Шындығына келсек, еліміздегі шаруа қожалықтарының 70-80 пайызына бұл қаржының жетпей қалуы мүмкін. Себебі егін егу науқаны солтүстік өңірлердің өзінде мамырдың соңында аяқталады. Ал осыған дейін игерілген қаржының көлемі 51 млрд теңге ғана. Енді қалған 20-25 күнде бөлінген қаржы 100 пайыз игеріле ме?
Рәсімдеудің әлегі көп
Ауыл шаруашылығы министрлігінің мәліметіне қарағанда, 51 млрд теңгеге елдегі 252 мың шаруа қожалығының 1822-сі ғана қол жеткізді. Бұл – еліміздегі барлық шаруа қожалығының 1 пайызы. Сонда қалған ауылшаруашылық құрылымдары неге бұл қаржыдан несие-үлес ала алмай отыр?
Себебі бюджеттен бөлінген қаржы алдымен «ҚазАгро» ҰБХ-ның қоржынына түседі. Келесі кезекте бұл құрылым өзінің еншілес компаниялары – «Аграрлық несие корпорациясы» және «Ауыл шаруашылығын қолдау қоры» АҚ, сондай-ақ екінші деңгейдегі банктерді, кредиттік серіктестерді қорландырады. Содан кейін барып бұл құрылымдар ауыл шаруашылығы тауарын өндірушілерге несие бөле бастайды. Осындай қаржылық операциялардың өзіне біраз уақыт кетеді.
Содан кейін де несиеге қол жеткізу мәселесі тез шешіле қойса жақсы ғой. Ал келіп құжат тапсырған кезде көптеген шаруа бұл құрылымдардың талабына сай келмей қалады. Өйткені аталған құрылымдар ірі тауар өндірушілерге басымдық береді де, ұсақ шаруа қожалықтары жеңілдетілген несиеден шет қалады. Олардың ірі шаруашылықтар сияқты қоятын кепілдігі жоқ немесе жетіспейді. Бірақ бұдан олар несиені қайтаруға қауқарсыз деген тұжырым жасауға бола ма? «Жоқ, әрине. Өткен жылдарда осындай шағын қожалықтарға форвардтық сатып алу арқылы қаржы бөлу тәсілі қолданылды. Форвардтық сатып алу дегеніміз – шаруа қожалығының биылғы егістен алатын өнімін алдын ала сатып алу. Сол кезде «Азық-түлік келісімшарт корпорациясы» ҰК кепілгер ретінде өңірлік Әлеуметтік-кәсіпкерлік корпорациялардың мүмкіндіктерін пайдаланған еді. Мұндай схемада әкімдіктер жергілікті тауар өндірушілермен бірге барлық ұйымдастыру мәселелерін нақты және уақтылы шешіп отырды. Нәтижесінде, қаражатты қайтару кезінде мәселе болған жоқ.
Көптеген қожалық қарызын да қайтарып, қамбасын да астыққа толтырып, жылды табысты аяқтады. Әлемді азық-түлік қауіпсіздігі алаңдатып отырғанда біз егін саламын деген қожалықтың қолын қақпауымыз керек. Ел Президенті сол себепті Үкіметке форвардтық сатып алу тәсілін егізуді тапсырып отыр. Сонымен бірге бірыңғай колл- орталық құрып, көктемгі егіс жұмыстарын қолдауға арналған қаражаттың уақытында діттеген жерге жетуін ескертті. Біз де өз кезегімізде Үкіметке депутаттық сауал жолдап, форвардтық сатып алуды жүргізу үшін өңірлік Әлеуметтік-кәсіпкерлік корпорацияларының мүмкіндіктерін пайдалануды ұсындық. Біріншіден, мұндай корпорациялар әкімдіктердің қаржы институты ретінде өңірдегі қарыз алушы қожалық туралы барлық ақпаратқа ие. Яғни әр қожалықтың мүмкіндігін, қарым-қабілетін жете біледі. Сондықтан осы корпорация кепілдік берген қожалықтардан өнімді қорықпай алдын ала сатып алуға болады. Екіншіден, сатып алынатын өнім ең алдымен жергілікті халықтың қажеттілігіне пайдаланылады емес пе? Сол кезде өңірдегі тұрақтандыру қорларына шаруа қожалығының өнімін ешқандай делдалсыз тікелей жеткізуге мүмкіндік туады. Біз Үкіметке сондай-ақ форвардтық сатып алуды жарма, дәнді, майлы дақылдар, картоп және көкөніс түрлері бойынша бірнеше бағытта қолдануды да ұсынғанбыз», дейді Парламент Мәжілісінің депутаты Жексенбай Дүйсебаев.
Тағы бір мәселе қаржының кештеу бөлінгенінде жатыр. Қазақстан фермерлер одағының президенті Жигули Дайрабаевтың ауыл шаруашылығын қаржыландыру тәртібі қаңтар айында шешіліп қоюы керек деген пікірі өте орынды. Себебі қазір қожалықтарға уақыт тапшы болғандықтан құжат әзірлеудің өзі үлкен шаруаға айналды. Оның үстіне «ҚазАгроның» қаржыландыру мәселесіне келгенде сол баяғы ескі жұмыс тәсілінен ажырамай отырған жайы тағы бар.
Президенттің тапсырмасына сәйкес, депутаттардың қайта-қайта сауал жолдауына байланысты бүгінде форвардтық сатып алу тәсілі қолданыла бастаған сыңайлы. Алайда жергілікті жерлердегі ақпараттарға сенсек, сол баяғы ірі немесе орташа шаруа қожалықтарымен ғана осындай келісімдер жасалып жатса керек. Ал еліміздегі шаруа қожалықтарының 70 пайызға жуығы ірі немесе орташа құрылымдар санатына жатпайтынын ескерсек, бюджеттен бөлінген жеңілдетілген несиеден оларға тиын да бұйырмайтын сияқты. Иә, бұл несие бұрынғыдан өзгерек еді, Президент үстемеақы мөлшерін 5 пайыздан асырмау жөнінде тапсырма бергенде диқандар қауымы қуанып қалған. Ертелеу қуаныпты. Биыл да оларға бұрынғыша көктемгі дала жұмыстарының 80 пайызын өз қаражатына атқаруға тура келеді. Атқаруға шамалары келсе, әрине. Сенатор Әли Бектаевтың айтуынша, қазір шаруа қожалықтарының 70 пайызының қаржылық жағдайы нашар, сондықтан өз қаржыларына көктемгі жұмыстарды 50 пайызға ғана орындауы мүмкін. Оның үстіне мемлекет тарапынан бөлінетін субсидиялар кешігіп жатыр, біраз бағыт бойынша оны бөлудің тәртібі де әлі күнге бекітілмеген. Біздегі бейқамдыққа еріксіз басыңды шайқайсың да қоясың.
Бүгінде әлем алаңкөңіл күйде. Коронавирустық пандемия азық-түлік қауіпсіздігі мәселесін аса күрделендіріп жібергендей. Сол себепті көптеген ел қазір азық-түлік түрлерін экспорттауға шектеу қойды. Мәселен, Еуразия одағына мүше елдер қара бидай, жарма, қарақұмық дәні, күріш, шалқан, күнбағыс тұқымы, ұн сияқты 13 азық-түлік түрін ел аумағынан шетке тасымалдауға тыйым салды. БҰҰ-ның мәліметіне қарағанда, әлемде жалпы 80 мемлекет көптеген азық-түлік түрлерін экспорттауды доғарыпты. Енді Ресей ақ бидай, қара бидайды килолап та сатпайды. «Алтын-күміс тас екен, арпа-бидай ас екен» деп ата-бабаларымыздың баяғыда айтқан сөзін әлем елдері енді ұғып жатқан сыңайлы.
Айта кету керек, көрші Ресей алпауыт АҚШ-тың санкциясына іліккелі бері елдің азық-түлік қауіпсіздігін ішкі ресурстар арқылы қамтамасыз етуге қатаң көңіл бөле бастаған еді. Соның нәтижесінде Азық-түлік қауіпсіздігі доктринасындағы басты сегіз көрсеткіштің бесеуін өздері орындауға қол жеткізді. Қазір Ресей астық, картоп, қант, күнбағыс майы, ет және бірқатар өнімдермен өздерін толық қамтамасыз ете алады. Үш жыл ішінде ауыл шаруашылығындағы өндірісінің көлемін 14,3 пайызға арттырса, импорттың мөлшерін 31,2 пайызға төмендетуге мүмкіндік алыпты. Мұндай саясатқа енді өзге елдер де биылдан көшіп жатыр. Қай-қайсысы да өзінің азық-түлік қауіпсіздігін тек өздерінің күшімен қамтамасыз етуге мықтап кіріскен.
Азық-түлік мәселесінде әлі де импортқа тәуелді еліміз үшін көрші елдердің қазіргі қам-қарекеті ой салуы керек. Айналаның бәрі тез өзгеріп жатыр, өзгергісі келмейтін, ескі сүрлеуден шығуға ықыласы жоқ біз ғана сияқтымыз. Бүгінгі пандемияның кесірі ертең күзде анық көрінеді. Сол кезде айналадағы елдерден ақшаға астық таба алмай жүрсек, нағыз қасірет сол болмай ма? Сондықтан бүгінгі егіс науқанына, жалпы ауыл шаруашылығына жылдағыдан да ерекше қамқорлық, жаңаша көзқарас қажет. Шағын қожалықтарды қаржыландыру – шындап келгенде аса күрделі мәселе емес. Бұған ескі тәсілдерден арылып, қаржыландырудың жаңа механизмдерін іске қоса алатын менеджерлік шешім, шынайы ниет қана жетпей тұр!..
Меңдолла ШАМҰРАТОВ,
журналист