Коллажды жасаған Зәуреш Смағұл, EQ
– Сарапшылардың айтуынша, еліміздің ішкі жалпы өнімінің үштен біріне жуығы есепке алынбай, көлеңкеде қалып келеді. Бұл бюджет қаржысын арттыруға мүмкіндік берер еді, – деді Прези-
дент.
«Көлеңкелі экономика» сыбайлас жемқорлыққа жол ашып отырғаны жасырын емес. Сол себепті Президент Қаржы министрлігіне қарасты экономикалық тергеу қызметінің жұмысы негізінен «көлеңкелі экономикамен» күресу екенін ескертті. Ал оған қарсы күрес қалай жүргізілуі керек.
GSB UIB директоры, экономист Мақсат Халық: «Биыл ІЖӨ көлемі 70 трлн теңгені құрайды деген болжам жасалып отыр. Яғни былтырғы көрсеткіштен біршама жоғары болуы мүмкін. Күні кеше Президент «көлеңкелі экономиканың» көлемі ІЖӨ-нің үштен біріне тең екенін айтты, бұл ресми мәлімет. Бейресми дерек одан әлдеқайда жоғары, тіпті 50-60 пайыз деген де болжам бар. Егер бұл дерек шындыққа жанасатын болса, онда аса көп қаражат – 30 трлн теңгеден артық ақша «көлеңкелі» айналымда жүр деген сөз. Осынша қаржы ашық айналымға шықса, онда бюджеттің де табысы артып, тапшылық болмас еді. Сырттан қарыз алмай-ақ біраз мәселені еліміздегі ақшамен де шешуге мүмкіндік туар еді», дейді.
Сарапшының пайымдауынша, «көлеңкелі экономикаға» қарсы күрестің ең тиімді, дамыған елдерде тәжірибеден өткен тәсілі – цифрлы технологияларды мейлінше көп пайдалану. Мәселен, Қазақстанда бюджеттен бөлінген қаражаттың игерілу барысына да ашықтық жетіспейтіні белгілі. Бір ауылда аурухана немесе мектеп салу керек болса, бөлінген қаржы сол ауылдың бюджетіне бірден түсуге тиіс. Арада ешқандай делдалдар, «шапка» алушылар болмауы керек. Барлық сату-сатып алу операцияларында адами факторды барынша азайтып, цифрлы технологияларды пайдаланған
жөн.
Тағы бір айта кетерлігі, М.Халық салық органдары бірінші кезекте ірі кәсіпорындардың жұмысына араласпауы керек деп санайды. Себебі адами қарым-қатынастар неғұрлым көбейген сайын соғұрлым сыбайлас жемқорлы фактілері де жиілейтіні тәжірибеде талай дәлелденген.
– Салық органдарына оларды барып тексеруге, қоңырау соғып шақырып алуына тыйым салынуы керек. Әрине, бұл үшін алдымен компаниялардың жұмысы да ашық болғаны жөн, – дейді сарапшы.
М.Халықтың пікірінше, жалпыға бірдей табыс декларациясын да іс жүзіне асыратын уақыт жетті. Бұл «көлеңкедегі» қаржының «жарыққа» шығуына, айналымдағы ақша көлемінің артуына ықпал етеді.
Белгілі экономист Сапарбай Жобаев айтқандай, ірі компаниялар ғана емес, шағын және орта бизнесте де табысын жасыру, өнім көлемін немесе бағасын арзандатып көрсету белең алған. Мәселен, азық-түлік шығарушылардың өзі дүкендерге өткізген тауарын азайтып көрсетіп, үстіндегі қолма-қолма қол табысын қалтаға басуы үйреншікті жағдай деуге болады. Салықты аз төлеу, өндірісті де азайтып көрсету, жұмысшының санын да, оларға төлейтін жалақыны да кемітіп көрсету, еңбекақыны конвертпен беру күнделікті көз алдымызда болып жатқан, бәрімізге таныс жайттар. Ең аяғы көшеде қол көтерген адамдарды іліп әкететін таксистер де «көлеңкелі экономикаға» еңбек сіңіріп жатыр деуге болатындай.
Сарапшылар келтірген дәйекке орай тағы бір айтпай кетуге болмайтын мәселе халықтың менталитетіне қатысты.
– Еуропаның дамыған елдерінде «көлеңкедегі» қаржының үлесі 2-3 пайыздан аспайды. Оларда сыбайлас жемқорлықтың да деңгейі төмен. Ал біздің елде сыбайлас жемқорлық деңгейі де жоғары, «көлеңкедегі» ақша да көп. Шетелдіктер мейрамханаға барса да, қонақүйге түссе де түбіртек талап етеді. Қазақстандықтар болса, таксимен жүрсе де, көлігін жөндетсе де түбіртек сұрамайды. Дүкенде де түбіртек талап ету әлі жаппай әдетке айнала қойған жоқ. Негізі «көлеңкедегі» қаржының көбеймеуіне халықтың өзі, әрбір азамат мүдделі болуы керек. Өкінішке қарай, біздің халық көп нәрсені жаба салуға бейімдеу. Еуропалықтар дүкенде түбіртек бермесе, басқа да заңға қайшы әрекеттерді көрсе, оған ескерту жасауға тиісті орындарға хабарлауға дайын тұрады. Бізде бұл ұсақтық саналар еді. Бұл менталитеттен арылуымыз керек, – дейді С.Жобаев.
GSB UIB директоры М.Халықтың да пікірі осыған орайлас. Дегенмен халықтың санасын тәрбиелеудің де жолдары бар.
– Жақында зерттеу жүргізу барысында Қытайдың тәжірибесіне назар аудардым. Супермаркеттерде әр тауарға қосымша құн салығы 12 пайыз деп көрсетіледі ғой. Сол чектің суретін түсіріп, тиісті орындарға жіберген азаматтардың есепшотына сол 12 пайыздың 2 пайызына тең қаржыны кері аударады екен. Қазақстанда да осыған ұқсас тәжірибелерді енгізсек, онда әр азамат қосымша табыс табу үшін тауар алған сайын түбіртек талап етуді әдетке айналдырар еді. «Көлеңкедегі» ақшаның «жарыққа» шығуына бұл да әсер ететіні сөзсіз. Негізі, осындай әдісті біздің банктер біртіндеп меңгеріп жатыр. Қазір сауда жасағаны үшін түсетін бонустар соның бір көрінісі, – дейді сарапшы.
Осыдан бірнеше жыл бұрын Алматы, Нұр-Сұлтан сияқты ірі қалалардағы қоғамдық көліктерде электронды жолақы билетін беру енгізіле бастаған-ды. Бұл жаңашылдықты ел бірден қабылдай қойған жоқ, оны енгізу жұмыстарында да олқылықтар болғаны жасырын емес. Алайда уақыт өте келе бұрын қала әкімдігінен субсидия алып отырған автопарктердің шынайы табысы жоғарылағаны белгілі болды. Жаңа жүйенің жолаушыларға тиімділігі байқалды. Сарапшылар осы тектес жаңа жүйелердің көбеюі «көлеңкелі нарықты» біртіндеп ығыстыратынын айтады.
Сөз басында айтып өткеніміздей, «көлеңкелі экономиканың» көлеміне қатысты пікірлер арасында алшақтық бар. Ресми дерекке, яғни Қаржы министрлігі келтірген мәліметке иек артсақ, 2016 жылы ол ІЖӨ-нің 29 пайызына тең болса, былтыр 24 пайызға төмендеді. Үш жыл ішінде оның саудадағы үлесі 10,7 пайызға, көлік пен қоймалауда – 17 пайызға, ауыл, орман және балық шаруашылығында – 9,7 пайызға, құрылыс саласында – 8,3, өнеркәсіпте 6,5 пайызға кеміпті. 2025 жылға қарай «көлеңкелі экономиканың» үлесін ІЖӨ-нің 20 пайызына тең көрсеткішке дейін төмендету көзделген.