Соның біріншісі – Сарқант ауданына қарасты Қойлық ауылының мәдениет сарайының алдында белгілі мемлекет және қоғам қайраткері, жазушы-журналист Кәкімжан Қазыбаевқа арналған ескерткіш. Екіншісі – сол ауылдан шыға берістегі Кәкімжан Қазыбаев ауылына бұрылатын жол айрығында тұрған «Мұхтар Арын кесенесі» деген белгі. Себебі, ел таныған екі тұлғаның да мен үшін орындары бөлек.
Ол кезде «Жас алаш» газетінде Құқық және қоғамдық пікір бөлімінің меңгерушісі қызметінде жүрген едім. Сондай күндердің бірінде газеттің әр облыстағы меншікті тілшілері алқа жиналысына шақырылды. Оған белгілі журналист, газеттің сол кездегі Ақтөбе облысындағы меншікті тілшісі Қадыржан Забих та келген еді.
Жиналыс тамамдалған соң Қадыржан екеуміз жұмыс барысы бойынша ұзақ әңгімелестік. Және де аға-іні ретінде сыйластығымыз да жақсы болатын. Сөз арасында ол: «Беке, сіз Ақтөбе педагогика институтының ректоры Мұхтар Арынды танисыз ба? Ол да Талдықорған жақтың жігіті ғой», деді. Мен жақсы танитынымды айттым. Сол кезде Мұхтар ағаның Ақтөбе облысында ұлттық мүдде мен ұлттық рух тұрғысында жасап жатқан игілікті істері жөнінде әңгіменің тиегін ағытты десеңші. Шынымды айтсам, Мұхтар ағаны жақсы танысам да, басқа облыста жүріп, осыншама қыруар шаруа тындырып жүргенінен хабарым аз еді. Тек Кәкімжан ағаның бірде: «Мұхтар бауырым Ақтөбеде өте жақсы жұмыс істеп жатыр. Ел алдындағы беделі де күннен –күнге артып келеді» деген сөзін құлағым шалып қалғаны бар. Ал енді Қадыржанның әңгімесін зейін сала тыңдап отырып, жерлес ағамыз жөніндегі жанға жағымды сөздері көңілімді кәдімгідей марқайтып тастады. Қадыржан әріптесім сөз соңында менің айтар ойымды дөп басқандай: «Мұхтар Арын аға жөнінде бір керемет мақала жазсам ба деген ойым бар», деді. Мен қуана қоштадым.
Көп ұзамай «Жас алаш» газетінің айқара бетін ала (5 желтоқсан, 1992 жыл) «Нар қазақ» деген портреттік эссе жарқ ете түсті.
Осы орайда, айтар ойымыз орынды болуы үшін аталған мақаладан үзінді келтіре кеткеніміз артық болмас деп ойлаймын: «Ол сонау сексен үштің жазында осындағы іргелі оқу ордасына басшы болып келген сәтте-ақ, жан дүниесі құлазығандай күй кешкен. Ана тіліміздегі мектеп, бала-бақшалардың адам ұялатындай сиректігі тұрмақ, айналасына үлгі-өнеге болар осы институттың өзінде бір ғана факультетте қазақ бөлімі болып еді-ау, сонда... Тіпті, ақсұңқар ақындар, үш алып – Сәкен, Ілияс, Бейімбеттердің 90 жылдық торқалы тойларын атап өте алмаған Мұхаңдар. Себебі институт кітапханасында халқымыздың ұлы перзенттерінің бірде-бір шығармасы жоқ екен... Өлшеусіз еңбекпен, там-тұмдап жалғасқан істің бүгінгі нәтижесі де кісі сүйсінерліктей. Қара шаңырақтағы он сегіз факультеттің бәрінде қазақ бөлімдері ашылды...» деп жалғаса береді.
Аталған мақаланың шығуы мемлекеттік тіліміз тұғырына қона алмай, елімізде ұлтшылдық пен ұлтсыздық мәселелері төңірегінде кертартпа әңгімелердің көбейіп, саяси ахуал тұрақсызданып тұрған уақтымен тұспа-тұс келді. Сондықтан да материалдағы ұлы тұлғаларымызды ұлықтауға, ұлттық рухқа және мемлекеттік тілге байланысты Мұхтар ағаның жасап жатқан патриоттық істері санасында саңылау бар адамдардың санасына серпіліс берді, талай жылдар бойы қордаланып қалған біраз сеңді жібітті. Осы орайда Мұхтар Ғалиұлының ұлт мүддесі тұрғысындағы жасаған батыл қадамын тіл майданындағы жанкештілік деп бағалағандар да болды. Олай дейтініміз, Мұхтар Ғалиұлы ұлттық мүддеге, мемлекеттік тілдің өркендеуіне байланысты қозғалысты еліміз егемендік алмай тұрып-ақ бастап кеткен болатын.
Мұхтар Арын жайлы әңгіме қозғағанда тағы да осыдан он жеті жыл бұрын жарық көрген мына мақалаға тоқтала кеткенді жөн көрдім. Атап айтсам, «Жас алаш» газетінің 2004 жылғы 2 қарашадағы санында белгілі журналист Баян Сәрсенбинаның «Арынсыз Ақтөбе» атты мақаласы шыққан болатын. Айқайлап тұрған тақырыбынан-ақ қандай мазмұнда екенін бірден түсіндім. Мақаладағы шыңғырған шындықты оқығанда жүрегім мұздап сала берді. Онда былай деп жазылыпты: «Сырттай қарағанда, бұлайша кесіп айтуымыз түсініксіз көрінер. Алайда соңғы кездері Ақтөбенің рухани өмірінде жалтақ тіршілік, жағымсыз сөз, мәнсіз әңгіме, нәтижесіз іс белең алып бара жатқанда, ел-жұрт қажетсінетін тұлға туралы еріксіз ойға берілесің. «Ақтөбенің киесі – Мұхтар Арын екен, ол кеткен соң осы өңірдің рухани өмірі мүлде құлдырады», деді Алматыдағы ерекше сыйлайтын әріптес ағайымыз. «Мұхтар арын тірі болғанда «Мәдени мұра» бағдарламасының шеңберінде қыруар жұмыс атқарып тастайтын еді», дейді мәдени саланы басқарып отырған шенеуніктердің ісіне күйінген ақтөбелік ғалым ақсақал. Айтылған пікірлердің ақиқаттылығында дау жоқ. Ақтөбенің рухы әлсіреп тұр. Рухани саланы рухы төмен шенеуніктер басқарған соң да жұрт наразы... Арын кеткелі Ақтөбеден өрген, жан-жақта жүрген зиялы қауым ата-жұртына қайырыла соққан жоқ. Тахауи Ахтановтың мерейтойына арнайы келген зиялылар Ақтөбеге жетпей, Мұғалжар ауданынан Алматыға тікелей қайтып жатты. Әзірбайжан Мәмбетов те аялдай алмады. Әбдіжәміл Нүрпейісовтің алдынан шығатын адам табылмады. Тізе берсек, жерге қараймыз. Санай бастасақ, есебіне жете алмаймыз. Соқпаймын дегендері емес, зиялыны бағалайтын, мәдениеттің парқын білетін басшы болмаған соң, қабылдауға құлықсыздықты көрген соң, кідірген жоқ...»
Иә, «Ақиқатын айтпаса, сөздің атасы өледі» деген емес пе. Тілші шырылдаған шындықты айтып отыр. Аталған мақаладағы жан айқайды оқып болған кезде ойыма ұлы жазушымыз Ғабиден Мұстафиннің: «Біз осы уақытқа дейін ұлтшылдықпен күресіп келдік. Енді ұлтсыздықпен күресуіміз керек», деген дана сөзі оралды. Және де осы мақала шыққан кезде еліміздің егемендік алғанына 13 жыл толған еді. «Сонда біздің ұлттық рухымыз әлі оянбаған ба? Әр облыстың билігінде мынандай адамдар жүретін болса, ертеңіміз не болады? Сонда бір облыста мәдениетпен, тілмен, ішкі саясатпен айналысатын қаптаған басқарманың басшылары немен айналысып жүр?» деген сауалдар санамды жаулап алды. Шынымен де солай. Былай ойлап қарасаң, бір облыстың ұлттық мүдде мен ұлттық құндылықтарға байланысты жұмыстарымен жалғыз Мұхтар Ғалиұлы ғана айналысқан сияқты көрінеді. Қалай дегенмен де осы мақаладан кейін ғана ақтөбелік шенеуніктер ұйқысынан оянып, айтылған сыннан тиісті қорытынды шығара бастады. Себебі аталған мақала зиялы қауым арасында үлкен талқыға түсіп, біраз дабыра болғаны әлі есімде. Сол мақаланың авторы Баян Сәрсенбина – қазіргі уақытта Ақтөбе облыстық мәслихатының депутаты. Мұхтар ағасының жолын қуып, өзінің қаламымен және қарымымен ұлттық мүддеге қызмет етіп жүрген жайы бар.
Мұхтар Ғалиұлы тұла бойы тұнған еліміздің нағыз патриоты болғанында дау жоқ. 1990 жылы Жоғарғы Кеңестің депутаты болып сайланған кезде үлкен мінберлерден ұлттық мүддеге байланысты өз ойын ашық айтып, мемлекеттік тіліміздің мәртебесін Конституциямызға енгізуге күш салған, Президенттің атына арнайы хат жазған санаулы депутаттарымыздың бірі болып саналады. Ал енді біздің кейіпкерімізді терең танығысы келген адам Мұқаңның «Бес анығын» оқу керек деп ойлаймын. Аталмыш кітапта автор бес анықты тілмен, дінмен, дәстүрмен, тарихпен және атамекенмен сабақтастырады. Кітапты оқу арқылы нағыз ұлтжанды азаматтың, білімді тұлғаның және іскер басшының образын көре аласыз.
Сонымен қатар Мұқаң 1991 жылы «Ұлт тағдыры тәлкекке көнбейді» атты республикалық «Қазақ тілі» қоғамының аймақтық пленумында жасаған баяндамасында: «Ал қазақ, мешеу боп қалам демесең, тағылымыңды, бесігіңді түзе. Өз тіліңді өзекке теппей, балаңды қазақша бала-бақшалар мен мектептерге бер. Беретін күнің туды, заманның беті түзелді... 1990 жылы облыс бойынша балабақшаларда
52 500 бөбек тәрбиеленсе, соның таза қазақ тіліндегі балабақшаға барғаны 6-ақ мың болды. Қазақ мектептерінің нәр алатын бұлақ көздері осылай суалды. Мұның әдейі жасалуы да мүмкін деп ойлаймын. Тілдің тамырына балта шабу саясаты соңғы жылдарға дейін ешбір шіміркпестен, жергілікті халықтан қысылмастан жүргізіліп келді...», деп шындықты шыңыраудан шығарып тұрып айтты. Мұқаңның аталған баяндамасының жаңғырығы сол жылдары Ақтөбе облысында ғана емес, республика аумағында да үлкен серпіліс туғызды. Ел мүддесі тұрғысында осындай шындықты айта тұрып, өзінің Жоғарғы Кеңестің депутаттық мандаты мен ректорлық мансабынан да қорыққан жоқ. Мұндай батырлық екінің бірінің қолынан келе бермейтінін ашық мойындауымыз керек.
Мұхаң Ақтөбе өңірінде дүниеге келген батырлар – Есет Көкіұлының, Есет Көтібардың, оқымысты ғалым Құдайберген Жұбановтың, композитор Қазанғаптың, мемлекеттік қайраткер Ұзақбай Құлымбетовтің мерейтойларын ұйымдастыруға да белсене ат салысты. Заман тоқырап, қаржылық қиындықтар туындап жатса да, қолға алған мәселесін аяғына дейін жеткізуге тырысты. Барлық ұйымдастыру шараларының басы-қасында өзі жүрді. Талдықорған жерінің тумасы болса да, жершілдікке бой алдырмады. Жергілікті кадрлармен ғана жұмыс істеді. Ақтөбе өңіріндегі аттары ұмытыла бастаған ұлы тұлғалармен елін қайта қауыштырды. Кейбіреуінің кесенесін тұрғызу мен әулие жерлерге экспедиция жасау жағын да өзі ұйымдастырды. Ақтөбеліктер Мұхтар Ғалиұлын әлі күнге дейін сол үшін құрметтейді. Сондықтан да Мұхтар аға қайтыс болған соң халықтың үлкен қошеметінің нәтижесінде қайраткер-ғалымның атына қаладағы Қ.Жұбанов атындағы университеттің бас оқу корпусының, мектептің және көше аттарын берді. Сонымен қатар талдықорғандық жерлестері де азаматының атын мәңгілікке қалдыру жолында қарап қалған жоқ. Атап айтсақ, Талдықорған қаласында бір мектептің аты, туған жері Бақалы ауылында көше аты беріліп, мәдениет үйінің алдында ескерткіші тұрғызылды.
Мұхтар Арын ағамыздың өткен өмір жолына көз жүгіртер болсақ, құрыштың қалай шыныққанымен пара-пар тағдырдың куәсі боласың. Бір жарым жасында әкесінен, он бірге қараған шағында шешесінен айырылған бозбаланы тағдыр маңдайынан сипаған жоқ. «Халық жауының баласы» деген ауыр сөздер де талай жыл еңсесін көтертпеді. Сенетін ешкімі жоқ болғандықтан оны өмір ерте есейтті. Буыны қатпаған балалық шағында тәлтіреңдеп қапшық арқалап, соғыс сергелдеңін де көппен бірге көтере білді. Өз бетінше тырмысты, талпынды. Сөйтіп жүріп ел сыйлайтын азамат дәрежесіне көтерілді. Алайда 59 жыл ғана ғұмыр кешті. Себебі балалық шақта қатты жараланған жүрек ер жеткен соң да талай қысастықты көрді, талай ауырлықты көтерді. Тіпті ұлы Абайдың 150 жылдық мерейтойы қарсаңында Ақтөбеден баратын делегация құрамына Мұқаңдай азаматты кіргізбеген жағдайдың да орын алғаны бар. Сонда Ақтөбеде ұлы Абайды халыққа терең танытып, насихатын жасаған адамның бірі және бірегейі Мұқаң бола тұрып, жергілікті шенеуніктердің сондай пендешілікке барғанын айтудың өзі ұят. Мұқаңның ұлы Абайды ұлықтағаны сонша, өзінің бауырына басып тәрбиелеген алғашқы немересіне Абай есімін беріп, «Атыңды Абай қойдым тәуекел деп» жазған өлеңі мен «Абай тағылымы: ұлы ақынды қалай танып, білеміз?» атты ғылыми мақалаларының өзі неге тұрады?!
«Жақсының аты өлмейді, ғалымның хаты өлмейді» дегендей, Мұхтар аға ілімі талай жүректерді маздатып, талай қазақтың бойына өшпес рух сіңіріп кетті. Сондықтан да бүгінгі кейіпкеріміз жайлы айтылар әңгіме тізбегі мұнымен тоқтамасы хақ. Себебі артында қалдырған мұрасын қадірлейтін, игі істерін бағалайтын халқы мен шәкірттері бар. Сонымен қатар артында әке жолын, әке мұратын жалғастыра білетін саналы ұрпақ та қалдыра білді. Өзі жасай алмай кеткен кейбір дүниелерді балаларына аманат етті. Енді соған тоқталайық.
Мұхтар ағаның балалары Ерлан және Нұрланмен әрдайым ағалы-інілі сыйластықта жүремін. «Тектіден текті туар» дегендей» екеуінің де бойына әкеге тартқан тектілік пен парасаттылық, білімділік пен білгірлік және ұлтжандылық ұя салған. Бүгінгі күні екеуі де ел танитын азаматтар. Ерлан экономика ғылымдарының докторы, профессор болса, Нұрлан медицина ғылымдарының докторы, профессор. Былайша айтқанда, бір үйде үш профессор. Олар мамандық жағынан әке жолын қумаса да, адамгершілік және азаматтық қасиеттерін бойларына сіңіре білді. Атап айтсақ, Нұрлан білікті хирург ретінде талай мәрте әкесі қызмет жасаған Ақтөбе облысы мен кіндік қаны тамған Алматы облысының Сарқант ауданына барып, аудан тұрғындарына тегін ота жасады. Қазіргі уақытта Нұрекең – медицина саласындағы аты ауызға іліккен таңдаулы хирургтарымыздың бірі. «Дарын» Мемлекеттік сыйлығының лауреаты. «Сарқант ауданының құрметті азаматы». Тіпті өз басым коронавирус дертіне шалдығып, жаным қиналып жатқанда осы тығырықтан шығарып алған дәрігерімнің бірі осы Нұрекең болатын. Таяуда Нұрлан екеуміз тағы да кездесіп қалдық. Сөз арасында: «Биыл Құдай қаласа, әкеміздің 85 жылдығы. Сондықтан да мерейтой алдында еліміздің облыстарын аралап, халыққа тегін медициналық қызмет көрсетуді жоспарлап отырмын. Диагнозы қиын адамдарға ота да жасаймын. Рамазан айындағы ниетімді Алла тағала қабыл етіп, әкемнің аруағы риза болса болды» деді. Міне, ұяда не көрсе, ұшқанда соны ілетін ұл осындай болса керек.
Ал енді Ерлан Мұхтарұлы екеуміздің ағалық-інілік сыйластығымыздың орны тіпті бөлек. Маған өмір жолында талай ағалық ақылын айтып, туған бауырындай қамқорлық көрсетті. Аға ретінде көп нәрсе үйрендім. Кереку өңірінде Мәшһүр-Жүсіп Көпейұлының кесенесін тұрғызып, жиырма томдық шығармалар жинағымен халқын табыстырған да осы Ерекең болатын. Сонымен қатар «Мәшһүр-Жүсіп Көпейұлы», «Сұлтанмахмұт Торайғыров» энциклопедияларын шығарды. Бұған қоса Кереку өңірінде Исабек Ишан хазіретке, Жандарбек әулиеге, Қайса хазіретке, Уахит Тіленшіұлына кесене тұрғызды. Осы орайда, мына бір оқиғаны ерекше айта кеткенді жөн көрдім. 1998 жылы Ерекең оқу министрінің бірінші орынбасары кезінде қабылдауына барған едім. Әңгіме арасында он томдық «Қазақтар» деген жинақ шығарғалы жатқанын айтты. Он томдықты екі күнге қарап шығуға сұрап алдым. Түнімен ерінбей шолып шықтым. Қарасам, ішінде есімдері елге танымал 4-5 адам кірмей қалыпты. Ертесіне Ерекеңе келдім де, өз ойымды айттым. Ол үлкен лауазымына қарамастан, сөзімді құптай кетті де, кітапты дайындап жатқан адамдарға ұмыт қалған есімдерді қосу жөнінде тапсырма берді. Осы орайда руханиятқа, ұлттық игілікке немқұрайды қарайтын адам болса, «Онда тұрған ештеңе жоқ. Жасалып қойған дүниені қайта бұзамыз ба?» деп жылы жаба салуы сөзсіз еді. Бұл әрине, Ерекеңнің әке тәлімі арқылы қанына сіңіп, қаперінен шығармайтын әдеби мұраға деген үлкен жауапкершілігі екені сөзсіз.
Сөз соңында Мұхтар Ғалиұлының жалпы біздің әулетімізге жасаған азаматтығы жөнінде де айта кеткенді жөн санадым. 1990 жылдың жаз айы еді. Кәкімжан Қазыбаев нағашымның қайтыс болғанына бір жылға да толмаған уақыт болатын. Ал Кәкімжан ағаның жолдасы, есімі республикаға белгілі қаламгер-ұстаз Орынша Қарабалина жеңгем болса, ауыр қайғыдан есін жинап, енді ғана өз-өзіне келе бастаған кез. Сондай күндердің бірінде ағамыздың туған жері – Сарқант ауданының Бақалы совхозына жолға жиналдық. Мақсатымыз – Кәкімжан ағаны мәңгілік есте қалдыру шараларын ойластыру болатын. Шынымды айтсам, іштей жүрексіндім. Ағамыздың көзі тірісінде жалтақтаған талайлардың сырт айналып кеткендігін көргендіктен бе, көңілімде бір күдік тұрды. «Облыс, аудан басшылары қалай қарайды екен?» деген секемім де жоқ емес. Менің осы ойымды сезгендей Орынша тәтем: «Бізді ауылдан Мұхтар Арын ағаң тосып алады. Кеше ғана өзі хабарласты» деді. Бұл кезде Мұхтар ағаның Қазақ КСР Жоғарғы Кеңесіне депутаттыққа сайланып, республика бойынша беделінің шарықтап тұрған кезі болатын.
Көп ұзамай жолға шықтық. Ауылға кіре беріс жерден Мұхтар аға мен жолдасы Райхан тәте, ұлы Нұрлан және ауыл басшылары тосып алды. Бұлай болады деп күтпеген Орынша тәтемнің көңілі жадырап сала берді. Дереу халықпен кездесу өткізілді. Жиналған көпшілік Кәкімжан ағаны мәңгілік есте қалдыру мәселесіне байланысты ниетімізді құптап, еш қарсылық білдірмеді. Тіпті, ауылдың кейбір ақсақалдары: «Осы ауылға Кәкімжанның есімін берейік десек, сендер ғой созып жүрген...», деп совхоз директорына тарпа бас салғаны бар емес пе. Мәселе ушығып кете жаздады. Сол кезде көпті көрген, көп оқыған Мұхтар ағаның парасатты сөзі мен сарабдал дипломатиясы бар нәрсенің тігісін жатқызып жіберді. Халықтың пейіліне риза болған Орынша тәтем де жүректегі сөзін айтып, жерлестерімізге аналық алғысын білдірді.
Сөйтіп, Кәкімжан ағаның кіндік қаны тамып, аяғының ізі қалған ауылға барған сапарымыз оңынан болды. Көңіліміз орнына түсіп, еркін тыныстап қалдық. Ауылдағы халықпен кездесу аяқталған соң шешем марқұм Мұхтар ағаға рахметін айтып, дастарқанға шақырды. «Кәкімжаным жоқ болса да, өзіңді Кәкенімнің көзіндей көремін, айналайын. Сондықтан да біздің қарашаңырағымыздан дәм татып, балаларыма батаңды беріп шық», деді. Мұхтар аға қарсы болған жоқ. Ұзақ отырып, салиқалы әңгімелер айтты. Ата жолымен батасын берді. Сол сәтте өз басым біздің шаңыраққа кие келгендей әсерде болғаным рас. Кейіннен кезіндегі «Бақалы» совхозының бөлімшесі саналатын «Ағарту» ауылының аты Кәкімжан Қазыбаев болып өзгерді. Сонымен қатар Бақалы орта мектебіне, Қойлық ауылындағы мәдениет сарайына Кәкімжан ағаның есімі берілді. Алайда араға алты жыл салып, яғни 1996 жылы «Кәкімжан Қазыбай» ауылының жотасында Мұхтар ағаның кесенесі мен Бақалы мәдениет клубының алдында ескерткіші тұрады деп ойламаппын. Бұның бәрі өз топырағынан шыққан тұлғаларына деген халықтың құрметі әрине.
Осылайша, балалық шақтарын бірге өткізіп, бір ауылдың ауасымен тыныстаған екі азаматтың біреуіне туған жердің топырағы бұйырса, екіншісінің есімі туған жерінің атауына бұйырды. Өкінішке қарай, 2019 жылы Мұхтар ағамыздың жолдасы Райхан апайымыз да фәни жалғанның есігін жауып, Мұхтар ағаның жанынан мәңгілік мекенін тапты. Ол кісінінің жүзінен нұры шашып тұратын өте мейірімді адам еді. Көрген жерде: «Хал жақсы ма, Бекен, айналайын, Есейген сайын Кәкімжан ағаңнан аумай барасың» деп мерейімді көтеріп қоятын еді. Осы орайда, 2016 жылы Талдықорған қаласында өнегелі ұрпақ тәрбиелеген Райхан апайдың құрметіне «Анаға тағзым» атты үлкен бір салтанатты шара өткенін де айта кеткеніміз артық болмас.
Иә, Арындар әулетіне тереңнен көз жібере қарасаң, керемет бір ұқсастықтың және ірі болмыстың куәсі боласың. Бір шаңырақтан үш тұлға, үш қайраткер, үш профессордың шығуы да тегін емес. Аталары – Арын болса, ұрпақтары – дарын иесі атанды. Үшеуінің бойына да ұлттық рух ұя салған. Үшеуі де елдің ертеңіне, ұлттың мүддесіне қалтқысыз қызмет ете білді. Бәлкім, тектілік теоремасы немесе ұрпақ үндестігі дегеніміз осындай болатын шығар.
Бекен Нұрахметов,
кеден қызметінің полковнигі,
Қазақстан Журналистер одағы С.Бердіқұлов атындағы сыйлығының лауреаты