Құдайберді би
Жұма, 25 қаңтар 2013 7:11
Құдайберді би Қожағұлұлы – ру басы, қазақтың белгілі биі әрі беделді батыры. Есқожаның кіші ұлы Шуаштан тарайтын Таңатар елінен шыққан. Қазақ пен жоңғар арасындағы қанды қырғында елін жаудан қорғап, Арқада, Жетісу және басқа жерлерде қалмаққа қарсы күрескен жаужүрек бабаларымыздың бірі.
Қазақтың көрнекті ғалымы, профессор Мырзатай Жолдасбеков астаналық жазушы Тортай Сәдуақасовтың «Назарбай би және туған өлке тарихы» атты кітабына жазған алғысөзінде қазіргі Астана қаласы орналасқан Сарыарқаның төсін қазақтың өзге руларымен бірге шапырашты елінің ұрпақтары да мекендеді деп ой түйеді.
Тарихи деректер Құдайберді батырдың жаугершілік жылдары Қарқаралы, Ақмола, Көкшетау өңірінде өмір сүріп, би болғанын көрсетеді.
Жұма, 25 қаңтар 2013 7:11
Құдайберді би Қожағұлұлы – ру басы, қазақтың белгілі биі әрі беделді батыры. Есқожаның кіші ұлы Шуаштан тарайтын Таңатар елінен шыққан. Қазақ пен жоңғар арасындағы қанды қырғында елін жаудан қорғап, Арқада, Жетісу және басқа жерлерде қалмаққа қарсы күрескен жаужүрек бабаларымыздың бірі.
Қазақтың көрнекті ғалымы, профессор Мырзатай Жолдасбеков астаналық жазушы Тортай Сәдуақасовтың «Назарбай би және туған өлке тарихы» атты кітабына жазған алғысөзінде қазіргі Астана қаласы орналасқан Сарыарқаның төсін қазақтың өзге руларымен бірге шапырашты елінің ұрпақтары да мекендеді деп ой түйеді.
Тарихи деректер Құдайберді батырдың жаугершілік жылдары Қарқаралы, Ақмола, Көкшетау өңірінде өмір сүріп, би болғанын көрсетеді.
Есім ханның тұсында Арқа жерінде қалмақтармен қоян-қолтық соғыс болады. Сол қиын сәттерде қандас туыстарына көмек беруге асыққан шапырашты руынан шыққан Қарасай батыр екендігін тарихтан бәріміз жақсы білеміз.
Шапырашты Қарасай мен арғын Ағынтай батырдың Көкшетау жеріндегі Құлшынбай төбесінде мәңгілік қатар жатуы да осының айғағы. Қазақтардың құба қалмақпен және жоңғарлармен үш ғасырға жуық соғысқаны тарихтан жақсы белгілі. Кең байтақ қазақ даласын жаудан толық азат ету оңайға түскен жоқ. Үш ғасырға созылған бұл ауыр шайқаста бірде қалмақтардың, енді бірде қазақтардың үстем болып тұрғаны да шындық. Арқадағы бауырларына қиын-қыстау күндер туғанда Құдайберді батырдың даңқты Қарасай бабасының ерлік жолдарын жалғастырып, қазіргі Ақмола облысының жерінде соғысқаны туралы нақты деректер мен құжаттар көптеп кездеседі. Аумалы-төкпелі кезеңде Ұлы жүздің шапырашты, ошақты және қаңлы руларының бір бөлшегі Көкшетау мен Ақмола өңіріне қоныстанып, тұрақтап қалғандығы да ақиқат. Абылай ханның тұсында аталған руларға Арқа жерінен жайлау мен қыстау бөлініп берілгенін сол заманнан қалған құжаттар дәлелдейді. 1913 жылғы Санкт-Петербургте басылып шыққан белгілі орыс ғалымы П.Румянцевтің жан-жақты зерттеліп жазылған еңбегінде бұл нақты айтылады.
2000 жылы Астана қаласында жарық көрген жазушы-журналист Тортай Сәдуақасовтың «Назарбай би және туған өлке тарихы» атты тарихи-танымдық жинағында шапыраштыдан тарайтын таңатар руының бір бөлігі Арқа жеріне қоныстанып, 50-ге тарта түтіннің сонда өмір сүргені дәлелді дәйектермен көрсетіледі.
Біз осы деректерге сүйене отырып, Құдайберді батырдың би болғанын, ел басқарғанын анықтай түсеміз. Қазақ жері жоңғарлардан толық тазартылып, бейбіт заманда орнағанда Құдайберді бидің Оңтүстік Қазақстан өңіріне қоныс аударып, осы өңірде ел басқарғаны, «Көзата» қорымына жерленгені шындыққа саяды.
Қазақ халқының өткен тарихына қарымды қалам тартып жүрген әріптесім Тортай Сәдуақасовты 2012 жылдың қаңтар айында Астанаға арнайы іздеп барып, мен жетекшілік ететін Халықаралық «Түркі әлемі» телестудиясы түсіріп жатқан «Құдайберді би» деректі фильміне байланысты сұхбат алдық.
– Есқожадай қазақтың дана ұлынан тараған Құдайберді бабамыздың ерлік жолдары қасиетті Арқа жерінде сайрап жатыр. Батыр әрі би болған, ерлігін және қара қылды қақ жарған әділдігін ел жоғары бағалаған ұлы тұлға жүріп өткен жерлерде болғанымда ерекше тебіренемін. Осыдан үш жыл бұрын, нақты айтқанда, 2009 жылдың күзінде Астанадан барған бір топ мемлекет және қоғам қайраткерлерімен бірге Құдайберді би жерленген «Көзата» қорымында болып, зиялы жандармен бірге халық қасиет тұтатын тұлғалы жанға тағзым етіп, мың адам жиналған үлкен асқа қатыстым.
Өз тарихын білмеген халықтың келешегі жоқ. Сондықтан да, тарих түбіне терең үңіліп, баға жетпес құндылықтарымызды, елім, халқым деп еңіреп өткен данышпандарымызды, батырларымызды орын-орнына қоятын уақыт жетті. Өз заманының ардақтысы болған, қазақ халқын жауынан қорғаған, өзі басқарған еліне әділдік орнатып, атақты би атанған Құдайберді би туралы шамам келгенше ізденіп, қалам тартып жүрмін. Ол менің қазақ халқын сақтап қалған ұлы бабалар алдындағы қарызым, ұлттың бір зиялы азаматы, қаламгер ретіндегі парызым, – дейді Тортай салмақты ой түйіп.
Белгілі қаламгер Арқа мен Жетісуды жалғастырып жатқан тарихымыздың алтын көпірі туралы алуан-алуан сыр шертті. Көрікті Көкше өңіріндегі Бурабай ауданында Кіндікқарағай атты ауыл бар. Бұл ертеректе Мапырашты жайлауы, Мапыраштағы атығай елі деп аталған көне мекен. Соның ішінде Әйтімбет би әулетінің әуелгі қоныстарының бірі болған. Әйтімбет бидің өзі де, Серкеш, Қыдыр, Бақтыбай сынды атақты бауырлары да тарихтан белгілі. Ал бидің өзі Абылайға кеңесші болып, қанаттас жүріп, қатар қонған. Қарауыл Қанай биге өнеге, жол көрсеткен төбе би. Кезінде бұл өңір бидің Қызылағаштағы, Жамантұздағы, Қылшақтыдағы ағайындарын қоса алғанда «Алты ауылнай Әйтімбет» елі деп аталған. Мапырашты жайлауы – Абылай ханның қараша жұртымен бірге жайлауға шығып, кеңес құрған, Түркістан, Ташкент, Жетісу сияқты әртарапқа сапарға шыққанда атбасын тіреген құтты мекені. Кенесарының да кезінде ат шалдырған жері. Осы жердегі ел ағасы Жанғал батыр хан Кенемен сыйлас болған адамның бірі.
Осы мекенді Қарасай батырға қатысты қасиетті орындардың бірі деуге болады. Мапырашты атауы да соған байланысты айтылады. Аудан аумағында Асыл қарағай, Тілеу қарағай, Қоныс бейіті, Мапырашты төбесі атаулары кездеседі. Бұдан әрі Қалутанға қарай Шабыра, яғни, Шапыра жайлауы созылып жатыр. Ал, Айыртаудағы Қарасай зираты көпшілікке белгілі болып, қасиетті орынға айналғалы не заман?! Бұл туралы нақты тарихи деректерді алға тартайық. 1742 жылы Жетісудың бас батыры Наурызбай орыс елшісі К.Миллерге жолыққанда, бұрын қалмаққа бодан болып, үш жыл бұрын оларға алым төлемей шегініп кеткенін, қазір Орта жүзбен бірге көшіп жүргенін баяндайды. 1785 жылы капитан Андреев ошақты, байсуан, қоңырбөрік, қызылбөрік, шапырашты, қаңлы руларының Орта жүздің елімен бірге жүргенін жазады. Осы тақырыптарды сөз еткенде, біз 1913 жылы Санкт-Петербургте басылып шыққан П.П.Румянцевтің «Верненский уезд» кітабына көбірек ден қоямыз. Мұнда шапырашты еліне және олармен тығыз араласқан жұртқа қатысты нақты тарихи деректер айтылады. П.Румянцев өз еңбегінде: «В общину входят три родовые группы: Саурук, Баспан и Кудайберди… родоначальников Кашке и Танатар. Из прежных кочевок помнять ур.Кара-откель (в Акмолинском уезде) и Арка (Каркаралинском уезде). Сюда пришли из Копальского уезда лет 40 назад», – деп жазады.
«Кондыбай не принадлежит даже к Большой орде, а относится к потомству Аргын, из Средней орды. Остальные группы, Сарке, Даулет, Тастамбек и Ажике, как и вся Восточно-Кастекская волость относится к потомству Чапрашты.
В давные времена род Карасай жил в пределах нынешней Акмолинской области; по преданию могила Карасая находится на ур. Айртау в Кокчетавском уезде. Последний родоначальник, объединяющий общину – Атыгай, внук Карасая».
Мемлекеттік мұрағаттан табылған осы құнды құжат Құдайберді бидің Арқада өмір сүргенін, би болғанын дәлелдей түседі.
«Кокчетавский окружной приказ при рапорте от 25 сентября за №7613… Заседателем от киргиз Мандаевым удостоверений о принадлежности урочища Кындык-Карагая и Мапраша, просимых под постройку 15 деревянных домов, Бабасан-Багышевской волости аулним старшиною Тенали Есенбаевым, бием Джмуком Косумовым, с родовичами Есетом Кусымовым, Кулом Баяновым, Тлекой Баяновым, Есенгулов Джаркыновым, Акаем Байгаловым… всего в 15 юртах…». Бұл генерал-майор Фонь Фридрих 1854 жылы 5 қарашада қол қойған құжат.
Осы құжат бойынша Кіндікқарағай-Мапырашта қыстау салу 1854 жылы басталып, 1861 жылдары аяқталады. Яғни, бұл дерек бойынша Кіндікқарағайдың тұрақты мекенге айналуына биыл 151 жыл толады екен.
Қай заманда да, тіпті бейбіт кезеңде де қазақ баласы томаға-тұйық қалмай, бір-бірімен тығыз байланыста болған. Соның бір куәсіндей, Жетісу жерінде ертеректе кіріккен Арқабай, Нұрабай, Алтай, Қарпық, Темеш, Бөріші, Бөгенбай, Қазыбек, Алшынбай сияқты есімдер кездессе, Арқа жұртында Қарасай, Құдайберді, Қараша, Қанай, Қойсоймас атты ел ағалары ұшырасады.
Жетісу жері қалмақ басқыншыларынан азат етілгеннен кейін де Алатау мен Көкшетаудың арасындағы байланыс үзілмеген. Осы екі ортада қырғыз мәселесінің түйінін шешу керек болды. Бұл жорыққа тағы да Көкшетаудан Абылай жасақтарының баруына тура келді. Оған қоса, Қабанбай, Барақ, Бердіқожа батырлар, Жетісудың атақты ел ағалары Қаумен, Әйтей, Кәшке, Қараш батырлар да бұған белсене қатысты. Одан Қытаймен, Қырғызбен, Қоқанмен тең дәрежеде иық тіресуге, қалың найманның қабырғалы сұлтаны Әбілпейізбен бірдей деңгейде болуға Ұлы жүзге Абылайдың құзыреті қажет болғаны да тарихтан белгілі. Жалайыр, албан, суан, дулат, шапырашты руларының би-бағландарының сұрауымен Абылайдың Әділ деген баласының Жетісуға сұлтан болып сайланғанын тарих растайды. Осы Әділдің және оның балаларының арқасында Алатау мен Көкшетаудың арасындағы байланыс қайтадан жанданып, дами түседі. Алатау мен Арқаның арасындағы осы күнге дейін жалғасып жатқан ұлы ізгілік жолын алғаш салған Қарасай батыр мен Құдайберді би еді.
Құдайбердінің әділ билігі, ерлігі туралы халық аузында аңыз-әңгіме көп. Енді соның біріне назар аударалық.
…Таудың етегін екіге жарып ағып жатқан бұлақтың қасынан елу қадам жер өткенде, қалмақтың торуылшылары даңғыра қағып белгі береді. Көп ұзамай-ақ тау етегіндегі жазықта қазақ пен қалмақтың қолы қарама-қарсы сап түзейді.
– Әй, Құдайберді, сен талай қалмақ батырының басын алдың. Мықты болсаң, менімен жекпежекке шық! – деп қаһарлана айқайлаған қалмақтың батыры алға ұмтылады. Екі иығына екі кісі еркін мінетіндей кең кеуделі, төртбақ, шұбар бет баһадүрден Құдайберді батыр сескене қойған жоқ.
– Шықсаң, шық, қалмақтың иті! – деген қазақ батырының дауысы күркірей естіледі.
«Жаратқан ием, өзің желеп-жебей гөр, Бақтияр, Бәйдібек, Қарасай бабаларым қолдай көріңдер!» – деп іштей сыйынған Құдайберді батыр саптың алдына шықты. Оң қолына найза, сол қолына шоқпары мен қалқанын алып, қазақ батыры дұшпанына жақындады.
Әуелгі кезекті қалмақ алып, шұбар бет дүрбіт баһадүрі алып денесімен аюша қорбаңдап, ырғай сапты найзамен Құдайбердінің жүрек тұсынан түйреп өтті. Үш қабатты торкөз сауытты найза енді тесті дегенде, Құдайберді сол қолындағы ағаш сапты шойын шоқпарымен қатты ұрып қалып, дүрбіттің найзасын екіге бөлді.
Ендігі кезек менікі деп батыр найзасын көтергенде, дүрбіт қалмақ баһадүрі шыдай алмай кері бұрыла берді.
– Кімнің қатын екендігі белгілі болды, қашпа, қалмақ, – деп айқайлаған Құдайберді қалмақ баһадүрін басынан батық шоқпарымен түйіп-түйіп жіберді. Жерге бүктетіліп құлаған баһадүрін екі иығынан сүйемелдеп қалмақтар ары алып кетті.
Сол-ақ екен, жер астынан шыққандай серейген ұзын бойлы тағы бір қалмақтың баһадүрі шыға келіп, жекпе-жекке Құдайбердіні шақырды.
Батырын өлтірген Құдайбердіні көктен алып, жерге салып балағаттаған күйі шапырашты батырына тұра ұмтылды. Ұрыстың түр-түріне әбден машықтанған Құдайберді дұшпанның қарша жауған соққыларын бірде болат қалқанмен қайтарса, бірде тигізбей жалтарып отырады. Ол оңтайлы бір сәтте сол қолындағы ағаш сапты батық шоқпармен дұшпанның басына дәлдеп соғып, екінші баһадүрді де о дүниеге аттандырды.
Сол күні Қасқабұлақ тауының қабырға жолының үстіндегі жекпе-жекте қазақтың қаһарман батыры Құдайберді қалмақтың бес бірдей батырын жеңіп, даңқы аспандады. Тар қыспақта, қабырға жолдағы ұрыста дұшпанын шегіндіре отырып, қазақ қолы жеңіске жетеді. Құдайберді сарбаздары қалмақ дүрбіттерді етектен өрге қойша айдап отырып ығыстырып шығады. Тар жолдың әр қадамы сайын қан төгіледі. Екі күнге созылған осы теке-тірес ұрыс қазақ сарбаздары жүйкесінің беріктігін, төзімділігін, шыдамдылығын көрсетті.
Ұрыстың екінші күні түс ауа «бізден асқан жауынгер ел жоқ» деп кеудесін кере тұрып мақтанатын қалмақтар сай-сайды паналап жан сауғалайды. Көптеген сарбаздар «соғысып болдық» деп қаруларын тастап, жерге отыра кетіпті. Тұтқын қалмақтарды алқақотан отырғызып қойып, желкелерінде салаңдаған жуан бұрымдарын кесіп алып өртейді.
– Қалмақтығың, қанішер жауыздықтарың осы өртенген бұрымдарыңмен кетсін, – дейді Құдайберді батыр.
Жоңғар Алатауын қалмақтан тазарту жолында Басбатыр Наурызбайдың, мыңбасылар Бөлек, Шыбыл Мәмбет, жүзбасы Құдайберді, Ескелді, Балпық, Бақай, Жаманқара, Қасабай, Жайнақ, Дос, Ес, Қылышбек, Стамбек, Өтеп, Қареке, Саңырақ сияқты батырлардың ерліктері жалпақ елге жайылды.
«Ерлік – елге мұра, ұрпаққа ұран». Осы жорықты басқарған Ұлы жүз қолының қолбасшысы Басбатыр Наурызбайдың құрметіне өзі басқарып дұшпаннан тазартқан Қутауға «Наурызбай тауы» деген ат берілді.
Қазақ сарбаздары тақ таласынан, ішкі алауыздықтан берекесі кетіп, әлсіреген жоңғар қалмақтарына төрт бағыттан күйрете соққы беріп, қанішер зұлымдарды қанқұйлы ордасына қарай шегіндірді. Алтай, Тарбағатайда Абылай хан басқарған сарбаздар бір асудан кейін келесі асуды дұшпаннан тазартып жатты. Сарыарқаның сары даласындағы зұлымдарды тықсыра қуып қанжығалы Бөгенбай басқарған сарбаздар Жоңғар қақпасы мен Барлық тауына қарай жақындады.
Қапал-Арасан, Күреңбел, Сарқын тауында басқыншыларға күйрете соққы беріп, Қаракерей Қабанбайдың қолы ірі жеңіске жетіп жатты. Күндіз күміс, түнде алтын болып ағатын алып Көксудың қос қапталындағы тау-тастарға бекінген жауыздардың көздерін жойып, қуатты соқылармен шегіндіре қуалап Басбатыр Наурызбайдың жасампаз сарбаздары жоғары өрледі.
Жіберген жансыздары арқылы ұрыс барысын бақылап отырған Қытай билеушілері әбігерге түсті. Қазақ батырлары мен сарбаздарының жойқын қимылдары көктемгі тау суының тасқынындай қуатты, мұны тоқтату мүмкін еместігін біліп, тез арада қалың әскерін қара қарғадай қаптатып, жоңғар жеріне төге бастады. Қытайды ашса алақанында, жұмса жұдырығында ұстап, қуырдақтай қуырып отырған Манжу империясы түптің-түбінде дәрменсіз қалған жоңғар қалмақтарына тоқсан мың адамдық алып армиясын жіберіп, жаппай қырғынға ұшыратты.
Егемендіктің арқасында талай-талай көмулі жатқан қазыналардың қазбалары жер бетіне шығып жатыр. Міне, соның және бір көрінісі Оңтүстік Қазақстан облысы, Төле би ауданындағы Қазығұрт тауының Шымкент жағындағы күнгей бетінде бір кездері жоңғар-қалмақ жорығында ерлікпен қаза тапқан батыр-бағландарының қорымы жатқаны анықталды.
Ерін елі іздеген еркін заманның салтанат құрғаны ғой, бұл дегеніңіз. Қасқабұлақтың төл перзенті, тарихшы Әсет Арапбайұлы Кенбаев көптеген танымдық дүниелердің ізіне түсіп оқып, зерттеп, шұқшия іздеп, Қазығұрт тауының киелі төңірегінде мәңгілік ұйқыда жатқан көптеген ел ардақтылары мен бағландарын анықтапты. Осы арада «Көзата» деп аталатын қасиетті сағананың айналасы толған аруақтар зираты. Сол жерде шапыраштының Есқожа руынан тарайтын Таңатартегі Құдайберді би, батыр сүйегі жерленгені белгілі болды. Оны әр кездері Аубай Байғазиев, Хапиза Ілебайқызы, Тортай Сәдуақасов, Манарбек Ізбасаров және басқалар да тілге тиек етіп, өз пікір-пайымдарын білдіріп жүрген-ді. Енді сол ізденістердің қорытындысы шығып, түйіні тарқатылды. 2009 жылы Оңтүстік Қазақстан облысындағы Төле би ауданында Құдайберді биге арналып үлкен ас берілді.
Алатаудың Суықтөбе тауынан желбіреген көк байрағын бұлғап, сонау Қазығұрт бөктеріне дейін жетіп, арпалыс ұрыста соңғы демін тауысқан Құдайберді батыр-бидің елінен арнайы өкілдер келіп, атышулы аталарына тағзым етті. Бүкіл қорымда жатқан аруақтарға атап, құрбан шалынды. Қазақстанның халық ақыны Әлімқұл Жамбылов бата беріп, қажы Рәтбек Нысанбайұлы құран оқыды.
– Төле би, Қазыбек би, Әйтеке би аламан жұрттың ақылманы болған. Қиын-қыстау заман «бөлінгенді бөрі жейтінін» көрсетті. Мінеки, сол дәуірдің сөз ұстағандары да батырлықтың байрағын көкке көтерген. Құдайберді би көсіліп отырып көсем сөйлейтін, найзасын егеп елді қорғайтын жаужүрек батыр болған. Олардың ұрпақтары да бүгінде ел тұтқасын ұстап, мемлекетіміздің іргесін нығайтуға атсалысуда. Кезінде шетжұрттықтардың қолбасшыларын әспеттеп ұстадық. Заман ағымы иіріп әкетті. Енді оң-солымызды танып, Ақордамызды орнаттық. Елбасымыз бүкіл әлемді мойындатты. Айтпақшы, қазақ елінің Тұңғыш Президенті Нұрсұлтан Әбішұлы Назарбаев та аты шулы Қарасай батырдың тікелей ұрпағы екенін еске салып жүргеннің артығы жоқ, – дейді жергілікті тарихшы Әсет Кенбаев.
Қазығұрт етегіндегі Көксәйек елді мекеніндегі «Тау – жұлдыз» мейрамханасында өткен аста Оңтүстік Қазақстан облысының әкімі Асқар Мырзахметов, сенатор Болат Жылқышиев, сол кездегі Мәжіліс депутаттары Бекболат Тілеуханов, Сәт Тоқпақбаев, Алматы облысы әкімшілігінің өкілдігінен Едіге Жүнісбеков тәуелсіз Қазақстанның жайқала жапырақ жайып, тұғырлы шаңырақ көтеруіне ұрпақтар үлесінің мол болуын тілеп, сөз сабақтаса, Жамбыл облыстық мәслихатының хатшысы Әбдінұр Асылбеков, Астанадан арнайы келген академик-дәрігер Райыс Төлебаев бабалар ерлігі туралы жүрекжарды сөздер айтты.
Ұмытпасам, 2010 жылдың тамыз айы болатын. Жұма күні жұмыстан келе жатқан бетімде ұялы телефон арқылы әріптесім, баспагер-жазушы Манарбек Ізбасар телефон соқты.
– Доқтырхан, Асы жайлауынан Таңатар бабамыздың ескі қорымы табылды. Осыған орай, ұлы бабамызға ас беріп, құран бағыштамақпыз. Қолың бос болса, бейнетаспаға, фотосуретке түсіріп алғаның жөн болар еді. Оператор екеуіңді ертең таңғы жетіде алып кетейін.
Ұлы бабалар өмірін жан-жақты зерттеп, қалам тартып жүрген жолдасымның бұл ұсынысына қуана келістім.
Ертесіне Манарбекпен уәделескен жерде кездесіп, Асы жайлауына тартып кеттік. Теңіз деңгейінен 3000 метр биіктікте жатқан атақты жайлауға Есік қаласы арқылы төте жолмен жүруге тура келді. Қаладан ұзаған соң таулы-тасты, орман-тоғайлы жол басталды. Екі сағаттай жол жүріп, Асы жайлауының бір шетіне де іліктік. Алматыда күн қайнап тұрса, жайлауда ауа райы кәдімгідей салқын. Жеңіл-желпі киініп шыққан оператор Жеңіс екеуміз кәдімгідей тоңайық дедік.
– Ау, ағайындар, екі жігітке күртеше беріңдер, мына түрлерімен жаурап қалмасын, – дейді ескі танысым, Таңатар бабамыздың ұрпағы Нұржахан Жанболов бізге күле қарап.
Алыс-жақыннан біраз ағайындар жиналыпты. Баба рухына құран бағыштап, тағзым етуге келген үлкен-кішіге арналып үлкен шатыр тігіліпті. Үлкен қазандарда ет асылып, самаурындар бұрқ-бұрқ етіп қайнап жатыр. Тау басы тұманнан көрінбейді, айнала жап-жасыл шалғынға көмкерілген. Жайлаудың саф таза ауасы тынысымызды ашып, бойымыз жеңілдеп жүре берді.
Ауыл қариялары бастап, Таңатар бабаның басына барып, құран бағыштадық. Мұнда таспен қоршалған біршама қорымдар жатыр. Осыған қарап Таңатар бидің жақын-туыстарының да осында жерленгенін аңғаруға болады. Ескі қорымдағы бабалар бейітіне зиярат еткенімізде дәл үстімізде қос қыран ұзақ уақыт бойы қалықтап ұшып жүріп алды. Біз мұны жақсылыққа баладық.
Сөз орайы келгенде, айта кететін бір жай шапыраштыдан тарайтын Таңатар атаның ұрпақтары ұлы бабаларын ұлықтауда көптеген үлгі боларлық игі істерді жүзеге асырып келеді. Атап айтқанда, 2007 жылы Таутүрген шатқалында Құдайберді бидің ұрпағы, Қоқан басқыншыларымен болған соғыста үлкен ерлік көрсеткен Медетбек батырдың кесенесі ашылды. Ал 2009 жылы Алматы облысының Жамбыл ауданында Медетбек батырдың еңселі ескерткіші бой көтерді.
2010 жылы Оңтүстік Қазақстан облысында тұратын Құдайберді бидің ұрпақтары ұлы бабаларының басына құлпытас орнатып, батыр рухы асқақтай түсті. 2011 жылдың желтоқсан айының басында үлкен тұлғаның ұрпағы, генерал-лейтенант Әділ Шаяхметов бастаған бір топ зиялы қауым Төле би ауданындағы Көзата қорымында болып, Құдайберді бабаға құран бағыштап, тағзым етіп қайттық.
– Құдайбердінің осы өңірде соғысқаны, би болғаны, «Көзата» қорымында жерленгені айдай анық. Бұл туралы қазақтың атақты ғалымы Шоқан Уәлиханов өз еңбегінде нақты жазады, – дейді жергілікті тарихшы дәйекті деректер келтіріп.
Ел басына күн туғанда етікпенен су кешкен, халқының болашағы үшін басын қатерге тіккен, қасиетті кең байтақ даламызды қас-дұшпаннан сақтап қалған батыр бабаларымызды біз әрқашан да қастерлейміз, ардақтаймыз.
Елім деп еңіреп өткен ерлердің бірі, әрі би, әрі батыр Құдайберді бабамыздың арада қанша уақыт өтсе де есімі ұмытылған жоқ. Батырдың жүріп өткен даңқты жолдары ұрпақтан-ұрпаққа үлгі-өнеге болып жалғасып келеді.
Доқтырхан ТҰРЛЫБЕК,
жазушы, халықаралық
«Түркі әлемі» телестудиясының директоры.
Суретте: Құдайберді би.