Коллажды жасаған Қонысбай ШЕЖІМБАЙ, «EQ»
Биологиялық алуандылықты сақтау мен тиімді пайдаланудың ұзақ мерзімді жоспары қажеттігін Мемлекет басшысы Қасым-Жомарт Тоқаев Қазақстан халқына арнаған Жолдауында атап өткен болатын. Жуырда әлемдік қауымдастық, оның ішінде Қазақстан БҰҰ-ның «Биоалуандылықты сақтаудың 10 жылдығы» бастамасын қорытындылады. Еліміз табиғи ресустарға аса бай десек, оның қатарында флораның 13 мыңнан, фаунаның 80 мыңнан астам түрлері тіркелген. Алайда жануарлар мен өсімдіктердің 670-тен астам түрі жойылып кетудің алдында тұр. Сарапшылар «биоалуандылықтың» қатарына жануарлар мен өсімдіктер ғана емес, экожүйе, саңырауқұлақтар, микроорганизмдер, жәндіктер, тіпті жердегі алуан түрлі тіршілік иелері де қосылатынын айтады. Ал сол ұлттық байлықты сақтап қалу мемлекеттер үшін маңызды.
БҰҰ бастамасын қолдай отырып, өткен он жылдықта Қазақстан Үкіметі ормандардың, таулардың, далалық жерлердің, сулы-батпақты экожүйелердің алуандылықты сақтау бойынша бірқатар заңнамалық бастама мен шараны атқарды. Биоалуандылықты сақтау мәселелері аясында БҰҰ Даму бағдарламасы (БҰҰ ДБ) көптеген жылдар бойы ел Үкіметінің сенімді серіктесі болып келеді. Жаһандық экологиялық қордың (ЖЭҚ) қаржылай қолдауымен, сондай-ақ Қазақстан Үкіметімен байланысты гранттардың шеңберінде еліміздегі биоалуандылықты сақтау саласында 29 млн АҚШ долларына жуық 10 көлемді бастама жүзеге асты.
«Қазақстанда ерекше қорғалатын табиғи аумақтар қатарының артқанын атап өткен жөн. Ерекше қорғалатын табиғи аумақтарды құрудың себебі сиреп немесе жойылып кетудің алдында тұрған ортаның құлдырауы, ормандардың жойылуы, топырақ эрозиясы, өзен-көлдердің ластануы сияқты себеп-салдармен байланысты», дейді БҰҰ Даму бағдарламасы жобасының менеджері Талғат Кертешев.
Әлемдік тәжірибеде ерекше қорғалатын табиғи аумақтар алуандылықты сақтаудың АҚШ, Аустралия, еуропалық және өзге де елдер қолданатын ең тиімді тәсілі саналады. Ормандарды жоюды тоқтатып, барлық аумағын қайта қалпына келтірген алғашқы елдердің бірі – Коста-Рика Республикасы. Бүгінде ел аумағының төрттен бір бөлігі әлем туристерінің назарын аударған тропикалық жануарлар мен өсімдіктердің мекеніне айналған.
Қазақстан Үкіметінің жоспарына сәйкес былтыр ерекше қорғалатын табиғи аумақтарды 9,4 пайызға жеткізу көзделген. Салыстырмалы түрде алғанда бұл көрсеткіш 2010 жылы 0,59 пайызды құраған болатын. Т.Кертешевтың айтуынша, 2010-2020 жылдар аралығында БҰҰ ДБ бастамасымен және қолдауымен елімізде 7 жаңа ерекше қорғалатын табиғи аумақ құрылған. Қорғалжын, Алакөл қорықтарының, Ырғыз-Торғай табиғи резерватының, «Алтын Емел» ұлттық паркінің аумағы кеңейтілді. Экожүйелерді сақтаудағы маңызды қадам «Ақжайық», «Алтын-Дала», «Іле-Балқаш» табиғи резеваттарының, Шығыс Қазақстан облысындағы «Оңтүстік Алтай» қорықшасының, «Бұйратау», «Тарбағатай» және Жоңғар-Алатау ұлттық саябағының құрылуы болып отыр. Осылайша, БҰҰ ДБ жобаларының аясында 2,1 млн гектардан астам кұнды табиғи экожүйелер ерекше қорғалатын табиғи аумақтар дәрежесін алды.
БҰҰ ДБ жобалары шеңберінде далалық және шөл экожүйелерін сақтау мақсатында алғаш рет Қазақстанда қарақұйрық пен сайғақтардың көші-қон жолдарын қорғау бастамасы жүзеге асты. 2,98 млн га аумақта бірегей киіктер – сайғақтардың көші-қон жолдарын, сондай-ақ төлдеуге пайдаланылатын аймақтарын қамтуға мүмкіндік беретін «Қапшағай-Балқаш» және «Ырғыз-Торғай-Жыланшық» экологиялық дәліздері құрылды. Далалық экожүйелерді сақтау жобасы аясында Қазақстанның ЕҚТА жүйесіне жаңа ерекше қорғалатын табиғи аумақтар Орталық Қазақстандағы «Алтын дала» МТР және «Бұйратау» МҰТП қосылды. Жобаның нәтижесінде қанатқақты ерекше қорғалатын табиғи аумақтардың материалды-техникалық базасын нығайту, басқару-жоспарлау жұмыстары жүріп, қызметкерлер оқытылды. Жаңадан қорғалатын табиғи аумақтардың құрылуы бойынша қолға алынған шаралар дала жануарларының түрлері мен санын сақтауға мүмкіндік берді.
«Еліміздің ұлттық парктері мен қорықтарының аумағында флораның 5700-ден астам түрі көрсетілген, оның ішінде сирек кездесетін және эндемді өсімдіктердің 130 түрі, Қазақстанның «Қызыл кітабына» енгізілген жануарлардың 130 түршесі бар. Кей бірегей түрлері әлемдік игіліктер тізіміне кіреді. Ең алдымен, қар барысы, сайғақ, арқардың кейбір түршелері, ал өсімдіктерден – жабайы Сиверс алмасы, жауқазындар, ылғал сүйгіш шаған, жабысқақ немесе қара кандыағаш және тағы басқа ерекше қорғауға мұқтаж», дейді БҰҰ ДБ ерекше қорғалатын табиғи аумақтарды басқару жүйесін жетілдіру жөніндегі сарапшысы Арай Белгібаева.
Көптеген түрі мемлекет қорғауында, бірақ қорғалмағандары да жетерлік, сондықтан ЕҚТА желісін дамыту және жаңа аумақтар қатарын кеңейту – еліміздің биоалуандылықты сақтаудың басты шарты болып отыр. ЕҚТА қызметін дұрыс жоспарлау ұзақ мерзімді тұтастай әрі іргелес аумақтың биоалуандылығын сақтаудың негізі. ЕҚТА басқару жоспарларын әзірлеумен қатар, биоалуандылық пен тіршілік ету ортасының мониторингіне көп көңіл бөлінеді. Бұл экожүйелердің жай-күйін талдауға және түрлерді сақтау бойынша шаралар қабылдауға мүмкіндік береді.
Сонымен қатар сарапшылар Ұлттық биоалуандылықтың экономикалық құндылығын есепке алуды енгізудің маңыздылығы туралы айтты. Бұл көрсеткіштерді шешімдер қабылдау және мемлекеттік деңгейдегі заңнама кезінде ескеру қажет. Экожүйелік қызметтерді экономикалық бағалау елдің екі ЕҚТА-да жүргізілді. Мысалы, Қарқаралы ұлттық паркінің алты экожүйелік қызметінің құнын 2013 жылы сарапшылар 86 млн доллардан астамға бағалады.
2016 жылы Алматы облысындағы «Іле-Балқаш» табиғи резерватының кейбір жануарлар түрлері, дәрілік шөптер, сексеуіл және басқа да экожүйелері ресурстарының құндылығына бағалау жүргізілді, оның жалпы құны шамамен 26 млн АҚШ долларын құрады, осылайша Іле-Балқаш табиғи резерватының құрылуы осы аумақтың құндылығын арттыруға ықпал етті. Биоалуандылықты бағалауды енгізу табиғатты қорғауға ғана емес, қабылданатын шешімдердің салдарын ескеруге және қандай да бір әрекеттен болатын залалды болжауға көмектеседі.
Қазақстанның ерекше қорғалатын аумақтарының халық, бизнес және ұлттық экономика үшін құндылығы жоғары. Олар жеке табыс табуға және жұмыс орындарын құруға, мемлекетке пайда әкелуге мүмкіндік береді, яғни биоалуандылықты экономиканың маңызды құрамдас бөлігі болып саналады. Сондықтан табиғатты тиімді басқару үшін биоалуандылықты жоғалту факторларына қатысты шаралар қабылдау және оларды саясатпен, экономикалық ынталандырумен және қаржылық шешімдермен байланыстыру қажет. Осылайша, 2013-2018 жылдары биоалуандылықты қаржыландыру бастамасы (БИОФИН) жобасын іске асыру барысында биоалуандылықты сақтау үрдістеріне ауқымды қаржылық талдау дайындалды, биоалуандылықты сақтаудың қаржылық жоспары әзірленді, оған биоалуандылықты өтеу тетіктері, тұрақты орман шаруашылығын, балық аулауды, аң аулауды, органикалық ауыл шаруашылығын дамыту үшін салықтық жеңілдіктер мен субсидиялар кіреді. Бұл тетіктер халықаралық деңгейде жаңалық болмағанымен қазақстандық тәжірибеде алғаш рет қолданылуда. Қазақстанда биоалуандылықты қаржыландыру бастамасын іске асырудың екінші кезеңі 2019 жылдан бастап құқықтық және әдіснамалық базаны құру, институционалдық және адами әлеуетті жақсарту, шешім қабылдайтын тұлғалармен диалогтық платформаларды кеңейту бойынша жұмыс жүргізілуде.
Жалпы, «Биоалуандылықты сақтаудың онжылдығы» шеңберінде БҰҰ ДБ жайылымдарды тұрақты басқару, суармалы егіншілік, орманды қалпына келтіру, тауарлы балық өсіруді дамыту және экотуризм саласында 40-қа жуық қанатқақты жоба іске асырылды.
Көптеген жылдар бойы БҰҰ ДБ Қазақстандағы биоалуандылықты сақтау және өңірлердің тұрақты дамуы шараларының бірі ретінде экологиялық туризмді дамытуға да көп көңіл бөліп келеді. БҰҰ Даму бағдарламасын қолдау дегеніміз – озық тәжірибелер мен жалпыға танылған халықаралық стандарттарды ескере отырып экотуризмнің құқықтық негізін жетілдіруде экотуризмді сертификаттаудың ерікті жүйесін енгізу, басқару жоспарлары шеңберінде ұлттық парктерде экотуризмді жоспарлау мен басқаруды қамтамасыз ету, жергілікті қоғамдастықтардың әлеуетін қолдау және дамыту, сондай-ақ туристік инфрақұрылымды дамытуға қолдау көрсету. БҰҰ ДБ сарапшылары Қазақстанмен тығыз әріптестікте ЕҚТА желісін кеңейтуге, табиғатты қорғау қызметі саласында жаңа заңнамалық нормалар жасауға, тау, дала, орман экожүйелерін, су айдындарын жетілдіруді жалғастыруды көздейді. Сонымен бірге биоалуандылықты қаржыландырудың жаңа мүмкіндіктерін енгізу, парниктік газ шығарындыларын азайту және климаттың өзгеруіне қарсы күрес мәселелерінде жәрдемдесуді жоспарлайды. Жаңа жобалар ең алдымен ауыл шаруашылығын тұрақты дамытуға, аграрлық сектордың бәсекеге қабілеттілігін арттыруға бағытталған.