Әдебиет • 19 Тамыз, 2021

Жаңа ғасыр суретшісі

1208 рет
көрсетілді
5 мин
оқу үшін

Халқымыздың қаһармандық болмысын көркем сөзбен зерлеген «Қамбар батыр» жырын оқымаған қазақ баласы сирек шығар деп ойлаймыз. Бүгінде көне жырдың 19 нұсқасы бар екен. Оны алғаш Л. Мейер деген зерттеуші жазып алып, 1865 жылы «Киргизская степь Оренбургская края» атты журналға бастырған. Бұл – Қамбар батыр оқиғасын Сыр бойындағы Алтыасар тарихымен байланыстырған аңыз үлгісі. Одан соң 1888 жылы Қазан университетінде «Қисса-и Қамбар» және 1903 жылы Қазан қаласында «Тоқсан үйлі тобыр» деген атпен жырдың алғашқы нұсқалары жарық көрген.

Жаңа ғасыр суретшісі

Ерте дәуірден бізге жеткен ерлік жырында бабаларымыздың ел мен жер үшін намысын ту еткен батырлығы айшықты сурет­телген. Белгілі әдебиет зерт­теу­ші­ле­рі алғашында жыр сюже­ті аңыз түрінде туып, бертін келе эпосқа айналғанын айтады. Ал көрнекті ғалым Әуелбек Қоңы­рат­баев құнды мұрадағы ономас­тикалық атаулардың сырына терең бойлап, жыр желісінің кейбір нұс­қалары Сыр бойында туған деген тұжырым жасаған.

Ал бізді көне жырға үңіл­дір­ген не себеп десеңіз, ол көрнекті қыл­қа­лам шебері, Мемлекеттік сый­лықтың лауреаты Ағымсалы Дү­зел­­хановтың «Қамбар батыр» туындысы. Осы еңбегінде суретші Қамбар батырдың айбынды бейнесі мен жыр сюжетін түрлі бояу сырымен көркем үйлестіре білген. Асыл ердің атойлаған рухын көріп, күш-жігеріңіз тасиды. Картинаның композициялық құ­рылымы да сәтті шешімін тап­қан.

Ұлттық бейнелеу өнерінде ешкімге ұқсамайтын қолтаңбасы бар Ағымсалы ағамыз осы саланың біраз жанрында өнімді еңбек етіп, тұғырлы туындыларды өмірге әкелді. Әсіресе оның кескіндеме бағытында салған еңбектерінің өзі – бір төбе. Мәселен, осы жанрдың көкжиегін кеңейткен «Алтын сарбаз», «Түркістан», «Орда­басы», «Көроғлы», «Оғыз хан» картиналарындағы көр­кем­дік қана емес, тарихты бояу тілімен сөйлеткен шеберлігі тәнті етеді. Ал тарихи тұлғаларымызды бе­дерлеген «Абылай хан», «Әбіл­­­қайыр хан», «Әйтеке би», «Қазыбек би», «Төле би», «Қор­қыт» секілді портреттер се­рия­­­сын­­дағы шынайылыққа там­­санасыз.

Сондай-ақ Дүзелхановтың бей­нелеу өнеріміздегі әйел бей­­несін әсем бедерлеген ең­бек­­тері де ерекше айтуға тұ­рарлық. Суретші «Тұмар патшайым», «Қыз Жібек», «Қыз ұзату», «Айман-Шолпан» атты картиналарындағы қа­зақ ару­ларының сұлулығына сөз жеткізе алмайсыз. Автор ол бей­нелерді тарихпен байланыс­ты­­рып, салт-дәстүрмен сабақ­тас­ты­ра білген.

Өнертанушы Айжан Түмен­бай қылқалам шебері 2003 жылы салған «Қыз Жібек» кар­ти­на­сында-ақ кенеп бетіне бас ке­йіп­кер мен оның тағдырын тамаша бергендігін айтады.

«Ақ боз атқа мінген «Қыз Жібек» образын кенептің ортасына келтірген. Көшу жорығын аспанда қалықтап ұшқан аққу­лар­дың бірін сыңарсыз бейнелеген шешімі, туындының жо­ғар­ғы бөлігінде Жайықтың бойын жағалай шапқан жылқы үйірі «Қыз Жібек» фильмін еске түсіреді» дейді.

Сонымен қатар аталған өнер­­та­нушы маман суретшінің шы­ғар­машылығына тоқтала келіп: «Бейнелеу өнерінде өзіндік қолтаңбасымен ерекшеленген Ағымсалы Дүзелханов – қазақ өнерінің қазіргі жағдайын толық түсініп, оның болашағының ақиқатын пайымдаудағы жаңаша ізденістерін көреміз. Суретші қолтаңбасының дара, ерекшелігі тіршіліктің өзіндік философиясын өз бояуында бейнелеп, өмір туралы хикая шертіп тұрғандай әсер қалдырғандығында» деп жазады.

Айтпақшы, Ағымсалы аға­мыз­дың есімі ұлттық теңгемізді безен­­дірушілердің бірі ретінде де құр­мет­пен аталады.

«Мәскеудегі графикалық фа­куль­тетті бітіргендіктен графика технологиясынан хабарым бар еді. Сурет салуға да икемдімін дегендей. 1992 жылдың қаңтар айынан бастап, қазан айына дейін жұмыс істедік. Ол кезде компьютер, принтер жоқ, сондықтан эскиздерді қолмен жасадық. Тіпті шрифтердің өзін қолмен жазуға тура келді. Көбіне карандаш, туш қолдандық. Таудың арасында Министрлер кабинетінің саяжайлары бар еді. Сол жақта болып, эскиз сызумен айналыстық. Ал қазан, қараша, желтоқсан айларында банкноттың түпнұсқасын жасауды Англияда жалғастырдық. Бояу құю процесі сол жақта жасалды. Өйткені онда қажетті техникалар жеткілікті болды» деп сол тарихи сәтті еске алыпты бір сұхбатында суретші.

Сыр өлкесіндегі қазыналы Қазалы жерінен түлеп ұшып, отандық бейнелеу өнерін сүбелі туындыларымен байытқан, көр­некті қылқалам шебері кеше, яғни 19 тамызда мерейлі жетпіс жасқа толды. Соған орай Алма­ты­дағы Ұлттық акаде­мия­­лық кітапханада дарынды тұл­ғаның шығармашылығына арналған «Жаңа ғасыр суретшісі» деген кітап көрмесі ашылған еді. Бізді аталған мәдени іс-шараның тақырыбы елең еткізді. Қалай дәл тауып қойған, шынында да Ағымсалы Дүзелханов − жаңа ғасыр суретшісі...