Қазақстан Президенті Нұрсұлтан Назарбаевтың ресейлік ғылыми қоғамдастық дегдарларының алдында беделді мінберден алғаш рет жұртшылық назарына «Мемлекеттердің Еуразиялық одағын құру туралы жобаны» (МЕО) ұсынғанына 20 жыл толып отыр.
КСРО ыдырағаннан кейінгі посткеңестік кеңістікте қалыптасқан әлеуметтік-экономикалық байланыстар жібі бырт-бырт үзіліп, тіпті, әскери қақтығысқа дейінгі көптеген жанжалдар пайда болған тұста, мұның айтарлықтай үлкен оқиға болғанын бүгінде біз жақсы түсінеміз. Адамдар ұлтаралық ахуалдың нашарлауына байланысты бір-бірінен ірге ажыратуға дейін барса, осының салдарынан босқындар да пайда болып, өмір сүру деңгейі де күрт құлдырап кетті. Сол кездері жаңа тәуелсіз мемлекеттер өздерінің арасындағы көптеген қарым-қатынас проблемаларын шешу жолында айтарлықтай қарама-қайшылықтарға да барды. Ал оларға сауда-экономикалық ынтымақтастықтың мүлде жаңа стратегиясын құрып, өзгеріске ұшыраған геосаяси шындыққа сәйкес келетін өзара іс-қимылдың қағидатты тұрғыдан мүлдем жаңа тетіктерін қалыптастыру қажет болды.
1994 жылдың наурыз айында өткен ММУ-дегі тарихи кездесудің қатысушысы бола отырып, мен осынау батыл да адуынды интеграциялық жобаға қатысты таңданыстарын жасыра алмаған белгілі Ресей ғалымдарының бет-жүздерін көрдім. Бейнелеп айтқанда, бұл Қазақстан Президентінің болашаққа көреген көзқарасы еді. Әлем тарихында ғаламат көріпкелдік орасан рөл атқаратынын да атап өткен жөн. Саясаткердің ойы мен ерік-жігері уақыттан озып, қоршаған әлемді өзгерте, қалыптасқан стереотиптерді бұза отырып, мүмкіндіктің шегін кеңейте алады. Осы тұрғыдан келгенде, Нұрсұлтан Назарбаев бастамасының құндылығы өзінің замандастарына қарағанда, көп нәрсені көре білуіне байланысты болып отыр. Елбасының еуразиялық интеграцияны дамыту және тереңдету бағытындағы ұсынысы посткеңестік өмір шындығына қатысты сын-қатерлерге тиімді жауабы болып табылды. Аса қиын жағдайларда Қазақстан басшысы өзін тек аса көрнекті мемлекет қайраткері ретінде ғана емес, сондай-ақ, ойшыл-стратег ретінде де көрсете білді.
Сол күні Нұрсұлтан Әбішұлы Мәскеу мэриясында іскер топтар алдында сөз сөйлеп, содан кейін Журналистердің орталық үйінде жетекші Ресей БАҚ-тары басшыларымен дөңгелек үстел өткізді.
Бұл кездесулерге біздің елдеріміздегі жағдайлар туралы толық ақпараттарға ие талассыз кәсіпқойлар жиналды. Танымал сарапшылар, жетекші электронды және баспасөз массмедианың редакторлары Президенттің емеурінінен-ақ оның интеграциялық идеясы мен түбегейлі жаңалығының мәнін айна-қатесіз түйсінді. Сондықтан да болар, аудиторияның бұл идеяға қызығушылығы жедел арта түсті. Сол сәтте мен Нұрсұлтан Әбішұлының өзінің идеясын жеткізуге қажетті жалғыз ғана дұрыс жолды дәл таба білгенін бүкіл болмыс-бітіміммен айқын сезіндім. Осылайша бүкіл жиналғандар аталған тақырыптағы ашық әңгімеге көшті. Бұл сол кездегі жаңа тәуелсіз мемлекеттер арасындағы қарым-қатынас қандай бағыт алады деген тұрғыдағы бүкіл қоғамды толғандырған өткір мәселе еді. Осы кездесуге қатысушылардың барлығы тарихи оқиғаға куәгерлер болып отырғандарын нақты түсінді. Ал бұл біздің елдеріміздің «өркениетті ажырасу идеологиясы» секілді хаосты алмастыратын қазіргі заманғы еуразиялық интеграцияның нақты жинақталған және ойластырылып негізделген идеяны белсенді ілгерілетудің басы болатын. Ресей БАҚ-тары жетекшілерінің көптеген жылдар бойы қалыптасқан зор тәжірибелері мен сезімталдығы Нұрсұлтан Әбішұлының тарихи бастамасын лайықты деңгейде бағалауға мүмкіндік берді.
1994 жылдың 8 маусымында Еуразиялық одақ (ЕАО) жобасы бас редакторы белгілі саясаттанушы және баспагер Виталий Третьяков болған сол кездегі танымал және ықпалды «Независимая газетада» жарияланды. Осы жарияланымның арқасында жоба нақты талдау мен жан-жақты талқылауларға қолжетімділік алып, саясаткерлер, ғалымдар, дипломаттар, шығармашыл интеллигенция өздерінің үнқосуларын газетке жолдап жатты.
ЕАО жобасы 1994 жылдың 14 маусымында Ресей Мемлекеттік думасының парламенттегі фракциясы мен Ресей СІМ-інің Дипломатиялық академиясы бірлесіп ұйымдастырған «Еуразиялық интеграцияның перспективалары» деп аталған дөңгелек үстелде, 18 маусымда «Еуразиялық қоғамдастық: әртүрліліктегі ортақтық» конференциясында, 5 шілдеде Мемдумада өткен «Тәуелсіз Мемлекеттер Достастығының пайда болуы, оның қазіргі жағдайы мен даму перспективалары» тақырыбындағы парламенттік тыңдауда талқыланды. Бұл шараларға қатысушылар, посткеңестік кеңістікті саяси және экономикалық орнықтырудың перспективаларын кейде, тіпті, қарама-қайшы тұрғыда көргендеріне қарамастан, ЕАО жобасы сол кезде ұсынылған интеграциялық идеялардың ішіндегі аса негізделгені екендігімен келісуге мәжбүр болды. Өйткені, ЕАО құру көпшілікке айтарлықтай оңтайлы көрінді, себебі, бұл идея ТМД елдері тұрғындарының көпшілігінің тілек-талаптарына жауап берді.
Н.Ә.Назарбаевтың пайымынша, мемлекеттердің Еуразиялық одағы әр қатысушы елдің ұлттық-мемлекеттік мүддесі жүзеге асырылатын тең құқылы тәуелсіз мемлекеттердің одағы болуы тиіс және әрқайсысының жиынтық әлеуеті толықтай пайдаланылуы қажет. Бұған қоса, Тәуелсіз Мемлекеттер Достастығынан айырмашылығы, бірлесу негізі басқа емес, экономикалық өзара байланыстар болуы шарт.
ЕАО елдерінің нарықтық жаңғыртулар жүргізудегі, ұлттық қауіпсіздік саласындағы қадамдары үйлесімділігімен әрі әлемдік экономикалық жүйеге ортақ кірігуімен ерекшеленуі керек. Мұндай міндет өңір мемлекеттерінің біртұтас экономикалық, кедендік, сауда және әлеуметтік-гуманитарлық кеңістік құру жолымен жүзеге асуы тиіс. ЕАО-ны ресімдеу егемендікке нұқсан келмейтіндей, мемлекеттердің ішкі ісіне араласпау, өз елінің мемлекеттік құрылым тәртібін айқындаған әр халықтың құқына құрметпен қарау жағдайында жүргізілуі керек. Интеграцияға прагматикалық көзқарас, экономикалық мақсаткерлік пен бірлестіктің еркіндігі болуы қажеттігі ЕАО қалыптастырудағы басым қағидаттар ретінде мойындалуы тиіс-тін.
Еуразия мемлекеттері интеграциясының басты мақсаттары ретінде тұрақтылық пен қауіпсіздікті қамтамасыз ету, өңірді әлеуметтік-экономикалық жаңғырту қажеттігі айтылды. Сондай-ақ, жобада ЕАО-да Еуропалық одақ үлгісіндегі ұлтүстілік орган құрылатыны атап өтілсе, ол мемлекеттердің түрлі салалардағы өзара қарым-қатынастарын реттеу функциясын өзіне алуы тиіс болды.
Еуразиялықтың негізін қалаушылар мен теоретиктері – П.Н.Савицкий, Г.В.Флоровский, Н.С.Трубецкой, Г.В.Вернадский, С.М.Соловьев, Л.Н.Гумилев – Еуразия кеңістігінің ортақтығын табиғаттың өзі айқындап берген деп есептесе, оның тарихи дамуындағы шешуші негізді табиғи-географиялық және әлеуметтік-мәдени факторлардың өзара тығыз іс-қимылынан көрді. Еуразияшылардың сенімінше, Еуразия халқы бәсекелестер емес, керісінше, одақтастар. Өйткені, нақ осы Еуразия кеңістігінде халықтар бауырластығы бұрын ешқайда кездеспеген деңгейде қанат жайса, олардың саяси, экономикалық, мәдени бірлестіктерге деген ұмтылыстары да сол деңгейде көрініс тапты. Г.В.Вернадскийдің мемлекет құраушы үдерістер туралы теориясына сүйенетін болсақ, елдердің Еуразия кеңістігінде өзара пайда мен еркіндік қағидаттарына негізделген бүкілеуразиялық бірлестігі пайда болатыны шығар күндей ақиқат.
Қазіргі өмір шындығы жағдайында Қазақстан басшысы Н.Ә.Назарбаевтың ЕАО құру идеясы еуразиялықтың іс жүзіндегі жаңа кезеңінің бастауы болды. Бұл орайда, Нұрсұлтан Назарбаевтың ерекше еңбегі мынада: ол еуразиялық теориясын саяси тәжірибе арқылы күшейтуге қол жеткізіп, сол арқылы еуразиялық тұжырымдамасын өмірге қабілетті және тиімді ете түсті. Осылайша, Қазақстан Президенті ұсынған еуразиялық интеграциялық стратегия ХХ ғасырда түрлі құрлықтарда жүзеге асырылған өңірлік интеграциялардың әлемдік үлгілеріне негізделді. ЕАО жобасы интеграциялық модельдің әлемдік қоғамдастық тарапынан мойындалған классикалық үлгісіне де арқа сүйеді. Бұл модельді интеграциялық эволюция теориясының авторы, америкалық экономист Б.Балаша өзінің арқаулы еңбегі – «Экономикалық интеграцияның теориясы» (1961 ж.) кітабында ұсынған болатын. Б.Балаша халықаралық экономикалық интеграцияның бес формасын бөліп көрсетті: еркін сауда аймағы, кеден одағы, ортақ нарық, экономикалық одақ және толық экономикалық интеграция.
Еуразиялық интеграция идеясы 1995 жылдың 20 қаңтарында Беларусь, Қазақстан және Ресейдің Кеден одағы туралы келісім жасасуымен практикалық тұрғыда жүзеге асырылса, оған 1996 жылы Қырғызстанның, 1999 жылы Тәжікстанның қосылуымен қазығы беки түсті. 1996-1998 жылдары Кеден одағы туралы келісімді дамыту мақсатында тағы да бірқатар мемлекетаралық келісімдер қабылданды. Бірақ олар жұмыс істеп жарытпады, өйткені, сол кездері дезинтеграциялық үрдістер әлі де айтарлықтай күшті болатын.
1999 жылдың 26 ақпанында Кеден одағы және Біртұтас экономикалық кеңістік туралы шартқа қол қойылды, бірақ ортақ сыртқы шекарасы мен ортақ басқару жүйесі бар біртұтас кеден аумағын қалыптастыру жоспары тағы да жүзеге аспады. Сондықтан 2000 жылға дейінгі кезеңдегі еуразиялық интеграциялық үдерістер барысын тиімді интеграциялық модельдерді тәжірибелер мен қателіктер арқылы іздеу уақыты болды деп сипаттаған жөн.
Еуразиялық интеграцияның тағдыршешті кезеңі 2000 жылғы 10 қазанда Астанада бес мемлекет басшысының (Беларусь, Қазақстан, Қырғызстан, Ресей және Тәжікстан) Еуразиялық экономикалық қоғамдастық (ЕурАзЭҚ) – нақты жазылған функциялық құрылымдары мен қызметінің тиімді тетіктері, анық та айқын мақсаттары бар халықаралық ұйым құруы болды. ЕурАзЭҚ жанындағы бақылаушы мәртебесін Армения, Молдова және Украина алды. 2006-2008 жылдары Қоғамдастық құрамына Өзбекстан енді. Қоғамдастық өзінің аясында Кеден одағы мен Біртұтас экономикалық кеңістік (БЭК), сондай-ақ, ЕурАзЭҚ-тің әлемдік экономика мен халықаралық сауда жүйесіне интеграциялануын үйлестіру мақсатында құрылған болатын. Қоғамдастық елдері қызметінің стратегиялық бағыты олардың ырғақты әлеуметтік-экономикалық дамуын, табиғи, экономикалық, ғылыми және адами әлеуетінің жиынтығын тиімді пайдалануды қамтамасыз етуді көздейді. Бұл қоғамның прогрессивті дамуы мен адами әрі биологиялық ресурстарын қамтамасыз етіп, біздің елдеріміз тұрғындарының экономикалық тұрғыдан өсуі мен өмір сүру деңгейлерін жоғарылатады.
ЕурАзЭҚ құру туралы шартқа қол қойылған сәттен бері 13 жылдан астам уақыт өтті. Осы уақыттың бәрінде ол алдына қойылған міндеттердің бәрін табысты орындап келеді. Өз қызметінің бастапқы кезеңінде-ақ Қоғамдастық кәсіпорындар мен ұйымдар арасындағы іскерлік байланыстардың тереңдеуін қамтамасыз етті. Еркін сауда аймағының арқасында Қоғамдастық құрылған сегіз жыл ішінде ЕурАзЭҚ елдері арасындағы өзара сауда-саттық көлемі төрт еседен астамға өсті. Осы табыстар нәтижесінде 2010 жылдың 1 қаңтарынан Беларусь, Қазақстан және Ресей арасындағы Кеден одағы қызметіне кірісіп, 2011 жылдың 1 шілдесінен ол барлық халықаралық стандарттар бойынша толық пішінді режімде жұмыс істей бастады. Осы кезеңде Қоғамдастықтың бес мүшесінің үшеуі Кеден одағына өтті. Бұл үдеріс тең деңгейлі интеграцияның тұжырымдамасына сәйкес жүзеге асты. Сөйтіп, Кеден одағының толық пішінді жұмысы кооперациялық байланыстардың кеңеюіне, кәсіпорындар мен тұрғындардың шығындарын және қаржысын қысқартуға мүмкіндік берді. Нәтижесінде, мүше елдердің өзара тауар айналымы 2010 жылы 29 пайызға, 2011 жылы – 34, ал 2012 жылы 7,5 пайызға өсті.
Кеден одағы біздің елдеріміздің азаматтарына не берді дегенге келетін болсақ, бүгінде Қазақстан мен Ресей арасындағы 7,5 мың шақырымға созылып жатқан шекарада мыңдаған ресейлік және қазақстандық кеденшілердің қажеті болмай қалды. Осының арқасында шекаралас облыстардың миллиондаған адамы (Ресей жағынан 26 миллион тұрғыны бар 12 өңір, Қазақстан жағынан 6 миллиондай тұрғыны бар 7 өңір) кедендік ресімдерді орындамай-ақ шекараны еркін кесіп өтіп жүр. Бұл үш елдің біртұтас кеден аумағы ішінде еркін қозғалыстағы тауарлар туралы айтпағанның өзінде Кеден одағының басты табыстарының бірі болып табылады.
Интеграциядағы айтарлықтай серпінге 2010 жылы қол жеткізілді. Рекордты қысқа мерзім ішінде – бар-жоғы бір жыл бедерінде – жоғары кәсіби деңгейде Біртұтас экономикалық кеңістікті қалыптастыратын 17 негізгі келісімдер пакеті дайындалды. Бұл тараптардың вице-премьерлері, министрліктер мен ведомстволардың басшылары апта сайын бейнеконференциялардың көмегімен арқаулы құжаттарды сәйкестендірген өте күрделі де жанкешті жұмыстар кезеңі еді. Оның үстіне, мемлекеттер басшыларының тапсырмасы бойынша әр келісімнің соңына оны жасауда жеке жауапкершілік арқалаған вице-премьерлер мен министрлер бекітілген болатын. Бұл құжаттарды сарапшылар деңгейінде үйлестірудің көптеген айларға созылатын әдеттегі әрекеттерінен арылуға да мүмкіндік берді. Осылайша мемлекет басшылары 17 келісімнің бәріне 2010 жылдың қараша-желтоқсан айларында қол қойып үлгерсе, 2011 жылы толықтай ратификацияланды. 2012 жылдың 1 қаңтарынан БЭК-ті құрудың практикалық кезеңі басталса, ол толық пішінде 2015 жылдан бастап жұмыс істеуі тиіс.
2012 жылдың 1 қаңтарынан Кеден одағы мен БЭК-тің тұрақты жұмыс істейтін ұлтүстілік реттеуші органы – Еуразиялық экономикалық комиссия қызметіне кірісті.
Бұл жерде бизнес пен тұрғындар үшін негізгі рөлді ұйымдастырушы құрылымдар ретінде Кеден одағы мен БЭК-тің өздері ғана емес, біртұтас нарық құрумен байланысты сауда-өндірістік үдерістер мен заңнамалық өзгерістер атқарады. Осылайша, кәсіпорындардың іскерлік белсенділіктері күшейіп, мемлекетаралық өндірістік және сауда бірлестіктері, бірлескен кәсіпорындар құрылады. Үш елдің біртұтас нарқы өзара және шетелдік инвестициялар мен инновациялар үшін тартымдырақ бола түседі, кәсіпкерлер экономиканы жедел дамыту мен жаңа жұмыс орындарын құруды қамтамасыз ететін қосымша ресурстарға ие болады. Сондай-ақ, БЭК-ке мүше елдердің орасан зор транзиттік әлеуеті бұрынғыдан да тиімдірек пайдаланылады. Азаматтар үшін трансшекаралық байланыстар айтарлықтай жеңілдеп, олар өздерінің күш-жігерлері мен еңбек машықтарын еңбектің ортақ нарқына сала алады. Бұл арада еңбек мигранттарының заңмен қорғалатынын, оларға және олардың отбасы мүшелеріне міндетті медициналық және білім беру қызметтері қолжетімді болатынын атап көрсеткен жөн.
Қазақстан Президенті Н.Ә.Назарбаев өзінің 2011 жылдың 25 қазанында «Известия» газетінде жарияланған «Еуразиялық одақ: идеядан болашақтың тарихына» деп аталатын іргелі мақаласында: «Кеден одағы – бұл интеграцияның бүкіл ТМД кеңістігіндегі шын мәнінде алғашқы ерікті және тең құқылы формасы. Ол елдеріміз тарихында тұңғыш рет халықтарымызды өзара құрмет, ұлттық болмыс-бітімді сақтау мен ортақ болашақтың бөлшектенбейтінін сезіну негізінде жақындастырады. Кеден одағының БЭК-ке, уақыт өте келе, мен бұған нақты сенімдімін, Еуразиялық экономикалық одаққа бірізділікпен трансформациялануы біздің халықтарымыздың өсіп-өркендеуі үшін қуатты ынталандырушы күш болып қана қоймай, елдерімізді жаһандық әлемде жетекші шептерге шығарады», деп атап көрсетті.
Еуразиялық интеграцияның ядросы деп Ресей мен Қазақстанды атап айтқан жөн, ол біздің мемлекеттеріміз басшыларының шешімді интеграциялық іс-қимылдарының арқасында жүзеге асты. Оның үстіне, В.В.Путин мен Н.Ә.Назарбаевтың экономикалық прагматизм, теңдік, өзара пайда және әр елдің мүддесіне құрмет қағидаттарына негізделген интеграциялық үдерістерге көзқарастары іс жүзінде өте-мөте ұқсас. Мәселен, Ресей Президенті В.В.Путин 2013 жылдың шілдесіндегі Н.Ә.Назарбаевпен Астанадағы кездесуінде былай деп атап көрсетті: «Сіз, іс жүзінде, біздің Кеден одағының негізін салушы – әкесіз, бұл Сіздің идеяңыз болатын және біз оны дәйектілікпен дамытып келеміз. Мұның посткеңестік кеңістікте интеграция бағытындағы ең үлкен қадам екені сөзсіз. Және біз қазір оның тиімділік бере бастағанын айқын сезініп отырмыз». Бүгінгі таңда жүктемені сыртқы сұраныс емес, Кеден одағындағы ішкі сұраныс қамтамасыз етуде. Бұл үш елдің түрлі өнеркәсіп салаларында, ауыл шаруашылығында, қызмет көрсету саласында айқын көрініс тауып отыр. Беларусь пен Қазақстанның «үштік» шеңберіндегі саудасының үлес салмағы ұлғайып келеді. Кеден одағы жұмыс істей бастаған уақытта өзара саудадағы шикізат ресурсының үлесі 40 пайыздан 33 пайызға дейін төмендеді, яғни тауар айналымының құрылымы жақсарды.
Бұған қоса, Кеден одағы мен БЭК-тің басты мәні – бұл үш ел әлеуетін біріктіруден синергиялық тиімділік алу, яғни бірге жұмыс істей отырып, әрқайсысының жекеден гөрі көбірек тиімділік алуы деген сөз. Салааралық баланстың есебіне сәйкес, 10 жылдағы интеграциялық жиынтық тиімділік Кеден одағына мүше әр ел үшін ІЖӨ-нің қосымша 17 пайыздан 20 пайызға дейінгі өсімін құрауы мүмкін. Тұтастай алғанда, оның жалпы сомасы шамамен, 700 млрд. долларды құрайды.
Аса өткір проблемаларды шешкен жағдайда Қоғамдастықта өзара іс-қимылдың тиімді тетіктері жасалатынын атап көрсетемін. Мәселен, 2009 жылы Қоғамдастыққа мүше мемлекеттер тарапынан әлемдік қаржы-экономикалық дағдарысты еңсеру бойынша қабылданған Бірлескен іс-шаралар жоспары табысты орындалғанын айтуға болады. Сондай-ақ, осы мақсаттарда ЕурАзЭҚ-тың Дағдарысқа қарсы қоры мен Жоғары технологиялар орталығы құрылған-тын.
ЕурАзЭҚ халықаралық мәртебеге ие және БҰҰ-ның бақылаушысы болып табылады. ЕурАзЭҚ-тың бірлесіп бірқатар маңызды жобаларды жүзеге асырып келе жатқан басты халықаралық әріптестері қатарында БҰҰ ЕЭК, ЭСКАТО, ЮНИДО, ЮНЕСКО, БҰҰ Даму бағдарламасы, МАГАТЭ, Миграция жөніндегі халықаралық ұйым, Орталық Азия елдері экономикасы үшін арнайы бағдарлама, Дүниежүзілік сауда ұйымы, ЕҚЫҰ, ЕО Өкілдігі, Азиядағы өзара іс-қимыл және сенім шаралары жөніндегі кеңес бар. ТМД, ҰҚШҰ, ШЫҰ секілді өңірлік құрылымдармен ынтымақтастық та ерекше орын алады.
Қоғамдастықтың жалпықұқықтық кеңістік қалыптастыру бойынша міндеттерін орындауда ЕурАзЭҚ Парламентарлық Ассамблеясының да алар орны айтарлықтай. 2012 жылдың қаңтарында Қоғамдастық пен Кеден одағындағы экономикалық таластарды шешу үшін ЕурАзЭҚ-тың жаңа Соты құрылды.
Қоғамдастық елдері бірлесіп мемлекетаралық мақсатты бағдарламалар жасауда және олар табысты жүзеге асырылуда. Еуразия даму банкі мен Еуразиялық іскерлер кеңесі белсенді жұмыс істеп тұр. Сауда-экономикалық интеграциядағы табыстармен қатар, әлеуметтік, еңбек және миграция саясаты, білім беру, денсаулық сақтау, мәдениет, спорт және экология салаларындағы әлеуметтік-гуманитарлық блоктың аса маңызды мәселелері де жемісті шешіліп келеді.
«ЕАО құру жобасында» еуразиялық интеграциялық құрылымдарды қалыптастыруда Еуроодақтың тәжірибесін пайдалану қарастырылғанын атап көрсеткен жөн. Мәселен, ЕО-да соңғы кездері ұлтүстілік органдардың қызметімен, институттық және функциялық проблемалармен, сондай-ақ, ЕО-ның кеңеюімен және бұл одақтағы ішкі миграциямен байланысты айтарлықтай қиындықтар бой көрсетіп отыр. Осының барлығы ЕурАзЭҚ, Кеден одағы және БЭК құру барысындағы практикалық жұмыстарда жан-жақты ескерілді. Оның үстіне, ЕО тәжірибесі сыни сүзгіден өткізіліп, біздің елдерімізде қалыптасқан жағдайларға бейімдендірілді.
2011 жылдың 18 қарашасында үш ел президенті Еуразиялық экономикалық интеграция туралы декларацияға қол қойды. Бұл құжатқа сәйкес, таяудағы интеграциялық міндет Кеден одағы мен БЭК-тің әлеуетін толық жүзеге асыру, ал одан әрі осы негізде Еуразиялық экономикалық одақ құру болып табылады. Бұл Одақта нарықтар ғана емес, сондай-ақ, мүше елдер экономикасын дамытудың стратегиялық жоспарлары мен перспективалары да біріктірілетін болады. Жаңа бірлестік ғылым және білім салаларындағы технологиялық, модернизациялық, инновациялық кооперацияның тиімділігі үшін қосымша мүмкіндіктер ашады деп күтілуде.
Тағы да қайталап айтатын болсам, интеграциялық үдерістер біздің мемлекеттерімізді геосаяси мегажоба – Президент Н.Ә.Назарбаев осыдан 20 жыл бұрын мәлімдеген еуразиялық жоба – Еуразиялық экономикалық одақ құруға жоспарлы негізде жетелеп келеді. Үш мемлекет басшысы Еуразиялық экономикалық одақ құру туралы шартқа осы жылы-ақ қол қоюды жоспарлап отыр. Бұл жерде ЕурАзЭҚ пен оның аясында құрылған интеграциялық құрылымдар барлық ТМД елдері мен басқа да шекаралас мемлекеттер үшін ашық екенін атап көрсеткен абзал. Кеден одағына кіру туралы ресми өтінімді Қырғыз Республикасы 2011 жылы берді. Бұл елдің Кеден одағы мен БЭК-ке қосылуы туралы «жол картасы» бойынша жұмыс аяқталып келеді. 2013 жылдың қыркүйегінде Кеден одағы мен БЭК-ке кіргісі келетінін Армения мәлімдесе, оның да «жол картасы» 2013 жылдың 24 желтоқсанында өткен Жоғары Еуразиялық экономикалық кеңестің мәжілісінде бекітіп үлгерілді. Тәжікстан да Кеден одағына қосылу мәселесін зерделеу үстінде.
Қазіргі заманғы еуразиялық интеграция соңғы 20 жыл бедерінде тарихи өлшем бойынша қалыптасу мен дамудың жедел жолынан өтті. Еуразиялық идеясын «қоғамдық жобаға» айналдыра және оны бүгінгі өмір шындығына бейімдей отырып, Н.Ә.Назарбаев посткеңестік кеңістіктегі экономикалық интеграцияға халықаралық-саяси тұрғыдан жаңаша серпін берді. Бұл идеяны жүзеге асыру ЕурАзЭҚ-қа мүше мемлекет басшыларының, еуразиялық интеграция үдерісіне барлық қатысушылардың саяси ерік-жігері нәтижесінде мүмкін болды. Бірақ бұл үдерістерде қазіргі заманғы еуразиялықтың белсенді жолбасшысы ретінде Нұрсұлтан Әбішұлы Назарбаевтың рөлі ерекше екені еш күмән туғызбайды. Мәселен, Ресей Президенті В.В.Путин былай деп атап көрсетеді: «Н.Ә.Назарбаев қашанда интеграциялық үдерістердің дәйекті жақтаушысы ретінде көрініп келеді. Кеден одағын құрудағы, тұтастай алғанда, ТМД кеңістігі мен ЕурАзЭҚ-тағы өзара іс-қимылды нығайтудағы оның рөлінің қаншалықты жоғары екенін бағаламау мүмкін емес. Ол ШЫҰ-да, ЕҚЫҰ-да, басқа да халықаралық ұйымдарда аса зор жеке беделге ие». Беларусь Президенті А.Г.Лукашенконың пікірінше, «Нұрсұлтан Әбішұлы біздің бәріміздің ЕурАзЭҚ-тағы қарым-қатынасымыздың моторы болды».
Соңғы 20 жыл қазіргі заманғы еуразиялық интеграция биігіне көтерілудің қиын да табысты екі он жылы болды. Бәріміз Президент Н.Ә.Назарбаевты ЕАО жобасын дер кезінде ілгерілетіп, оны іс жүзіне асыруға қол жеткізгенімен құттықтаймыз. Бұл Қазақстан Президенті өзінің ерік күшінің, нақты ұстанымының, дәйекті де мақсаткерлік жігерінің, шығармашылық қуаты мен энтузиазмының арқасында қол жеткізген аса үлкен жетістік болып табылады. Бұл арада Ресей және Беларусь президенттері тарапынан лайықты қолдау көрсетілгенін де атап көрсеткен орынды.
Н.Ә.Назарбаевтың күмәнсіз көшбасшылық факторы мен пассионарлық тұлғасы біздің тарихымыздағы тағдыршешті кезеңде жарқырай көрінді. Қазақстан Президентінің нақ осы пассионарлығы өткен жылдардың бәрінде еуразиялық идеясын жаңашылдықпен қайта салмақтап, ЕАО жобасын кейін жүзеге асатындай етіп түбегейлі жасауға мүмкіндік берді. Бұған қоса, Қазақстан басшысы шығармашылық тұлға ретінде барлық посткеңестік елдердің әрі қарайғы ынтымақтастығы перспективаларын әркез іздестірумен келеді.
Қорыта айтқанда, Қазақстанның Тұңғыш Президенті бүкіл әлемде көрнекті саясаткер, стратег және еуразиялық жобасының бас архитекторы ретінде танылған кең ауқымды тарихи қайраткер болып табылады. Ал бұл жоба – жаңа Еуразияда бақуатты да бақытты өмір сүргісі келетіндердің бәрі үшін басты бағдар.
Тайыр МАНСҰРОВ,
ЕурАзЭҚ-тың бас хатшысы.