Бұған дейін Еуразиялық экономикалық комиссия одаққа мүше елдердің аумағында бірыңғай оператор құруды ұсынған болатын. Ондағы мақсат – шетелдік интернет-алаңдардан тапсырыс арқылы жеткізілген жеке тұтынуға арналған тауарларды бақылау. Жоба қанатқақты режімде 2021 жылдың 1 шілдесінде іске қосылуы керек-тін. Алайда бұдан әзірше ешқандай хабар жоқ.
Жалпы, Қазақстан трансшекаралық электронды сауданы екі бағытта дамытуға мүдделі. Біріншісі – ЕАЭО шеңберінде электронды сауданы реттеу, екіншісі – отандық тауар өндірушілерді халықаралық электронды сауда алаңдарына шығару. Сауда және интеграция вице-министрі Әсел Жанасованың айтуынша, одаққа мүше елдердегі сыртқы е-commerce іс жүзінде реттелмейді. Мұндай жағдай әлемнің көптеген елдерінде қалыптасып отыр. Осының салдарынан әр мемлекет қажетті заңды өздері әзірлеуге мәжбүр.
– ЕАЭО шеңберінде сыртқы электронды сауда саласында қанатқақты жоба жүзеге асырылмақ. Жоба алдағы қыркүйекте қанатқақты режімде жұмысын бастайды. Ал 2022 жылдың қаңтарында толықтай іске қосылады. Дайындық жұмыстары жүргізілуде. Қазірдің өзінде ЕАЭО елдері арасында айналымда жүретін барлық трансшекаралық онлайн-тауарлар қанатқақты жоба шеңберінде электронды сауданың бірыңғай операторы арқылы өтетіні туралы алдын ала уағдаластық бар. Болашақта жоба адамдардың кедендік алымдарға, баждарды төлеуге және басқа да шығындарын айтарлықтай азайтуға мүмкіндік береді, – деді вице-министр Astana Finance Days форумында.
Әсел Жанасованың айтуынша, екінші бағыт бойынша 2020 жылы Alibaba платформасына 100 қазақстандық компания шығарылды. Оның 71-і бүгінде платформада саудамен белсенді түрде айналысуда. Жалпы, компаниялар Alibaba-ға шыққан сәттен бастап 18,1 млн долларға экспорттық келісімшарт жасалған.
– Сондай-ақ Amazon платформасында отандық сатушылардың өз қызметін жүзеге асыруға рұқсат алынды. Ал eBay платформасы бойынша халықаралық сауда орталығы (ITC) USAID-пен бірлесіп Қазақстан, Өзбекстан, Қырғызстан, Тәжікстан және Түркіменстан елдеріндегі шағын және орта бизнес үшін Орталық Азия сауда хабын іске қосты, – деп нақтылады Ә.Жанасова.
Вице-министрдің мәліметінше, 2021 жылдың бірінші жартысында қазақстандық нарықтағы онлайн-сатып алушылардың саны 4,6 млн адамды құраған. Қазпоштаның дерегінше, былтыр олардың саны 3,8 млн адамға тең болды. Сауда және интеграция министрлігінің болжамынша, аталған көрсеткіш 2025 жылға қарай 7,7 млн адамға жетуі керек. Ал оған дейін Қазақстанның интернет алаңдарындағы сатып алу көлемін 106,2 млн данаға дейін жеткізу жоспарланып отыр. Сондай-ақ электронды саудадағы қолма-қол ақшасыз төлем үлесін 90 пайызға дейін арттыру міндеті тұр.
Қазпоштаның дерегінше, былтыр электронды сауданың үлесі 2 есе өсіп, жалпы сауда көлемінің 9,7 пайызын немесе 1,1 трлн теңгені құрады. Көрсеткіш 2019 жылы 3,7 пайыз болған еді. Министрлік жаңа технологиялардың өсу қарқыны мен дамуын ескере отырып, 2025 жылға қарай электронды сауданың үлесін 15 пайызға жеткізуді межелеп отыр.
– Электронды сауда экожүйесін үш құралдың көмегімен дамыту жоспарланған. Біріншісі – электронды сауданы ынталандыру және шағын және орта бизнесті оқыту. Екіншісі – жеткізу қызметі мен логистикалық сервистерді дамыту. Үшіншісі – онлайн-трансшекаралық сауданы дамыту, – деді Әсел Жанасова.
Mastercard компаниясының Орталық Азиядағы бас директоры Рафал Трэпканың пікірінше, 2021 жылы пандемияға байланысты сатып алушылардың мінез-құлқы өзгерді.
– Сондықтан бизнес клиенттерге қызмет көрсетуде инновациялар ұсыну үшін цифрлық және технологиялық сервистерді енгізуді жеделдетеді. Кәсіпкерлер кез келген жерде және кез келген уақытта жеке сауданы қамтамасыз ету үшін өзара әрекеттесуді физикалық және цифрлы форматта қайта құруда. Әлеуметтік хабардарлықты арттыру тұтынушылардың ашықтыққа деген сұранысын да арттырды. Сонымен қатар салалар үстеме шығындарды азайтуға және тиімділікті арттыруға тырысады, – деді Astana Finance Days форумында баяндама жасаған Рафал Трэпка.
Forex Market компаниясының бас директоры Дмитрий Комиссардың айтуынша, бүгінде жаһандық нарықта екі үлкен тренд қанат жайып келеді. Біріншісі – маркетплейстердің дамуы. Өйткені электронды саудадағы сатылымдар осы форматқа шоғырланып, сатылады. Екіншісі – бөліп төлеу моделінің дамуы. Қазақстандағы банктердің көбі бұған айрықша басымдық беріп отыр.