Биыл еліміз үшін айрықша жыл болып отырғаны Қазақстанның Еуропадағы қауіпсіздік және ынтымақтастық ұйымына төрағалығынан, Елбасы Нұрсұлтан Назарбаевтың “Жаңа онжылдық – жаңа экономикалық өрлеу – Қазақстанның жаңа мүмкіндіктері” атты Қазақстан халқына Жолдауындағы бағдарламалық – алдағы 10 жылға арналған міндеттерден айқын көрініп отыр. Мемлекет басшысы Үкіметке индустрияның 2010 жылғы басымдықтарын ескере отырып, елдің ғылыми-технологиялық дамуының 2020 жылға дейінгі салааралық жоспарын әзірлеуді тапсырды. Мұның өзі инновациялық технологияларды, ғылыми әлеуетті арттырудың бүгінгі күні қаншалықты маңызды екенін білдірсе керек. Осы орайда “Ғылым қоры” АҚ басқармасының төрағасы Сансызбай ЖОЛДАСБАЕВТЫ әңгімеге тартып, ғылым және инновациялық технологиялар туралы айтып беруін өтінген едік.
– Жолдауда: “Өңірлік даму реформаларынсыз біз жедел әртараптандыруға қол жеткізе алмаймыз. Сондықтан бізге экономикалық өсу орталықтарын қалыптастыруды бастау қажет. Қазақстанның батысында мұнай-газ секторын, химия өнеркәсібін, жабдықтар өндірісі мен көліктік қуаттарды дамыту керек. Орталықта, солтүстікте, оңтүстік пен шығыста – кен-металлургия кешені, атом, химия өнеркәсібі және аграрлық индустрия дамытылуы тиіс”, – деп атап көрсетілді. Бағдарламалық нұсқаулардың біздерге жаңа міндеттер жүктейтіні белгілі.
“Парасат” ұлттық ғылыми-технологиялық холдингі” АҚ-тың еншілес компаниясы болып табылатын “Ғылым қоры” АҚ еліміздің тұрақты ғылыми-технологиялық және әлеуметтік-экономикалық дамуы үшін қажетті ғылыми әзірлемелерді және жобаларды іріктеп, оларды коммерциялауға, тікелей өндіріске енгізуге қолайлы жағдайлар жасаумен, ғылыми жобаларды бастапқы кезеңдерде қолдау, дамыту мен ғылыми зерттеулерді тәжірибелік-өндірістік деңгейге жеткізумен айналысады. Сонымен қатар, Қазақстан Республикасы үшін жоғары практикалық әлеуетті басымдық, ынталылық, тәуекелдік ғылыми зерттеулермен және тәжірибелік-конструкторлық әзірлемелермен айналысатын ғылыми ұжымдарға, ұйымдарға және компанияларға қаржылай қолдау көрсетеді.
– Сансызбай Елеусізұлы, “Ғылым қорының” инвестициялық қызметінің басым бағыттарына тоқталсаңыз. Басқа қандай инвестициялық іс-шараларды жүргізеді?
– “Ғылым қорының” басым бағыттары қатарында, ең алдымен, ҚР Үкіметі жанындағы Жоғары ғылыми-техникалық комиссия айқындаған көмірсутегі және кен-металлургия салалар бойынша технологиялар, нанотехнологиялар және жаңа материалдар, биотехнологиялар мен ақпараттық технологиялар салалары бойынша қаржыландырылатын жобаларды айту қажет. Сонымен қатар, “Қолданбалы сипаттағы жобаларды, тәжірибелік-конструкторлық жұмыстарды, қолданбалы және инновациялық сипаттағы бастамашылық және тәуекелді зерттеулерді қабылдау мен қарау ережесіне” сәйкес тұрақты негізде қаржыландырудың қайтарым тетіктеріне өтінімдер қабылдайды. Оған арналған өтінімдер бұқаралық ақпарат құралдарында хабарлама жарияланған күнінен бастап 30 күн ішінде іске асырылады. Айталық, 2009 жылы қаржыландырудың қайтарым тетіктеріне 7 620,8 млн. теңге соманың 26 өтінімі түсті, олардың ішінде 815,1 млн. теңге сомаға 3 жобаны қаржыландыру туралы шешім қабылдадық. Ал қаржыландырудың қайтарым тетіктері бойынша 2008 жылы осындай шешімдер қабылданған жобаларды есепке алғанда, қазіргі уақытта барлығы 1 116,3 млн. теңге соманың 6 жобасы іске асырылуда. Жобаларды гранттық қаржыландыру жеке жүргізілетін конкурстардың нәтижелері бойынша жүзеге асырылады.
Жалпы, “Ғылым қорының” инвестициялық саясатында қаржыландырудың қайтарым тетіктері және грантты қаржыландырумен қатар жобаларды, бірлескен жобаларды жүзеге асыратын заңды тұлғалардың (консорциумдар мен қарапайым серіктестіктер) жарғылық капиталдарына инвестициялар салу сияқты нысандар мен тетіктер, заемдар беру және Қазақстан Республикасының заңнамасында тыйым салынбаған қаржыландырудың өзге де нысандары (оның ішінде аралас) көзделгенін атаған орынды.
– Бұлар қандай жобалар, оларды кімдер іске асырып жатыр?
– Бұл жобалардың әрқайсысына жеке-жеке тоқталуға, таратып айтуға болады, әрине. “Минералды негіздегі патрондалған ампулалар шығару” жобасы (атқарушысы “Жер қойнауын кешенді игеру мәселелері институты” ЖШС), “Отандық таңдаулы тұқымдар өндірісінің инновациялық технологияларына биотехнология тәсілдерін енгізу” жобасы (“Жолбарыс Агро” ЖШС), “Жаңа кешенді балқымалардың тәжірибелік-өндірістік өнеркәсібін жобалауға арналған инновациялық сипаттағы зерттеулер: ферросиликоалюминий және “Қазақстан” балқымалары” жобасы (“ҚР Минералды шикізаттарды кешенді өңдеу бойынша ұлттық орталық” РМК), “Қазақстан Республикасы Президентінің Іс басқармасының кәсіпорындары үшін энергия үнемдеуші тәжірибелік-өндірістік үлгілерді әзірлеу және даярлау” жобасы (“Centras Fіnanсіal” ЖШС), “Қарағанды облысының Теміртау қаласында су-көмір отынын даярлау және пайдалану кешенін құру” жобасы (“ҚазСібірТехнология” БК” ЖШС), “Өндірістік-сервистік кешенді құру және жоғары қосылған құны бар жоғары технологиялық және ғылымды қажетсінетін өнімдерді өндіру” жобасы (“Жалын” ғылыми-өндірістік техникалық орталығы).
– ҚР Үкіметі жанындағы Жоғары ғылыми-техникалық комиссия айқындаған “Ғылым қорының” инвестициялық қызметіндегі басым бағыттардың құрылымында жобалардың бөлінуі немесе үлес салмағы қандай?
– Қаржыландырудың жалпы көлемінің негізгі өзіндік салмағын қайта жандандырылған энергетика технологиясы саласындағы ұсынылған жобалар иеленеді. Бір жоба бойынша қаржыландыру сомасы – 514 401,9 мың теңге. Биотехнологиялар саласы бойынша екі жоба 502 625,8 мың теңгені құрады. Көмірсутегі және кен-металлургия технологияларының салалары бойынша 99 279,6 мың теңге соманың 3 жобасы ұсынылды.
– Жобаларды грантты қаржыландыру, өткізілген конкурстардың нәтижелері қандай?
– 2009 жылғы сәуір-мамыр айларында өткізілген жобаларды грантты қаржыландыруға өтінімдер қабылдау конкурстарының нәтижесінде “Ғылым қорына” 4198,8 млн. теңге сомасына 335 өтінім келіп түсті. Алдыңғы жылмен салыстырғанда өтінімдер 2,6 есе көп түсті, қаржыландырудың талап етілген сомасы 2,1 есеге артты. Келіп түскен өтінімдердің жалпы санынан 121,0 млн. теңге сомасына 13 жобаны қаржыландыру туралы шешім қабылданды.
– Келіп түскен өтінімдердің өскені қуантады. Іріктеу тыңғылықты жүргізілген екен, қабылданған жобалардың бірегейлігі күмән туғызбаса керек.
– Рас, олар алуан түрлі салаларды қамтыған. Атап айтқанда, “Резонанс үлгісіндегі жел агрегаттарын әзірлеу” жобасы (өтінім беруші “Жобаинвест” ЖШС), “Қалпына келтіру-сульфидтеуші электрмен балқыту үдерісі негізінде алтын-мышьяк-кобальт концентраттарынан жаңа экологиялық таза цианидсіз алтын және кобальт алу технологиясын әзірлеу” жобасы (“Металдар және материалдар” Еуразиялық ғылыми-техникалық орталығы” ЖШС), “Анкерлді бекіткіштері бар даярлық әзірлемелерді жүргізудің прогресшіл техникалық сызбаларын әзірлеу” жобасы (“Қарағанды мемлекеттік техникалық университеті” РМҚК), “Прецизионды лазерлі деформографиялық өлшемдер мен ғарыштық сәулелер корреляциясын талдау негізінде геодинамикалық үдерістерді дамытудың ерекшеліктерін анықтау” жобасы (“Физикалық-техникалық институты” ЖШС) және т.б. жобалардың болашақ дамуымыз үшін маңызды болары сөзсіз.
– “Ғылым қорының” инвестициялық қызметіндегі басым бағыттар бойынша қаржыландырылған гранттық жобалардың құрылымы қандай?
– Бұл тұрғыда көмірсутегі және кен-металлургия салаларының технологияларына басым үлес – 40 пайыз тиетінін атаған жөн. Одан кейінгі ядролық технологиялар және қайта жаңғыртылған энергетика технологиялары – 15 пайызды, биотехнологиялар – 15 пайызды, ақпараттық және ғарыштық технологиялар – 15 пайызды, басқа бағыттар 15 пайызды құрайды. Осылайша, “Ғылым қоры” инвестициялық қызметінің басым бағытындағы құрылымда негізгі өзіндік салмаққа көмірсутегі және кен-металлургия салалары және олармен байланысты сервистік секторлар технологиялары бойынша ұсынылған жобалар орын алды.
– Қазіргі уақытта, бас-аяғы қанша жобаны қаржыландырумен айналысып жатырсыздар?
– “Ғылым қоры” 2008 жылы шешім қабылданған жобаларды есепке алғанда, 1 366,3 млн. теңге сомасындағы 28 жобаны – қаржыландырудың қайтарым тетіктері бойынша 1116,3 млн. теңге сомасындағы 6 жобаны, сондай-ақ 250,0 млн. теңге сомасындағы 22 жобаны грантты қаржыландыруды іске асыруда.
Қаржыландыру тетіктері бойынша іске асырылатын жобалардың көлемі мынадай: пайызсыз заем беру – 349,3 млн. теңге, жарғылық капиталға қатысу – 250,6 млн. теңге, консорциумдар бойынша – 514,4 млн. теңге, грантты қаржыландыру – 250 млн. теңге.
– Жобалардың орындалуын қадағалайсыздар ма?
– Иә, назарда ұстап отырамыз. Жобалардың өтінім берушілері “Ғылым қоры” алдындағы міндеттемелерін жете атқаруын бағалау, жоба бойынша қаржылық және жобалау тәуекелдеріне, төмендетуіне, жойылуына жол бермеудің қажетті іс-шараларын қабылдауды қамтамасыз ету мақсатында жобаларды іске асыру және басқару мониторингін жүргізеді.
– “Ғылым қоры” қаржыландырған жобалардың іске асырылуы, нақтылы өнімдері туралы айта кетсеңіз.
– “Ғылым қоры” дайын өнім алуға, оларды өндіріске енгізуге бағытталған инвестициялық жобалармен айналысатын болғандықтан, “Атамекен” одағы” ҚҰЭП, “Ұлттық инновациялық қор” АҚ, “ҚазАгроИнновация” АҚ, “Оңтүстік” ӘКК, “Жетісу” ӘКК, “Сарыарқа” ӘКК, “Каспий” ӘКК арасында өзара ынтымақтастық туралы меморандумдарға қол қойылды.
“Ғылым қоры” 2008 жылдың шілдесінде “Минералды негіздегі патрондалған ампулалар шығару” жобасын қаржыландырды (атқарушысы – “Жер қойнауын кешенді игеру мәселелері институты” ЖШС). Оны қаржыландыру нәтижелерін енгізудің куәсі Қарағанды облысының Теміртау қаласында пайдалы қазбаларды алу кезінде кен қазу кәсіпорындары пайдаланатын минералды негіздегі ампулаларды шығару бойынша 2008 жылдың желтоқсан айында бірегей өндіріс кешенін іске қосу болды. Бұл жобаның мақсаты – жылына екі миллион дана ампула шығаратын бірегей өндірістік кешенді ұйымдастыру. Өндірістік кешеннің өнімдері пайдалы қазбаларды өндіру кезінде “Қазақмыс” корпорациясы” ЖШС, “Кузбассөндіріссервис” ЖАҚ, “АрселорМитталТеміртау” АҚ, “Қазмырыш” АҚ, “Гефест” компаниясы, “Жезкент” АҚ сияқты кен өндіру кәсіпорындарында қолданылады.
Өткен жылдың қыркүйегінде “Қазақ тілін танудың автоматтандырылған жүйесін әзірлеу” грантты қаржыландыру жобасын іске асыру аяқталды (атқарушысы және бірлескен инвесторы – “Изет” ЖШС). Жобаның негізгі мақсаты – қазақ тілін танудың кешенді бағдарламасын құру. Ол қазақ тілін мемлекеттік органдарда, экономикада және тұрмыста қолдану базасын кеңейтуге көмектеседі. Нәтижесінде іс қағаздарын жүргізуде, мекемелердегі жұмыс үдерістерінде, халыққа қызмет көрсету салаларында, қазақ тілін оқытуда, құрылғыларды, мәшинелер мен тетіктерді, тұрмыстық электрониканы және т.б. салалардағы дауыстық басқаруда қолданылатын қазақ тілін тану жүйесі құрылды. Бұл жоба бойынша авторлық шартқа сәйкес авторлық құқық нысанын пайдаланудан түскен табыстан 500 мың теңге мөлшерінде роялти алынды.
Трансфертті технологияны енгізудің үлгісі “Ғылым қорымен” және “ҚазСібірТехнология” БК” ЖШС-мен бірлесіп “Су-көмір отынын даярлау және пайдалану кешенін құру” жобасы болып табылады. Жобаның таңдап алынған негізгі технологиялық және техникалық шешімдері “СібірЭкоТехника” ЖАҚ ресейлік технологиялар нәтижелеріне негізделген. Қазақстанда бұған ұқсас өндіріс жоқ. Жобаны іске асыру 2009 жылдың маусымында қолға алынған болатын, ал қараша айында көмір шламын (ұнтағын) өңдеудің экологиялық таза технологиясы іске асырылған су-көмір отынының таныстырылымы болды. Су-көмір отынын өндіру және сату биылғы наурызға жоспарланып отыр.
– “Ғылым қорының” қарауында жатқан перспективалы жобалар бар ма?
– Қазіргі уақытта “Ғылым қорының” қарауында өндірістің түрлі салалары бойынша экономикалық тиімді және прогресшіл ықпал ететін, инновацияларды дамытуға бағытталған перспективалы жобалар бар. Олардың бірі – “Атеролид”, “Саусалин”, “Экдифит” ерекше фитопрепараттарын тәжірибелік-өндірістік шығаруды және Қарағанды фармацевтика кешені үшінші кезегінің құрылысын ұйымдастыру” жобасы (өтінім беруші – “Қарағанды фармацевтика кешені” ЖШС). Жобада “Атеролид” гиполипидемиялық препаратын, “Саусалин” паразитарлыққа қарсы құралын, “Экдифит” адаптогенді препаратының тәжірибелік-өндірістік технологияларын әзірлеу және жолға қою, осы фитопрепараттардың субстанциялары мен даяр дәрілік нысандарын алудың тәжірибелік-өндірістік регламенттерін әзірлеу, ерекше фитопрепараттардың даяр дәрілік нысандарын шығаратын зертханалық өндірістік корпустарын жобалау көзделген. Сонымен қатар, “Мыс балқыту өндірісіне қорғасын тозаңынан қорғасын кекі өндірісін ұйымдастыру жобасын” атауға болады (өтінім беруші – “Жер, металлургия және байыту туралы ғылыми орталық” АҚ). Жобаның мақсаты – кешенді, экологиялық таза мыс балқыту өндірісінің техногендік қалдықтарын өңдеу”.
Күні бүгінге дейін құрамында қорғасын бар техногендік қалдықтар қорғасын өндірісінің шихталарында өңделіп келді. Ал “Оңтүстік полиметалл” АҚ тоқтағаннан кейін бұл аса улы қалдықтардың сату рыногы жойылды және қоршаған ортаны ластай отырып, мыс балқыту зауыттарының өндірістік алаңдарында жинақталды. Жобаны іске асыру нәтижесінде жоғары даярлық деңгейіндегі тауар өнімдерін ала отырып, полиметалл қалдықтарын кешенді өңдеу кәсіпорны құрылатын болады.
“Жылу сорғы қондырғыларын шығару бойынша құрастыру желілерін ұйымдастыру” жобасы да айрықша маңызға ие болмақшы (өтінім беруші – “САНДИ” ЖШС). Жобаның мақсаты – “Алтай” технопаркінде ұйымдастырылған өндірістік цех базасында тапсырыс берушінің талап етуіне орай жылу сорғы қондырғыларын шығару бойынша құрастыру желілерін құру. Жобаны іске асырудың перспективалылығы – тұрғын үйлерді, қоғамдық және өндірістік ғимараттарды жылумен қамтамасыз ету үшін еліміздің түрлі климаттық аймақтарында, оның ішінде Шығыс Қазақстан облысында, жылу сорғы қондырғыларын іс жүзінде қолданудың практикалық бағыттары мен мүмкіндіктерін айқындау. Бұл орын алған бірқатар жағдайларда, бірінші кезекте бюджеттік ұйымдарды (балабақшаларды, мектептерді, әкімшілік үйлерін, түзеу колонияларын және т.б.) жылумен сенімді қамтамасыз етуге және жаңа технологияларды енгізу есебінен бюджеттік қаражаттарды тиімді жұмсай отырып, айтарлықтай үнемдеуге мүмкіндік береді.
Жобаның өндірістік бағдарламасында өндіріс көлемін кейіннен жылына 25 пайызға ұлғайтып, өндірісті басқа кәсіпорындарға беріп және жылу сорғы қондырғыларының жаңа үлгілеріне көше отырып, 2010 жылдың өзінде 550 дана жылу сорғы қондырғыларын шығару көзделген. Келешекте компания шығарылатын жылу сорғы қондырғыларының қазақстандық үлесін 100 пайызға жеткізетін болады.
– Жас ғалымдармен жұмыс жөнінде бір ауыз тоқталсаңыз.
– “Ғылым қоры” АҚ директорлар кеңесінің 2007 жылғы 12 қарашадағы шешімімен инновациялық сипаттағы перспективалы ынталы ғылыми зерттеулер және тәжірибелік-конструкторлық жұмыстар бойынша жас ғалымдар арасында “Шарықтау” конкурсын өткізу туралы шешім қабылданған болатын. Конкурстың негізгі міндеті – жас ғалымдарға қолдау көрсету, олардың ғылыми қызметтерін ынталандыру мақсатында ғылымды басым бағыттардағы инновациялық сипаттағы перспективалы ынталы ғылыми зерттеулер және тәжірибелік-конструкторлық жұмыстар бойынша Қазақстанның жас ғалымдарын іріктеу және гранттар беру түрінде қаржыландыру. Конкурсқа Қазақстанның жас ғалымдары, сонымен қатар, жасы 35-ке дейінгі ғылыми қызметкерлер, докторанттар, ізденушілер, аспиранттар, тағылымдамадан өтуші-зерттеушілер қатыса алады. Үш кезеңде өтетін конкурстың жалпы грантты қоры 5 миллион теңгені құрайды. Конкурстық комиссияның шешімімен әр бағыт бойынша грантының мөлшері 1 миллион теңгені құрайтын бір-бірден жеңімпаз айқындалады.
– Әңгімеңізге рахмет.
Әңгімелескен Венера ТҮГЕЛБАЙ.
ІРІ БИЗНЕСТІҢ МҮМКІНДІКТЕРІ
Қазақстандық көптеген сарапшылар 2010 жылы отандық экономика жандана бастайды деп есептеуге бейім. Бұл орайда бір маңызды жайтты естен шығармау қажет – осы жандану жақын арада іске асу үшін қазақстандық кәсіпорындарға қаржылық қолдау қажет. Осы тұрғыдан алғанда екінші дәрежелі банктер маңызды рөл атқарады. Жергілікті кәсіпкерлікті қолдау және дамыту үшін ЦентрКредит Банкте қандай шаралар қолданылып жатқаны жөнінде біздің газеттің қонағы – ЦКБ Басқарма төрағасының орынбасары Мақсат ӘЛЖАНОВ әңгімелеп берді.
– Мақсат Қабыкенұлы, шынында да жергілікті бизнесте несиеге деген мұқтаждық байқала ма?
– Біздің банкке келіп жатқан сұраныстардың негізінде оның рас екенін айта аламын. Әсіресе, корпоративтік несиелеу саласында сұраныс жандана түсті. Негізінен қаржыландыруды қажет ететін әлуетті жобалар саны көбеюде. Алайда өткен дағдарыстың салдарынан қарыз алушылар мен банктің несиелік өнімдеріне деген талаптар да күшейе түсті. Әйтсе де, несиелік тарихы жағымды, табысы мен ақша ағымдары жеткілікті және кепілге қабылдауға болатын өтімді мүлкі болса, біз қарыз алушыларға несие беруге дайынбыз.
– Әмбебап банк болғандықтан, ЦКБ бөлшекті несие беру саласында да, заңды тұлғаларға несие беру саласында да жұмыс атқарып келеді. Кәсіпорындарға несие беруге банктің мүмкіндіктері жеткілікті ме?
– Бүгінгі таңда клиенттердің бұл тобына оңтайлы талаптармен қаржыландыру қажет, ал біз оны ұсынуға дайынбыз. Оңтүстіккореялық Кукмин банк тұлғасында стратегиялық инвесторымыздың болуы, сондай-ақ ЦКБ қызметінің оң нәтижелері, яғни 01.01.2010 жылға жасалған шоғырландырылған қаржылық есептіліктің қорытындысы бойынша банк активтерінің 1,162 млрд. теңгені құрауы, бұл көрсеткіш бойынша ЦКБ қазақстандық ЕДБ арасында 4-орынды иеленуі, 2009 жылы банк пайдасының шамамен 4 млрд. теңгені құрауы, халықтың салымдары бойынша нарықтағы үлесі тұрғысынан 3-орынды иеленуі, несие қоржынын ұлғайту үшін өтімділіктің жеткілікті болуы, осының барлығы біздің бизнесті ұлғайту жөнінен үлкен жоспар құруға мүмкіндік берді және, ерекше айта кету қажет, біз бұл жоспарды іске асыруға кірісіп те кеттік. Қазіргі таңда біз клиенттермен кездесіп, олардың мұқтаждықтарын білудеміз, оларға өз мүмкіндіктеріміз туралы айтамыз, өйткені жақын сұхбат барысында ғана шындық ашылып, кез келген бизнесті өркендетуге қажетті түсіністік туындайды.
– Сіздің банк осы сегментте несие қоржынын қаншалықты ұлғайтуды жоспарлап отыр?
– Шамамен біз несиелік қоржынымызды 10-15%-ға ұлғайтуды жоспарлап отырмыз. Бұл жоспарды іске асыру несие беру талаптарының тиімді болуын және сервистің жақсы дәрежеде болуын талап етеді. Біз сервис мәселесіне үлкен көңіл бөлеміз, себебі бір орында тоқырап қалмай, ілгері жылжу қажеттігін жақсы түсінеміз. Өзіміздің 20 филиалымыз арқылы Қазақстанның бүкіл аймағында қызмет көрсететін болғандықтан, ЦентрКредит Банкі бизнес тұрғысынан көзделген қалалар мен облыстардағы корпоративтік клиенттермен жұмыс жүргізе бастады. Егер нақты дәлелдер қажет болса, біз осы айда ғана Астана қаласындағы филиалымызда қосымша офисімізді іске қостық (ЦКБ филиалының VІP-Орталығы, Иманов көшесіндегі 11-үй).
Корпоративтік бизнес офисі елордамыздағы корпоративтік бизнесті дамыту және қолдау үшін, ірі компанияларға, ұлттық компаниялар мен холдингтерге қызмет көрсету және несие беру үшін ашылды. Оның басымдығы – осы сегменттегі клиенттерге банк қызметін көрсетудің жоғары деңгейі мен шапшаңдылығы.
Әрбір клиентіміз үшін дербес менеджер бекітілген, ол сол клиентке қатысты барлық мәселелерді шешуді көздейді. Бұл – тек біздің банкке тарту кезінде ғана емес, банкпен ынтымақтастығы жалғасқан барлық кезең ішінде ол клиентпен жүйелі жұмыс істеу, бабын табу және қолдан келер көмегін көрсету.
– Біздің білуімізше, бұл тұсаукесер жоба ғой? Басқа да ірі қалаларда осындай офистер ашуға жоспар бар ма?
– Иә, шынында да бұл офис біз үшін осындай сипаттағы алғашқы жоба. Неліктен Астана екенін түсінетін боларсыздар. Астанамыздың жоспарлары ұлан-ғайыр, алдында көптеген міндеттер тұр. ЦентрКредит Банк те осындай қалыпта – нарықтағы үлесін арттыру жөнінен ойға алғаны көп. Сондықтан біздің елордамызбен бірге бағытымыз бір, жолымыз да бір.
Басқа қалаларға келсек, Астана үлгісі біз үшін қанатқақты жоба, алғашқы тәжірибе болмақ, осы тәжірибе негізінде біз басқа қалаларда мұндай офис ашудың қажеттілігін бағалаймыз.
Әңгімелескен Марат АҚҚҰЛ.
АЛАР АСУ ӘЛІ АЛДА
Елбасы Қазақстан халқына арнаған биылғы Жолдауында: “Дүние жүзінің экономикасын тұралатқан жаһандық дағдарыс дауылы әлі басыла қойған жоқ. Алайда, ол өзінің алғашқы алапат қуатынан айырылды. Біз тастүйін дайын болғандықтан, оның салдары біздің еліміз үшін соншалықты ауырға соққан жоқ”, деген болатын. Шынында дағдарысты еңсеруге барша қазақстандықтар болып атсалыстық. Әлемдік қаржы дағдарысына байланысты халық қалаулыларының қызметіне де өзгерістер енгізуге тура келді. Бұл жай бюджеттік саясатта көп көрініс тапты. Бұған дейін 35 депутаттың әрқайсысы өздерін депутаттыққа сайлаған аймаққа қомақты қаржы бөлдіруге ұмтылса, қаржылық дағдарысқа байланысты керісінше, мемлекет қаржысын үнемдеуге күш салды.
Былтыр жыл басында облыстық мәслихаттың кезектен тыс сессиясы өтіп, онда депутаттар әкімшілік шығындарды миллиард теңгеден астамға қысқарту жөнінде шешім қабылдады. Нәтижесінде, мемлекеттік органдардың материалдық-техникалық жабдықталуына, ақпараттық жүйе құруға, іссапарларға бөлінген қаржы қысқартылып, үнемделген ақша халықты жұмыспен қамтуға, кадрларды қайта даярлауға және әлеуметтік саладағы құрылысы аяқталмаған нысандарға жұмсалды.
Мемлекет қаржысын үнемдеуге назар аударудың жайы түсінікті. Себебі, облыс бюджетінің 80 пайызы республикалық көздерден құралады. Сондықтан біздің депутаттар қолда бар қаржылармен бюджетті бекітіп қана қоймай, оның кіріс бөлігін арттыру үшін қосымша қаржы көздерін қарастырады. Өйткені, ақша әр кезде барлығына бірдей жете бермейді. Мәселен, былтырғы жылдың аяғына таман облыстық мәслихаттың XІX сессиясы өтіп, онда 2010 жылға арналған бюджет жобасы талқыланып, облысымыздағы салық түсімдеріне қатысты орынды мәселе көтерілді. Сондықтан кезекті сессияда салық базасын кеңейту, салық көздерін есепке алу мен тіркеуді жақсарту бағытындағы жергілікті атқарушы және салық органдарының жұмысын қарау жоспарлануда.
Экономикалық қиыншылықтарға орай баршамызға жұмысты жаңаша жүргізуге тура келді. Дағдарысты еңсеру мақсатында Елбасының “Жол картасы” бағдарламасы қабылданып, ол облыстық мәслихаттың сессиясында қаралды. Біздің депутаттар аталмыш бағдарламаның жүзеге асу барысын қатаң бақылауда ұстады. Ірі нысандарда депутаттық бекеттер құрылды. Мәселен, Тараз қаласында, Жамбыл, Меркі, Қордай, және Шу аудандарында құрылған бекеттерді депутаттар басқарды. Депутаттарымыз аймақтағы “Жол картасы” бағдарламасының жүзеге асырылу барысына өзіндік мониторинг жүргізді. Мониторинг қорытындысы жыл барысында облыстық мәслихат отырыстарында қаралды.
Елбасының “Жол картасы” бағдарламасы өзінің басты міндетін орындағандығы аталып өтілді. Бағдарлама аясында облысымызда 4728 адам жұмыспен қамтылса, 2836 адам қайта даярлаудан өтіп, жаңа мамандық алды. Сондай-ақ, депутаттар осынау маңызды істе жіберілген кемшіліктерді де анықтады. Жұмыс сапасының сын көтермейтіндігі, белгіленген кестеге сай жүргізілмегендігі сынды фактілер орын алған. Мәселен, “Жасыл-Тараз” МКК алдымен өз жұмысшыларын қысқартуға жіберіп, кейін оларды жұмыссыздар ретінде қайтып алған. Ал, Шу ауданындағы бір шаруа қожалығының басшысы жергілікті жұмыспен қамту бөлімінің жолдамасы арқылы өз балаларын жұмысқа алған. Сессияда бұдан өзге де келеңсіздіктер жөнінде кеңінен айтылды. Аталған кемшіліктерді анықтаудағы депутаттардың басты міндеті алдағы уақытта олардың қайталануына жол бермеу болатын. Сонымен қатар, депутаттар “Жол картасы – 2010” бағдарламасына ауруханаларда ауыр науқастардың күтімін қарайтын кіші медициналық қызметкерлер даярлау, жастарға арналған аула клубтарын ашу және жөндеу, аудан, қала орталықтарында демалыс парктерін ашу, тротуарларды жөндеу сынды бірқатар ұсыныстар енгізді.
Көп жылдан бері қараусыз тұрған мәдениет нысандары жөндеуден өтті. Бұл өте құптарлық іс болды. Алайда, депутаттарымыз мәдениет нысандарының сыртқы келбетіне ғана емес, сонымен қатар оның ішкі жұмысына да назар аударды. “Мәдени мұра” бағдарламасының жергілікті жерде қалай жүзеге асып жатқандығы мен тұрғындарға көрсетіліп жатқан мәдени шаралардың деңгейін байқап көрді. Нәтижесінде, мәдени қызмет көрсету деңгейінің ауылдық жерлерде өте төмен екендігі белгілі болды. Бұған ауылдық жердегі маман тапшылығы да себеп болса керек. Мәдениет саласында қызмет етіп жүргендердің тек жартысының ғана кәсіби білімі бар. Ал, өзгелері мұғалімдер, экономистер, тіпті, мал дәрігерлері де бар екен. Ауылдағы клубтардың көпшілігі сахналық жабдықтармен, костюмдермен, музыкалық аппаратуралармен тиісті деңгейде қамтамасыз етілмеген. Бұл мәселе сессия жұмысында үлкен алаңдаушылық тудырды. Нәтижесінде тиісті сала басшыларына қатаң шара қолданылды.
Жуалы ауданындағы 8 ауылды газдандыру жайы Парламенттік және Үкіметтік деңгейде көтеріліп, 400 миллион теңгенің бөлінуіне қол жеткізілді. Нақтылы кезеңде бұл жоба жүзеге асуда. Талас ауданы, Майтөбе ауылындағы Дәулетбеков атындағы мектептің апатты жағдайы туралы мәселе “Жол картасы” аясында шешілді. Мектепті жөндеу жұмыстарына 230 миллион теңге бөлінді. Халық қалаулыларының қатысуымен шешімін тапқан мысалдарды көптеп келтіруге болады.
Бүгінде облыстық мәслихатта төрт комиссия жұмыс істейді. Өткен мерзімде олар 42 отырыс өткізіп, онда 126 мәселе қарады. Бірақ тұрақты комиссиялар жұмысы мұнымен шектелмейді. Себебі, олар қоғамда туындап жататын проблемаларды талқылайтын кездері де болады. Мәселен, былтыр облыстағы 465 мектептің 65 оқушысы ыстық тамақпен қамтылмай қалғаны туралы факті орын алды. Білім саласындағы шенеуніктер мұны мектептерде асханалар мен буфеттердің жоқтығымен түсіндірді. Оның салдарынан Байзақ, Меркі, Сарысу және Талас аудандарындағы бастауыш сынып оқушылары зардап шеккен. Мұны халық қалаулылары төтенше жағдай деп бағалады. Осыған орай, шұғыл түрде білім беру жөніндегі депутаттық комиссия шақырылып, кемшілікті түзету жөнінде жедел шешім қабылдады.
Тұрақты және тексеру комиссияларының көшпелі отырыстарында коммуналдық қызметтердің қысқы маусымға дайындық барысы қаралды. Депутаттар Талас ауданындағы орталық қазандық жұмысымен танысты. Нәтижесінде қазандықтың ескіргені, жалпы, Қаратау қаласындағы жылу жүйелерінің сын көтермейтіндігі белгілі болды.
Тексеру комиссиясы жыл барысында бюджет қаржысының тиімді жұмсалуына орай 30 тексеру жүргізді. Тексеру қорытындысы бойынша бір ғана мысал келтіретін болсақ, Т.Рысқұлов атындағы аудандағы “Алғашқы дәрігерлік-санитарлық көмек көрсету орталығы” МКҚК-да бірқатар кемшіліктер анықталған. Атап айтқанда, дәрі-дәрмек алу жөніндегі талаптарды бұзғаны үшін аға дәрігерге 127 мың теңге айыппұл салынды. Сондай-ақ, амбулатория басшылығының 116,8 мың теңгені мақсатсыз жұмсағаны анықталды. Депутаттар осыған орай облыстық денсаулық сақтау басқармасының бастығына ауылдағы аталмыш медициналық мекеме басшыларының атқарып отырған қызметіне қаншалықты сай екендігі жөніндегі мәселені қарауды ұсынды.
Депутаттық сауал жолдау да тиімді жұмыстың бірі. Өткен жылы халық қалаулылары облыс әкіміне, оның орынбасарларына, жергілікті атқарушы органдардың жауапты қызметкерлеріне, қоғамдық ұйымдарға 61 рет депутаттық сауал жолдаған. Сонымен бірге, облыс әкімінің тұрақты комиссия өкілдерімен және жекелеген депутаттармен кездесулер өткізуі дәстүрге айналған. Мұндай кездесулердің көптеген мәселелердің оңтайлы шешім табуына үлкен ықпал етері сөзсіз.
Облыс әкімі есепті мерзімде депутаттар алдында атқарған жұмыстары жөнінде екі рет есеп берді. Бұл жиындарда депутаттар аймақтың әлеуметтік-экономикалық ахуалын жақсартуға байланысты ескертулер мен ұсыныстар жасады.
“Нұротандық” депутаттар барлық істерге белсене атсалысады. Әсіресе, олардың белсенділігі “Жол картасы” бағдарламасын жүзеге асыруда айрықша байқалды. Олардың бастамасымен жергілікті жерлерде партияның бақылау бекеттері құрылды. Бағдарлама аясында атқарылып жатқан жұмыстар жөнінде фракция өткен жылы 11 отырыс өткізді. Олар жасаған тексерулер қорытындысы бойынша құрылысшылар жұмысына шұғыл өзгерістер енгізілді. Фракция жұмысының тағы бір қыры ол – тұрғындардың арыз-шағымымен жұмыс. “Нұротандық” депутаттар мәслихатта да, сайлау округтерінде де, партияның облыстық филиалында да қоғамдық қабылдаулар өткізді. Жыл барысында олар 50-ден астам адамды қабылдады. Нәтижесінде халықтың партияға деген сенімі арта түсті.
Соңғы жылдары облыс әлеуметтік-экономикалық салада жақсы көрсеткіштерге қол жеткізді. Бұған депутаттар қосқан үлес аз емес деп ойлаймын. Президентіміз Нұрсұлтан Назарбаев биылғы Жолдауында: “Біз қазығы берік, мемлекеттігі бекем, төрт құбыласы сай Қазақ елінің айбынын асырып, атағын әлемге әйгіледік. Біз толайым табыстарға қол жеткізіп, биік белестерді бағындырдық, алайда алар асуларымыз әлі де алда”, деген болатын. Ендеше, Елбасының осынау болашаққа деген сенімін халық болып, халық қалаулылары болып бірлесе жүзеге асырайық.
Әбдінұр ӘСІЛБЕКОВ, Жамбыл облыстық мәслихатының хатшысы. Тараз.