Халық саулығы – мемлекет байлығы. Азаматтардың денсаулығын жақсарту – елдің әлеуметтік-демографиялық дамуының кепілі. Осы қағидаларды жүзеге асыру мақсатында бірер жыл бұрын Елбасы Жарлығымен денсаулық сақтау саласын дамытудың 2011-2015 жылдарға арналған «Саламатты Қазақстан» мемлекеттік бағдарламасы қабылданды. Соның негізінде Денсаулық сақтау министрлігі сан-салалы жұмыстар атқаруда. Бұл іс-шаралардың нәтижелі болуы үшін азаматтардың өз құқығын білуі маңызды. Тақырыпты тереңірек талқылау мақсатында «Республикалық денсаулық сақтауды дамыту орталығы» РМК Аккредиттеу орталығының жетекші маманы Арай ҚАСЫМХАНОВАНЫ әңгімеге тартқан едік.
– Арай Молдахметқызы, жасыратыны жоқ, бізде ғана емес, кез келген мемлекеттің халқы өзінің құқын толыққанды біле бермейді десек артық айтқандық емес. Денсаулық саласына келсек, сапалы медициналық көмек алуға әркім құқылы. Медициналық қызметтің қолжетімділігіне қарамастан, бұл қызмет түріне халық кейде қанағаттанбай жатады. Елімізде 2010 жылдан бері азаматтар медициналық ұйымды еркін таңдай алады. Бұл туралы талай рет айтылды да. Медициналық ұйымға барған азаматтың мұнан өзге қандай құқықтары бар? Алдымен соған тоқталып өтсеңіз...
– Ата заңымыздың бірінші бабында: «Мемлекеттің ең қымбат қазынасы адам және адамның өмірі, құқықтары мен бостандықтары» делінген. Тіпті аккредиттеу стандарттарының бірі «Емделуші мен отбасы құқығы» атауымен дәл осы тақырыпқа арналады. Бұл дегеніміз – азаматтардың денсаулығына елімізде жіті көңіл бөлінеді. Кез келген медициналық ұйым тұрғындар мен олардың отбасыларының құқықтарын қорғау саясатын жүзеге асырады. Осы орайда, азамат ең алдымен қалаған медициналық ұйымға тіркелуге, мекеме жүзеге асыратын барлық ұсыныстарды қолдануға, өзін емдейтін дәрігерді таңдауға да құқылы екенін білуі шарт. Қажет болған жағдайда: науқасқа белгілі бір диагноз қойылып, медициналық ұйым оған қажетті қызмет түрін көрсетпейтін болса әрі ол жайында нақты ақпарат көрсетілсе, пациент басқа медициналық мекемеге жіберіледі.
– Мәселен, ауруханада туыстарымыз емделіп жатыр делік. Мұндай жағдайда олардың жағдайын сұрап мекемеге еркін кіре аламыз ба?
– Әрине. Бірақ медициналық мекемеге еркін кіруге болмайтын жағдайлар да бар. Оны ауруханаға келген шақта тіркеу орнынан сұраған жөн. Себебі, ол аурудың түріне байланысты бекітіледі. Мәселен, психиатриялық клиникаларда науқастың бөлмесіне кіруге рұқсат берілмейді.
– Ақпарат қандай жағдайда емделушіден жасырын қалуы тиіс?
– Емделуші өзінің хал-жағдайы, диагнозы, зерттеу қорытындысы мен емдеу әдістері, басына түсер қауіп-қатер, медициналық ахуалы, дәрігерлік араласудың басқа нұсқалары, оның салдары, емдеу қорытындылары, ұсынылып отырған медициналық үрдіс пен препараттар, процедура мен дәрі-дәрмектің артықшылықтары, клиникалық зерттеулерге қалай қатыса алатыны жөнінде мәлімет алуға құқылы. Тек «медициналық ақпарат пациенттің өміріне қауіп төндіреді» деген жағдайларда ғана ақпарат емделушіге емес, оның туыстарына немесе заңды өкілдеріне беріледі.
– Жалпы, сіздер аккредиттеуден өткізетін мекемесіздер. Медициналық ұйымның белгілі бір стандарттарға сәйкестігін тексеру барысында «емделушінің құқығын қорғау» деген сынды мәселелерге назар аударыла ма? Тексеруден өткізу барысында акккредиттеуден өтуге ниеттенген мекемеге қатысты арыз-шағымдар түскен болса, тексеру нәтижесіне кері әсерін тигізе ме?
– Аккредиттеу комиссиясы мұндай жағдайда пациент шағымын мұқият тексереді. Арыздың түріне қарай шешімді комиссия мүшелері шығарады. Сондықтан әр азамат әрқашан өз құқығын біліп, қорғай алуы тиіс. Бұдан өзге дау-жанжал туындаған жағдайда емделуші өз шағымын мекемедегі «Арыз-шағымдар мен ұсыныстар» кітабына жазып, болмаса «Сенім телефондарына» хабарласып қалдыра алады. Мұны көп азаматтар біле бермейді де. Себебі, күнделікті күйбең тіршілікпен жүріп, айналамыздағы болып жатқан мәселелерге назар аудармаймыз. Сондықтан, «қажет» деген телефон нөмірлерді әр азамат ұялы телефонына түртіп жазып қойса, қажет кезінде хабарласар еді. Бүгінгі таңда Қазақстанда пациенттердің құқығы қорғалған десек артық айтқандық емес. Онымен қоғамдық ұйымдар, денсаулық сақтау басқармалары, Денсаулық сақтау министрлігі сынды ұйымдар айналысады.Әрі медициналық мекемелерге түскен арыз-шағымдар жедел тексеріліп, қолға алынады. Әр адам емдеу үрдісі медициналық персоналдың кәсіби біліктілігін ғана емес, мекеменің техникалық жабдықталуы, қызметкерлердің мәдениеті, этикалық тәрбие науқаспен жақсы қарым-қатынасымен анықталатынын жадында ұстауы қажет. Әрине, барлық жерде бұл талаптар орындала бермейтін болар. Десе де, әр азаматтың құқығын білуі, оны қорғай алуы мұндай келеңсіздіктердің алдын алады.
Әңгімелескен
Гауһар ЕРМЕКБАЕВА.