Қызмет ет те, міндет ет
Біздің шенеуніктер туралы түсінігіміз қандай?
Қызметкер, қызметші… Осы сөздің астарынан біз нендей мағына аңғарамыз? Қызметкер дегеніміз кім? Ол немен айналысады? Оның міндеттері мен жауапкершілігі қандай? «Қызметкер», «мемлекеттік қызметші» деген сөздерді күнделікті өмірімізде жиі пайдалана жүріп, осы сауалдар төңірегінде біз, сірә, тереңірек ойланып көрдік пе екен.
Көпшілігіміздің осы «қызметкер» сөзін жиі-жиі «шенеунік» сөзімен алмастыруға әуес екеніміз де шындық. Ақиқатында «шенеунік» сөзі «мемлекеттік қызметші» сөзінің синонимі болып саналады. Дей тұрғанмен, түрлі деңгейде қызметтер атқарып жүрген адамдардың мінез-құлықтарына немесе істеріне риза болмай қалған сәттерде «шенеунік» сөзінің ауызға тезірек іліге кететінін де мойындауымыз керек. Осылай атау арқылы көбіне-көп әлгі қызметкерге деген өзіміздің теріс көзқарасымызды, яғни оның істерін құптамайтынымызды білдіріп жатамыз. Қызметкерді «шенеунік» деп атай отырып, белгілі бір дәрежеде мұқатқандай күйде болатын кездеріміз де жоқ емес. Қалай дегенде де, бұл сөздің астарында теріс сипаттың бұғып жатқандығы еш талас туғыза қоймайды.
Біздің шенеуніктер туралы түсінігіміз қандай?
Қызметкер, қызметші… Осы сөздің астарынан біз нендей мағына аңғарамыз? Қызметкер дегеніміз кім? Ол немен айналысады? Оның міндеттері мен жауапкершілігі қандай? «Қызметкер», «мемлекеттік қызметші» деген сөздерді күнделікті өмірімізде жиі пайдалана жүріп, осы сауалдар төңірегінде біз, сірә, тереңірек ойланып көрдік пе екен.
Көпшілігіміздің осы «қызметкер» сөзін жиі-жиі «шенеунік» сөзімен алмастыруға әуес екеніміз де шындық. Ақиқатында «шенеунік» сөзі «мемлекеттік қызметші» сөзінің синонимі болып саналады. Дей тұрғанмен, түрлі деңгейде қызметтер атқарып жүрген адамдардың мінез-құлықтарына немесе істеріне риза болмай қалған сәттерде «шенеунік» сөзінің ауызға тезірек іліге кететінін де мойындауымыз керек. Осылай атау арқылы көбіне-көп әлгі қызметкерге деген өзіміздің теріс көзқарасымызды, яғни оның істерін құптамайтынымызды білдіріп жатамыз. Қызметкерді «шенеунік» деп атай отырып, белгілі бір дәрежеде мұқатқандай күйде болатын кездеріміз де жоқ емес. Қалай дегенде де, бұл сөздің астарында теріс сипаттың бұғып жатқандығы еш талас туғыза қоймайды.
Егер осы сөздің түп-төркініне тереңірек үңілер болсақ, «чиновник» сөзінің патшалық Ресейде ХVІІІ ғасырдың басында қолданысқа енгенін, оның «шені бар мемлекеттік қызметші» деген ұғымды білдіргенін көруге болады. Кейде ол елде «чиновник» сөзімен қатар «сановник» сөзі де қолданылып отырған. Бұл екі сөздің мағынасы ортақ. Егер өзіміз қазақшалап алған түсінікпен айтар болсақ, екеуі де «шенді адам» деген мағынаны білдіреді.
Бәлкім, біздің қызметшілерді жиі-жиі «шенеунік» деп атауымыздың бір сыры да лауазымды әрі жауапты қызметтер атқарып жүрген бірқатар шенділердің жұмыстары мен мінез-құлықтарының көпшілік халықтың көңілінен шыға бермейтіндігінен болса керек. Ол аз десеңіз, біздерге шенеунік атаулының бәрінің бірдей жайлы орындарға жайғасып, жоғары жалақы алып, өзгелерді көзге де ілмей аяқтарын алшаң басып жүрген адамдар болып көрінетіні де еш жасырын емес. Бір сөзбен айтқанда, қатардағы жұрт үшін шенеуніктер, яғни мемлекеттік қызметшілер қарапайым халықтан әлдеқайда ауқатты, әлдеқайда мәртебелі дәрежеде өмір сүріп жатқан, не ішемін, не жеймін деп уайымдамайтын, жағдайлары шалқып тұрған адамдар. Ол өзі шынымен де солай ма? Әлде біздер, әншейін «деген екенге» еріп, бәрін бір өлшемге сыйғызып, бір сыпыртқымен «сыпырып» жүрміз бе?
Рас, жоғары лауазымдар атқарып, қымбат көліктер мініп, үлкен еңбекақылар алып, өздерінен қызметтері төмен жұртқа дүрдие қарап жүрген шенеуніктер де жоқ емес. Бірақ ондайлар сонша көп деуге келмейді. Бұл – бір. Екіншіден, елдегі бүкіл «қара жұмыс» атаулыны атқарып жүргендер де олар емес. Сол себепті де ондайларды біз әдетте «бастықтар» деп атаймыз. Ал бастық адам өзіне салмақ түсіріп, қатты қайырым жұмыс істеуге тиіс емес. Олар – әмір берулері керек. Жұмысты істейтіндер – қатардағы қызметшілер. Ол аз десеңіз, сыбайлас жемқорлыққа қарсы күрестің сілтісі тиіп, айыпты болып қалып жататындар да негізінен осылар. «Шортандар емес, қармаққа кілең шабақтар ілігеді» дейтініміз де сондықтан. Мемлекеттік қызметтің қыр-сырынан онша хабары жоқ адамдардың бар ауыртпалықты бір өздері арқалап жүрген олар не қылған қызметшілер, лауазымдары қандай деп ойлап қалуы мүмкін. Сондықтан хал-қадерімізге қарай жауап беріп көрсек, олардың қатарына референт, аға референт, консультант, аға консультант, сектор меңгерушісі, бөлім бастығының орынбасары, әрі кеткенде бөлім бастығы деген сияқты өздерін мықты санайтындар онша қызыға қоймайтын қызметтердің жататынын айту жөн. Егер біз осындай лауазымдарда жүрген адамдардың маңдайлары шылқып жүр десек, қатты қателесеміз. Рас, олардың біразының жап-жақсы айлықтары бар. Бірақ ондай дәрежеге жеткендер де ауыз толтырып айтарлықтай емес. Негізінен төменгі қызметтерде жүргендердің біразы, әсіресе еңбек өтілдері көптері болмаса, 100 мың мен 150 мыңның төңірегінде ғана айлық алады. Қазіргі заманда бұл ақшаны көп деп айтуға ешкімнің де батылы бара қоймаса керек деп ойлаймын. Біз бұл жерде жүздеген, бәлкім, мыңдаған да шығар, қызметшілердің үйсіз-күйсіз жүргендерін тіпті айтып та отырған жоқпыз. Алда-жалда жаңағыдай елеусіздеу қызметтерде жүргендердің арасында қолайлы баспанаға қол жеткізгендер бар болса, оларды да адал еңбегімен немесе мемлекеттік қызметші болғандықтан алды деп айту шындықпен үнемі жанаса бермейді. Одан да жоғары жақта бір «көкесі» бар ғой деп топшылай салған ақиқатқа әлдеқайда жақынырақ келмек. Дегенмен біздің айтпағымыз бұл емес.
Біздің мақсатымыз мемлекеттік қызметшілердің бәрі бірдей, кейбіреулеріміз ойлайтындай, шынымен де тамаша, жайма-шуақ өмір сүріп жатыр ма деген сауалға мүмкіндігінше жауап іздеп көру. Жоғарыда лауазымдары төмен мемлекеттік қызметшілердің еңбекақыларының онша көп емес екендігін, біразының пәтерлерге де қол жеткізе алмай, жатақханаларды жағалап жүргендігін айту арқылы олардың бәрінің бірдей материалдық жағдайларының онша мәз емес екенінен аз-кем мағлұматтар беріп те тастадық. Дегенмен, «Өмір сүру үшін тамақ қажет, бірақ адам тамақ үшін өмір сүрмейді» деген нақылға сүйеніп және адам өмірінің тек қана тамақтың тоқтығымен, киімнің көктігімен өлшенбейтінін ескере отырып, біз мемлекеттік қызметте жүрген адамдардың моральдық жақтарына қарай үңілуді жөн көрдік. Дәлірек айтқанда, біз олардың азамат ретіндегі, мәдениетті адам ретіндегі, еліміздің бүгіні мен ертеңін айқындайтын қызметкер ретіндегі күнделікті өмірлері қандай, олар бос уақыттары мен демалыстарын қалай ұйымдастыруда деген сауал төңірегінде ой қозғамақпыз. Мәселенің осы жағын таңдап алуымызға көптеген мемлекеттік қызметшілердің таңның атысынан күннің батысына дейін, кейде тіпті демалыс күндері де жұмыс істеуге мәжбүр болатындығы себепкер. Бұл жерде 8 сағаттық жұмыс күнінен асып кету арқылы азаматтардың конституциялық құқықтарының бұрмаланып жатқандығы өз алдына бір басқа, оның сыртында, бәлкім, ең бастысы да болар, әлгі қызметшінің толыққанды адам ретінде өмір сүруіне елеулі нұқсан келетінін де ашық айта кету қажет. Ертеректе осындай жәйттен хабардар бір депутаттың мемлекеттік қызметшінің құқығына қатысты мәселе көтергені есімде. Бірақ айтуын айтып, іле-шала ұмытып кететін дағдымызбен әлгі көтерілген мәселе сол күйі аяқсыз қала берді. Кім біледі, онсыз да кең ауқымды проблемаларға батылдықтары жете бермейтін қалаулыларымыздың жұрт «шенеунік» атап кеткен адамдарды қорғап сайлаушылардан сөз естіп қалармыз деп сақтық жасаған болуы да мүмкін.
Біреулердің егер қызметшілеріміз не өздерінің орашолақтығынан, не басшыларының ұйымдастырушылық қабілеттерінің төмендігінен жұмыстарын тиісті уақытында тындырып үлгере алмай жатса түн ортасына дейін отырмағанда қайтеді енді деген пікір білдіруі де ғажап емес. Мұндай күмәннің туындауын негізсіз деуге де болмайды. Бірақ мерзімнен тыс жұмыс істеуден адамның іскерлік қабілеті артып кете қояр ма екен? Бәлкім, ол қызметші керісінше, он салсаң бір баспайтын шабан аттай, жұмысы өнбей, қағаз қопарып, компьютер «түрткілеп» отыра беруді әбден әдетке айналдырып алған шығар. Керек десеңіз, ол іс тындырып емес, әншейін уақыт өткізіп отырса ше? Жалпы, кез келген жұмысқа екі тұрғыдан талап қойылады. Оның біріншісі – сапа, екіншісі – уақытында орындалуы. Егер осы екеуінің бірі кемшін түсіп жатса ондай жұмысты жақсы деп бағалау қате. Мәселенің дәл осы жағын кім зерделеп, зерттеп көріпті?
Олай болса, қоғамда орын алып жатқан олқылықтар мен кемшіліктерді солардан көріп, сол үшін де жұрттың дені онша ұната қоймайтын топ туралы біз не айтпақшымыз? Біздің айтпағымыз қамшының сабындай қысқа ғұмырда адам тіршіліктің қызықтарын көріп қалуға, яғни мағыналы өмір сүріп қалуға ұмтылуы тиіс, тиіс қана емес, құқылы да. Ол дегеніміз, еңбекақы алып жатырмын ғой, болмаса түптің-түбінде өсіп, жақсы қызметке қол жеткіземін ғой деп бүкіл өміріңді төрт қабырғаның ішінде өткізу емес, сонымен бірге кешкілік жұмыстан кейін және демалыс күндері отбасыңмен шүйіркелесіп бірге болу, газет-журнал оқып, теледидар қарау, бала-шағаңмен саябақта серуендеп, концерт залдары мен театрларға бару, тағы сол сияқтылар. Бос уақытыңда айналысатын «хоббиің» болса тіптен жақсы. Бір сөзбен айтқанда, өркениетті елдердің адамы сияқты мәдениетті өмір сүру. Мұндай істердің отбасы мүшелерімен неғұрлым көбірек бірге болу үшін ғана емес, сонымен қатар тәрбиелік, өнегелілік те мәні зор. Әке мен шеше өз балаларына осындай қарым-қатынастар мен араластық арқылы ғана үлгі-өнеге бере алады. Осы орайда таңғы сағат 9-дан түннің бір мезгіліне дейін жұмыс кабинетінен шыға алмайтын адам жаңағыдай өзіне де, отбасына да пайдалы саналатын істермен айналысуға уақытты қайдан табады деген сауалдың бас көтеруі өте орынды. Одан қалды, кітап бетін ашуға, теледидар қарауға, әлемде болып жатқан оқиғалардан хабар алуға мүмкіндігі жоқ ондай қызметкер білімін қалай көтереді? Ізденбеген, білімін жетілдірмеген қызметкерді білікті маман деп айтуға бола ма? Теледидарлардан байқасаң, өркениетті елдердің қызметкерлері белгілі бір идеялар айтып, бастамалар көтеріп, жұмысқа жаңалықтар енгізіп жатады. Ал бүкіл ғұмырын қалғып-шұлғып кабинетте өткізген адамнан қандай жаңашылдық күтуге болады? Мемлекет басшысы саламатты өмір салтын қалыптастыру, бұқаралық спортты дамыту жөнінде айтудай-ақ айтып келеді. Егер осындай маңызды да қажетті жұмыстарда мемлекеттік қызметші бірінші болып үлгі көрсетіп жатса құба-құп емес пе? Ал әзірге біздің қызметшілеріміздің спорт залдарына баруға еш уақыттары жоқ. Керек десеңіз, олар қолдары жұмыстан босамайтындықтан отбасылық проблемаларды шешумен және бала тәрбиесімен де айналыса алмайды. Тәрбие тұрмақ, мұндай ата-аналардың біразы өз балаларының немен шұғылданып жүргендерінен де мүлде бейхабар. Үйлеріне түннің бір уағында шаршап-шалдығып, тек ұйықтауға ғана келеді. Бүкіл уақыттарын жұмыста өткізетін жоғары лауазымды шенеуніктер балаларының үнемі тәртіп бұзушылар арасынан көрініп жатуының бір себебінің де дәл осында емесіне кім кепіл? Бүгінде түрлі министрліктер мен ведомстволарда жұмыс істейтіндердің көбінің біліксіздіктері туралы әңгіменің ел арасында кең тарап кетуіне де, бәлкім, осындай жағдайлар, яғни олардың өз білімдерін көтеруге, дүниетанымдарын кеңейтуге мүмкіндіктерінің жоқтығы себепкер шығар? Оның сыртында кеңестік кезеңде кәдеге жараған тәлімгерлік те бүгінде есептен шығарылып тасталды. Нарық заманында ешкімнің тегіннен-тегін біреулерге ақыл-кеңес айтып, алтын уақытын шығындағысы келмейтінін ескергенде тәлімгерліктен бас тартуымыздың себебін түсінуге де болады. Осыдан келіп, орыс ағайындар айтатындай, «әркім өз сөлінде қайнауға» мәжбүр.
Жоғары лауазымды қызметтер атқарып жүрген басшылар осы мәселелер төңірегінде ойланып көрді ме екен, сірә? Ойланып көрсе, өз қызметкерлерін шақырып алып, әй, сендер ертеден қас қарайғанша кабинетте отыра бермей, жұмыстарыңды бітірсеңдер үйлеріңе барып, отбасыларыңмен бірге болмайсыңдар ма, келінді жандарыңа алып, бала-шағаларыңды онда-мұнда қыдыртып, әкелік парыздарыңды өтемейсіңдер ме, одан қалды, теледидар қарап, газет-журнал оқып миларыңды жаңартпайсыңдар ма деген сияқты сөзді неше рет айтты екен? Әлде біреудің жағдайын біреу ойламайтын бүгінгідей заманда жастары үлкен, тәжірибелі ағалардың өздерінен кішілерге жанашырлық танытуы, жөн-жоба көрсетуі керек болмай қалды ма? Өткен ғасырдың 40-50-ші жылдары туралы баяндайтын естеліктерді оқысаң, сол замандарда оқуға түскен немесе еңбек жолын бастаған адамдар жастары үлкен, тәжірибелері мол, белгілі бір дәрежеге қол жеткізген кісілердің өздеріне қандай қамқорлық танытқаны туралы елжірей еске түсіреді. Сол ақжүрек ағаларының арқасында адам болғанын айтып мақтанады әрі ағаларын да мақтайды. Бүгінгі жастарымыз ертең жастық шақтарын еске алған кезде ағалары туралы не айта алар екен? Кейде көкейді осындай ойлар да мазалайды.
Біреулердің ол заман мен бұл заман тең емес, нарық аяқтан шалып тұрған мынадай уақытта әркім өз басының қамын ойлауы керек деп қарсы уәж айтулары мүмкін. Ол пікірмен де келіспеске лажымыз жоқ. Сөйте тұра, жаңағы өзіміз айтқан 40-50-ші жылдарда да жағдайдың жеңіл болмағанын, адамдардың тіпті қырғын соғыс жылдарында да бір-біріне қол ұштарын беріп, жәрдемдескенін айтпай тағы тұра алмаймыз. Соған қарағанда, мәселе уақыттың ауырлығында немесе жеңілдігінде емес, мәселе адамдардың пиғылдарында болса керек. «Заманың түлкі болса, тазы боп шал» демекші, пиғылды да қоғам қалыптастырады.
Шындығына келгенде, осы мақаланы жаза отырып біздің айтпағымыз дәл бұл емес еді. Біздің мақсатымыз, жоғарыда өзіміз аз-мұз тоқталып кеткендей, шенеунік атаулының бәрі бірдей керемет өмір сүріп жатыр ма, өз міндеттеріне жауапкершілікпен қарамайды деп олардың бәрін бірдей сынай беру дұрыс па деген сауалдарға жауап іздеп көру болатын. Негізгі тақырыптан сәл-пәл ауытқып кеткенімізге қарамастан, ол сауалға жауап та қайтарған сияқтымыз. Тіпті, тақырыптан ауытқығандай болып көрінетін мысалдардың өзі, түсіне білгенге, бастапқы ойды толықтыра түсетіндей. Олай болса, сөздің тоқетері біреу, ол – «шенеунік» деген сөзді пайдаланып, қызмет істеп жүргендерің бәрін бірдей «ұнамсыз кейіпкер» ретінде қабылдаудың еш қисыны жоқ. Шындап келгенде, олар да бір бастарына жетерлік проблемалары бар, кейде дұрыстап демалуға уақыт таба алмай жүрген өзіміз сияқты жұмысбасты адамдар. Қолдарынан келгенше талпынып еңбек етіп жүрген ұсақ қызметшілердің бәрінің бірдей министр бола алмайтыны және белгілі. Егер істері өнбей немесе икемге көнбей жатса ол үшін кінәліні де басқа жақтан іздеген дұрыс. Өйткені, нашар ұстаздан жақсы шәкірт шықпайтыны баршаға да мәлім. Ендеше, мемлекеттік қызметте жүрген көптеген замандастарымыз бен іні-қарындастарымыздың нақақтан-нақақ сөз естулері әділеттілікке жатпайды. Керісінше, оларға түсіністік танытып, ел үшін атқарып жүрген қызметтеріне құрметпен қарауымыз керек.
Сейфолла ШАЙЫНҒАЗЫ,
«Егемен Қазақстан».