Мұндай келеңсіз жағдай қоғамды алаңдатпай қоймасы анық. Осыған орай аталған іске бақылау жүргізу өкілеттігі бар Индустрия және инфрақұрылымдық даму министрлігінің Көлік комитеті бұл мәселені жүйелі зерттей келе техникалық байқау орталықтарының қызметінде туындаған бірқатар кемшілік пен олқылықтың бетін ашты.
Көлік комитеті төрағасының орынбасары Данияр Қоспабаевтың айтуына қарағанда, 2012 жылға дейін елімізде техникалық байқаудан уақытында өтпей тәртіп бұзатын көліктердің үлесі көп болатын. Ал мұның өзі жол қозғалысында едәуір қатер тудырады. Автокөліктер мен түрлі техникаларға жүргізілетін міндетті техникалық байқауды бәсекелестік ортаға берген сәттен бері техникалық байқаудан өтпеген көлік құралдарының үлесі едәуір төмендегені анықталып отыр. Мәселен, 2012 жылы техникалық байқаудан өтпеген көлік құралдары 13%-ды құраса, 2019 жылы бұл көрсеткіш бар болғаны 5%-ды құрады. Бүгінде көлік құралдарын техникалық байқаудан өткізуді өз құрамында 1500-ден астам техникалық байқау орталығы бар 600-ден астам оператор жүзеге асыруда. Яғни, көлік иесі үшін оны техникалық байқаудан уақытында өткізудің ешбір проблемасы жоқ және бұл саладағы жемқорлықтың жолы да кесіліп отыр.
Міндетті техникалық байқауды ұйымдастыру және өткізу тәртібінің сақталуына мемлекеттік бақылауды жүзеге асыру Индустрия және инфрақұрылымдық даму министрлігіне жүктелген болатын.
Данияр Қоспабаевтың айтуына қарағанда, техникалық байқаудан өтпеген көлік құралдары санының төмендеуіне бірінші кезекте техникалық байқау орталықтарын (ТБО) ашу рәсімінің оңтайландырылуы, соның ішінде ТБО ашу үшін құжаттар пакетінің қысқартылуы, екіншіден, шағын және орта бизнеске қатысты бақылау-қадағалау іс-шараларын жүргізу бөлігінде жеңілдіктер берілуі (хабарлама тәртібіне көшіру, тізілімге енгізілгеннен кейін ТБО-ның тексеру жүргізуі үшін негіздерді алып тастау) әсер еткен.
Дегенмен «таяқтың бір ұшын бассаң, екінші ұшы өзіңе тиеді» дегендей мәселені оңайлату ықпалында туындаған өзіндік олқылықтар да болмай қалған жоқ. Бірінші кезекте бұған жаңадан құрылған байқау техникалық орталықтары мен қоғамның өзі моральдық тұрғыдан толық дайын болмай шықты. Соның салдарынан техникалық байқау саласындағы өрескел тәртіп бұзушылықтар («қолмен енгізу», «фотошоп», көлік құралын ұсынбай техникалық байқауды өткізу, жалған диагностикалық карталарды сату) секілді келеңсіздіктер туындады.
Жоғарыда көрсетілген факторларға байланысты техникалық байқауды өткізу бойынша алаяқтықтың жаңа түрлері, сондай-ақ оларды Қазақстан Республикасының мемлекеттік стандарттарына және НҚА талаптарына сәйкес келмейтін жерлерде өткізу секілді оқиғалар орын алды.
Осындай жағдайларға орай аумақтық көліктік бақылау органдары жасанды диагностикалық карталарды анықтау бойынша 150-ден астам рейдтік іс-шаралар өткізіп, соңғы жарты жыл ішінде ғана диагностикалық карталарды қолдан жасаудың 84 фактісін анықтады. Қорытындысында техникалық байқау операторларына қатысты 26 әкімшілік материал толтырылды, құжаттарды қолдан жасау және алаяқтық фактілері бойынша 2 қылмыстық іс қозғалды.
Мамандардың айтуына қарағанда, мұндай алаяқтық түрлерінің қызметі техникалық байқау нәтижелеріне түзетулер енгізу және оны көлік құралын нақты ұсынбай жүргізу түрінде жүзеге асырылады.
Техникалық байқау саласындағы жоғарыда көрсетілген барлық тәртіп пен заң бұзушылықтар мүдделі мемлекеттік органдар және бизнес өкілдерімен бірге талқыланды. Соның нәтижесінде техникалық байқау саласындағы қауымдастықтармен және жоғарыда көрсетілген өкілдермен келісе отырып, Индустрия және инфрақұрылымдық даму министрлігі «Жол қозғалысы туралы» Заңға және міндетті техникалық байқауды ұйымдастыру және өткізу ережесіне өзгерістер енгізді. Сондай-ақ «Ұлттық ақпараттық технологиялар» АҚ бірыңғай ақпараттық жүйенің операторы болып белгіленді.
Жоғарыда көрсетілген алаяқтық әрекеттерді болдырмау бөлігінде «Ұлттық ақпараттық технологиялар» АҚ-ны «техникалық байқаудың» бірыңғай ақпараттық жүйесінің операторы ретінде белгілегеннен кейін техникалық байқау нәтижелерін беруді жүзеге асыратын бағдарламалық қамтамасыз етуді тексеру басталды. Алайда, осы уақытқа дейін қолданылып келген бес бағдарламалық қамтамасыз етудің екеуі сәйкес келмегендіктен, «Ұлттық ақпараттық технологиялар» АҚ белгіленген талаптарға сәйкес келмейтін бағдарламалық қамтамасыз ету арқылы деректерді беруді жүзеге асыратын техникалық байқау орталықтарынан деректерді қабылдауы тоқтатылды. Бұл жағдай 160 техникалық байқау орталығының қызметіне қатысты туындады.
Бүгінде министрлік бағдарламалық қамтамасыз етуді әзірлеушілермен бірлесіп белгіленген талаптарға сәйкес келмейтін мемлекеттік тіркеу нөмірлік белгісін тану бөлігінде бағдарламалық қамтамасыз етуді пысықтау бойынша жұмыстар жүргізуде.
Сонымен осыдан 7 жыл бұрын техникалық байқау қызметін бәсекелі ортаға жіберудің нәтижесінде байқаудан өту процедурасы көлік иелері үшін жеңілдей түскен. Енді соған сәйкес орын алған саладағы бейберекет әрекеттерді жойып, орталықтардың жұмысын тәртіпке келтіру үшін «Ұлттық ақпараттық технологиялар» акционерлік қоғамы бірыңғай жүйе дайындапты. Бұдан былай техникалық байқау шарасы осы жүйе арқылы бақыланбақ. «Ұлттық ақпараттық технологиялар» АҚ басқарма төрағасының орынбасары Дәулет Бекманов бірыңғай талапқа сай болмаған 160 орталықтың бірыңғай жүйеден шығарылғанын айтады. «Техникалық байқау орталықтарының жұмысын қамтамасыз ететін бағдарламаның талаптарын шілде айында бекіткен болатынбыз. Негізі бұл талаптар 2017 жылдан бері қолданыста. Бірақ орталықтар ол талапты елемей келген еді. Көлік байқау орталығына кірген кезде арнайы бағдарлама мемлекеттік тіркеу нөмірін өздігінен анықтауы керек. Яғни қолмен ақпарат енгізу мүмкін болмауға тиіс. Осы талапқа сай келмейтін бағдарламамен жұмыс істейтін 160 орталықтың жүйеге кіретін кілтін қайтарып алдық. Енді олардың өз бағдарламаларын жетілдіріп, қатарға қосылуын күтіп отырмыз», дейді Дәулет Бекманов.
Көлік комитеті төрағасының орынбасары Данияр Қоспабаев аталған орталықтардың қазіргі тағдыры оларға арнайы бағдарлама ұсынған ресейлік кәсіпорындарға байланысты екенін ескертті. «Қазір техникалық байқау орталықтары 5 түрлі бағдарламамен жұмыс істейді. Соның үшеуі тексеруден сәтті өткен. Ал 2 ресейлік бағдарлама тексеруден өтпей қалды. Бағдарламаны жасаған компания анықталған кемшіліктерді жоюды міндетіне алды. Қосымша тексеруден кейін, ол бағдарлама да жүйеге енгізілуі мүмкін», деді ол.