Жалған сөз, шын сөз – қатар өмір сүретін егіз құбылыс. Бәрін білу үшін бірінің маңызынан мәнін, бірінің мазмұнынан мағынасын таныған жөн.
Қарсы алдында тұрған – қара құрдым бөлген қайқаң биік. Жоғарыдан көріну үшін төменнен бастау қажет.
Шыңырау өзіне тесіліп қараған адамға өзі де қадалып қарайды. Тұңғиықтың жүзі суық. Терең шұңғыманың құшағы кең.
Повесть – Әбекеңдікі (Әбіш Кекілбай), киноверсиясы – Жәнібек Жетірудікі. Ақиқат қана Құдайдікі.
Режиссер әлемді оператордың көзімен көреді, оператор дүниежарықты режиссердің дүниетанымына (өлшеміне) сыйғызады.
Фильмдегі әрбір кадр – паң.
Шалқақ. Сән-салтанаты асқан көш, айбыны басқан лек. Фотоаппараттай жарқ-жұрқ еткен көрініс жоқ, сахнада эстрада емес, опера. Ойландыратын, толғандыратын жанр.
Әр кадр – баяу. Уақиғалары бәсең. Қаһармандары орнықты, байыпты, сабырлы. Классикада асығыстық жоқ. Ол – мәңгіліктің категориясы. Бүгінгінің уақыты тар.
Бір сурет – бір кадр.
Живопись.
Өз алдына шедевр. Әрекет – мазмұнды, сөз – деректі. Өткір көзде, құмығып жеткен дауыста – өмір. Дыбыстарда – сан алуан тіршіліктің бояуы. Қаракеті. Кейде жалпы фон ірі планға қызмет етеді. Ірі план өз кезегінде фон кеңдігін, тереңдігін, ұзақтығын білдіреді.
Шудың да тәртібі бар. Дыбыс дауысты, дауыс дыбысты қозғайды. Судың келе жатқаны тұла бойыңды шымырлатады. Оның өзі кино.
Былғары шелектің түскені мен көтерілгені – ғажап. Кино дегеніміз сол. Құдықтың аузына жетіп, кенересімен теңескенде дөңгелек кеңістіктен айдың қиығы көрінеді. Бұл жеке талдануы тиіс эпизод.
Баяу фильмнің бейнеті көп, сонысымен құнды. Сюжетте жалған детектив азайғанда, шын кино көбейеді.
Әсем кадр – киноның алды. Фабуладан сценарийді қиып алғанда, сюжет шығады.
Диспозициядан – композиция, желіден – көген.
Фильмнің мазмұны – құдықтың сыртында емес, ішінде. Шын арпалыс шыңырауда. Бақталастық та, бақыт та, бақ та.
Қарақалпақстан ауып келген шебердің кінәсі сол – ол талантты. Ертеде дарын дарынға дос, бір-біріне жақ еді. Оны шайтан арбады. Атағын, абыройын қызғанды. Содан бері басынан бақ тайды, құты қашты, сорлады.
Шыңырауға қызығып еді, шыңырауды молынан көрді. Оны шыңырау жұтып қойды, теңізге бет алған ағыс жолындағысын қиратып, жойып, қопарып, өзімен бірге ақ теңізге ала кетті.
Теңіз алғанын бермейді, адам алғанын беруі тиіс екен. Бойындағы қарым-қабілет, қадір-қасиет халықтікі.
Еңсеп көмусіз қалды. Қазған ұлы құдығы «Еңсеп өлген» атанды.
Бұл шығарма – тәмсіл. Жаңабектің кино-тәмсілі: талант – Құдай берген қарыз. Оны өтемей о жаққа кете алмайсың.
Елге жасаған қызметіңді көпсінбе, елдің бойындағы талантты азсынба, дейді кино. Бас кейіпкерді сомдаушы актердің шеберлігі тамсандырды. Негізінен, режиссерлік жұмыс, авторлық көзқарас.
Расында, бұл Жаңабектің, қала берді, қазақтың ең үздік киноларының бірі. Ол топ жарып шықты. Тек сабыр керек...
Дидар АМАНТАЙ