Абайдың қайраткерлігі мен шығармашылық мұрасын зерттеушілер ұлы ақынның ескі қазақ дәстүріндегі би, болыс болған уақытын нақты анықтап, сол кезеңде халыққа қандай пайдасы тигенін білуге ниеттенді. Болыстыққа бес мәрте сайланған Абай өз қызметі арқылы туған халқына барынша ақ-адал жол нұсқады, әйел теңдігін, жесір құқығын жақтап, 1886 жылы Қарамолада өткен съезде бекітілген заңға екі бап енгізгені белгілі.
Мұхтар Әуезов «Абай жолы» роман-эпопеясында Абайдың рулар арасындағы жер дауы, жесір дауы, өршіп тұрған ескі араздық, бақталастық жегідей жеп, шешуі табылмай, өзара өшпенділікті қоздырған қазақ қоғамында қандай рөл атқарғанын тұңғиығынан тартып суреттеп жазды. Абайдың болыстық қызметін терең ашу, сол жолда кімдермен айқасқа түсіп, неден соққы көргені Мұхтар Әуезовтің осынау романынан бастау алған.
«Өз әкесі Құнанбай Уақтан тартып алған Жымба, Арқалық, Күшікбайды түгелімен «даусыз Уақ жері» деп кесіп берді. Кеше Оразбайлар алғызбаймын деп, землемерге жүргізбеймін деп әлек-бүлік бастаған Ақжал, Төреқұдық, Қарақұдық, Обалы, Қоғалы деген қоныстардың бәрі – Көкен елінің қай ауылының, қай атасының мекені екенін Абай бұлжытпастан санап берді. Елу жылдан бері тартып жеп, бас қонып, бастыра жайлап, зорлығын өткізіп алған Тобықты, бүгін Көкен елі өсіп көбейіп, еңбек етер өз жерін қайта сұраса, оны қаралайды, қылмысты етеді. Қала берсе, шауып шаншады, жазалап жаралайды».
Ұлы жазушы Абайдың әділдігін, өз ағайындарына жек көрінішті болса да, шындықты жақтауын сүйінішпен суреттеп берді. Ескі қазақ билігінде қара қылды қақ жарған небір атақты билер өткен. Олардың ел аузында аңызға айналған асқан билігінен қазақта «Әділ биде туған жоқ, туғанды биде иман жоқ» деген мақал қалған. Қазақ халқы басқа түскен жаңа низам аталған заңға, бодандыққа көніп, отарлық саясаттың астында қалған кезде әділ билердің заманы келмеске кеткен болатын. Абайдың «Болыс болдым мінеки» атты әлеуметтік лирикасы осы мезетті дәл сипаттап берген. Мұхтар Әуезов осы романда Абай мен Сәменнің арасындағы диалог арқылы оны былайша көрсеткен:
«– Білем, мені сіз болсаңыз сайламас едіңіз, бірақ ел сайлаған.
– Сені ел емес, малың, параң сайлаған.
– Оны да маған көп көрген екенсіз ғой?
– Татымсызға тиген болыстық та, қор болған болыстық.
– Жарайды, тартысып көрерміз. Татыған-татымағанды ертеңгі сайлау көрсетер! Тек сол жерден кездесіп бағыңыз! – деді».
Абай билік құруда өзінің кемел адам, игі кісілік идеалын – әділетті қоғамды аңсаушылық қасиетін жүзеге асырғанын Мұхтар Әуезов мейлінше толығымен қамтиды. Бұл романда ол Кеңес дәуірінің идеологиясынан шыға алмай, егер оған қарсы болса, онда Абай туралы эпопеясы жарық көрмейтінін білгендіктен, бай мен кедейдің аражігін бөліп, Кеңес идеологиясының басты көзірі тап жауларын қолдан жасауға көнген сияқты. Құнанбайдың озбырлығын, бай мен кедейдің арасын, Шұбар деген есіммен Шәкәрімді Абайға дұшпан, аяр етіп көрсетуі, Оразбай, Сәмен сияқты шонжарлардың бейнесін тым жағымсыз, зорлықшыл қылып көрсетуі сондықтан еді. «Оразбай мен Сәмен сиязда, өздері жеңілген өкімді естіп, Абайдың тұсынан қиыс өте беріп, оған бір кінә сөз тастамақ болып еді. Оразбай Абайға түксие қарап, сәл тоқтай беріп сол сөзін айтты:
– Абай, қайда жетерсің, қаншаға дейін барарсың, білмеймін, әйтеуір бір үлкен пәлеге кетіп барасың! Соныңды ғана есіңе саламын! – деді».
Мұның соңы Көшбикеде дұшпандары Абайды соққыға жығуымен, оның зор күйзеліске ұшырауымен тынғаны аян. Абай туған елі тұтас артта, қоршылықта қалғанын мойындауға мәжбүр болып, шер төкті.
Абайдың болыстығы туралы қазіргі ірі абайтанушы ғалым, жазушы Тұрсын Жұртбай былай көрсеткен: «Сонымен, Абайдың өмірлік шұғылданған кәсібі – билік, соның ішінде болыстықтан тысқары міндеті – кәдімгі дала биі еді. Әрине, әділ би болды. Даланың дәстүрі мен заңын Абайдан артық білетін және оны талдап кеткен адам аз». Билікке бел шеше араласу, сайлауға түсу, билік тұтқасын ұстау өнері Абайға өз әкесі Құнанбайдан дарыған. Баласын жасынан ел арасындағы дау-шарға араластырып, билік тетігін білуге баулыған әу баста өз әкесі болатын. Құнанбай аға сұлтан болған соң ел басқаруға көшті, бұрынғыдай тек бір рудың көсемі емес, бір елді билейтін басшысына айналды. Өйткені сол замандағы қазақ өмірі тұтасымен дала заңына бағынудан, жер дауы, жесір дауын шешу, ұрлық-қарлықты тыю, барымта-сырымтадан туындайтын арыздарды рулар арасында, ағайын арасында реттеп отыруға саятын. Қазақ халқының өзіндік қалыптасқан ел басқару жүйесін ақ патша билеген Ресей империясының қазақ даласын уысына алып, тұтастай ерік-күшін билеуге, барша байлығын тонауға бағытталған жаңа низам заңы – өздері бұратана санаған халықты басқару ережесі бұзып жіберді. Абайдың осы жүйеге іштей наразылығы, күрескерлік рухы, шынайы қарсы шығуы әлеуметтік-сатиралық поэзиясында көрініс тапты. «Қалың елім, қазағым, қайран жұртым» атты өлеңі елдік жағдайдың ушығып тұрғанынан, түбі қалай болар деген ауыр уайымнан туған болатын. Болыстыққа таластың залалы, барымташылық тыйылмай үдеп тұрғаны да осы өлеңде көрсетілген.
Өзімдікі дей алмай өз малыңды,
Күндіз күлкің бұзылды,
түнде – ұйқың.
Бірінің малын бірі шауып әкететін барымта сол кездегі қазақ халқын шарпыған қысастық және кек қайтару құралына айналды, ал кедейшілік, кәсіпсіздік оны кей жұрттың күнкөріс қамына айналдырып тастады.
Бас-басына би болған
өңкей қиқым,
Мінеки, бұзған жоқ па
елдің сиқын?
Абай сайлауға таласқан ағайындарын, өзге рудың атқамінер пысықтарын көп көрді. Олардың ішінде ақыл-парасатымен, адалдығымен, елге жанашыр пейілімен түсіп отырғандар жоқ. Ұсақ-түйек, шын мәнінде қалың елге бас болуға, тұлға болуға жарамайтын қу, пысықтардың арам пиғыл, жексұрын іс-әрекетін көріп налыды.
Патша өкіметінің 1868 жылғы реформасы, қазақ халқын ұлттық тамырынан ажыратуға негіз салған, дала демократиясы қанға сіңген елдік игі дәстүрін түбірімен қопара бұзып, салт-санасына сына түсірген әскери-отаршылық реформа болды. Бұл әкімшілік жүйе мен сайлау тәртібін өзгерткен жаңа ереже билік тұтқасын ұстаған ояз, болыс сияқты жергілікті басқарушы жүйенің қызметшілерін, әкімқаралардың өктемдігін күшейе түсті. Әуелі 1822 жылы қазақтың ескі билеу жүйесі хандық билікті жойған болатын. Араға 40 жыл салып орыс отаршылығы оның орнында қалған сұлтандық билікті жойды. Хандық билік жойылған соң қазақтың соңғы ханы Абылайдың немересі Кенесары сұлтан бастаған ұлт-азаттық көтеріліс он жылға созылып, ақыры империяның аранына тұтылып, оның жымысқы айла-тәсілінен жеңіліс тапты.
Абай орыстың ұлығы мен оязына бағынышты байғұс қазақты отаршылық шырмауы мықтап басқанын осы өлең арқылы терең астарлайды. Өз билігі өзінде жоқ мүсәпір елдің әлеуметтік күйі оңбасын білген соң, жүрегі қан жылап айтқаны болар.
Бірлік жоқ, береке жоқ,
шын пейіл жоқ,
Сапырылды байлығың,
баққан жылқың.
Баста ми, қолда малға
талас қылған,
Күш сынасқан күндестік
бұзды-ау шырқын.
Кілең шенқұмар, мансапқұмарлар бәсекеге ұрынып, шар салып, сайлауға түсемін деп жаныққан «партияшыл» топ бекерге малын шашты, әкімшілік лауазымға таласып, қарсыласынан асып түспекке жасаған сатқындық, екіжүзділік мінездерімен көзге ұрды. Қазақ тіліне «партия» деген сөз осы уақытта енді. Орыс ұлықтарының, тілмаштардың сұмдық парақорлығын көрген қыр қазақтары болыстыққа бір сайланып кетсе, шығарған шығынын, кеткен малын еселеп қайтарып аламын деп жанталасты. Осының бәрін көзімен көріп, көңіл таразысына өлшеп отырған Абай мұның түбі қараңғы халықты әбден бұзып, күнкөріс үшін жамандықтан тайынбайтын имансыз тобырға айналдырып тынатын өнбес, баянсыз тірлік екенін ұқты.
Тобықтының өз ішіндегі ағайын арасындағы күндестік, алауыздық кеселдері бір шеті болыстық сайлауға қатысты өршігенін Мұхтар Әуезов толық суреттеп берді. Атқамінерлердің өзара қырқысы қайран елді жік-жікке бөліп, құтын қашырды, жұтатып, жүдетті. Бұрын-соңды болмаған, иісі қазаққа жат, арыз жазып, итжеккенге айдату трагедиясы да қазақ даласында осы 1868 жылғы реформадан соң басталып, белең алды. Абайдың «Қалың елім, қазағым, қайран жұртым» атты өлеңі отарланған халықтың трагедиясын ашып қана қоймайды, оның басқару, билік жүйесін қоса әшкерелейді. Өз тағдырына өзі қолы жетпейтін халық – дүниедегі ең сорлы халық. Семей оязының қазағы бастан кешкен кеп барша қазақ даласына тән құбылыс болатын. Ресей империясының әскери қамал-бекіністері біртіндеп қалаға айнала бастаған кезең күшейгенде 1905 жылғы төңкеріс келіп жетті. Бұл жаңа өзгерістерге, басқа дәуірге ұласты.
Әсем ЕРЕЖЕҚЫЗЫ,
Абай академиясының ғылыми қызметкері