Өнер • 04 Маусым, 2021

Талтүстегі тағдыр бояуы

421 рет
көрсетілді
6 мин
оқу үшін

Адам – өз өмірінің суретшісі. Құдайға күпірлік етудің қажеті жоқ. Сен қаншалықты қанатыңды биік қағасың, соншалықты аспанға жақындай түсесің. Жолыңа жантайған кедергілер уақыт толқыны тудырған дауылдар болуы мүмкін. Сол дүлей дауылдар сенің бағытыңды өзгертсе өзгертсін, бірақ арманыңды өзгертпеуі тиіс. Тағдырыңа теріс қарама! Сен артқа бір қадам шегінген сәтте ізіңнен адасасың. Біз, бәріміз теңіз жағалай Тәңірді іздеген жолаушылармыз. Неге? Не үшін? Оның жауабын бояулар айтсын.

Талтүстегі тағдыр бояуы

«Жас суретшіні бірнеше адам ғана түсінеді. Ал ұлы сурет­шіні түсінетіндер одан аз». Иә, біз тү­сінбейміз, тек таң қала­мыз. Алдымен Құдайдың ше­бер­­­лігіне, сосын суретшінің қия­­лына. Пикассоның пайымы ойлы көрерменнің жан­арына тылсым нұрын құя­ды. Онда жалғыздықтың жұ­пары, қайғының исі бар. Өзі айт­қандай, «жақсы дәм» – шығар­ма­­шылықтың қас жауы. Ол ғұ­мырбойы сол дұшпанымен алыс­ты. Ал жеңді ме, жеңілді ме – оны сонынан қалған көркем картиналардан сұраңыз. Солар сөйлесін, біз тағы да таң қалайық.

 «Трагедия» картинасын Пабло Пикассоның ең танымал туын­ды­ларының біріне жат­қы­­зуға болады. Бұл еңбек ав­тор­дың «көкшулан» кезеңдегі ең жарқын жұмыстарының бірегейі. Шығарма – сол дәуірдің ға­жайып жетістігі есебінде ел жадында сақ­­талды. Картина жалт еткен көздің қарасында өмір сүріп, дәл солай өледі десек те, көреген уақыт туындыға ақыры анықтама берді. Кез кел­ген қылқалам иесі мәңгілік өл­меу үшін ғұмыр бойы ереже­лер­ге бағынбауға тырысады. Ал Паб­ло ажалды аузына алған емес. Өлім оның өз болмысында жоқ, әшейін тірілер үшін бар ғана ұғым. Оның картиналарындағы қай­ғы мен қасі­рет адамзаттың ақы­мақтығынан бо­лып жатқан құбылыс ретінде кө­рінеді.

Шынында, шебер бұл туын­дыны азап пен қиянаттың отына күйген сәтінде жазды. Ұлы депрессияның орына құ­лап, шыға алмай қиналған күннің белгісі іспетті. Автордың мұндай күңгірт шығарма жазуына себеп болған –  жеке трагедиясы. Жақын досының дүниеден озуы, қаржылық қысым, қоғамның түртпегі әлемнен алысқа алып қашты. Көңіл күй тол­қы­нысын тірі жанға айта алмай, алуа­н түстермен астарлап жеткізді.

Иә, өмір қарама-қайшылық­­­тарға толы. Шебер жан халін қа­йыршының кейпінде берген. Бірақ қайыршылар бейнеленген картина байлыққа жеткізді. Мұқтаждардың мұңын шаққан туындының құны осыншама қымбат боларын ав­тордың өзі де сезбесе керек. Тек Пи­кассоға болмыс алдындағы дәр­менсіздіктен уақытша қашып құтылуға көмек­тескендей.

Картинаға көз тастаған әр адам одан өзінің шарасыздығын ғана көреді. Сосын шексіздікпен ұзақ тілдеседі. Біз өмір жолында тек белгісіздікке саяхаттаймыз. Пикассо дәл осы сәтті ғана се­­зіндіреді. Себебі біз мәңгілік емеспіз, тек бүгінімізбен ғана өмір сүреміз.

Картинаның кейіпкерлері сол кездегі Пикассоның өзі сияқты кедей адамдар болған. Оларды сырттан бақылай отырып, туындыға шабыт алады. Жүрегіндегі бостықты толтыру үшін, бостықты жою үшін, одан қашып құтылу үшін сурет салған секілді. Себебі дәл сол сәтте қуанышты күту мүмкін емес еді. Кенепте көлбеңдеген бей­нелер арқылы ұмытқанын, жо­ғалтқанын тапқысы келді. Тапты да. Санасында, ең болм­ағанда, әлі бағыты анықталмаған болса да бір идея бар екенін көрсетті.

Шамасы, теңіз жағасында тұрған бүтін бір отбасы. Әке мен ана және жалғыз бала. Олардың көз­дерінде жалын жоқ, тек өмірге деген өкпе ғана бар. Бастары мен иықтары төмен, қолдары ай­қасқан. Ащы ойдың шеңгеліне оралып, шарасыздықтан жанарын төмен салады. Жұпыны киімі мен жалаң аяқ жүргені жан толқытады. Ауа райының ызғарлы екені анық байқалып тұр. Теңіздің суық желінен әбден тоңған үшеуі жылыну үшін жамылғыларына орануда. Бірақ шүберек аяғына жетпегендіктен, жаурай түсуде.

Мазасыз теңіз, түнгі аспан, дымқыл құм. Кейіпкерлердің беті мен саусақтары да суық көк түспен көмкерілген. Дәл осы фон нақты анықталмаған бөлшектерсіз берілген. Ара­ларында үлкен ке­ңістік бар, дегенмен олар бос орынды толтыра алмайды, жақындауға батпайды. Оларды тек азап қана біріктіретін секілді, сосын қою түске шомылған жұмбақ картина.

Мұнда кескіндеменің ең кө­­ңілсіз бұрышы – кішкентай баланың бет-әлпеті. Өте салмақты орналасқан. Ол болған оқиғаның тереңдігін түсінуге тырысады. Ата-анасына қолын созып, осынша қайғыға қалай тап болғанына қайран күйде. Үмітсіздіктің апа­нына түскендей, бір-бірімен тілдесуге батпайды. Құлағының түбіне айқайлаған аяз даусы, табаннан өткен сыз, жылуы жоқ жамылғы ендігі өмірінің маңыздылығын жоғалтқандай. Қа­ра және көк реңк – қайғы түсі. Бұл буырқанған мұңлы бояу­лар картинаның мәнін ашып тұр­ған­дай. Сол бояулар адамның эмо­циясы секілді өзгеріп отырады. Оқыр­манды да елең еткізері хақ.

Картинаға өлім алдындағы үмітсіздік энергиясы сіңген. Бұл автордың осы шедеврмен жұмыс істеу кезінде бастан кешірген жағымсыз эмоциялардың да-у­ыл­­ы іспетті. Қараған сайын, кеу­­деңізден құйын өткендей, көңіліңіз алабұртып, жаныңызды қояр­ға жер таппайсыз. Ойыңызға елестегеннің барлығы шындық. Бұл – Пикассоның шындығы.