақ мектептері оқулықтарға зәрулікті қатты сезінді. Орысшасы бар, қазақшасы жоқ. Ал жаңа әліпбиге көшкенде, бұл зәрулік одан бетер күшейген. Халық ағарту комиссариатында оқулықтар мәселесімен айналысатын оқу-әдістемелік кеңес болды. Оны Тәжібаевтың өзі басқарды. Ғалымдарға оқулықтар жазуға тапсырыстар берілді. Ең алдымен, қазақ тілі мен әдебиеті жайында оқулықтар қажет еді. Сөйтіп, жедел түрде ғалымдар І.Кеңесбаев, М.Балақаев, К.Жиенбаев, Бегалиндер қазақ тілі жөнінде, Е.Смайылов әдебиет жөнінде оқулықтар жазып шықты. Басқа пәндерден орысша оқулықтарды қазақшаға аудару қолға алынды.
Әсіресе, тарих оқулығының жыры көп болған. Сегізінші сыныпқа арналған “КСРО тарихы” оқулығын Мәскеу әзірлейтін. Оны СОКП ОК Саяси бюросы бекітетін. Ол барлық жерде оқытылуға тиіс. Онда одақтас республикаларға арналған бір тарау болады. Және ол Мәскеудің саясатына бағындырылады. Қазақстан халық ағарту халкомы сол тарауға келіспеді. Оны ғалымдардың талқысына салды. Олар оқулықта Қазақстанға қатысты тарихи оқиғалардың бұрмаланғанын айтты. Сол талқылауды қорытындылап, пікір жазуды тарихшы ғалым Б.Сүлейменовке тапсырды. Ақырында сол пікір негізінде КСРО халық ағарту халкомы В.Потемкинге хат жазылды. Оған халком Тәжібаев қол қойды. “Қазақстандағы мектептерде “КСРО тарихы” осы толықтырулармен оқытылсын деген өтінішімізді білдіреміз. Осы өтінішіміздің орындалуына қолдау көрсетіледі деп ойлаймыз” деген сөздер де ерлікке парапар. Мәскеу бекіткенге қарсы дау айту, оны толықтыру, өзгерту ол кезде мүмкін емес саналатын жай. Мәскеудің дегені заң іспеттес.
Бұл хаттың нәтижесі қалай боларын кім біледі, оған жауап айтылмай қалды. Хат жіберілген соң, Ұлы Отан соғысы басталып кетті де, жұрт назары соған ауған. Бәлкім, бұл жай аяулы азаматты бір апаттан алып та қалған шығар.
Соғыс өмірді күрт өзгертті. Қиындыққа қиындық қосылды. Ер азамат соғысқа аттанды. Оның ішінде ұстаз қауымы да бар. Ал мектептерде оқу тоқтамауға тиіс. Жау шебінде қалған аумақтағы балалар үйлері, оқу орындары Қазақстанға көшіп келді. Бұрын жетпей жатқан ұстаздар қажеттілігі тіпті күшейді. Сонда одан шығудың бір жолы деп 8-10 сынып оқушыларынан бастауыш сыныптарға мұғалім әзірленді. Пединституттардың студенттерінен жедел курстар ашып, бітіргендерін мектептерге жіберді.
Тағы бір жайды айрықша атаған жөн болар. Ер азаматтар майданға аттанғанда, олардың орнын әйелдер бассын деген ұран халық ағарту ісінде ерекше мәнге ие болды. Бір жағы мұның өзі әйелдердің қоғамдағы орнын көтеруге де ықпал етті десек те жөн. Соғыстың алғашқы жылында-ақ әйелдерді ұстаздық іске тарту, оларды оқу орындарына, ең алдымен, педагогикалық оқу орындарына жіберу қолға алынды. Сөйтіп, республика бойынша 1935 әйел мұғалім кадрын жедел даярлау жоспары белгіленіп, әрбір облысқа тапсырмалар берілді. Көп кешікпей оның нәтижесі де көрінді.
Соғыстың алғашқы екі жылында, айталық, республикамызда жоғары білімді бес мың, орта арнаулы білімді 6600 мұғалім кадрлары даярланыпты. Оған дейінгі бейбіт жылдарда бұлай болмаған екен.
Осынау істің басында халком Тәжібаев жүрді. Оны ел де бағалады, елдің басшылығы да бағалады. Ел өмірінің басқа салаларында да осындай өрелі іс өріс алсын деген ой болар, соғыстың екінші жылының аяғында отыз екі жастағы Төлеген Тәжібаев республика Халық комиссарлары кеңесі төрағасының орынбасары қызметіне жоғарылатылды. Енді ол елдегі әлеуметтік салалардағы жұмысқа басшылық етуге, қамқорлық жасауға тиіс болды.
Әрине, білім беру ісі де өзінің назарында болды. Енді оған қоса, халықтың денсаулығы, өнер, мәдениет, жалпы рухани өмір дейтін үлкен саланың жағдайы Үкімет басшысының орынбасары айналысатын шаруаларға айналды. Соғыстың қиындығымен қатар, сол тұста өнердің де өскеніне талай мысалдар келтіріліп жатады. Жаңа кинофильмдер түсіріліп, театрларда жаңа спектальдер қойылып, тіпті жаңа театр да ашылып жатты. Әдебиеттің жаңа үздік туындылары жарық көріп, ақын-жыршылар жиналып, айтыстар өткізілуі не тұрады!
Сол тұстағы істерді ой елегінен өткізгенде, жұртты таңдандыратын бір жай бар – сонда республикамызда біраз жаңа оқу орындарының ашылуы. Бір елдерде соғыстың қиындығынан оқу орындары жабылып жатады. Бәрін соғысқа жабады. Қаржыны соғыс жеп жатыр дейді, оқытушылар, студент жастар майданға кетті дейді. Соның бәрі Қазақстанда да болды. Бұл елден батыр да шықты, ауыздағысынан жырып, майданға жөнелтуден де еліміз басқадан асып түспесе, кем қалған жоқ. Эвакуацияланған ондаған мың адамға құшағын ашқан да қазақ жері. Орасан қиындыққа қарамай, ел басқарған азаматтар елдің болашағын ойлап, жаңа оқу орындарын ашып, оларды аяғынан қаз тұрғызуы қаһармандық іс десе ләзім. Сонда Алматы педагогикалық шет тілдері институты, Қазақ мемлекеттік консерваториясы, Алматы дене шынықтыру институты, бүгінде университет мәртебесіне ие болған Қыздар педагогикалық институтының есігін ашып, болашаққа қадам жасаған.
Соғыстың ауыртпалығынан кері кететін кезде де еліміз алға дамыған. Соғыс басталар жылы Қазақстанның жоғары оқу орындарында 10,4 мың студент болған екен. Ал соғыс біткен 1945 жылы оның саны 15 мыңға жетіпті. Бұл фактіні түсіндіріп жату артық. Оны тек ерлік деп сипаттайды. Осынау істің басы қасында Төлеген Тәжібаевтай елдің қамын жеген аптал азаматтардың жүргені халықтың бағы шығар.
ІІІ
Соғыс халықаралық жағдайды да түбегейлі өзгертті. Елдерді әртүрлі топқа бөлді. Германияға қарсы күресте КСРО, АҚШ, Ұлыбритания болып одаққа біріккенімен, күні ертең бастары қосылмасы да аңғарылған. Енді соғыстан кейінгі жағдайды ойлау да керек еді. Сондағы басты идея әлемдегі мемлекетаралық қарым-қатынасты реттеп отыратын халықаралық беделді ұйым құру болды. Біріккен Ұлттар Ұйымы (БҰҰ) дүниеге солай келген. Оған ең алдымен фашизммен күрескен елдер кіретін болды. Сол ұйымға мүше болу да айрықша маңызды еді. КСРО өзінің одақтас республикаларын да БҰҰ-ға мүше етіп алуды көздеді. Оған басты қадам ретінде әрбір одақтас республикаларда Сыртқы істер халық комиссариаттарын, яғни министрліктерін ашуды қолға алды.
Бұған дейін сыртқы саясат мәселесімен Мәскеу ғана айналысатын және сыртқы істер комиссариаты аса беделді болды. Оны елдің ең беделді адамдарының бірі, әдетте Саяси бюро мүшелерінің бірі басқарды. Ал енді одақтас республикаларда да Сыртқы істер комиссариаттарын құрған кезде оған беделді де білікті кадрлар іздестірілді. Қазақстанда ондай адам ретінде үкімет төрағасының орынбасары Төлеген Тәжібаевтың аты аталды.
Саясат өзгереді. Идея, жоспарларға жаңаша бағалар беріліп жатады. КСРО-ның БҰҰ-ға одақтас республикалардың барлығы бірдей мүше етіп сайлау әрекеті жүзеге аспады. БҰҰ-ға тек үш республика – РФ, Украина және Белоруссия ғана кірді. Бұдан кейін одақтас республикаларда құрылған Сыртқы істер халық комиссариаттарының беделі айтарлықтай төмендегені белгілі. Бұл кейінірек. Ал алғашында жаңа комиссариатты құруға үлкен мән берілді, үлкен жауапкершілік жүктелді.
Жаңа комиссариатты басқару жүктелген соң-ақ Төлеген Тәжібаев осы саланың ішек-қарнын ақтарған. Мәскеуде болып, жүйелі түсінік-нұсқау алғаны өз алдына, Одақтық комиссариаттың құрылымын жан-жақты зерттеді. Сондағы білікті мамандардың кеңесін тыңдады. Содан да неден бастау керек деген сұрақ оның жүйкесін жұқартқан жоқ.
Қысқа мерзімде жаңа ашылған комиссариаттың жұмысын дөңгелетіп алып кеткен азамат жайында Одақтың Сыртқы істер халық комиссариатында, оның басшысы Вячеслав Молотовтың өзінде де жақсы пікір қалыптасқаны даусыз еді. Қазақ дипломаты талай халықаралық кездесулерге қатысып, ел атынан мәлімдемелер де жасап жүрді. Ал Тәжібаевтың Мәскеудегі, басқа республикалар халық комиссарлары арасындағы беделі жоғары болғанын айғақтайтын бір факт бар, ол – одақтас республикалар халық комиссарларының дуайені болғаны. Дуайен ретінде ол Молотовтың өзімен тікелей байланысып, оның алдына түрлі мәселелер қойып отырды.
Төлеген Тәжібаев тәуелсіз елдің бір сипатындай көрінетін еліміздегі сыртқы саясат мекемесінің негізін қалаушы, құрушы қайраткер болып тарихқа енері анық. Сонымен бірге, оның дипломатиялық қызметін сөз еткенде, оны республика Сыртқы істер министрі болғанымен шектеуге әсте болмайды. Ол КСРО сынды алып державаның ауқымындағы дипломатиялық қайраткер. Сол үшін де оны бүкіл қазақ қауымы өзінен шыққан айрықша тұлға ретінде мақтан етуі де заңды.
Төлеген Тәжібаевтың БҰҰ-дағы жұмыстары, оның КСРО делегациясы құрамында жүріп, осынау беделді халықаралық ұйымда келелі мәселелерді талқылауға қатысуы оның халықаралық деңгейдегі дипломатиялық қайраткерлігіне куә. Оған бірінші сыныпты Төтенше және өкілетті елші рангі жайдан жай берілмеген.
Оның дипломатиялық қызметі туралы айтқанда, 1957 жылдан 1961 жылға дейін КСРО-ның Үндістандағы елшілігінің кеңесші-елшісі қызметін атқарғанын аттап кете алмаймыз. Бірақ басын ашып айтатын бір жай, бұл қызмет Төлеген Тәжібаевтың сол тұстағы үлкен беделіне де, осы күнге дейін жұртты мойындатқан іскерлік қабілетіне де сай емес еді. Республика Үкіметі төрағасының орынбасары, КСРО-ның бірінші сыныпты Төтенше және өкілетті елшісі атағы бар қайраткерді бір елшілікке екінші тұлға етіп жіберу, жұқарта айтқанда, қызметінен төмендету еді. Бірақ жақсы адамға қай жерде де төрден орын тиеді. Елшілікке екінші адам болса да, ол Үндістан басшылығымен тығыз байланыста болған, Жавахарлал Нерудей ұлы тұлғамен де, оның қызы үлкен қайраткер Индира Гандимен де жеке кездесулер өткізіп, тығыз байланыста жүріпті.
Қазақстан дипломатиясында Төлеген Тәжібаевтың орны бөлек. Ол республика сыртқы саясат мекемесін қолымен құрып, бірінші басшысы болған қайраткер ретінде оның аты ел тарихында алтын әріптермен жазылады.
ІV
1948 жылдың 15 наурызында КСРО Жоғары білім министрінің бұйрығымен Төлеген Тәжібаев С.М.Киров атындағы Қазақ мемлекеттік университетінің ректоры болып тағайындалды. Сол тұста республикалардың бас оқу орындары Мәскеуге бағындырылған, бұл да барлық нәрсені орталыққа тәуелді етудің бір жолы еді. Неге сол оқу орнына ректор ретінде Төлеген Тәжібаев таңдалды?
Соғыстан кейін республиканың бас оқу орнында үлкен кемшіліктер болды. Оның жұмысы басшылықта қатты сынға алынды. Оны кім жөндейді дегенде, Тәжібаевқа тоқталған.
Университетте 1940 жылы 995 студент болыпты. Оның тек 133-і ғана қазақ. Неге қазақтар аз? Ал 1948 жылы студенттер саны 962 ғана екен, соғыстан бұрынғыдан да аз. Университетте 27 кафедра ғана жұмыс істеген көрінеді. Әрі 14 мамандық ғана даярланады. Үлкен ғалымдар жоқ емес, бар, бірақ өте аз. Олардың қатарын көбейту керек.
Бір жылдан кейін-ақ жұрт жаңалық тынысын сезді. 1948 жылды зерттеушілер көптеген кемшіліктер орын алған кезең ретінде сипаттаса, 1949 жылы ауыз толтырып айтарлық табыстармен ерекшелене бастады. Бір жыл бұрын 27 кафедра болса, енді 38 кафедра, 40 лаборатория бар, бір жыл бұрын 14 мамандық даярланса, енді 20 мамандық даярланады, жаңа бір факультет ашылған. Ғалымдар қатары жаңа белгілі адамдармен толықты, олардың қатарында 6 академик бар.
Бір жылдағы жаңалықтар осылай басталса, университетте ол басқарған бес жылдағы игі істерді түгел айтып шығу, оларға түгел тоқталу, бәрінің атын атап, түсін түстеп жату да мүмкін еместей. Тәжібаевтың тұсында философия және экономика факльтеттері ашылды. Тарих факультеті жеке бөлініп шықты.
Ректор Тәжібаевтың университеттегі қызметін айтқанда, алдымен ойға оралатын бір жай бар: ол – қазақ жастарына, қазақ тіліне қамқорлығы. Дәл сол тұс “қазақ ұлтшылдығына” қарсы күрестің жаңа бір толқыны кемерінен асып тұрған кез еді. Соған қарамай, ол бұл мәселені айтатын жерде айтып, өз қолынан келгенше жүзеге асырып бақты. Қазақстан Компартиясының ІV съезінде ол былай деді: “... Біз қазақ кадрларын әлі де болса, аз әзірлеп отырмыз. Университеттің өмір сүріп келе жатқан жылдарынан бері әзірленген, оқуды бітірген қазақтар 17 процент ғана. Қазақтың орта мектептерінде физика, математика, химия, биология пәндері қанағаттанғысыз оқытылуының салдарынан бұл мектептерді бітірген шәкірттер жоғары оқу орындарының жаратылыс-ғылым факультеттеріне оқуға түсе алмайды, тек гуманитарлық факультеттерге қарай ойыса береді. Республикамыздың Оқу министрлігі, оның жергілікті оқу орындары қазақтың орта мектептеріндегі бұл ірі кемшіліктерге үзілді-кесілді тыйым салулары керек”.
Осы ретте оның үкімет төрағасы Нұртас Оңдасыновқа жазған бір хатына назар аударуға тура келеді, үзінді келтірейік: “...Қазақ жастарынан биолог-ғалымдар даярлауда да ешнәрсе істелмей жатыр. Ол бұл факультеттің жылдар бойы қазақ тілін білмейтін мамандар даярлап келгенімен де байланысты... бұл ахуалды түзетудің бірден бір жолы жоғары оқу орындарының биология факультеттерінде қазақ бөлімдерін ашып, онда оқитын қазақ жастарының санын көбейту болып табылады”.
Осы мәселеге байланысты ректор Тәжібаевтың өзі не істеді? Бұрын бір қазақ баласы бітіріп шықпаған биология факультетінде қазақ бөлімшесін ашты. Өкінішке қарай, Төлеген Тәжібаевтың университеттің барлық факультетінде қазақ бөлімдерін ашу туралы арманы орындалмады. Оған заман да, уақыт та мүмкіндік бермеді.
Біраз іс тындырып, оның нәтижесіне қуанса да, Төлеген Тәжібаевтың университтегі өмірі шуақты бола қойған жоқ. Оның талай қиындықты, аса ауыр күндерді бастан кешуіне тура келді. Соған төтеп берген оның күш-қайратына, азаматтық ұстанымына қайран қаласың.
Адал, принципшіл адам қашан да жұмысқа берілген, ізденімпаз адамды қолдайды, мұндай адамға қарсылар да тез табылады. Ректор Тәжібаев осындай екі тұрғылас адамдармен көп кездесті.
Жаңа ректордың қолдаған адамының бірі атақты тарихшы Ермахан Бекмаханов болды. Ол қазақ арасынан шыққан алғашқы ғылым докторы еді. Ол 31 жасында “ХІХ ғасырдың 20-40 жылдарындағы Қазақстан” монографиясы негізінде ғылыми атақ қорғаған. Өзгеріп тұратын қу заман, 40-шы жылдардың ортасында Қазақстанның тарихы қайта қаралып, бұл жарқырап шыққан тарихшыға қатты тиді. Еңбектері жоққа шығарылып, Ғылым академиясындағы қызметінен қуылды. Сол қиын тұста оны ректор Тәжібаев университетке қызметке шақырып, кафедра меңгерушісі қызметін ұсынды.
Бұдан кейін күншілдер Е.Бекмахановтың соңына шырақ алып түсті. Оған қоса Т.Тәжібаевты қаралады. Ал ректор реті келген кезде жазықсыз жапа шеккен ғалымды қалай да қаралаудан құтқаруға тырысты.
Мұндай қолдауы үшін ректор Тәжібаев қатарынан 2-3 жыл бойы қатаң сынға ұшырап жүрді. Әсіресе, “Правда” газеті, “Казахстанская правда” газеті, бәлкім белгілі бір топтың айтақтауымен де болар, оның соңынан қалмай, “жүйелі түрде” сынап отырды.
Сөйтіп, 1953 жылдың 23 ақпанында КСРО Жоғары білім министрінің бұйрығы бойынша Төлеген Тәжібаев Қазақ мемлекеттік университетінің ректоры қызметінен босатылды.
V
Ректорлықтан босаған соң, Төлеген Тәжібаев осы оқу орнында жай кафедра меңгерушісі болып қалған.
Кафедраның жүйелі жұмысы бір сыдырғы жүріп жатты. Осы тұста республика басшылығы тағы да әкімшілік қызметке шақырды.
Сөйтіп, 1954 жылдың 6 қаңтарында Төлеген Тәжібаев Қазақ ССР Министрлер Кеңесі төрағасының орынбасары болып тағайындалды. Бұл қызметті 1942-1944 жылдары соғыстың ең қиын-қыстау кезеңінде де атқарған. Өзіне бұрыннан етене таныс мәдениет, ғылым, денсаулық сақтау, білім беру салаларының мәселелерімен айналысуға тура келеді.
Осы қызмет ұсынылғанда, оның көңілінде ең алдымен ғылым тұрған. Сол ғылымның екі орталығы – Ғылым академиясы мен Қазақ университеті күні кеше үлкен қысымға ұшырады. Қасиетті екі орданы қыспақтан құтқарсам деп еді. Ғылымның еркін тыныстауына, ғалымдардың алаңсыз жұмыс істеуіне жағдай жасауға мұрындық болсам деп еді.
Мұның бәрі көңілге жазылған ойлар еді. Ал әзірге қаны сорғалап тұрған мәселе – тың игеру, сол тың игерушілерге жағдай жасау. Дала зіркілдейді. Далаға қала салып тастады. Соған клуб керек, кітапхана керек, аурухана керек. Соғыс кезіндегідей. Тек керек, керек. Тек тың игерушілерге! Сонда тұрғын халық ше? Үкімет басшысының әлеуметтік мәселелер жөніндегі орынбасарының көңілінде ауыл тағдыры жүрді. Ауыл болғанда, қазақ ауылы. Тың үшін қаржыны төгіп жатқанда, сол ауылға арналған нәрсе аз. Ретін тауып, жол жөнекей болса да, ауылға да үлес берудің жолын қарастырған. Соның арқасында білікті басшылар ауыл мұқтажын да тындырып алған. Радио, электр желілерімен қатар, біраз жерге су құбырлары да жеткен. Әлеуметтік-рухани қызметтер біршама ауылға жақындаған.
Бәрібір Төлеген Тәжібаевтың бір бүйрегі ғылым жағына бұра береді. Өзі сол салаға қамқорлық жасайтындықтан да, үнемі оны назарда ұстар еді. Оның үстіне күні кеше тоталитарлық жүйенің қыспағына Қаныш Сәтбаев екеуі бірге түскен. Сынаушылар екеуін бірге атап, бірге жазғырар еді. Құрық Қанекеңе сәл бұрын ілінді. Ғылым академиясының президенттігінен сәл ертерек, 1952 жылы кетті. Көңілге бір демеу – оның орнына қазақтың тағы бір атпал азаматы Дінмұхамед Ахметұлы Қонаев келген. Бұл кісімен ол республика үкіметі төрағасының орынбасары қызметтеріне бірге келіп, біраз уақыт бірге істегені бар. Енді, міне, жолдары тағы түйісіп отыр. Бірінің ойын бірі айтқызбай түсінетіндей қарым-қатынаста болды.
Қандай қызметте болса да, ол парасат биігінен көрінді дей аламыз. Тапсырылған ісін ақсатты деп оған ешкім кінә таға алмайды. Тек қана университет ректорлығынан өзінің еркінен тыс кетсе, онда Мәскеудің зорлығы жатыр. Оның жүрген жерінде жақсылықтың жарқын іздері сайрап жатады.
Ол күреске, ерлікке толы өмір кешті. Өмірінің соңғы сәтіне дейін азаматтық келбетін кіршіксіз сақтады. Бірақ пенделік өмірдің де шегі бар. Ұлттық тұлға биігіне көтерілген Төлеген Тәжібаевтың үлкен жүрегі 1964 жылдың 14 маусымында соғуын тоқтатты. Аз өмір сүрді деп өкінеміз. Бірақ тындырғаны көп қой деп өзімізді жұбатамыз. Оның үлкен мұрасы халқына қызмет етіп жатыр.
Мамадияр ЖАҚЫП, Жолмұхан ТҮРІКПЕНҰЛЫ, профессор.