Қайран, Ғабең!
Сейсенбі, 4 қыркүйек 2012 7:49
Ғабит Мүсіреповтің қайтыс болғаны туралы хабарды мен кешкі сағат тоғызда естідім. Қайғылы хабарды Алматыдан біздің Мәскеудегі үйге қазақтың біртуар азаматы, суреткер-жазушы, аяулы досым Оралхан Бөкеев телефонмен хабарлапты.
Мен ол кезде Орталық әдебиетшілер үйіндегі кафеде орыстың хас жазушысы Юрий Домбровскиймен бірлесіп қазақ жазушыларының бір томдық әңгімелер жинағын Мәскеуде шығару туралы жобаны талқылап жатқан болатынмын.
Сейсенбі, 4 қыркүйек 2012 7:49
Ғабит Мүсіреповтің қайтыс болғаны туралы хабарды мен кешкі сағат тоғызда естідім. Қайғылы хабарды Алматыдан біздің Мәскеудегі үйге қазақтың біртуар азаматы, суреткер-жазушы, аяулы досым Оралхан Бөкеев телефонмен хабарлапты.
Мен ол кезде Орталық әдебиетшілер үйіндегі кафеде орыстың хас жазушысы Юрий Домбровскиймен бірлесіп қазақ жазушыларының бір томдық әңгімелер жинағын Мәскеуде шығару туралы жобаны талқылап жатқан болатынмын.
Мәскеуден Алматыға соңғы самолет түнгі он екіде ұшатын. Енді сол самолетке үлгеру керек болды.
«Ғабит өлді деген сөз, қазақ халқының асыл бір ғасыры өлді дегенмен бірдей. Асқан дарын, асқан адал адам еді. Әуезов жоқ. Мүсірепов жоқ. Қазақта бұл екеуінен асқан жазушы да жоқ. Қазақ әдебиеті қайғы құшағында. Қазақ халқы аза тұтып жатқан кез. Отыра тұр, мен қазір келемін», – деді Юрий Домбровский.
Ол лезде қайта оралып, ақ қағазыңнан берші, – деді. Қалтасынан бір тұтам өткір қарындашын алып шықты да, ақ қағазға төнді. Иығына түсетін бұйра сары шашы басын төмен салғанда бетін жауып кетті. Сүйдектетіп жылдам жаза бастады. Графин мен стакандарын шылдырлатып лезде официантка Татьяна жетті. Екі стаканға бөліп құй, – деді Юрий Домбровский жылдам қарындашының қарқынын еш тоқтатпастан. Татьяна қара нан мен бір табақ балықты қатар қойып кетіп қалды. Юрий Домбровский де жазуын доғарды. Қағазын бір қайтара оқып шығып, бір үтіріне тиіспестен әдемі ғып бүктеді. Аэропорттан конверт сатып алып саларсың, деп қағазды маған ұсынып жатып: «Олжастың өз қолына бер. Қалғанын қыпшақ өзі шешеді», – деді. Самолетте ұшып келе жатып, үйден ала шыққан Ғабеңнің бір томдық кітабын парақтап ақтардым. Мұхтар Әуезовтің қазасына жазған азалы сөзі бірден көзге түсті.
«…Бұдан былай біздің арамыздан бәріміздің ерекше қадірлейтін ардақтымызды көре алмайсыздар. Ол қазірдің өзінде ортамызда тұрған жоқ, міне, алдымызда жатыр.
Бүгін қазақ әдебиеті көлденең бір жұтқа ұрынғандай, басқа мадақтарын қоспай-ақ, Мұхтар Әуезов дегенде ғана аузымыз толмаушы ма еді? Ойымыз да лық толатын. Бұл Мұхтар енді жоқ арамызда. Сағынар кезіміз, іздер кезіміз, жоқтар кезіміз аз болмас, таба алмаспыз бірақ.
Әдетке кірген сөзді айтпасаң амал жоқ: қош бол, Мұхтар, баладай нәзік жан, көркемөнердің өзіндей қатал сыншы, әділ жан! Үлкен аға! Еркелеткеніңізді де сағынармыз, ұрысқаныңызды да сағынармыз. Бар бейнең көз алдымызда болар.
Бетке ұстасақ – беделің қандай еді, арқаға ұстасақ – панаң қандай еді! Оны ешкім ұмыта алмас!
Өмір – күнде той емес, өкпелеткен, ренжіткен кезіміз болса, онымызды үлкен өкінішпен еске аламыз: еске алған сайын үлкен рухыңнан кешірім сұраймыз. Көркемсөздің ұстазы, сенімен қоштасу үшін бұл ойлар таяз, бұл сөздер бояусыз, әрине. Бірақ біз сенің жер құшағына тапсырылар тәніңмен ғана қоштасып тұрмыз, жаның мен рухың бізде қалады, ең қасиеттеп ұстар мұрамыз – сол, оған шаң жұқтырмаспыз. Ең қасиетті борышымыз сол болар. Көп боп табар ойымыз болса, көп боп көтерер сол борышымызға салармыз. Сенің орныңды сөзбен емес, іспен жоқтатпауға тырысармыз. Бұл уәдені анттай берік ұстармыз!
Қош бол, ардақты аға, атақты сөз шебері! Қош!..»
Бұл қара жамылып тұрып аза айтқан, асыл досымен қоштасқан сәті. Бұндай асыл сөзді XX ғасырдың ортасында бұл қазақта Ғабит қана айта алыпты. Ал бүгін Ғабит жоқ… Оның өліміне қайғырып қай қазақ келісімді сөз айта алады екен?.. деген ой маған маза бермеді.
Мола басында адам көп болды. Ғабитке татыр сөз айтылмады. Ол мүмкін де емес еді.
Тамыры үзілген сөз осылай бос сандалса керек. Сандалдыртса керек дегеніміз дұрыс болар. Ғабиттей алыпқа сай сай-сүйекті сырқыратар сөз тауып айта алмаған қазақ қазақ болып жарытпас дедім. Жеті атамызды білмесек, жеті ғасыр тарихымызды танымасақ қазақ болғанымыздан не пайда?
Ғабиттің, Мұхтар Әуезов қайтыс болғанда абызша сарнаған ойлы сөздеріне жету қиын еді. Ғабит сөзінің гармоникасы мен ойы ерекше үйлесімде болатын. Бұл қазақ ортасындағы ойлы ортаның құрдымға кетіп бара жатқанын аңғартқан. Таным да, талғам да, талант та талауға түскен кез еді.
Бүгін емес, ертең емес, бірақ қазақтың рухани әлемі еңкейіп құлауға бет алғанын анық сезінгенмін. Сонан жанды азалы үн жаулаған. Бүгін құлап болған да болар. Енді, бір кезде алып аспанда еркін қалықтаған қазақ рухы жандану, жаңару ізденістеріне шұғыл кірісуі қажет-ақ. Әйтпесе, орта жолда қалып, құрдымға кетіп құлармыз.
Оралхан екеуміз сол кеште қаланы ойсыз кезіп жүріп алдық. Айналшықтап мен жататын «Алматы» қонақ үйінің айналасынан шыға алмадық. Бір-бірімізге тіл де қатысқамыз жоқ. Ой үнсіз. Сөз үнсіз. Көз ғана сөйлегіш еді.
– Оралхан, жүр тауға тартайық?!.
– Жаның оңашаны қалады ма?..
– Жалғыздықты!
Таңғы жетіде мені әуежайдан қарсы алған Оралхан екеуміздің он сағаттан соң тұңғыш сөз қағыстырғанымыз осы болды. Алатаудың бауырындағы «Медеу» қонақ үйінен екі бөтелке арақ, тіске басар дәм алып биік төбенің бір басына көтеріліп жайғасып отырдық-ау.
Қараңғы тау іші. Түн. Толық айдың жарығында толы стакандарды түйістірмей үнсіз төңкеріп тастадық. Аздан соң, өне бойымда жып-жылы қан толқи жүгірді. Шалқамнан жаттым. Алматыда көрінбейтін жұлдыз, Алатаудың бөктеріндегі көкте самсап тұр еді.
Біз қазақ өнерінің ең ардақты саңлағы, соңғы патриархы Ғабит Мүсіреповпен осылай үнсіз қоштасқанбыз. Өмірден озғандар бір дәуір. Тірлікте қалғандар бөлек дәуір болатын.
Бүгінгі тіршілік аясында Әуезов пен Мүсірепов бастаған көштің аспаны аласармаған, болмысқа бет қойған мақсат-мүддесі киелі болатын, өйткені, олар өз бастарын емес, бүкіл бір халықтың мәдени мұрасы мен рухани салмағын кеңістік пен уақыт аясында бұрын-соңды болмаған биікке көтеруге жан салған тарихи тұлғалар еді. Заттарына да, аттарына да қылау түсірмей, тіршілік аяларын баянды бастаудан айырмай, бұл тіршілікте бастарын имей, тік ұстап өткен аяулы ұлт асылдары еді-ау.
Мүсірепов қазақ өнерінің даусыз соңғы Могиканы болатын. Сонан да, аяулы ағамен қоштасу Оралхан екеумізге ауыр тиген.
Мәскеу
Сол кездері Мәскеуге, Мемлекеттік сыйлықтар беруге арналған Бүкілодақтық комитет мүшелері Ғабит Мүсірепов, Әзірбайжан Мәмбетов жиі келетін. Асыл Әзекең де, Әуезов пен Мүсіреповті ерекше құрметтейтін. Олар туралы өте есті естеліктер айтатын. Ахмет Жұбанов пен Ғабиден Мұстафин туралы ойлары да кесек болатын. Әзекең көп сөйлемейтін, сөзге сараң, ойға терең, сыйласымға берік адам еді. Мәскеуге келгенде маған телефон соғып: «Роллан, Ғабеңе сәлем беру керек қой. Бірге барайық», дейтін. Ғабеңнің шау тартып қалған кезі болғанымен, еңсесін биік ұстайтын. Қимылы сабырлы, сөзін салмақтай созып сөйлеп отырғаны ерекше еді.
«Әзірбайжан, Мұхтар дүниеден озғалы, біздер жақсы пьеса, тәуір қойылымдар қоя алмай жүрміз. Бұл ойыңда болсын», – деді Ғабит Мүсірепов.
«Қан мен терге» Одақтың мемлекеттік сыйлығын алдық. Шетелдерде қойылымдар қойып жүрмін ғой, Ғабеке!»
Жазушы темекісін әдемі сорып алып, хрусталь күлсауытқа жайғастырды да, сәл үндемей отырды.
– Коньяктан алып қоялық, Ғабеке, – деді Әзірбайжан Мәдиұлы.
– Алсақ алайық, деп Ғабекең шағын рюмкадағы француз коньягіне ернін тигізді, бірақ ішпеді.
Менің байқағаным, Ғабекең арақты да, коньякті де талғап, талдап сәл-пәл ұрттап қана ішетін. Қимыл-қозғалыстың бәрі ұстамды, салмақты, сәнді деген лайық болар.
– Әзірбайжан, атаң Ахмет, қазақ өнерінің көсегесін көтеруге жанын салды. Ғазиза екеуің ылғи қасында болдыңдар. Оны жақсы білесіңдер. Ұлттық өнерімізді көтеруде тоқмейілсуге болмайды. Әйтпесе, құр мақтанға еріп көштің соңында қаламыз. Біз өзі де, мақтаншақ, даңғаза халықпыз ғой. Маған салсаң, бүгінгі қазақ әдебиеті мен өнерінде көп нәрсе ұнаудан қалды. Қазылары түлкі, тұлғасымақтары наданданып бара жатқанға ұқсайды. Сабыр ет, мен бергіні көріп емес, арғыны ойлап айтқаным. Бізге көп оқыған, терең білімге құштар, көкіректері көк өрістей талғампаз жастар тәрбиелеу керек.
Ғабең біраз үнсіз отырды. Сөніп қалған темекісін қайта тұтатты.
– Соңғы отыз жылда біз қатты бүліндік. Біздің сөзімізде де, ісімізде де бояма көп. Той көп. Ой аз. Құрып бара жатқан тіліміз, құрдымға кеткен қазақшылығымыз… ойландыратын нәрсе көп қой… Саяси келбеті бұзылған мемлекет мемлекет бола алмайды. Біз ішімізден іріп жатырмыз. Айтатынымыз өтірік, істейтініміз өтірік, мақсатымыз да өтірік. Коммунистік партияның өзі де өтірікке қақалып болды. Генеральный секретарьға халық, халыққа Генеральный секретарь сенбейді. Совет Одағы дегеніміз, алдау мен арбау мемлекетіне айналды. Бұл менің жаныма батады, Әзірбайжан. Роллан баламыздың құлағына алтын сырға. Ол әлі жас қой. Мен кейде ойлаймын, осы Мұхтар уақытында о дүниеге аттанып кетті ме деп?! Жеті жылдыққа жеті роман жазамын деп шатасқан шағында Алла тағала қожаның баласын үлкен қатерден сақтап жіберсе керек. Өтірік пен өлексе лозунгтар туралы қандай ән, қандай роман жазуға болады. Сатқындық торында той тойлап үйреніп алған «өнерпаздар» әкелері өлсе де тойдан қалмайды ғой. Олар «ән» де жазады, «роман» да жазады. Ақша төлесе болды. Біз ақша үшін аталарын сататын пенделер тәрбиелеп өсірген мемлекетпіз. Қай халықты да өтірікпен суарсаң, өтірікші болмағанда кім болады, Құдай-ау?!
Бұл, Москваның жайма-шуақ кешінде болған әңгіме еді.
Мен сол түні ұйықтай алмадым. Социалистік Еңбек Ері, Халық жазушысы Ғабит Мүсіреповтің жүрек түкпіріндегі азаматтық ойы менің жүрегімді дүр сілкіндіріп еді.
Мәскеудің түбіндегі жазушылар үйіне барып бір апта оңаша жаттым. Жазу да жазбадым. Кітап та оқымадым. Түні бойы орман кезіп жүрдім де қойдым.
Ғабеңмен сонан кейін де Мәскеуде сан кездестік. Алматыда бірде бір рет кездескен емеспіз. Кездесуді қаламадым. Жасы жеткен адамды мазалауға арым жібермеген.
«Мәскеу» қонақ үйіне, мені соңғы рет арнайы шақыртты.
– Екі-үш күн ғана боламын. Сонан сені арнайы шақырттым, Роллан.
– Өзім де сәлем берейін деп жиналып жатыр едім, Ғабит Махмудович!
– Үйге бармайын, келінге, балаларға сәлем айт. Осы бөлмеге тамақ алдырайық. Соңғы кездері көңілім болмай жүр. Оны мен саған неге айтып отырмын? Айтатын кісі болмағаннан болса керек. Менімен карта ойнайтын іні-достар бар. Бірер сырлас іні-дос бар. Менде ендігі жерде одан өзге ешнәрсе қалмаса керек, деп Ғабең бөгелді.
Мен телефонмен даяшыға ас қамын айттым.
Осы жолы сен мені Алматыға демеді, Алатауға шығарып сал, – деді Ғабең. – «Советский писатель» баспасының директоры келеді. Соған да ас ата, Роллан. Ол өзі дұрыс адам болса керек. Оны маған, бағана Георгий Марков айтып еді. «Советский писатель» баспасынан бір томдық үлкен кітабымды шығаруды Марков ниет қылды. Мен өзі, сұрағанды ұнатпайтын адаммын, сен қалай ойлайсың?..
– Сіз қолқа салып, тіленіп тұрған жоқсыз. Шындығын айтсақ, Сіз үшін Қазақстан Жазушылар одағы сұрауы керек еді ғой. Ниет сізден, парыз Одақтан.
– Бұл оң сөз. Осы сөзге тоқтағанымыз абзал болар.
Кеш тілектес көңілдердің ықыласты басқосуына айналды. Келесі жылы «Советский писатель» баспасы Ғабит Мүсіреповтің үлкен бір томдығын шығаратын болды. Ол кітапқа ішкі пікірді жазу маған тапсырылды. Ғабеңнің жүзі алабұртып, бетіне қан жүгірді.
Ертеңінде Ғабеңді «Домодедово» әуе жайына алып бардым. Самолет ұшуға әлі де бір сағат уақыт бар еді. Арқасын кеңге салып отырды. Шәйға арнайы бал алдырды.
– Жазып-ақ тастайтын, көңілде аманат болып сан жылдар жүрген уақиғалар бар еді, әттең денсаулық көтерер емес. Кең тынысты жүйрік аттай даланы дабырлатып шабатын қайран жастық қайдан қайтып келсін?! Қайдан?.. Жамбылға, Жәке, шумақ-шумақ өлеңдерді лақтырып-лақтырып тастаңыз дегеніміздің әбестік болғанын, енді, мына өзіміз шау тартқанда ғана түсініп, танып отырмыз. Әр нәрсенің өз уақыты болады екен. Көсілген соң, уақытына қарай көсілу керек екен. Оны ұғуға да уақыт қажет көрінеді, Роллан. Осы сен, маған бір кітабыңды сыйға тартпапсың. Ел беріп жатады. Жазсаңыз, деп сұрап жататындары да бар. Сұрағандарға жазған емеспін. Көркемөнерде қолқа салу, міндет арту әбестік. Дұрысы, ессіздік. Бір сөзбен айтқанда, мәдениетсіздік. Маған сенің сұрамайтындығың ұнайды. Тірлігіңде тіленбе де, сұранба да. Мен білсем ол саған жараспас. Оны өзіңе ішкі сезімтал әлемің де айтып тұрғанға ұқсайды. Мен сенің «Лениншіл жастағы» бірнеше әңгімелеріңді оқығанмын. Сен даланы да, қаланы да қатар ұстайтын өзгеше жазушы болмақ түрің бар. Ешкімге ұқсамайсың. Саяқ жүресің. Осы бір қасиеттерің маған ұнайды. Сол қасиеттеріңе бекем, мықты бол. Бұл мінез деген биік төбе. Сол төбеңнен төмен түспеуге жазсын. Алысты қаралама, жақынды жаралама. Абай бабаңша адамзатты бауырым деп сүй, құрмет тұт. Әумин!
Бұл қасиетті адамның ақ батасы еді. Мен ыңғайсызданып, не айтарымды білмей қысылдым. Қайтып асыл ағамыз да тіл қатпады. Өзімен өзі болып ұзақ ойға кетіп қалып отырды.
Самолеттің трапына қолтықтап көтергенімде Ғабең маған молынан бұрылып, ал, қарағым, қош тұр, – деді. Жылы саусақтары, жып-жылы алақаны иығымнан аялай сипап өтті.
Ғабит Мүсіреповті бұл менің соңғы көруім болыпты.
Өнер
Мұхтар Әуезов, Ғабит Мүсірепов, Бауыржан Момышұлы, Шәкен Аймановтар қазақтың Дәуірлеу кезеңінің алғыр, ержүрек сайыпқырандары еді. Бұл айбынды, ардақ тұлғалардың барлығы да бүгінгі күннің ғана емес, келешек тілер парызды да қалт жібермей, алысты ойша болжап қаракет қылар нағыз ұлтжанды қайраткерлер болатын. Қазақ ұлтының қоғам болып дамуында олардың қосқан үлесін ауызбен айтып жеткізу мүмкін емес. Қазақтың енжарлығына, дәрменсіздігіне, Абайдан соң, аяусыз соққы берген осылар болды. Олар адам айтқысыз айуан заманда өмір сүрсе де, адамдық қасиеттерін жоғалтпады. Қай-қайсысы да ары мен ождандарына қаяу түсірмей өмірден өтті.
Олар қандыбалақ, текетірес заманның көзсіз ерлері болатын. Уақыт пен кеңістіктің өрісіне алқынбай шығып, екі ұғымды да қазақтың пайдасына шешуге жандарын салған Алаштың асылдарынан кейінгі, бел шешіп кіріскен қайраткерлер еді.
Ұлттық дамуды көздің қарашығындай қорғалаған да солар болды. Сонан да Кеңес дәуірінің жетпіс жылында, қазақ қоғамы өзінің жүздеген жылдарғы мешеулігінен арылып, жаңа үрдіс заманның алдыңғы қатарына еркін бой көтерді.
Заманды жасасқан сол аға ұрпақтың ерен еңбегін елеп, солардың кемел ойларын XXI ғасырға арқау қылып тартар жаңа ұрпақтың рухани, мәдени, саяси әлеуметтік биігі қанша екенін осы біз білеміз бе? Оны ойлаған орта бар ма? Күнде ойын, күнде тойға салынып жүріп, аспаннан түскен дербестіктен айырылып, аһ ұрып қалып жүрмейміз бе? деген үркек ой мазаны алғанда арқаңнан суық тер төгіледі.
Сеулде бас көтермей он сағат талмай жұмыс істейтін корейлерді көргенде, Астанада күндіз-түні ән салып, би билеген, бір бітпейтін той-думанды көргенде Абайшылап, бұл қазақтың келешекте күні не болады? деп көзіңе жас толып ұйқысыз түндер өткізесің… Үнсіз өткізесің. Бүкіл Дешті-Қыпшақ даласы меңіреу, дел-сал ұйқыда.
Аса үздік суреткер Ғабит Мүсірепов шын мәнінде халық жазушысы, өйткені, ол тұтас халықтың болмысына ғасыр әлемінен көз тігеді.
Біздің жас жазба әдебиетіміз енді ғана қалыптасып құлашын кеңге салған кезде, жап-жас Ғабит Мүсірепов ұлттық прозамыздың да, ұлттық театрымыздың да, ұлттық киномыздың да, ұлттық ғылымымыздың да, ізденімпаз экспериментаторы ретінде де, сыншысы ретінде де ұлан-ғайыр қажырлы еңбек жасады.
Стильдік ізденістерге сонша мол барған, әдебиет теориясын терең саралаған Ғабит Мүсіреповтей суреткер бұ қазақта жоққа тән. Өкінішке орай, суреткердің бұл ерекше әдеби ізденістері, бүгінгі жас буынның шығармаларынан ұшыраспауы жан қинайды. Прозамыздағы концепциялық тұжырым, образ кескіні, деталь мәнділігі, композициялық айқындылық, әлеуметтік ағым, кең көркем тыныс психологиялық талғам мен талдау бояуы әлсіреген сайын, әдебиетіміз де әлсірейді деп санай беріңіз.
Қазақ әдебиетінің жаңғыруы үшін, жаңа сапаға көтерілуі үшін, Мұхтар Әуезов пен Ғабит Мүсіреповтің әдеби мектебі, әдеби университеттері туралы ерекше талдау, ерекше зерттеу, ерекше пайымдау жасау керек. Бұл өте терең тақырып. Халықтың халықтығын, азаматтың азаматтығын таразыға тартатын сәт.
Менің қойын дәптерімде Ға- беңнің музейлерінің бірінен жазып алған мынандай сөздер бар:
«Әдебиет пен өнер ұлы болмаған жағдайда, ұлт ұлы болып есептелмейді». Ғабит Мүсірепов.
Қисынын тауып айтылған таптырмас ой. Алыптар ойы, дәуірдің ең бір өзекті рухани ізденістерін айшықтайды. Қашанда идеялық тентіреуге, саяси салғырттық пен сатқындыққа жол бермейді, үнемі атойлап қарсы шабады. Ғабит Мүсірепов кескілескен идеологиялық күрес үстінде ержеткен ұрпақтың өкілі.
Өмір
Сөзінен таймаған, уәдесін бұзбаған, сертінен айнымаған. Қоғам қайраткері, мәдениет қайраткері бола білген Ғабит Мүсіреповтің болмысы осы. Тәкаппар талант мінезі де осы.
Қазақ халқының тағдыры мен қазақ қоғамының тағдыры бірдей сынға түскен тұста өзін де, өзгені де сатпаған тұлға. Заман үшін адамға, адам үшін заманға қиянат жасамаған тұлға.
Бір күндік дәурені үшін, бір күндік асы үшін, бір күндік күйкі тірлігі үшін, жанын да, тәнін де сатпаған тұлға.
Абайша айтқанда, ақылы мен еңбегіне сенген, жүрегін сара ақылмен салқын сабырға жеңдірген тұлға.
Дау-дамайға салынып дүбірге еріп бұлқынбаған, жүрегінің лүпілін тыңдап, сол жүректің ақылына табынған тұлға.
Кемел суреткер, қажырлы қайраткер қашанда қиянатқа, топастыққа, арсыздыққа қарсы күреске шығады. Жазушы қашанда халық жағында. Ол халықтың қорғаушысы, қамқоршысы, жанашыры. Алла тағала, тіліне от салып, жүрегіне мейірім төгіп, халқының жалғыз жанашыры қып қара жерге жазушыны жіберген. Халқының қорғаушысы да, қамқоршысы да, жанашыры да сол жазушы.
Суреткер-жазушының жер бетінде үш міндеті бар, ол адамзаттың адалдығы үшін күрес. Қара жердің тазалығы үшін күрес. Ел билеуші пенденің ойының адаспасы үшін күрес.
Адамдық қасиеттерімізді жер қылсақ, әділетті тізерлетсек, арсыздар мен парықсыздарға жол берсек, онда біздің кісілігіміз қайда?.. Осының бәрін көріп отырып үнсіз қалуға өнерге өмірін арнаған адамның хақы бар ма?.. Хақы жоқ болса керек.
Ғабит Мүсіреповтің жол жазба әңгімелерінің өзінде – Тас сөйлеген, Арқа сөйлеген, Көз сөйлеген – кездесетін сұрапыл жан айқайының қуаты, Сізді тірідей жерге көміп жіберердей әсерге бөлейді. Жазушы адам жүрегін жаулап болып қалған астамшылдыққа, кеуде керушілікке, кещелікке, қараулыққа, дүниеқоңыздыққа, тоңмойындыққа, рухани «күптілікке» барша жанымен қарсы тұрады. Атойлап алғы шепке шығады. Ар-ұятты қорлап өлтіріп, қара жердің қойнына тықса да, жазушы, адам санасының ақылына арқа сүйейді. Ар-ұят өлген соң, адам да өледі. Малға айналған екі аяқты, ең қатал, ең әділетсіз хайуанға бой береді. Бізге сонан да білімді, адал, ойшыл интеллигенция керек. Қара жердің қамын жеген жауапты қазақ интеллигенциясы керек.
Ғабит Мүсіреповтің өмірдегі де, өнердегі де өнегесі, Ана-Отанды жанындай сүюде жатыр. Қазақтың тілі мен әдебиеті үшін жасаған еңбегі ерлікке пара-пар. Ол рухани ізденісті үзбеді, тоқмейілсуді білмеді, табанды еңбектен танбады. Сондағы жазғаны бес-ақ том кітап.
Бірақ қандай кітаптар! Стилі жақұттай ойнаған, композициялық құрылымы сұлу өзендей созыла көмкерілген, ой астары қалың ормандай тұңғиық тыныштыққа бой қойған, әр томы бір дәуірдің жүгін көтерген айтары мол Асыл Кітаптар!
Тарлан таланты қапысыз кісілігіне сай, өзгеше тұлға, оның бойында жалтақтық та жоқ, кеуде керу де жоқ, кесірлік те жоқ. Бұл топтың адамдарының өздері де кесек, өнерлері де кесек, өмірге деген махаббаттары да кесек. Көлгірсімей ірі сөйлейді, ірі қимылға барады, ірі істер тындырады. Үлкен адамның кісілігі де үлкен болуы керек-ау!
Қиын заманда туып, қиын ғұмыр кешсе де бұлар адамдық келбеттеріне қылшық түсірмепті. Адал, әділ, арлы қалыптарынан бір өзгермепті. Бұл неткен парасатты тұлғалар, деп ойға кетесіз.
Қазақ даласын аралап жүріп, күздің бір сұрғылт кешінде Қызылжардың «Жаңажолына» келіп аялдадық. Бұл Ғабит Мүсіреповтің туған ауылы. Мұражайы да осында екен. Күтпеген жерден қадірлі ағамыздың ауылына келіп атбасын тірегенімізді өзім жақсылыққа жорыдым.
Мәскеудегі Бүкілодақтық жазушылар съезі өтер күннің алдында Шерхан Мұртаза, – сол кезде Қазақстан Жазушылар одағының екінші хатшысы – бір топ жазушыларды Ғабеңе сәлем беріп шығуға ертіп барды.
Қазақтың осы бір үлкенді силау дәстүрі адамның жанын тебірентеді. Ұлағаты байтақ, айтары мол, киелі дәстүр.
Ал Қазақтың ру-руға бөлініп, үш жүзге таласа тартысқанын көргенде, жаның түршігеді. Ол кезде өмірден мән кетеді. Ит құрлы болмадық-ау, деп көзіңе жас аласың. Ғабеңе келген адам көп, ыдыс-аяқ аз еді. Ғабеңнің кесесі босағанда, ағамның кесесін мен алайын, дедім. Шерхан ағам: «Ырымшылын қарашы, мынаның!» деп сүйсінді. Жайсаң көңіл жақсы ағамыз, кесеге ыстық шәй құйып берді.
– Ер жігітке ырымшыл, баташыл болған жарасады, – деді Ғабең. – Бұл дәстүрді қолдау керек. Кейінгі жастар ұмытып кетіп жүрмесін.
– Қазақ қалай қазақ болмақ керек деген сияқты шағын ғана қалта кітабы керек. Салт-дәстүр, ырым, Құран сөздері, Пайғамбардың хадистері, Қожанасырдың әзілдері болса жақсы болады, – дедім мен.
– Дәл айтады, дұрыс сөз. Осындай кітапты сен құрастыр, Роллан. Біз шығаруға болысайық. Мұхаңның, Ғабеңнің, мына Қалтайдың да әзілдері ол кітапқа кірсе дұрыс болады, – деді Қалмұхан Исабаев.
– Қалеке, сол кітапты құрастыруға сіз де қатысыңыз, – деді Шерхан Мұртаза.
Москваның төрінде айтылған сол сөз, Ғабеңнің сол аманаты іске аспады. «Жаңажолда» малдас құрып отырып, Алла қаласа, Ғабит Мүсіреповтің сол бір өміршең аманатын орындауға бел будым. Шынында да, бүгінгі жас қазақтарға XXI ғасырда қазақ қалай қазақ болып қалмақ деген ойды жеткізуді өзіме парыз санадым. Әрине, бұл ойды айту оңай, ал орындау өте қиын болатынын қай-қайсымыз да жақсы түсінеміз ғой.
Өзі
Қызылжардың ұшы-қиыры жоқ шексіз даласында мен суреткер-жазушы Ғабит Мүсіреповтің өмірдегі де, өнердегі де өнегесі туралы көп ойландым. «Жаңажолдағы» оңаша ұзақ кеш пен орамға келмейтін келте түнде, Ғабит Мүсірепов тәлімінің біз үшін аса қымбат болғанын ерекше пайымдадым. Ғабит Мүсірепов мектебінің тазалығы мен талғампаздығының бөлектігін де ойға алдым. Әуезов мектебі, Мүсірепов мектебі аталатын рухани биіктікті кезінде біздер жас жазушылар өз өремізге ыңғайлап бағындырған болдық. Ал олардың терең, кең сапалы нағыз ұлттық әдеби мектептері олар дүниеден озған соң ұстазсыз қалған. Ол ғажайып мектептерге қайтадан жан бітіретін әдеби білім тас қараңғы мешеу күйде еді. Қазақтың филологиясы мен сыны пысықтықтан, адамзаттық саналы толғанысқа әлі де аяқ баса қоймаған. Енді аяқ баспайтын да болар. Аяқ басуға өре де, тәрбие де, мәдениет те, намыс та, рух та жетіспейді. Сауатсыз университеттер, сауатты білім бере алмайтыны көзі тірілердің бәріне де белгілі болған. Қоғам соған көндіккен. Адам соған төзген. Өтірік өркен жайған қазақ даласының тілі кесілген.
Мүсірепов мектебінің, стильдік, композициялық, рухани тәлімі туралы талдау өткізу қандай бақыт десеңізші! Ойлы шәкіртке ондай тәлімдік сабақтардан өту нағыз мектеп болар еді. ХХ ғасырдың 80 жылдары сәуегей Мүсірепов, ізденімпаз Әзірбайжан Мәмбетовке, ұлттық өнердің діңгегін шайқалтып, табалдырығын аласартып барамыз деп бебеу қағуында бүгінгі тексізденіп бара жатқан қазақ мәдениетінің тамыры қаталап шөлдейтін күйіне тап болудан сақтандырғаны болса керек.
Саясатты дұрыс жолға қоюға, экономиканы ілгерілетуге болар, бірақ рухы құлаған ұлттық мәдениетті қайта қалыптастыру мүмкін емес.
Рухынан айырылған ел – ел болмайды, рухынан айырылған мәдениет те ешуақытта қайтып тірілмейді.
Ұлттық мәдениет, мәдениетсіздікті кешірмейді.
Ал, алыптар елінің еркін азаматы болған суреткер-жазушы Ғабит Мүсіреповтің, менің күңіренген ой-толғауымда еш шатағы жоқ. Хас суреткер, қазақ даласының бары мен жоғын бірдей жырлаған алып жүрек тоқтағалы қашан?.. Ақиқат майданының ер сарбазы ерлікті айтуда да, елдікті айтуда да еш тосылған емес. Отанның бақыты үшін жанын салған үлкен суреткер-жазушының өмірлік өнегесі халқымен бірге болса деген ой, біздікі. Сол ойдың өміршеңдігін тілеу біздікі.
Алып тұлғалардың айтқан сөздері уақыт аясында ұмытылып қалып қоймасын деген уәж біздікі.
Дала
Алып далада күздің қанға малынған қып-қызыл күні көгілдір көкжиекке енді ғана иек артқан тұсы еді.
Аллаға мың да бір рахмет, дәл осы күз Қызылжар еліне мол астықты үйіп-төгіп берді-ау!.. Енді тек жинап үлгер. Игілігіңе жарат.
Бейқам қазақ, ризығың мен ырысыңды тағы да төгіп алып жүрме.
Өзгені тыңдама, өз жүрегіңді тыңда. Сол жүректің айтуымен жүрсең, қор болмассың, қазақ жұрты. Қазақ жұртына тыныштық тілейік, береке тілейік, бақыт тілейік. Бұл тілектер тірі болса, болашақ Мағжандар, Сәбиттер, Ғабиттер Қызылжар өлкесінің төріне тай-құлындай тебісіп әлі-ақ шапқылап шығар. Тегі бар ұрпақ тентіремес.
Шығармалары шындық жұтқан жазушылар өлмейді. Олар көп те емес. Жақсы суреткер-жазушы өмірде сирек кездесетін құбылыс.
Ғабит Мүсірепов те сол сиректердің санатынан.
Ғабит Мүсіреповтің өмірі де өзгеше болды.
Өнері де өзгеше болды.
Өлімі де өзгеше болды.
Өзі де өзгеше болды.
Құдіретті қазақ топырағынан жаралған, құдіретті қазақтың бірі де «Жаңажолда» дүниеге келген Ғабең – Ғабит Мүсірепов болатын.
Сол алып даланың төсіне енді ғана жеткен күздің көгілдір кешінде «Жаңажолдың» төріне тізе бүгіп, асыл ағамыз туралы сыр шерткен Роллан СЕЙСЕНБАЕВ.