Президент • 10 Қыркүйек, 2021

Басым бағыттар байыпталды

135 рет
көрсетілді
10 мин
оқу үшін

«Халық бірлігі және жүйелі реформалар – ел өркендеуінің берік негізі» деп аталатын Қазақстан Республикасы Президентінің биылғы Жолдауы «Пандемиядан кейінгі кезеңдегі экономикалық даму», «Денсаулық сақтау жүйесінің тиімділігін арттыру», «Сапалы білім беру», «Өңірлік саясатты жетілдіру», «Еңбек нарығында тиімді экожүйе қалыптастыру», «Саяси жаңғыру және адам құқығын қорғау», «Ұлттың ұйысуы – одан әрі дамудың басты факторы» деп аталатын жеті тараудан тұрады.

Басым бағыттар байыпталды

Әр тарауда ел экономикасының пандемия жылдарындағы жағдайы мен жұртымыздың әлеуметтік өміріндегі күрделі мәселелер сараланып, халықтың әл-ауқатын арттыруға байланысты басым бағыттар анықталған. Солардың ішінде біздің кәсіби бағдарымызға қатысты бірер мәселені бөліп айтқанды жөн көріп отырмын.

 Қай заманда болмасын қоғамды алдыға сүйрейтін құдіретті күш – білім мен ғылым. Еліміздегі бұл саланың ахуалына айтылатын сын да, мін де толастаған емес. Сондықтан Мемлекет басшысы білім мен ғылым саласына арнайы тоқталып, өзінің сындарлы көзқарасын ашық білдірді. Ең алдымен, білім саласы қызметкерлерінің жалақысы келесі жыл басынан бастап тағы да 25 пайызға өсетін болды. Алдағы үш жылға осы мақсатқа 1,2 триллион теңге жұмсалады екен. Тағы да деп отырғанымыз ұстаздардың әл-ауқатын жақсартуға арналған бұған дейін де біршама шаралар қабылданған болатын. Демек ұстаздар мәртебесін көтеруге байланысты басталған игі бастамалар іс жүзінде жүйелі жолға қойыл­ды деп айтуға болады. Соның нәтижесі болар, педагогикалық мамандықты таң­даушы жастардың қарасы жыл сайын көбейіп келеді екен. Мұғалімдердің жалақысының көтерілуіне байланысты, тіпті жоғары оқу орындарында ұстаздық етіп жүрген магистрлер мектепке қарай бет түзей бастағанын көріп те отырмыз.

Республика мектептеріндегі орын тапшылығы мәселесін жою үшін Мем­лекет басшысы 2025 жылға дейін өңір­лерде 800 мектеп салу жөніндегі бұ­рынғы тапсырмасын 1000-ға жет­кізуді міндеттеді. Бұл дегеніңіз атал­ған мерзімде еліміздегі апатты жағдайда тұрған мектептерді жаңа мектептермен ауыстырып, үш ауысымды оқыту жүйесін түбірінен жоюға қол жеткізеді деген сөз. Ауыл мектептерін бала санына қарай қаржыландыруға көшіру де оң нәтижеге жеткізетін бастама.

Президент оқушыларды кәсіби мамандыққа баулу мәселесіне де жіті көңіл бөліп, «Тегін техникалық және кәсіби білім беру» жобасын жүзеге асыруды тапсырды. Қазір республика көлемінде 237 мың жас қыз-жігіттердің кәсіп те игермей, оқу да оқымай бос жүргендігі мәлім болды. Олардың басым көпшілігі шалғайдағы ауылдардың тұрмысы төмен отбасыларынан. Міне, осы келеңсіздікті жою үшін Президент «сұранысқа ие барлық мамандық бо­йынша техникалық және кәсіби білім жүз пайыз тегін берілуі керек» екен­дігін міндеттеді. Бұл шара негізі­нен елімізде күнделікті тірші­лікке қажетті мамандықты игеруге деген ықы­ласты түбірінен өзгертеді деуге болады.

Пандемия кезінде қашықтан оқы­туды ұйымдастыруда телекоммуникация желілерінің әлсіздігін сынға алып, Үкі­метке қашықтан білім беруге қа­жет­ті ақпараттық жүйенің сапасын жақ­сар­тумен мықтап айналысуды тапсырды.

Ұстаздардың да білім-білігін заман талабына лайық оқтын-оқтын жоға­рылатып отыру үшін оларды бұ­рын­ғыдай 5 жылда емес, 3 жыл сайын қайта даярлаудан өткізіп отырудың дұрыстығын меңзеді. Бұл – мұғалім­дердің жаңа білім мазмұнын, оқыту­дың тың технологияларын игеруіне серпін әкелуі тиіс.

Қоғамдық ортада соңғы жылдары көп талқыланып жүрген өзекті мәселенің бірі – ғылымды дамыту екен­дігі белгілі. Мемлекет басшысы өзінің бұл мәселеден толық хабардар екендігін білдіріп, оны оңтайлы шешудің жолдарын нақтылады.

«Ғылымды дамыту – біздің аса маңызды басымдығымыз» дей отырып, бұл саланы реттейтін заңдар мен заңнамалық құжаттарға жыл соңына дейін өзгерістер енгізу қажет екен­дігін баса көрсетті. Ол өзгерістер мы­нандай маңызды мәселелерді қамтуы тиіс: Бірінші кезекте, ғылыми-зерт­теумен айналысатын жетекші ғалым­дардың тұрақты және еңбегіне лайықты жалақы алу мәселесін шешу. Ол үшін ғылыми-зерттеу институттарын базалық қаржыландыру есебінен тікелей қар­жыландыруды тапсырды.

Осы уақытқа дейін ғылыми-зерт­теу институттары үш қаржылық көз­­ден – базалық, гранттық, нысаналы түрде – қаржыландырылатын. База­­лық қаржыландыруға мекемені бас­қарушылар мен әртүрлі қызмет көрсетушілер ғана енгізілетін. Оның құрамына жетекші ғылыми қызмет­керлер енбейтін. Ал гранттық, ныса­налық жобалар бойынша ғылым­ның өзекті мәселелері бойынша 2-3 жылға конкурс жариялау арқылы жүзеге асырылатын. Гранттық және нысаналы жобаларды ұта алмаған ғылыми қызметкер­лер екі-үш жылға қаржысыз қалатын. Мұның салдары ғалым-мамандардың тұрақсыздығына, ғылыми-зерттеулердің үзіліп қалуына апарып соқтыратын. Бұл үрдіс, әсіресе, іргелі ғылыми-зерт­теу­лерге орасан зардап келтірді. Міне, Президент тап­сырмасы осы мәселені оңтайлы шешу­ді қарастырады. Бұл тапсырма жүзе­ге асатын болса, Білім және ғылым министр­лігінің белгілеген ережесі бойынша іріктелген ғылыми-зерттеу институттары базалық тұрғыдан тікелей қаржыландырылатын болады.

Екінші мәселе, гранттық қаржы­лан­дырудың тым қысқа мерзімге белгіленуі іргелі ғылымның дамуына кең өріс жасай алмайтын. Оның үстіне аз уақыттың ішінде күрделі тақырыптарға кешенді, іргелі зерттеулер жүргізу де мүмкін емес еді. Осы мәселені ретке келтіру мақсатында, Президент гранттық жобалар мерзімін бес жылға дейін ұзартуды ұсынды.

Үшінші мәселе, Ұлттық ғылыми кеңес шешімдеріне ғалымдар көп жағ­дайда наразы болып жатады. Бірақ сол наразылықты дәлелді түрде негіздеп, өз шағымдарын айтатын өкілетті орын жоқ еді. Қандай жағдайда болмасын Ұлт­тық ғылыми кеңес шешімі тал­қы­­лауға, шағым жасауға болмайтын ақ­тық шешім болып қалатын. Міне, осын­­дай оралымсыздық та, Мем­ле­кет бас­шысының тапсырмасына орай оңтайлы шешілетін сияқты. Егер осын­дай өзек­ті мәселелер ретімен заңды­лық жолымен жүзеге асатын болса, Қазақ­стан ғылымы заман талабына лайық тағы бір қарышты қадам жасайтыны сөзсіз.

Халқымыздың әл-ауқатын арттыру жолында осындай көкейкесті мәсе­ле­лер­ді қозғай отырып, Президент бес бастаманы ел назарына ұсынды.

Бірінші бастама, келесі жылдың қаң­тар айынан бастап, ең төменгі жалақы­ны 42 мың 500-ден 60 мың тең­геге дейін көтеру жөнінде болды. Бұл қарапайым халықтың күнкөріс тірші­лігінің барлық буынына жүйелі түрде әсер ететін ауқымды шара болмақ.

Екінші бастама, Үкіметке жұмыс берушілердің, соның ішінде кәсіпкер­лердің өз жұмысшыларының жалақысын көтеруін ынталандыру үшін «ұтымды» шаралар кешенін әзірлеуді тапсырды. Енді жұмыскерлерінің жалақы­сын көтерген кәсіпкерлерге реттел­мелі сатып алу жүйесі аясында мемлекет тарапынан қолдау көрсетілетін бола­ды. Бұл шешім кәсіпкерліктің көп­теген көлеңкелі тұстарына жарық түсіріп, жұмысшылардың жалақылары мен зей­нетақы төлемдерінің ашық жүргізілуіне ықпал етеді.

Үшінші бастама бойынша микро және шағын кәсіпкерліктің еңбекақы төлеу қорына түсетін салмақты жеңіл­дету мақсатында олардың салық мөл­шерін 34 пайыздан 25 пайызға төмен­дете отырып, еңбекақы қорынан бірың­ғай төлем енгізу ұсынылды. Бұл жүйе 2023 жылдан бастап жұмыс істей бас­тайды.

Төртінші бастама 2022 жылдан 2025 жылға дейінгі аралықта осы уақытқа дейін мардымсыз жалақы алып келген азаматтық қызметкерлердің (мәдениет қызметкерлері, мұрағатшылар, кітап­ха­нашылар, техникалық қызметкерлер, қорықшылар, көлік жүргізушілер, т.б.) жыл сайын 20 пайызға көтеруді көз­дей­ді. Бұл бастаманың шарапаты шама­мен 600 мыңнан астам адамға тиеді екен. Бұл да қоғамдық ортада көп­­тен нара­зы­лық туғызып келе жат­қан қара­пайым қыз­меткерлердің жан жарасы болатын.

Бесінші бастама жұртшылықтың ең жанды жері – баспана мәселесіне арналған. Бұл саланы оңтайландыру үшін Мемлекет басшысы жаңа тұрғын­үй бағдарламасын әзірлеуді тапсырып, оның әкімшісі ретінде «Отбасы банкін» құруды міндеттеді. Бұл банк «бір терезе қағидаты» бойынша есеп жүр­гізіп, ашық жұмыс жүргізетін болады. Зейнетақы қорының басы артық қара­жа­тын да тұрғын үй сатып алуға осы банкке аударуға рұқсат беру қажеттігін ескертті.

Тұтастай алғанда, Қазақстан Респуб­ли­касы Президентінің жаңа Жолдауы бүкіл әлемдік пандемия жылдары қо­ғам­­да қордаланып қалған көкейкесті мәсе­­ле­лер­ді көтерген және оны шешу­­дің нақ­ты жолдарын көрсеткен бағдар­лама­лық құ­жат болды деуге толық негіз бар. Қазіргі қыл арқандай ширатылып, дүниенің апшысы қуырылып тұрған қиын заман­да біз­дің елімізге ең керегі – құрыштай берік ынтымақ пен бірлік, сол ынтымақ­тан нәр алатын халықтың ырыс-берекесі екендігін Мемлекет басшы­сы дөп басып көрсете білген. Ендігі үлкен мақ­сат осы Жолдауда айтылған ізгі ниетті игі­лікті іске айналдыра білуде болса керек.

 

Кенжехан Матыжанов,

М.О.Әуезов атындағы Әдебиет және өнер институтының бас директоры, ҰҒА корреспондент-мүшесі,  Қазақстанның еңбек сіңірген қайраткері