Реформаларды тізеге басып отырып жасау қажет
Үкіметтің кезекті кеңейтілген отырысының күн тәртібінде алдымен өткен жылдың әлеуметтік-экономикалық даму көрсеткіштері қаралды. Жиында сөз бастаған Мемлекет басшысы Қасым-Жомарт Тоқаев еліміз былтыр жақсы нәтижелерге қол жеткізгенін, экономикалық өсім 4,5%-ды құрағанын алға тартты.
– Жалпы, елдегі макроэкономикалық ахуал тұрақты. Біз әлемдік даму қарқынынан қалыспай, экономикамызды өркендетіп келеміз. Үкімет жоспарланған макрокөрсеткіштердің бәріне қол жеткізді. Бірқатар маңызды бағдарлама қабылданды. Соның ішінде – Мемлекеттік индустриялық-инновациялық даму бағдарламасы, «Бизнестің жол картасы-2025», Өңірлерді дамыту бағдарламасы, Денсаулық сақтау саласын дамыту бағдарламасы және тағы басқалары. Сайлау алдындағы бағдарламаны және халыққа Жолдауымды жүзеге асыру үшін Үкімет пен Парламент үйлесімді жұмыс атқарып жатыр. Бұл – жақсы. Бюджет саласы қызметкерлерінің жалақысын арттыруға, Атаулы әлеуметтік көмектің жаңа тетіктерін енгізуге бағытталған бірқатар заңнамалық акті қолданысқа енді. «Педагог мәртебесі туралы» Заң қабылданды. Экономиканы дамыту және бизнеске қолдау көрсету мақсатымен түрлі тексерістер жүргізуге мораторий енгізілді. Шағын және микро бизнес салықтан босатылды. Шағын және орта бизнестен түсетін корпоративті табыс салығын өңірлерге беру үшін құқықтық негіз қалыптастырдық, – деді Президент.
Мемлекет басшысының пікірінше, Үкімет Президенттің тапсырмаларын орындауды қамтамасыз еткенімен, экономикалық дамудың сапасына қатысты әлі де шешілмеген мәселелер бар.
– 2019 жылдың 11 айында ішкі жалпы өнімдегі несие портфелінің көлемі 23 пайыздан 22 пайызға төмендеп кетті. Бұл экономиканы несиелендіруді тежейді. Өткен жылы біз Еуразиялық экономикалық одақ шеңберінде инфляция деңгейі бойынша «чемпион» болдық. Еңбек өнімділігінің айтарлықтай артпауы – үлкен мәселе. Бұл – проблема. Шикізат экспортының үлесі жай өсуде, – деді Мемлекет басшысы.
Қасым-Жомарт Тоқаев өз сөзінде Тұңғыш Президент Нұрсұлтан Назарбаевтың ел алдына қойған мақсаты мен міндеттері өзгермейтінін, «Қазақстан-2050» стратегиясын, еліміздің 2025 жылға дейінгі Стратегиялық даму жоспарын, «100 нақты қадам» Ұлт жоспары бағдарламаларын жүзеге асыру жалғаса беретінін айтты. Бұған қоса ол Үкімет экономиканы түбегейлі реформалайтын жан-жақты бағдарлама дайындауы керек деген ұстанымын да байқатты.
– Бізге негізгі проблемаларды нақты пайымдайтын және оның шешу жолдарын қарастыратын жаңа экономикалық бағыт қажет. Реформа жасау үшін ерік пен жігер керек екені белгілі. Мен Үкіметті осыған шақырамын. Әзірге мемлекеттік аппарат көптеген нормативтік актіге алаңдап, ведомствоаралық келісім керек деген сылтаумен маңызды шешімдерді баяу қабылдап жатыр. Халықаралық бәсекелестік артып, халық әділетті талап қойып отырған қазіргідей кезеңде бұлай жұмыс істеуге болмайды. Реформаларды тізеге басып отырып жасау керек, – деп мәлімдеді Президент.
Мемлекет басшысы кәсіпкерлерді қорғайтын және дамытатын, өткізу нарығына жол ашатын, өнімділікті ұлғайтып, қазақстандық өнімдердің сапасы мен бәсекеге қабілеттілігін арттыратын тиімді өнеркәсіп саясатын, сонымен қатар ашық әрі прагматикалық салықтық-бюджеттік саясат қалыптастыру керектігіне назар аударды.
Оның айтуынша, жарияланған реформалардың іске асырылуын бақылау жағы да ақсап тұр. Үкімет реформаларды әзірлейді, орындайды және оның сапасын да өздері бағалайды. Осы ретте Қасым-Жомарт Тоқаев Президент Әкімшілігі жанынан Әлеуметтік-экономикалық реформаларды талдау және мониторингтеу орталығын құруды тапсырды. Бюджеттік шығынсыз құрылатын бұл орталық дамуына қарай алдағы уақытта агенттік болуы да мүмкін.
Қазақстан Президенті фискальды саясат та жаңғыртуды қажет етеді деп санайды. Оның негізгі міндеті – бюджетке қаржының тұрақты түсуін қамтамасыз ету, ұлттық кірісті әділетті бөлу, экономикалық өсімнің сапасы мен құрылымын жақсарту. Микро және шағын бизнесті салықтан босату оның дамуына тың серпін беретінін көрсетті. Бірақ жаппай салықтан босату айтарлықтай теріс әсер беруі мүмкін.
– Еркін экономикалық аймақ бойынша ғана шартты шығынымыз 2 триллион теңгеге жуық. 13 еркін экономикалық аймақтың құрылымына бюджеттен қосымша 340 миллиард теңге бөлінді. Осы аралықта еркін экономикалық аймақтан 170 миллиард теңге ғана салық жиналды. Бар-жоғы 18 мың тұрақты жұмыс орны ашылды. Еркін экономикалық аймақтың барлығында сапалы толықтыру проблемасы бар, яғни басқарылуы дұрыс емес. Үкіметке ұсынылатын салықтық преференциялардың барлық спектрінің тиімділігі мен мақсаттылығына талдау жасауды тапсырамын, – деді Қасым-Жомарт Тоқаев.
Ысырапшылдыққа жол бермеу керек
Президенттің тапсырмасы бойынша имидждік шараларға бөлінетін қаржы қысқартылды. Осының арқасында 30 миллиард теңге оңтайландырылды. Дәл осындай тиімсіз шығындарды анықтау шаралары квазимемлекеттік секторда да жүргізіледі.
– Үкіметке осы жылдың 1 мамырына дейін жұмыс нәтижелерін баяндауды тапсырамын. Маңыздылығына сәйкес кейінге қалдыруға болатын шығындарды анықтауы қажет. Соның бастамасы ретінде қымбат көліктер мен жиһаздарды сатып алуға, түрлі форумдар, семинарлар мен конференциялар өткізуге ұзақмерзімді мораторий жариялауды ұсынамын. Елімізде өтетін шаралар практикалық және идеологиялық тұрғыдан нақты пайдалы болуы тиіс. Ысырапшылдыққа жол бермеу керек. Шығыстар орынды болуы қажет. Бөлінген қаражат елдің мүддесіне қызмет еткені жөн, – деді Мемлекет басшысы.
Президент ішкі нарықтың қауіпсіздігін қамтамасыз ету үшін Үкіметке 2025 жылға дейінгі Сауда саясатының бағдарламасын әзірлеуді, Сертификаттаудың ұлттық жүйесін дамытуды, Ұлттық стандарттарға сенімді арттыруды, сондай-ақ «Техникалық реттеу туралы» заң қабылдауды тапсырды.
Мемлекет басшысының пікірінше, жобаларды еселеп қымбаттату үрдісі жалғасуда, құрылыс құнының сметасын жасауда проблема бар.
– Мемлекеттік органдардағы сатып алулардың 49 пайызына дейін және квазимемлекеттік сектордағы сатып алулардың 70-тен 90 пайызына дейін бір көзден жүзеге асырылады. Сатып алу барысында ерекше жағдай деп белгілеп, оны ең төменгі шекке дейін жеткізіп, бәсекенің болмауына негізделген тәсілдерді қысқарту керек. Мысалы, 8 өңірде жеткілікті түрде жеке тасымалдаушылары бар муниципалды автопарктер құрылған. Үкімет қалалық жолаушылар тасымалы саласында тәртіп орнатуға міндетті. Бұл – маңызды әлеуметтік мәселе. Орындауға екі ай уақыт беремін, – деді Қасым-Жомарт Тоқаев.
Президенттің агроөндіріс кешеніндегі ахуалға да көңілі толмады. Соңғы 5 жылда аталған салаға 2,4 триллион теңгеден астам қаржы бөлінгеніне қарамастан, ішкі жалпы өнімдегі ауыл шаруашылығының үлесі 4,5 пайыздан аспайды. Қасым-Жомарт Тоқаев еліміздің экспорт әлеуетін көтере алмағанымызды, сондықтан азық-түлікпен толық қамтамасыз ету мәселесі шешілмей отырғанын атап өтті. Оның пікірінше, министрлік елімізде шикізат өңдеу үшін барлық жағдайды жасауы тиіс. Қайта өңдеу ісі мен экспорт тиімді болуы қажет.
– Бізде Агроөндіріс кешенін дамытудың бесжылдық бағдарламасы бар. Онда аталған саланың мақсаты мен міндеті, нақты өндірістік және экономикалық көрсеткіштері жазылған. Демек Үкіметтің жоспарлары мен негізгі басымдықтары айқын. Сонымен қатар қолдау шаралары, яғни субсидия беру тәсілі жыл сайын өзгереді. Соңғы 5 жыл ішінде бөлінген қаржы 2 триллион теңгеге жетті. Бұл ретте субсидиялар 47 рет өзгерді. Үкіметке мемлекеттік қолдау шараларының тұрақтылығын, олардың тиімділігін арттыруды қамтамасыз етуді тапсырған болатынмын. Бұл тапсырма әзірге орындалмады. Нақты шешімдер мен ұсыныстар күтемін, – деді Мемлекет басшысы.
2019 жылы әлеуметтік қолдау мақсатындағы шығын 3,5 триллион теңге болды. Бұл жалпы бюджеттің 30 пайызы. Әлеуметтік қорғау шаралары шамамен 4 миллион адамды қамтыды. «Бақытты отбасы» және «7-20-25» бағдарламалары бойынша 20 мыңға жуық қазақстандық отбасы займ алды. Президенттің пікірінше, алдағы уақытта тұрғын үй салу мәселесі Үкімет жұмысының басым бағыты болуы тиіс.
– Үкімет азаматтарды кәсіпкерлікке баулу үшін «Бастау» жобасын жүзеге асыруды жалғастыруы тиіс. Үш жылдың ішінде 90 мыңға жуық адам бизнес-жобасын ұсынды. Бірақ соның үштен біріне ғана қаржы бөлінген. Осы бағдарламаны уақтылы әрі толық қаржыландыруды қамтамасыз ету қажет. Еңбек заңнамасын сақтау, Қазақстан және шетел жұмысшыларының жалақысына және еңбек жағдайына қатысты теңсіздікке жол бермеу мәселесін де бақылауда ұстау керек. Биыл бірінші қаңтардан бастап атаулы әлеуметтік көмектің жаңа форматы енгізілді. Олқылықтар жойылды, негізгі мақсат балаларға жүйелі қолдау көрсету болып отыр. Бірақ әлі күнге дейін нақты ұстаным жоқ. Жағдайдың ыңғайына қарай жүріп келе жатырмыз. Үкімет әлеуметтік саладағы заңнаманың жоқ-жітігін түгендеуі, яғни инвентаризация жүргізуі керек, – деді Қасым-Жомарт Тоқаев.
Президент зейнетақы аударымындағы қаржының бір бөлігін тұрғын үй алуға және басқа да қажеттіліктерге пайдалану жайына тоқталып, бұл маңызды мәселені шешудің алғашқы қадамы жасалғанын айтты. Мұндағы мақсат – барлық жиналған қаражатты қазір бөліп беріп, адамдарды қартайғанда лайықты зейнетақысыз қалдырмау. Еңбеккерлердің жұмыс берушілерден зейнетақы жарналарын төлеуін талап етуі үшін ынталандыру тетіктерін ойластырып, еңбекақы төлеуде ашықтық қалыптастыру қажет. Үкімет пен Ұлттық банк бұл реформаны жүзеге асыруды бастайды. Осындай мүмкіндік берілетін азаматтардың қатарын біртіндеп көбейте беру керек.
– Білім беру және денсаулық сақтау саласын дамыту – өте маңызды мәселе. 2019 жылы білім беру саласында маңызды құжаттар қабылданды. Бұл – «Педагог мәртебесі туралы» заң және Білім мен ғылымды дамытудың жаңа мемлекеттік бағдарламасы. Біз мұғалімдердің жалақысын 25 пайызға көбейттік. Министрлік білім беру бағдарламаларын жаңартумен, сондай-ақ жоғары оқу орындарының академиялық дербестігін арттырумен айналысуда. Бизнеспен және жұртшылықпен диалог орнатылды. Енді Білім және ғылым министрлігі мен жергілікті атқарушы органдар осы бастамаларды сапалы жүзеге асыруы тиіс. Қазіргі таңда елімізде білікті ұстаздардың тапшылығы айқын сезіліп отыр. Мамандардың жасы ұлғайған сайын олардың орнын басатын лайықты мұғалімдер жетіспей жатыр. 338 мың мұғалімнің 27 пайызы – зейнет жасына жақындаған және жеткен азаматтар. Мұғалімдерді даярлайтын жоғары оқу орындарына көбінесе үлгерімі нашар түлектер барады. Олардан кәсіби деңгейі төмен маман шығатыны осыдан. Мемлекет тарапынан тиісті өкілеттік берілді, қажетті ресурстар бар. Сондықтан қалыптасқан жағдайды түбегейлі өзгертуіміз керек. Бізге жаңа талаптарға сай мұғалімдер даярлайтын жоғары оқу орындары қажет. Диплом сатып, жоғары білімнің беделін түсіретін жекеменшік оқу орындарынан біржола құтылу керек. Бұл мәселені осы жылы шешуіміз қажет, – деді Мемлекет басшысы.
Президенттің айтуынша, жылдан-жылға ғылымға бөлінетін қаржы көлемі артып келеді. Биыл бұл салаға бөлінетін қаражат 1,5 есеге өсті. Ғылымды қаржыландыру ісі тиімді болуы керек әрі оның экономикалық қайтарымы болуы тиіс. Өндірістің сұраныстарына толық жауап беретін ғылыми жұмыс кластерлерін құру қажет.
Сондай-ақ балалардың құқығын қорғау – министрлікке жүктелген аса маңызды міндеттің бірі. Соңғы жылдары балалар мен жасөспірімдер арасында өз-өзіне қол жұмсау оқиғалары көбейіп барады. Балаларға зорлық-зомбылық көрсету жағдайлары да азаймай тұр. Үкіметтік емес ұйымдармен және сарапшылармен бірлесіп, мұндай теріс үрдістің алдын алу үшін шаралар қабылдау керек. Осы мәселеге қатысты шетелдердің озық тәжірибесін қолдануға болады.
Мемлекет басшысы Үкіметті әлеуметтік және экономикалық қатерлерге жол бермеу үшін өз бастамаларын мұқият әзірлеуге шақырды. Оның айтуынша, мемлекеттік органдардың шешімдері азаматтар тарапынан жиі сыналады, кей жағдайларда, тіпті халықтың ашу-ызасын тудырады. Бүгінде Қазақстанға Еуразиялық экономикалық одаққа мүше елдерден әкелінген автомобильдерге қатысты проблема қоғам назарын аударды.
– Елімізге әкелінген мұндай автомобильдердің көпшілігі тіркеуге қойылмайды. Ондай көліктер саны – ондаған мың. Бас прокуратураға қалыптасқан жағдайға байланысты құқықтық баға беруді тапсырамын. Аталған мәселені шешу үшін Үкімет Қазақстанға Еуразиялық экономикалық одаққа мүше елдерден 2020 жылдың 1 ақпанына дейін әкелінген автомобильдерді бір айдың ішінде бір реттік тәртіппен уақытша тіркеуді қамтамасыз етуі қажет. Бұл автокөліктерді тіркеу 2021 жылдың 1 наурызына дейін жалғасады. Бұл ретте азаматтар тіркеу алымдары мен мемлекеттік баж салығын төлеуі тиіс. Уақытша тіркеу автомобильдердің меншік құқығынан шығарылмай, басқа тұлғаның пайдалануына немесе басқаруына берілмей жүзеге асырылуы тиіс. Автокөлік иелері 2021 жылдың 1 наурызына дейін кедендік баж салығын және автомобильді тұрақты тіркеуге қою немесе елімізден шығару, сондай-ақ заңнама жүзінде тыйым салынбаған басқа да іс-қимылдарды жүзеге асыру кезінде салынатын утилизация алымын төлеуі тиіс, – деді Қазақстан Президенті.
Мемлекет басшысы Үкіметке бұдан былай ел заңнамасын бұза отырып шетелден автокөліктердің әкелінуіне, пайдаланылуына шектеу қоюды тапсырды.
Негізгі басымдық – халықтың тұрмыс сапасын арттыру
Президент Қасым-Жомарт Тоқаевтың төрағалығымен өткен Үкіметтің кеңейтілген отырысында Премьер-Министр Асқар Мамин еліміздің 2019 жылғы әлеуметтік-экономикалық даму қорытындылары мен осы жылға арналған міндеттер туралы баяндады.
Үкімет басшысының айтуынша, 2019 жылы халықтың нақты табысы 5,5%-ға өсті, ІЖӨ өсімі 4,5%-ды құрады. Өсімнің 85%-дан астамын шикізаттық емес салалар қамтамасыз етті. Негізгі драйверлер құрылыс – 12,9%, сауда – 7,6%, көлік – 5,1% және өнеркәсіп 3,8% болды. Өңдеу өнеркәсібінде өсім 4,4%-ды құрады, ол автомобиль жасау (63%), машиналар мен жабдықтар өндірісі (22%), фармацевтика (12%), жеңіл өнеркәсіп (14%) және сусындар өндірісі (10%) есебінен қамтамасыз етілген. Тау-кен өндіру өнеркәсібі металл кендерін өндіру көлемінің 16%-ға ұлғаюының нәтижесінде 3,7%-ға өсті.
Негізгі капиталға салынған инвестициялар 8,5%-ға, соның ішінде жеке инвестициялар 9,5%-ға өсті. Инфляция жоспарлы 4-6% шегінде, яғни 5,4% деңгейінде (2018 жылы – 5,3%).
Былтыр 2,7 млн азаматтың жалақысы көбейді, оның көбі бизнеске кең қолдау көрсету, ең төменгі жалақыны арттыру шаралары есебінен (42,5 мың теңгеге дейін 1,5 есе) өсті. Еңбек нарығында тұрақтылық сақталуда. Жұмыссыздық деңгейі 4,8%-ды құрады. 423 мыңнан аса жаңа жұмыс орны құрылды, соның ішінде 279 мыңы – тұрақты.
Трансферттерді қоспағанда, мемлекеттік бюджет кірістері 9 трлн 688 млрд теңгеге (жоспардың 101,2%) орындалды. Бұл – 2018 жылғы көрсеткіштен 1,5 трлн теңгеге артық. Сыртқы сауда айналымы 97 млрд долларға дейін өсті, соның ішінде экспорт – 60 млрд долларды, импорт 37 млрд долларды құрады.
«Нұрлы жол», «Нұрлы жер» және өңірлерді дамыту мемлекеттік бағдарламаларын іске асыру 13 млн-нан аса шаршы метр тұрғын үй салуға, 4,4 мың шақырымнан аса республикалық жолды салуға және реконструкциялауға, 640 шақырымнан аса жолды пайдалануға беруге мүмкіндік берді. «Ауыл – ел бесігі» жобасы аясында 53 ауылда 452 жоба іске асырылды.
– 2019 жылы шамамен 25 млрд доллар тікелей шетелдік инвестиция тартылды. Экономикадағы ШОБ үлесі 29,5%-ға жетті. Жұмыс істеп тұрған кәсіпорындар саны 8%-ға өсті. Осы жылдың 1 қаңтарындағы жағдай бойынша Жекешелендірудің кешенді жоспары 93%-ға орындалды. Инвестиция үшін жаһандық бәсекелестікті күшейту жағдайында Үкімет ел экономикасына инвестициялардың жаңа толқынын тартуға баса назар аударады. Біздің стратегиялық міндетіміз – негізгі капиталға салынатын инвестициялардың көлемін жыл сайын орта есеппен 15%-ға арттыру және оның деңгейін 2025 жылға қарай ІЖӨ-нің 30%-на дейін жеткізу, – деді Асқар Мамин.
Премьер-Министр Үкімет жұмысының негізгі басымдығы халықтың нақты табысы мен тұрмыс сапасын арттыру екенін атап өтті.
– 2020 жылы Үкімет 7 стратегиялық бағыт бойынша жұмысты жалғастырады, атап айтсақ: инвестицияларды тарту, өнімділігі жоғары жұмыс орындарын құру, инфрақұрылымды, экспортқа бағдарланған индустрияландыруды, отын-энергетикалық және агроөнеркәсіптік кешендерді дамыту, экономиканы цифрландыруды арттыру. Инвестициялық қызметті жандандыру үшін Үкімет 44 трлн теңге сомасына 2 мыңнан астам жобадан тұратын пул құрды. Еңбек өнімділігін бір адамға 8,2 млн теңгеге дейін арттыру жоспарлануда (2019 ж. – бір адамға 7,4 млн тг). 2020 жылы 15 млн шаршы метр тұрғын үй салынады. 150 мыңнан астам отбасы баспаналы болады. «Ауыл – ел бесігі» жобасы аясында жаңа стандарттарға сәйкес 190 ауылда сапалы инженерлік, көліктік және әлеуметтік инфрақұрылымды дамыту бойынша 800-ден аса жоба жүзеге асырылады. Үкіметтің 2020 жылға арналған жұмысының негізгі мақсаты – экономика өсімін 4,7-5% деңгейінде қамтамасыз ету, – деді Үкімет басшысы.
Премьер-Министр 2020 жылы Үкіметтің алдында 430 мың жаңа жұмыс орнын құру, негізгі капиталға инвестициялар көлемін ішкі жалпы өнімнің 20% деңгейіне жеткізу; шикізаттық емес экспортты 18,6 млрд доллар (+$3 млрд) дейін жеткізу; халықтың нақты табысын 6% (+0,5 п.т.) арттыру, экономикадағы ШОБ үлесін 30%-ға дейін жеткізу міндеттері тұрғанын айтты.
Одан кейін мінберге Ұлттық банк төрағасы Ерболат Досаев көтеріліп, бағалар тұрақтылығын қамтамасыз ету, қаржы жүйесін дамыту және қаржы ұйымдарын реттеу бойынша 2019 жылы қабылданған шаралар туралы баяндады. Оның айтуынша, 2019 жылдың қорытындысы бойынша инфляция 5,4% құрады, бұл 4-6% нысаналы дәлізіне сәйкес келеді. Көбінесе нан-тоқаш өнімдері мен жарма бағасының 16,1%-ға, сондай-ақ ет және ет өнімдерінің 13,2%-ға өсуі есебінен 9,6%-ға қымбаттаған азық-түлік тауарлары инфляцияға ең көп үлес қосты. Азық-түлікке жатпайтын тауарлар мен ақылы қызметтер бағасының өсуі қалыпты болды.
– Ақша-несие саясатының негізгі құралы ретінде базалық мөлшерлеме тұтынушылық және инвестициялық сұраныстың кеңеюіне байланысты проинфляциялық факторлар ықпалының сақталуы аясында +/- 1 п. т. дәлізімен 9,25% деңгейінде сақталды. 2019 жылы қоғам тарапынан жүргізіліп отырған валюталық саясатқа және ұлттық валютаның бағамына жіті назар аударылды. Бұл ретте, өткен жыл ішінде бір АҚШ доллары үшін теңге бағамы 373-390 теңге шегіндегі 4,5%-дық тар аралықта болды. Ал 2018 жылы ол 21%-дық дәлізде болды. Былтыр теңге жылдың соңына қарай бір АҚШ доллары үшін 382,6 теңгеге – 0,4%-ға нығайды, ал 2018 жылы ол 15,6%-ға әлсіреді, деді Ұлттық банк төрағасы.
Сыртқы нарықтағы ахуалдың тұрақсыздығына және мұнайдың орташа жылдық бағасы 2018 жылғы бір баррель үшін 71,7 доллардан 2019 жылы бір баррель үшін 64,2 долларға дейін төмендегеніне қарамастан, жалпы халықаралық резервтер өткен жылы 2,3 долларға ұлғайып, 91 долларды құрады. Оның ішінде алтын-валюта резервтері – 29 млрд доллар, Ұлттық қордың активтері 61,9 млрд доллар болды.
Ұлттық валютадағы депозиттер 13,1%-ға ұлғайды, шетел валютасындағы депозиттер 8,7%-ға төмендеді. Депозиттердің долларлануы 2018 жылғы желтоқсандағы 48,4%-бен салыстырғанда 2019 жылғы желтоқсанда 43,1%-ға дейін төмендеді.
– Өткен жылғы кредиттеу үрдістерінің ішінен ұзақ мерзімді кредиттер портфелінің 6,5%-ға немесе 718 млрд теңгеге оза отырып өсуін атап өтемін. Жалпы алғанда, экономикаға берілген кредиттер бір жылда 5,9%-ға ұлғайып, 2019 жылдың соңына қарай 13,9 трлн теңге болды. Олардың баға жағынан қолжетімділігі жоғарылап жатыр – бизнес үшін теңгемен берілетін кредиттер бойынша мөлшерлеме 2019 жылы орташа алғанда 12%-ға дейін төмендеді. Кредиттік портфельдің негізгі өсуі 26,9%-ға ұлғайған тұтынушылық кредиттеудің кеңеюіне байланысты болды. Осындай өсудің жүйелік тәуекелді іске асыруға алып келуі мүмкін екенін түсіне отырып, 2019 жылы кепілсіз тұтынушылық қарыздарға қатысты реттеу шаралары кешені қабылданған еді. Екінші деңгейдегі банктердің капиталына қойылатын талаптар жоғарылатылды, қарыз бойынша өтеу мерзімін өткізіп алу 90 күннен асқан кезде айыппұлдар мен комиссиялар есептеуге тыйым салу енгізілді. Ең төменгі күнкөріс деңгейінен төмен кірісі бар азаматтарға қарыздар беруге тыйым салынды. Осы шаралар кредит нарығының дамуын анағұрлым теңгерімді етуге мүмкіндік береді, – деді Ерболат Досаев.
Ұлттық банк төрағасының айтуынша, осы жылғы І тоқсанның соңына дейін 2030 жылға дейінгі ақша-несие саясаты стратегиясының жобасын әзірлеу аяқталады. Сондай-ақ Ұлттық банк 2020 жылға қарай инфляцияны 4-6% нысаналы дәліздің төменгі шегіне жақын деңгейге дейін төмендету міндетін алға қойды.
Валюталық саясат саласында Ұлттық банк еркін өзгермелі айырбастау бағамы режімін сақтайды. 2020 жылы Ұлттық банк Ұлттық қордан бөлінген трансферттердің және активтерді валюта нарығында жүргізген конвертациялау көлемін тұрақты негізде жариялайды.
Бұған қоса Ерболат Досаев Қаржы министрлігімен мемлекеттік бағалы қағаздар нарығын сапалы дамыту, оның өтімділігін арттыру, Қазақстанның мемлекеттік бағалы қағаздарын дамушы елдердің халықаралық индекстеріне қосу бойынша белсенді өзара іс-қимыл жалғасатынын атап өтті. Бұл өз кезегінде сыртқы инвесторлар тарапынан оларға сұранысты арттырады. Ұлттық Банк 1 жылға дейінгі қысқа мерзімді ноттарды шығаруды, ал Қаржы министрлігі орта және ұзақ мерзімді облигацияларды ұсынуды қамтамасыз етеді. Бұл пайыздық мөлшерлемелер бойынша бағдар ретінде қызмет ететін объективті кірістілік қисығын қалыптастыруға мүмкіндік береді.
Ал Премьер-Министрдің орынбасары Бердібек Сапарбаев әлеуметтік саладағы тапсырмаларын іске асыру барысы және 2020 жылға арналған басым міндеттер туралы баяндады.
Президенттің тұрғындардың әл-ауқатын жақсарту бойынша тапсырмасын орындау мақсатында 2019 жылы 2,7 млн қазақстандықтың жалақысы көтерілді. Жаңа жылдан бастап 770 мың мұғалім, дәрігер, әлеуметтік сала, мәдениет, өнер, спорт және мұрағат қызметкерлерінің жалақысы 30%-ға ұлғайтылады. Зейнетақы және жәрдемақы көлемі орта есеппен 7-20%-ға көтерілді. Осы мақсатта бөлінген қаражат өткен жылмен салыстырғанда 300 млрд теңгеге арттырылып, 3,3 трлн теңгені құрады. 555 мың адамның борыш жүктемесі азайтылды, 1,2 млн адамның айыппұлы мен өсімпұлы кешірілді. Бұл мақсатқа бюджеттен 149 млрд теңге бөлінді.
315 мың отбасы атаулы әлеуметтік көмек алды. Нәтижесінде, 136 мың отбасы мұқтаждық жағдайынан шығарылды, 150 мың отбасы өздерінің жеке қосалқы шаруашылығын дамытты, 94 мың адам жұмыспен қамту шараларымен қамтылды, 8,5 мың адам өз бизнесін ашты. Сонымен қатар 2,2 млн адам әкімдіктер мен демеушілердің есебінен 80 млрд теңге көлемінде қосымша қолдауға ие болды.
– Жұмыс орындарын құру картасының ақпараттық жүйесі енгізілді. Еңбек нарығының сұраныстарына сай мамандарды даярлау үшін кәсіптік стандарттар бекітілді. Кәсіпкерлікке кемінде 11 мың отбасын тарту мақсатында несие мөлшерлемесі 6%-дан 4%-ға төмендетілді, несиелендіру мерзімі 5 жылдан 7 жылға дейін төмендеді. Оқытусыз грант алу мүмкіндігі ұсынылды. Енді кәсіптік оқыту тек жұмыс берушінің өтінімі бойынша жүзеге асырылады. Жаһандық өзгерістерге сәйкес біз 2025 жылға дейінгі еңбек нарығын дамыту болжамын және жаңа кәсіптер атласын әзірлеп жатырмыз. Электронды еңбек нарығын, электронды еңбек шартын дамыту жалғасады. Тұрғындарға ыңғайлы болу үшін, әлеуметтік еңбек саласындағы барлық мемлекеттік қолдау шараларын біз бірыңғай әлеуметтік еңбек бағдарламасына біріктіруді ұсынамыз, – деді Бердібек Сапарбаев.
Мемлекет басшысының тапсырмасына орай 2020 жылдан бастап көп балалы және аз қамтылған отбасыларға әлеуметтік көмек көрсетудің жаңа тетігі енгізілді. 1 қаңтардан бастап 372 мың отбасына 17 млрд теңге көлемінде мемлекеттік жәрдемақы төленді. Егер отбасында еңбекке қабілетті адамдар болса және олар ұсынылған жұмыстан бас тартатын болса, ондай отбасыларға АӘК төленбейді. Сонымен қатар осы айдан бастап аз қамтылған отбасылардың балалары үшін әлеуметтік кепілдендірілген пакет беріледі. Алдын ала мәліметтер бойынша, мұндай көмекпен 200 отбасы немесе 600 мың бала қамтылады.
Өңірлердің өсу көрсеткіштері – назарда
Үкіметтің кеңейтілген отырысында Президентке қала және облыс әкімдері атқарылып жатқан жұмыстар жөнінде есеп берді. Алдымен Нұр-Сұлтан қаласының әкімі Алтай Көлгінов елорданың әлеуметтік-экономикалық даму көрсеткіштеріне тоқталды.
Елорда басшысының айтуынша, өңірлік ішкі жалпы өнім 7,2%-ға артты. Өнеркәсіп өнімін өндіру 12%-ға ұлғайды. Шағын және орта бизнес субъектілерінің саны 8%-ға көбейді. Сауда саласындағы өсім қарқыны 5%-дан асты. 2019 жылдың 9 айындағы халықтың нақты табысы 9,3%-ға артып отыр. Құрылыс жұмыстарындағы индекс 102,8%-ды құрап, 22,1%-ға артты.
– 2019 жылдың басында проблемалық нысандар саны 76 үйді (14 509 үлескер) құрады. Үлескерлік құрылыс саласындағы негізгі проблемалар – ТҚК мүшелерінің арасындағы ұзаққа созылатын сот рәсімдері, ЖСҚ болмауы, қаржылық моделі мен инвесторлардың болмауы. Сіздің тапсырмаңыз бойынша «Нұрлы жер» бағдарламасына енгізілген өзгерістер мемлекет қаражатын пайдалану мүмкіндігін арттырды. Былтыр 10 үйдің құрылысы аяқталды, үлескерлер саны 2,5 мың адамға азайды. Биыл 20-дан аса үйдің құрылысын аяқтау жоспарланған (7 581 үлескер). Қалған тұрғын үйлер 3 жыл ішінде пайдалануға беріледі, – деді әкім.
Алтай Көлгінов газдандыру бойынша барлық процедуралық мәселелер шешілгенін, бірінші кезеңнің барлық іске қосу кешендерінде белсенді жұмыс жүргізіліп жатқанын алға тартты. 2021 жылдың соңына дейін Көктал-1, Көктал-2, Оңтүстік-Шығыс және Темір жол тұрғын алаптарында жұмысты аяқтау жоспарлануда. ЖЭО-1 және ЖЭО-2 газға ауыстыру бойынша байқау жарияланды.
Биыл ЖЭО-2-де энергия жабдығын реконструкциялау аяқталады, бұл жылу бойынша 180 Гкал/сағатқа және электр қуаты бойынша 120 МВт өсімге қол жеткізеді. ЖЭО-3 бойынша Энергетика министрлігімен бірлесіп жобаға түзету жүргізілуде.
Одан кейін Шығыс Қазақстан облысының әкімі Даниал Ахметов өңірдегі оң өзгерістерді баяндады. Әкімнің айтуынша, 2019 жылдың қорытындысы бойынша Шығыс Қазақстан облысында тұрақты даму траекториясы сақталуда. Барлық негізгі әлеуметтік-экономикалық көрсеткіштердің өсу динамикасы қамтамасыз етілді. Өткен жыл ішінде, жалпы өңірлік өнім 4 трлн теңгеден асты. Өнеркәсіп өндірісінің көлемі 109%-ға, ауыл шаруашылығы өнімінің көлемі 104%-ға, инвестиция – 123%-ға, құрылыс жұмыстарының көлемі 106%-ға артты. 443 мың шаршы метр тұрғын үй пайдалануға беріліп, өсім 108%-ды құрады.
– Облыста халықтың тұрмыс сапасына қатысты мәселелерге, оның ішінде денсаулық сақтау, білім беру, әлеуметтік қамсыздандыруға ерекше мән беріледі. Біз алдымызға облыстың денсаулық сақтау саласын дамыту принципін озық дамушы ретінде өзгерту міндетін қойдық. 3 жыл ішінде салаға 22 млрд теңге инвестицияланды. 1086 бірлік заманауи жабдық сатып алынды. Роботты хирургия және трансплантология, политравма, ортопедия орталықтары, III деңгейдегі инсульт орталығы, гибридті операциялық орталық ашылды, Алтай және Аягөз ауданы орталықтарында II деңгейдегі инсульт орталықтары құрылды. Тұрмыс сапасы мәселелерін шеше отырып, біз аз қамтылған және көп балалы отбасылардың әл-ауқатын жақсартуға баса көңіл бөлеміз. Өткен жылдың қорытындысы бойынша тұрғын үйлер мен пәтерлерді кезекте тұрған 1700 адамның қатарынан 495 көп балалы отбасы алды. Қалған отбасылар 3 жыл ішінде кезең-кезеңімен тұрғын үймен қамтамасыз етіледі, – деді Даниал Ахметов.
Экономиканың тағы бір даму болашағы бар саласы – облыстың минералдық-шикізат базасына негізделген жаңа технологиялар жасау, өндірістік процестерді жаңғырту. Әкім атап өткендей, 2040 жылға қарай бүгінгі таңда жұмыс істеп тұрған ірі кен орындары іс жүзінде таусылады. Осы бағытты толыққанды дамыту үшін 1 км-ден астам тереңдікте геологиялық барлау және іздестіру жұмыстарының жоғары деңгейін ұйымдастырып, сирек және жерде сирек кездесетін металдар кен орындарын өндіру және қайта өңдеу бағдарламасын қабылдап, инфрақұрылымды салу қажет.
Сондай-ақ Даниал Ахметов Абай Құнанбайұлының 175 жылдық мерейтойына дайындық мәселесіне арнайы тоқталды.
Сонымен қатар жиында Алматы облысының әкімі Амандық Баталов өткен жылы өз өңірінде экономикалық өсім және тұрғындардың өмір сүру деңгейін арттыру үшін барлық шара қабылданғанын айтты.
– 2019 жылдың қорытындысы бойынша жалпы өңірлік өнім 4,5%-ға артып, 3 трлн теңгеден асты. 48 мыңнан аса жұмыс орны құрылды, оның ішінде 31 мыңы – тұрақты. Мемлекеттік бюджетке түсімдер 509 млрд теңгеден асты, оның ішінде өз кірістері 226 млрд теңгені құрады. Инвесторлармен жұмысты күшейту, қолдау, қолайлы инвестициялық ахуал жасау, мұның бәрі нақты нәтижелер береді. Шетелдік инвестициялар 1,6 есе өсті, шикізаттық емес экспорт 15% өсіммен 350 млн долларға жетті. Жалпы құны 4,9 трлн теңгеден асатын, 40 мың жұмыс орнын құрумен 422 жобаны қамтитын инвестициялық қоржын жасалды. Оның ішінде инвестициялар көлемі 94,5 млрд теңге болатын «Жетісу вольфрамы» кен өңдеу зауыты, құны 40 млрд теңге болатын «Прима-құс» құс фабрикасы және биыл бірінші жартыжылдықта пайдалануға берілетін, құны 47 млрд теңге болатын «Алацем» цемент зауыты бар, – деді облыс әкімі.
Сонымен қатар биыл ауыл шаруашылығы жалпы өнімінің көлемін 1 трлн теңгеге дейін жеткізіп, өңделген өнім экспортын арттыру жоспарланған. Әкімнің айтуынша, соңғы бес жылда облыста 30 мың орынға 55 мектеп салынды, бірақ олардың саны туу көрсеткішінің жоғары болуына және ішкі миграцияға байланысты өсуде. Биыл 8 мектеп құрылысына 8 млрд теңге бөлінді. Сонымен қатар жеке инвестициялар есебінен мектептер салу мәселесі пысықталуда.
– Қолайлы өмір сүру ортасын құру үшін «Ауыл – ел бесігі» ауылдарда зор мүмкіндіктер тудырып отыр. Өткен жылы 7 аудан орталығында 6,1 млрд теңге сомасына 45 жоба іске асырылды, биыл 21 ауыл қамтылады. Бұл бағдарламаны тұрғындар жылы қабылдады. Ол «Халық үніне құлақ асатын мемлекет» тұжырымына сай келеді. Ол біз үшін аса маңызды, себебі тұрғындардың 80%-ы ауылдық жерлерде тұрады, – деп сөзін түйіндеді Амандық Баталов.
Ал Ақтөбе облысының әкімі Оңдасын Оразалиннің баяндамасынан бұл өңірде де әлеуметтік-саяси ахуал тұрақты екенін аңғардық. Өткен жылдың қорытындысы бойынша жалпы әлеуметтік-экономикалық дамуының барлық көрсеткіштерінде оң динамика сақталып, өңір экономикасының өсімі 5%-ды, инфляция деңгейі 105,2%-ды құрады. Шоғырландырылған бюджетке түсетін түсімдердің рекордтық деңгейі белгіленді – 547 млрд теңге. Өсім – 2,4%.
– Жаңа әлеуметтік және экономикалық сын-тегеуріндерді ескере отырып, біз өңірдің қазіргі жағдайларға қарай өзгеруі және бейімделуі жобасын іске асыра бастау туралы шешім қабылдадық. Ол экономиканың өсуі мен азаматтардың қанағаттануын арттыруға, инфрақұрылымдық және әлеуметтік жобаларды іске асыруда прагматикалық жобалық тәсілді қолдануға бағытталған өңірдегі мемлекеттік басқару сапасының тәсілдерін өзгертуді қарастырады. Облыста трансформация үшін азаматтық қоғам, мемлекеттік сектор, ірі, орта және шағын бизнес, даму институттарының өкілдері, сондай-ақ Президенттік жастар кадрлық резервіндегі жастар тартылды, – деді әкім.
Бұл облыс – еліміздегі аса маңызды стратегиялық тораптың бірі. Өткен жылы 350 шақырымға жуық автожол жөнделді. Оның ішінде 285 шақырым жол – облыстық және жергілікті маңызы бар жолдар. Биыл 500 шақырымға жуық жолды жөндеу жоспарланған, оған 23 млрд теңге бөлінді. Өңірдің көлік-логистикалық әлеуетін арттыру үшін 3 халықаралық өткізу пунктін ашу – басым бағыт.
Әкімнің айтуынша, туу көрсеткішінің жоғарылығы, тұрғындардың динамикалы ағымы, экономика қарқынының өсуі бүгінгі таңда тұрғындар арасында тұрғын үйге көп сұраныс тудырып отыр. Тұрғын үй алу және сатып алу кезегінде 30 мың адам тұр, ал Ақтөбе қаласының маңында 150 мың азамат жеке тұрғын үй құрылысы үшін жер телімдеріне мұқтаж. Өңірде 1 млн шаршы метр тұрғын үй пайдалануға берілді. Биыл тұрғындардың әлеуметтік әлжуаз топтарына тұрғын үй көмегін көрсетуге күш салынбақ. Ақтөбе агломерациясын одан әрі дамыту мәселесі жергілікті атқарушы органдардың ерекше бақылауына алынған. Биыл газбен және сумен қамтамасыз ету үшін агломерацияның елді мекендеріне инженерлік-коммуникациялық желілерді жүргізуге баса мән берілмек.
Президент Қасым-Жомарт Тоқаев барлық баяндаманы тыңдап болған соң ешкімге сөгіс немесе ескерту жарияламағанын, Үкімет мүшелері мен әкімдерге жіберген кемшіліктерін көктемге дейін түзетуге мүмкіндік беретінін атап айтты.
– Халық тұтынатын ең қажетті тауарлардың бағасын өсіріп жібергені үшін қатаң шаралар қолдануға болар еді. Жалпы алғанда, сөгіс беру жақсы нәтижеге жетудің аса тиімді жолы емес. Бұл – менің нақты ұстанымым. Бүгінгі жиын барысында берілген тапсырмаларды зор жауапкершілікпен орындау қажет. Көктемде бұл мәселеге қайта ораламыз. Сол кезде түрлі себептерге байланысты өздеріне жүктелген міндеттерді тиісті деңгейде атқара алмағандарды қызметінен босату жөнінде нақты шешім қабылдаймыз, – деді Мемлекет басшысы.