АҚШ-Иран дағдарысы туралы сөз қозғағанда, Иранның Еуразия құрлығындағы стратегиялық орнын ескеруіміз керек. Ұзақ жылдар бойы Иран – Ресей/Кеңес Одағы және Британия/АҚШ арасындағы бәсекенің алаңы ретінде зардап шегіп келгені мәлім. Стратегиялық орналасуы арқасында державалар текетіресінде ол өзінің тәуелсіздігін сақтап қалды. Геосаяси терминдер тұрғысынан Иран теңіз державалары мен құрлық державалары арасында тепе-теңдікті ұстау қабілетіне ие. АҚШ-Иран дағдарысын сараптағанда осы жағдайды ескеруіміз керек.
1979 жылға дейін Иран АҚШ-тың одақтасы болды. Алайда, Ислам төңкерісі Иранға тәуелсіз саясат жүргізуге мүмкіндік берді. Осы күннен бастап АҚШ Иран үшін «Үлкен шайтанға» айналды. Дегенмен АҚШ Иранды қайтадан өзіне қарату ниетінен ешқашан бас тартқан емес. АҚШ президенті Барак Обаманың тұсында бұл дипломатиялық жолмен жүргізілді. Оның үстіне бір жағынан Ресейдің қайта күш жинауы, екінші жағынан Қытайдың аймақтағы ықпалының артуы және Таяу Шығысқа қарай енуі Вашингтонды Иранға қатысты жұмсақ саясат жүргізуге мәжбүр етті. Бұл жерде Еуропа елдеріне маңызды міндет жүктелді. Ішкі саясатта Хасан Рухани сияқты реформаторлар осы саясаттың ішкі өлшемін қалыптастырды. Х.Руханиге «Иранның Горбачеві» рөлі берілді. Егер бұл жоба сәтті болғанда, Иран Кеңес Одағы сияқты Батысқа біртабан жақындап, оның құндылықтарын қабылдап, «Ислам революциясы» болмысынан бас тартатындай еді. Иранды өз жағына шығарған АҚШ солтүстікте Ресейге, шығыста Қытайға әсер етеді. Каспий аймағында АҚШ-тың ықпалы күшейіп, Қытайдың «Бір жол, бір белдеу» жобасы да тығырыққа тіреледі. Шындығында бұл стратегия Обаманың кезінде жұмсақ тәсілмен жүзеге асса, Трамп тұсында күшке басымдық беріліп отыр.
Обама тұсында АҚШ-тың бұл саясатын болжаған аймақ елдері Иранды АҚШ-тың ықпалына бермес үшін және екінші жағынан АҚШ-қа қарсы Иранда балама болу үшін 2015 жылы қол қойылған Ядролық келісімшарт шеңберінде Иран-АҚШ жақындасуын қолдады. Халықаралық санкциялардан құтылып, Иранның мұнай және газ нарығына оралуы Ресей мүддесіне теріс болса да, Мәскеу оған қарамай, Иранды Еуразиялық интеграция жобаларына қарай икемдеді. Бұл тұрғыда Каспий теңізі, Солтүстік-Оңтүстік тасымал дәлізі және Иранның Еуразиялық экономикалық одақпен еркін сауда келісімшарты күн тәртібіне енді. 2018 жылдың 12 тамызында Каспийдің құқықтық мәртебесінің бекітілуі және 2018 жылдың 18 мамырында Еуразиялық экономикалық одақ пен Иран арасындағы еркін сауда айналымы туралы келісімге қол қойылуы Ресей үшін үлкен жетістік болды.
Иранның экономикалық оқшауланудан құтылуы Қытайдың мүддесіне де сәйкес еді. Әсіресе 2013 жылы басталған «Бір жол, бір белдеу» жобасы аясында Иранның орны маңызды. Қытайдың бұл жаңа Жібек жолы жобасының «Орталық Азия-Батыс Азия дәлізі» құрлықтан өтетін негізгі бағыт еді. Осы дәліз арқылы Қытай бір жағынан Таяу Шығыстың энергетикалық ресурстарына құрлық арқылы қол жеткізсе, екінші жағынан Ресейден өтіп Еуропаға жететін тасымал жолдарына балама қалыптастырады. Бұл өз кезегінде Қытайдың Ресейге бағыныштылығын азайтады. Сонымен қатар бұл желі Бейжің үшін АҚШ-Қытай бәсекесі жағдайында өзекті болып табылады. Себебі АҚШ-тың Оңтүстік-Шығыс Азия жағалауындағы одақтас елдері, әсіресе Малакка бұғазы мен Суэц каналын бақылайтын елдер Қытайға қарсы шықса, Қытайдың халықаралық саудасына және энергетикалық қауіпсіздігіне қауіп төнеді. Осыған байланысты Қытай Иранның қалпына келіп, шығыс-батыс бағытындағы сауда және тасымал дәліздеріне белсенді қатысуын қалайды. Бұл тұрғыда санкциялар алынып тасталғаннан кейін, 2016 жылы Иранға алғаш болып сапар шеккен шетелдік мемлекет басшысының Си Цзиньпин болғаны өте мәнді.
Алайда, «Ислам революциясының сақшылар корпусы» және осы күштің артындағы Иран билігі Х.Рухани бастаған сыртқы саясат пен экономиканы қалпына келтіру үдерісін аймақтағы Иранның әскери ықпалын одан әрі нығайтуда шебер қолданды. Хасан Рухани 5+1 елдерімен (АҚШ, Ресей, Қытай, Британия, Франция, Германия) келіссөздер жүргізіп жатқан кезде, «Революция ұландары» шығыста Ауғанстанда, оңтүстікте Йеменде, батыста Ирак пен Сирияда ықпалын күшейте түсті. Дональд Трамп билікке келген кезде, АҚШ-тың Ядролық келісімшартпен Иранды өзіне қаратуы былай тұрсын, Тегеран Вашингтонның алдын орап кеткендігі айқын болды. Сондықтан Трамп АҚШ-тың Иранға қарсы саясатын өзгертіп, барынша қысым қолдану арқылы оны тізе бүктіру бағытын таңдады.
Ең алдымен, Трамп 2018 жылы жасалған Ядролық келісімшарттан шықты және Иранға қарсы біржақты тәртіппен санкциялар қолдана бастады. Бұл санкциялар 2019 жылы одан әрі үдей түсті. Екіншіден, АҚШ Иранның аймақтағы ықпалының белгісі болған «Революция сақшыларын» террористік ұйым деп сипаттады. Осы кезеңде АҚШ Парсы шығанағы төңірегінде өзінің әскер санын арттыра бастады. Бұл жердегі басты мақсат – Иранды арандату арқылы қателік жасауға итермелеу. АҚШ-тың осындай қадамдарының ең соңғысы генерал Сүлейманиді өлтіру болды.
Бұл жағдайда «АҚШ-тың Иранға соққы жасауы мүмкін бе, егер жасайтын болса қашан жасайды?» деген сұрақ туындайды. Әзірге АҚШ-тың Иранға шабуыл жасамайтындығы көрініп тұр. Себебі Трамп үшін Израильдің қауіпсіздігі маңызды. Егер АҚШ Иранға шабуылдаса, Израильге араб елдері тарапынан қауіп төнеді. Расында, АҚШ Иранды араб елдеріне, әсіресе Сауд Арабиясына жау және қауіп ретінде көрсетіп, олардың Израильге қарсы жұмылуына жол бермей отыр. Араб бұқаралық ақпарат құралдарында қазіргі кезде Палестина мәселесі емес, Иран қауіпі мәселесі кеңінен талқылануда. АҚШ-тың көксегені де осы. Егер «күшті Иран» аймақтағы бұл сипатынан айрылатын болса, онда АҚШ араб елдерінің назарын аударатын жаңа «дұшпан» табуы керек болады. Тарихтағы Османлы-Араб қатынасының тереңіне үңілсек, онда келесі кезектің Түркияға келуі де мүмкін.
Қорыта айтқанда, АҚШ-Иран дағдарысы аймақтық, тіпті жаһандық саясатқа әсер ететіні сөзсіз. Мұның себебі – Иранның стратегиялық маңыздылығы. Иранды өз бақылауына алған ел бүкіл аймақты уысында ұстайды. Трамптың діттегені Иран үкіметін ішкі толқулар арқылы құлатып, өз ықпалындағы үкіметті жасақтауға қол жеткізу. Басқаша айтқанда, Украина мен Грузиядағы «барқыт төңкерісі» әдісі мұнда да қолданылуда. Мұндай төңкеріс елде демократиялануға апарады деп есептеледі. Расында, Иранның демократиялық мәдениеті аймақ елдеріне қарағанда әлдеқайда дамыған. Оның үстіне, ирандықтар діннен және діннің шектеулерінен шаршаған. Бұл жағдайда ислам дініне сүйенген билік саяси аренадан кететін болса, Иранның АҚШ жағына шығуы ықтимал.
АҚШ бұл үдерісті жылдамдату үшін Иранға қарсы соғыс ашуы да мүмкін. Бірақ Сүлейманидің ажалы тағдыршешті кезеңде ирандықтардың жұмыла қалатынын көрсетті. Оның үстіне Ресей мен Қытай елдері мұндай шабуылға көз жұма қарай алмайды. Ресей мен Қытай үшін Иранды жоғалту Таяу Шығыс аймағынан айрылумен бірдей. Сондықтан Мәскеу мен Бейжің Ирандағы өз мүдделерін қорғау үшін Ислам үкіметіне қолдау көрсететіні анық. Егер АҚШ-Иран дағдарысы соғыс шегіне жетсе, олар агрессивті тұрғыда болады. Бұл тұрғыдан қарағанда, аймақ елдері қысқа мерзімді перспективада соғыс сценарийін күтпейтіні белгілі.
Дінмұхаммед ӘМЕТБЕК,
АНКАСАМ (Анкара дағдарыс пен саясатты зерттеу орталығы) Еуразия бөлімі басшысы