Осыдан бірнеше жыл бұрын жапониялық саясаттанушы Ока Нацуко табиғи апат болғанда мемлекеттің көмегіне иек артуды нарық заңының дамуын тежейтін консервативті бағытқа теңеген болатын. Ол Жапонияда табиғи апат кезіндегі шығын сақтандыру компаниялары есебінен өтелетінін айтқан еді. Бұл бүгін немесе кешегі жетістік емес, Екінші дүниежүзілік соғыс кезінен бастап қолға алынған, әбден жүйеленген дәстүр. Ока Нацуконың пайымдауынша, сақтандыру компанияларының жұмысына балама бола алатын басқа құрылым өмірге келмепті. Басқаша жол – адамның жаратылысында бұғып жатқан масылдықтың жасушаларын қоздырып жіберетін көрінеді.
Сарапшылар Қызылғаштағы су апаты, кешегі Арыстағы жағдайдан соң мемлекеттің көзқарасы тек көмек берумен ғана шектеліп қалғанын, ілгерілеушіліктің болмағанын айтып отыр. Яғни, сақтандыру индустриясының жемісін ел әлі сезген жоқ, мемлекет те оның мүмкіндіктерін ауылға бағыттап үлгірмеді.
Таяуда Президент Қасым-Жомарт Тоқаев бір күндік жалақысын Арысқа көмек қорына аударды. Президент Әкімшілігі де бұл бастамадан қалыс қалмайтынын айтты, Nur Otan партиясы көмек қорын ашты. Әлеуметтік желіде «Арысты қолдайық» деген ыңғайдағы парақшалар пайда болды.
Апаттан қанша шығын келді?
Иә, Арыстағы апаттан келген қаржылай шығын көлемін ешкім айта алмады. Тұрғын үй, инфрақұрылымдардың өтемақысы мемлекет есебінен өтеледі деген құрғақ ақпараттар пайда болып жатыр. Дүрмек басылып, бір-бірінен адасып қалғандар табысып, көшкен ел Арысқа қайта оралды. Осы тұста «сүйенеріміз де, сенереміз де қашанға дейін мемлекет болмақ?» деген 30 жылдан бері жауабы табылмаған сұрақ қылаң беріп тұр. Біз қашан кез келген уақытта сақтандыру қызметтері арқылы әлеуметтік проблемаларды шеше алатын елге айналамыз.
Иә, халықтың басым бөлігінің жеке мүлкін сақтандыруға құлықсыз немесе шамасы келмейтінін көріп жүрміз. Төтенше жағдайларда мемлекет тарапынан бөлінген қаржы біреулер үшін табыс көзі ме деген қауіп бар ел көңілінде. Мемлекет тарапынан берілетін көмек «бармақ басты, көз қыстыға айналып» «күріштің арқасында күрмек те су ішіп жүр» дейді ауылдағы ағайын.
Журналист Марат Тоқашбаев табиғат апаттарынан зардап шеккендерге халықтың қолдауы біздің ешбір ұлтқа ұқсамайтын менталитетімізден туғанын айтады: «Батыста күн күркіресе, шығыстағы ағайын сол жерде отырған бауырын уайымдап, демі дірілдеп отырады. Мемлекет немесе облыс бюджеттері, жекелеген ауқатты ағайындар тарапынан беріліп жатқан көмек сол ерекшелігімізден туындап жатыр. Бірақ көмек мемлекет немесе жекелеген бизнес өкілдерімен шектеліп қалмауға тиіс. Мемлекет күні бүгінге дейін ортақ бюджеттен бөлінетін көмектің тетіктерін реттеді. Тәжірибе жинады. Бұл жағынан мемлекетке сын айтуға болмайды».
Марат Тоқашбаев Арыстағы жағдайға қатысты біраз шаруаларды атқару қажеттігін айтып өтті. «Басылым беттерінде «Арыс қирап қалды» деген желсөздер айтылып жатыр. Бұзылған есік-терезені жөндеу аса қиындық тудырмайды. Жарылыстың неден болғанын, нақты себебін білмеймін. Бұл жағдай алдағы уақытта қайталанбауы үшін комиссия дұрыстап тексеруі керек. Қандай қателік кетіп отыр? Мүмкін жас отбасыларды еліміздің солтүстік облыстарына көшіп баруына кеңес берген де дұрыс шығар. Үкімет сақтандыру нарығына шындап көңіл бөле бастады. Бұл біздің нарық заңдылығына бейімделе бастағанымызды білдіреді. Бірақ мемлекет әлеуметтік мәртебесіне өзгеріс енгізсе де, халықтың менталитетіне ықпал ете алмайтынына сенемін», дейді ол.
Ойын тәртібін өзгерту керек
Сақтандыру нарығындағы ойын тәртібін өзгертпесек, олар мегаполистердегі ірі нысандарды ғана сақтандырумен айналысып, ауылға беттемей қояды. Марат Тоқашбаевтың пайымдауынша, «ауыл – сақтандыру нарығы үшін тартымсыз» деген қатып қалған көзқарасты өзгертетін кез келді. Мүмкін тек ірі ойыншылар ғана емес, квазисектордағы қаржы институттары тәрізді ұсақ ойыншылардың да ішкі нарықта жұмыс істеуіне жағдай жасаған дұрыс шығар.
«Мұндай төтеннен келген апаттар кезінде мемлекеттің көмегі аштан өлтірмейді. Бірақ қарын да тойғызбайды. Ауылдағы бауырлар құны 10-30 мың АҚШ доллары тұратын тұрғын үйлерін, дүние-мүліктерін сақтандырғаны дұрыс. Бұл ауылдастарға сақтандыру нарығының мүмкіндіктерін пайдалануға мүмкіндік береді. Қиын сәттерде халыққа көмектің кез келген түрі көптік етпейді», дейді Марат Тоқашбаев.
Сарапшылар 2000-жылдардың бас кезінде сақтандыру нормаларының механизмдері мүлде дұрыс болмағанын, соның салдарынан бұл секторда негізінен тәжірибесі жоқ ұйымдар жұмыс істегенін айтады. 1994-2018 жылдар арасында олардың саны 900-ге дейін көбейіп, «аты бар, заты жоқ» ұйымдардың қатарын толықтырды. Нарық өзі іріктеген бұл секторда қазір 32 ұйым ғана қалды.
Заңгер Тимур Назханов бұл ретте бізді шетелмен салыстыруға мүлде келмейтінін, айырмашылық жер мен көктей екенін айтады. Дамыған елдерде халық үйін, көлігін тұрмақ, тіпті ит-мысығына дейін сақтандырады. Өйткені олардың ұйымдары әлеуетті, капиталы қомақты, қорларында миллиардтаған қаржы жатыр. «Шетелдегі сақтандыру компанияларының құқықтық базасы өте күшті дамыған. Адвокат жалдаған клиент бірінші кезекте сақтандыру ұйымдарымен келісімшартқа отырады. Егер қорғаушының тактикасы дұрыс болмай шықса, сол арқылы ақшасын қайтып өндіріп алуға құқылы. Дүние-мүлік иелерінің азаматтық-құқықтық жауапкершілігін міндетті сақтандыру келісім-шартының барлық тетіктері екі жаққа да ұтымды», дейді Тимур Назханов.
Ал жылжымайтын мүлікті сақтандыру мәселесіне келсек, бұл бізге қажет. Қазір оған үлкен дайындық жүріп жатыр.
Ірі компаниялар қалуға тиіс
Бұл бізге жаңалық емес. Себебі халықтың өмірін, тұрмысын сақтандыруға деген ықыласы нарықтың көңілін көншітпейді. Қазақстанның әрбір тұрғынының жеке басын, тұрмысын сақтандыруға жұмсаған шығыны 62 АҚШ доллары. Батыс елдерінде бұл 3500-4000 АҚШ доллары болса, Ресейде 162 доллар. Сол себепті Ұлттық банк пен Үкімет нарықтағы ойыншыларды оңтайландырып, ірі өндірістік-қаржылық топтарға айналдырып, тек ірілерін ғана айналымға жіберуге ниеттеніп отыр. Сарапшылардың пайымдауынша, бізге қазіргі қаптаған компаниялар көптік етеді. 15-16-сы қалса да жетеді екен.
Қаржыгерлер қауымдастығының өкілі Ерлан Бөрібаев сақтандыру нарығын қолдан басқаруға болмайтынын айтады. Әлемдік тәжірибеде бүгін банкротқа ұшыраған компания күні ертең алпауыт компанияға айналуы әбден мүмкін екенін айтады ол. Ұлттық банк пен Үкіметтің міндеті олардың жұмысына араласпай, тек сырттан бақылаумен шектелуі тиіс. «Қазір шамамен 32 компания бар. Араларында лицензиясынан айрылып қалғандары да кездеседі. Сақтандыру нарығында тәжірибесі бар компаниялардың мүмкіндігін ауылдың мүмкіндігіне бейімдеу керек. Мысалы, ауылдағы тұрғын үйдің орташа бағасы – 10-15 мың АҚШ доллары дейік. Қолданыстағы заң бойынша 35 шаршы метрді құрайтын тұрғын үйлерді сақтандыруға болады», дейді Ерлан Бөрібаев. Оның пікірінше, бұл фактор ауылдың қаржы-сақтандыру нарығымен интеграциялануын тездетеді. Сақтандыру компанияларының әлеуметтік сектор бойынша мемлекеттің жүгін жеңілдетуге мүмкіндігі бар.
АЛМАТЫ