Кино • 06 Қараша, 2020

Пандемия тудырған «партизан киносы»

403 рет
көрсетілді
8 мин
оқу үшін

Авторлық болса да, коммерциялық болса да, кино қымбат өнердің қатарына жатады. Табысқа көміліп қалуды көздеп, кассаға жұмыс істейтін режиссерлер түгілі, шығынға батса да нағыз шыншыл кино түсірумен айналысатын шығармашылық иелерінің өзі болашақ фильміне мемлекет тарапынан бөлінер бюджеттің молдау болғанын қалап тұрады. Сондықтан «тегін» деген сөзді естісе, киноның төңірегінде жүргендер миығынан күліп, мазақтап кетеді. Ал кинематографияда тегін түсірілетін фильмдер бар және ол «партизан киносы» деп аталады.

Пандемия тудырған «партизан киносы»

«Тегін» деп миллиондаған бюджетпен салыстырғандағы жалпылама сөз, әйтпесе то­лық­тай тегін кино болмайды, кез келген кино шығынды қажет етеді. Түсіретін техника киностудия тарапынан тегін берілді деген күннің өзінде, беріге сал­ғанда, он-он бес мың долларды қайтсе де қажет етеді. Парти­­зан киносындағы басты қағида – ­идея мен достық. Қазір иығына той ­камерасын асып алып та, тіпті телефонмен де кино түсіруге болады деп есептейтіндер бар. Бұл әдіс аса көп шығынды қажет етпеуі мүмкін. Алайда мәселе мынада: кәсіби актерлерді ша­қыра отырып, оларға ақша төле­мей, тегін фильм түсіруге бола ма? Партизан кино түсіру үшін автомат асынып, жаудан жасырынып, жер бауырлап еңбектеп, орманға барудың қажеті жоқ. Киногерлердің өз арасында осы­лай аталғанымен «партизан» болуға кез келген актер де, оператор да, композитор да, су­рет­шілер де келісе бермейді жә­не бұл жанрға көзқарас та бір­келкі емес. Бұл киноның ал­ғашқы өкілдері пайда болғанда «Пар­тизан киносы деген болмай­ды, болуы мүмкін де емес! Партизан деген жау жеріне барып әрекет жасайтын адам. Сонда бұлар кімді жау санап отыр? Кино дұрыс ниеттен, таза жүректен тууы тиіс» деп аттандап шыққандар да бол­ды. Шынында да, дағдарыс пен эко­номикалық қиындықтан көз аш­пайтын кезеңде ақшасыз кино түсіру дегеніңіз ақылға сый­майтын абсурд тірлік қой. Тіп­ті атағы жер жарған әртіс тү­гі­лі, жалт етіп бір көрінетін екі секундтық эпизодына да қы­руар қаламақы алып үйреніп қалған актердің «партизан» болудан ат-тонын алып қашатынын түсінуге болатын да сияқты. Бі­рақ соған қарамастан партизан киносы өмір сүруге толық құ­қылы, ең бастысы, оны да жан-жүрегімен сүйіп істейтін киногерлер бар. Мейлі, миллион бермесе, қара тырнағын да қи­мылдатқысы келмейтіндер тү­сірмей-ақ қойсын, алайда кәсібін қалтқысыз сүйетін, өнерге шын берілген жалаңтөс-жанашырлар қалай да табылады, міне, солар ғана көзін жұмып тұрып, ол жанрға бел буып бара алады.

«Партизан киносы» – Қазақ­стан кинематографиясы үшін жаңа бағыт. Әзірге өз идеясын жүзеге асыру жолында көз­сіз ерлікке барып, тегін фильм тү­сі­ріп танылған режиссерлер жоқ­тың қасы болғанымен, ауызды қу шөппен сүртуге де болмайды. Бұл бағыттың «кіндік әкесі» деп көпшілік режиссер Дәре­­жан Өмірбаевты атап жүр. Сонау жыл­дары Әділхан Ержанов, Ас­қар Ұзабаев, Арслан Акубаев, Жасұлан Пошанов, Мұрат Ма­хан, Талғат Бектұрсынов, Денис Борисов сияқты бірқатар режиссерлер бірігіп, қазақстандық «партизан киносы» қозғалысын құрып, манифестін жазып тұ­рып, фильмдер түсіре бас­тады. Алайда Ержановтың «Қо­жа­йындар» деген фильмін шетел мақтағанымен, жергілікті ше­неуніктер үлкен экраннан көр­сетпек түгілі, «Қазақстанның аты­на кір келтірдің» деп жас ре­жиссерді ит қосып қууға дейін бар­ды. Мұнымен қазақ парти­зан киносы қозғалысының бел­сен­дісі Ә.Ержановтың тауы шағыла қой­мады, бұдан кейін де бірнеше фильмі шетелдік жүлделерге ие болды, «түртуге» болмайтын та­­қырыптарды төңіректейтін ба­тылдығынан болар, мұндағы өз әріптестері арасындағы бе­де­лі де жаман емес. Бұл қозға­лыс өткен ғасырдың 50-60-жылдары мелодрамаларға кеңір­де­­­гі­нен мелдектей тойып бол­ған Анг­лияда, сәл кейінірек Ар­ген­­ти­нада пайда болған екен. Ең өткір әрі тереңдеп кеткен әлеу­меттік мәселелерге назар аудар­туды, жалпы кинодағы қа­тып қалған догманы сынды­руды мұрат тұ­тады. Бірақ болмашы ғана бюджетпен әлеуметтік әділеттілікті көрсеткен кинодағы жаңа форма батыс режиссерлерінің қол­дауына ие болғанымен, «прокат» дейтін пәрмені күшті ал­­па­­уыттың маңайынан жү­ре ал­май­тын «партизан кино­сы­ның» қа­зақ топырағында өсіп-өну мүм­­кіндігін бірді-екілі Ер­жа­нов­­тардың пайда болуы түп­кі­лікті шешіп бере алмайтынын нақ­ты жағдайдың өзі көрсетіп отыр.

Соған қарамастан жаһанды жайлап, әлемді қорқыныш құр­сауында ұстап келе жатқан пан­демияның Қазақстанның басы­на салған қасіреті, сұмдығы ту­ралы белгілі режиссер Болат Қа­лымбетов жақында түсіруді бастаған «партизан фильмінде» боямасыз көрсетуді мақсат етіпті. Режиссер актерді де, фильмге қатысатын басқа мамандарды да алыстан іздеген жоқ. Өзі тү­сірген, өндірісі жақында ғана аяқ­талып, жарыққа шығуын күтіп жатқан «Мұқағали» фильміне қатысқан шығармашылық топ шып-шырғасы бұзылмай жаңа фильмнің ішінен табылыпты. «Партизан киносы идея мен достыққа құрылады» деген қағиданың растығы осы жерден көрінеді. Нағыз кино асары. Фильм сюжетін қысқаша мазмұндағанда былай. Фильм виолончельде ойнайтын Адам атты музыканттың өмірін баяндайды. Талантты адамдардың бір толқыны жақсы өмір аңсап шетелге кетіп жатқан кезде, Адам да ат басын сол дүрмекке қарай бұрған еді. Ол шетелде жүрген кезде Алматыдағы жер үйінде газ баллоны жарылып, үйі өртеніп, отбасындағы адамдардың бәрі қайтыс болады. Адам Алматыға оралады. Келсе, үйі де, жары мен балаларының сүйегі де жоқ. Қайтадан жұмысқа орналаспақ болып, өз ұясы Опера театрына келген еді, бастығы «керек кезде Отаныңды тастап кетіп қалғансың» деп қабылдамайды. Екеуінің арасында түсінбестік туып, ақыры Адам есікті тарс жауып кетуге мәжбүр болады. Дәл осы кезде індет басталып, жаман тұмау елді жайлап, далада қаңғып қалған Адам зейнеткер Надежда Ивановнаның үйін паналайды. Зейнетақысы аз кейуананың да тұрмысы же­тісіп тұрған жоқ, пәтерақы, азық-түлік алуға қиналған соң Адам қолындағы аспабын сатуға мәж­бүр болады...

«Әрі қарай әңгімелеп бер­сем, түк те қызығы болмай қа­лады. Аз уақыт күтсе, кө­рер­мен өзі де жаңа фильммен қауы­шады» дейді Б.Қалымбетов. Ре­­жиссердің аңдатпасына қара­ған­да, жалпы сюжеті адам тағ­дырына құрылған фильм «ко­ронавирус кезінде өнер адамда­ры қалай өмір сүрді?» деген мә­селені көрсетуге арналған.

Тақырып өте өзекті. Әсіресе дәл қазір. Қоғам басына түскен ауыртпалыққа немқұрайды қа­рай алмаған режиссер өз азамат­тық көзқарасын білдірмек. Бүгінгі режиссерлерімізге жетпей жат­қаны да осы қасиет – азаматтық үнін естірту. Сақа киногерлер айтып жүргендей, «партизан киносы» деген студенттердің, ки­ноға алғаш қадам басқан жас режиссерлердің өзін дәлелдеуге арналған бағыты ма, әлде Қа­лымбетов, Өмірбаев сияқты қа­лыптасқан режиссерлерді де қы­зықтыратын жанр ма, жаңа ба­ғыттың әрі қарайғы тағдыры қалай айқындалатыны белгісіз. Белгілісі, кім шындықты айтуды парызы санаса, «партизан кино» да қолына шырағданын ұстап, шындық іздеп, жер бауырлап алға қарай жылжи береді.

 

АЛМАТЫ