Руханият • 29 Қыркүйек, 2021

Алтынсариннің адами болмысы

682 рет
көрсетілді
9 мин
оқу үшін

1864 жылы 13 наурызда Ы.Алтынсарин ұстазы әрі досы Н.И.Ильминскийге: «Менің үнемі ұмтылған тілегім қалай да пайдалы адам болып шығу еді. Ал қазір осыған қолым жетіп отырғанын ойласам, көңілім толық жұбаныш табады» деп жазады. Иә, Торғайда алғаш қазақ мектебінің ашылып, көңіл түкпіріндегі ізгі ниетінің жүзеге асқанына мерейі асып, зор қуанышқа бөленген жас жігіт Ыбырайды ұлт мүддесі жолында әлі де талай игі істер күтіп тұрған еді...

Алтынсариннің адами болмысы

Ізгі ниеттің оянуына адам са­на­сын­да­ғы сәулелі ойлар себепші болады, олардың жүзе­ге асуы жолында тынымсыз қарекет, еңбек, табандылық шешуші рөл атқарады. Олай деуге себеп: ұлы ағартушы – педагог тындырған қыруар еңбек, риясыз қызмет ұлы тұлғаның ізгі ниетінен бас­тау алып, тамырын те­рең­ге жай­ға­нын мойындауымыз. Ал ізгі ниеттің оянуына, жоғарыда айтып өткеніміздей, адам­гер­ші­лік қасиет­тер, игі мақ­сат, міндеттер, ең бастысы адам бала­сы­на қызмет ету мұ­раты түрткі болмақ. Сөз басын осылайша өрбі­­тудегі мақ­­са­тымыз – оқырман қа­­уым­­ға Ы.Алтынсариннің адами болмысын ашып көрсетуге ұм­ты­лу. Әрі сананы серпілтіп, ру­ха­ни жаңғыруда дара тұлғалар тағы­лымынан нәр алып, өнеге тұ­ту­дың маңызын атап көрсету бол­мақ.

Қазіргі кезеңнің көрнекті ыбы­рай­­та­нушысы, Қостанай мем­ле­кеттік педа­го­гикалық универ­си­тетінің профессоры Серікбай Оспанұлы «Сөнбес шы­рақ» кітабында ұлы тұлғаға тән қа­сиет­тер­ді барынша толық баяндап, Ыбырайдың замандастарының, шә­кірт­терінің, зерттеушілердің сөзде­рі­мен нанымды дәйектеп, жан-жақты ашып берген.Әсіресе, Ыбырайдың кө­зін көрген, қызмет барысында оны­­мен бірнеше мәрте кездесіп, жа­қын таныған замандастарының есте­лік­те­рі­нен дәйектер келтіруі оқыр­ман­­ды елітері хақ. Мәселен, ол РСФСР-дің педагогика тарихы мен тео­риясы инс­титутының аға ғылыми қыз­мет­ке­рі болған, Ы.Алтынсарин туралы естелік қалдырған А.Ф.Эфировтің: «Ол (Алтынсарин) нұрлы ақыл, жылы жүрек, көпқырлы дарын иесі болды. Балғын шағынан бастап-ақ бар күш-жігерін, қажыр-қайратын туған халқына қызмет етуге арнады» деген сөздерін келтіріп, Ыбырай өз бойындағы ізгі қа­сиет­­терін ұлтына қызмет етуге ар­нағанын аңғартады. Серікбай Оспанұлы зерделеген тақы­рыпты жаң­ғыр­та отырып, Ыбы­рай бабамыздың дараланып, адам сенгісіз кең ауқымды қыз­мет атқаруының бір ұшы оның осы адамгершілік қырының қалыңдығында жатқандығында болар деп пайымдаймыз. Алтын­сарин мұрасына, оны зерт­теу­ші­лер­дің жазғандарына үңіле отырып, адам баласының бойындағы ізгі қасиеттердің молдығы оның қолға алған ісін де ілгерілетіп, алға бастыра беретініне көз жет­кі­зу қиын емес секілді. Ақыл-оймен реттеліп отыратын адами қасиеттер адамзатқа қызмет етуге бағытталып, өзіне де, өзгелерге де пайдасын тигізе беретіні тәжіри­бе­де дә­лел­денген.

Ыбырай бабамыздың болмысын тани түсу үшін, өзімізше ізденіп, ке­йіп­ке­рі­міз­ді кейіптейтін тың ақпарат табуды көздедік. Академик, белгілі әдебиет­та­ну­­шы Қажым Жұмалиев ке­зінде ұлы ағартушы туралы із­де­­ніп, кандидаттық диссертация қорғаған екен. Ғалымның: «Ыбырай Алтынсариннің өз халқын оқуға, өнерге үндеуі, надан­дыққа, зұ­лым­дыққа қар­сы шығуы, сол кездегі әлеу­мет өміріндегі теңсіздіктің бетін ашып, өмір шындығын көр­се­туі, жас­тар­ды жақсылыққа, адам­гер­шілікке тәрбиелеуі оның шы­ғар­ма­шылығының ха­лықтық жағы десек, өзі қазақтың ер­жеткен проза жанрының және балалар әде­бие­тінің ең алғашқы негізін салушы болды» деген бір ауыз сөзінен Ыбырайдың адамзат баласының игілігі үшін қызмет еткен арда тұлға екеніне тағы бір мәрте көз жеткізесің. Ал адам­зат­қа қызмет етудің бастауы адам бо­йын­дағы ақыл-ойдың озықтығы мен ізгі қа­сиеттердердің молдығында еке­ніне иланасың.

Тұла бойы тұнған өнеге дерлік Ыбырай бабамыз тек өз шы­ғар­малары арқы­лы ғана емес, жеке басына тән қа­сиет­тері­мен де кім-кімді болсын баурап алады. Тау тұлғаны қай заманда да аласартпай, керісінше, асқақтатып тұрған оның өзіндік болмысындағы кішіпейілділік, қарапайымдылық, сы­па­йылық дер едік. Халық үшін, дүйім ел үшін адам нанғысыз қыруар істі бір өзі атқара жүрсе де, бір қалыптан ауыт­қы­май, ешкімге мін­детсімей, жасы үлкенге де, кішіге де, лауазымы жоғарыға да, қарапайым жандарға да бірдей қарап, адами қарым-қатынастың зор үлгісін көрсетті. Сөзіміз дә­йекті болуы үшін, алдымен Ыбы­раймен етене араласқан замандастарының естеліктеріне үңі­ліп көрейік. Адамгершілік тек жеке адамдармен, әріптестермен қарым-қатынаста ғана емес, өмір­дің сан түрлі жолдарында да айқындала түседі.

Ұлы педагогтің жаны таза, кө­ңілі дархан, жаны жомарт адам болғанын айғақтайтын куә­герлер сөздерін келті­рел­ік. Әріптесі Ф.Д.Соколов инспектор Алтынсарин туралы: «Алдына қай кезде қандай жұмыспен барсаң да, ол кісі шынайы ті­лек­тес болып, ақыл-кеңесін не кө­мегін аямайтын. Қа­зақ халқы оны аса құрмет тұтатын... Оның есігі жұрттың бәріне әрдайым ашық тұратын, қиыншылық кезеңдегі ақыл-кеңесін былай қойғанда, ол жоқ­шылыққа ұшы­ра­ған қазақтарға қа­рыз­ға ақша беретін, ол үшін кейін өсім талап етпейтін, көп жағдайда қа­ры­зын да қайтарып алмайтын. Орыс қоныстанушылары да оны мейірімді әрі адал адам деп білетін» деп жазса, ұлы ұстаздың шәкірті әрі ізбасары Ғабдолғали Балғынбаев тәлімгері турасында: «...Ол қашанда кішіпейілділік, қара­пайымдылық танытатын, оған жұрт әртүрлі тілек-өті­ніш­­термен ағы­лып келіп жататын. Ыбырай өтініш біл­ді­рушілермен жылы сөйлесіп, мүм­кін болғанынша арыздарын орын­дауға ұмтылатын» деп, оның пара­саттылығын, адамдармен жылы қарым-қатынасын ашып көрсетеді. Әріптесі А.А.Мозохин басшысының мұғалімдерге шынайы жанашырлық танытып, қамқоршы бола білгендігін мына бір сөздерімен аң­ғартады: «Инспекторымыз небәрі 18 күннің ішінде мебель, оқулықтар, көрнекіліктер, не керек, бастауыш мектепке қажетті дүниенің бәрін әкеліп үлгерді. Мені де ұмыт қалдырған жоқ: кереует, матрас, жастық, ыдыс-аяқ және т.б. ұсақ-түйек заттарды жеткізіп кетті».

Ыбырай жүрегінің жылылығы, жаны­ның нәзіктігі, мейірімінің молдығы оның хаттарынан да айқын аңғарылады. Хат иесінің сөз қолданысы адам сезіміне қозғау салып, жүрегін елжіретеді. Ол өз хаттарын «Аса қайырымды», «Аса мархабатты», «Ұлы мәртебелі, мархабатты досым», «Шапағатты төрем» сөздерімен бастап, «Сізді аса қадірлейтін және Сізге шын берілген Ы.Алтынсарин», «Сізді аса қадірлейтін», «Шын жүрегімен сыйлайтын», «Сіздің адал қызметшіңіз» секілді жылы сөз­дермен аяқтап отырған. Нет­кен сы­пайылық, жоғары мәдениет­ті­лік де­сеңізші?!

Адамның адамшылығы қиын-қыстау кезеңде айқын аңғарылады. Өмір болған соң, ауыртпалық та салмағын салып, қоғамның әлжуаз бөлігін тығырыққа тірейтін күндер туады.Осындайда кім­нің кім екенін халық танып, біліп жа­тады. Сонау 1879-1880 жылдары Тор­ғайды аштық пен жұт жайлағаны кейбір дереккөздерден мәлім. Мұндай қасіретке жаны күйзелген Алтынсарин «Оренбургский лис­ток» газетіне бірнеше мәрте мақала жариялатқан көрінеді. Ол өзі бас болып, Торғай облысы басшыларының мұндай қиыншылықтан ада Қостанайдан азық-түлік жеткізулерін өтініп, көмек берулерін сұраған. Тіпті көктем шыға уезд бастығы Яков­лев­пен бірлесіп, кірпіштен орыс-қазақ учи­лищесінің ғи­ма­ра­тын тұрғызуға жер­гілікті тұр­ғындарды жұмылдырған, сөйтіп олардың азын-аулақ қаражат табуына, азық-түлік сатып алуларына септігін тигізген. «Шектен тыс қымбат болса да, тұрғындардың күнделікті талшық ететін Қостанайдан әкелінген азық-түлікті сатып алып, күн көруіне айтарлықтай жағдай жасады», деп еске алады Ғ.Балғынбаев. Сондай-ақ кейін Ыбырайдың бастамасымен Торғай өзенінен балық аулау ұйымдастырылады, халықтың әл-ауқаты түзеле бастайды. Бұл жөнінде ыбырайтанушы ғалым Ә.Дербісәлиннің: «Қазақ қоғамына үл­кен дерт, ауыр қасірет әкелген осы бір қиын-қыстау жылдарда Ыбырай қазақ халқының ең жанашыр қамқоры болды» деп жазғаны бар.

Ы.Алтынсариннің туған хал­қына деген қамқорлығы, қа­­йы­рым­дылық әрекеті, ұлт мүд­­десін көксегені ақтық демі тау­­сылғанша толастаған емес. Ол өзі дүниеден өтер шағында әулетіне тиесілі 500 десятина жерді Қостанайда ашыл­мақшы ауылшаруашылық мек­тебіне табыстайды, бұл оның халық­қа жанашырлығын, ұлт мүддесіне адал­ды­ғын айқын көрсетіп тұр емес пе?!

Болмысы бөлек Ыбырай ба­ба­мыз­дың тұлғасы жайын­да­ғы аз-кем сөзімді оның шәкірттерінің: «Алтынсариннің ісінен бүкіл халықтың сипатын, оның рухы мен ақылын, адамгершілігі мен мінез-құлқын, тұтас алғанда, оның барлық бейнесін көреміз», деген лебізімен түйіндегім келе­ді.

 

Биалаш СҮЙІНКИНА,

Ы.Алтынсарин медалінің иегері, ыбырайтанушы