Жалпы, мұндай қолдан жасалған қылмыстардың салдары қаншалықты ауыр һәм сұмдық болғаны белгісіз. Содан болар, біз аштықтан қанша қазақ қырылғанын, майданға қанша адам барып, қаншасы тірі қайтқанын, қанша қазақ зиялысы айдалып, қай жылы өмірден өткенін нақты білмейміз. Өйткені бұл сандар өте көп. Қарлагта да шын мәнінде қанша адам отырғаны әлі күнге дейін беймәлім. Әлқисса.
Қарағанды қаласындағы Қарлаг лагерінің тарихы көпке мәлім. Жер-әлемнің түкпір-түкпірінен жиналған түрлі тағдыр осы қасіретті өңірде тоғысты. Арқаның аязды даласы, аңызақ желі сол жылдары көптеген шығармашыл жанды да жауратты. Мүсінші, композитор, актер, биші, ақын-жазушылар... Ал біздің бүгінгі тақырыбымыз – Қарлаг суретшілері. Арнайы осы тақырыптың ізімен Қарағанды облыстық бейнелеу өнері мұражайына, одан әрі Қарлаг музейіне барып қайтқан едік.
Қарағанды лагері – қара орамал
Жиырмасыншы ғасырдың
басындағы...
Ғалым Жайлыбай
Далалық құстар
Жазасын өтеуші суретшілердің өнері хақында алғашқы көлемді зерттеулер 80-жылдардың соңында – Қарағандыда облыстық бейнелеу өнері мұражайының ашылуымен басталды. Музей қызметкерлері шеберханаларды аралап, Мәскеуге, КСРО-ның басқа да қалаларына барып, іздеу жұмыстарын жүргізді. Ол уақытта кей суретшілер тірі болғандықтан, естелігін жазып алу, мұражай қорына суреттерін, графикасын, мүсіндерін, құжаттарын алу маңызды болды. Баспасөз беттерінде хаттар, лагерьдегі өмірден үзінділер жариялана бастады. Еске салсақ, 1990-жылдардың басы мен 2000-жылдардың соңында Қарлаг мұрағаты уақытша ашылған еді. Міне, осы уақытта бірқатар зерттеу жүргізіліп, құжаттар мен естелік-хаттар қолға түсті.
«…Бұл жерде не ағаш, не бұта жоқ. Жел… Жел… Қатты боран. Бұл менің суық тиген өкпем үшін жайсыз. Өмірімнің соңын басқаша елестетуші едім…».
Г.Фогелердің Теодор Плевьеге жазған хатынан.
20.10.1941
«1949 жылғы 4 тамыздағы 7?19 қаулысынан. Тұтқын Кропивницкий әйнекпен қолын кесіп, өзін-өзі өлтіруге талпынды, себепсізден-себепсіз жұмысқа шықпады.
Қаулы: Тұтқын Кропивницкий жасаған қылығы үшін 5 тәулікке карцерге қамалсын».
Лев Кропивницкийдің жеке ісінен.
Қарағанды облыстық бейнелеу өнері мұражайының дерегінше, аталған өңірге репрессияланған суретшілер, шамамен отызға жуық. Музей қорында олардың 800-ге тарта еңбегі сақталған. Ал оның ішінде Қарлагта болған он бес суретшінің 300-ге жуық картинасы бар. Ескерте кетейік, бұл тек музей қорында деректері тіркелген авторлар ғана (оған қоса зерттеу жұмыстары әлі де жүріп жатыр). Яғни лагерьде жазасын өтеген суретшілердің нақты саны емес. Ол, әрине, он бестен көп. Жоғарыда айтқанымыздай, Қарлагта қанша адам тұтқында болғаны туралы нақты мәлімет жоқ: суретшілердің саны, жалпы өнер адамдары да солай. Сол себептен де лагерьдің мәдени өмірі туралы тереңінен қаузай алмаймыз. Десек те лагерьге түскен шығармашыл жандардың тағдыры ұқсас – жаласы бір.
Аталған мұражайдың ғылыми қызметкері Айгүл Омарованың айтуынша, қорда Қарлаг суретшісі Григорьевтің тек бір ғана туындысы бар. Сондай-ақ Соглобов, Ивашев-Мусатов, Шкурацкийдің де еңбектері аз. Ал Фризеннің 70-тен аса, Чижевскийдің жиырма картинасы сақталған.
«Өйткені біз Ресейдегі бірнеше музеймен тығыз шығармашылық байланыстамыз. Одан бөлек Чижевский атындағы қорлармен де жұмыс істейміз. Олармен тың деректермен, шығармаларымен алмасып отырамыз. Көрмелер мен конференциялар ұйымдастырамыз», дейді А.Омарова.
«Қарағанды жаңбыры», А.Чижевский, 1952
«Жарты жыл бұрын Виктор Козлов деген суретшінің картиналарын қызы алып келді. Ол да репрессияға ұшыраған, осында шеберханаларда жұмыс істеген. Ал Лев Премиров картиналарын, жазбаларын түрлі адамдарға таратып берген. Автордың бұл әдісі дұрыс болған сияқты. Жан-жаққа шашылған сол суреттер мен деректер кейін музей қорына жиналды. Нәтижесінде, Премиров туралы еңбектер жазылды, кітап болып шықты. Оның өмірі де, шығармашылығы да бүгінде көпшілікке таныс. Одан бөлек бір неміс отбасы Қарлагта отырған суретші аналарының туындыларын іздеп хабарласты. Бірақ бізде оның картиналары болған жоқ. Мүмкін алдағы уақытта табылып қалар. Міне, осындай бірде-бір шығармасы сақталмаған белгісіз суретшілердің тізімі бар. Біз олармен әлі де жұмыс істеп жатырмыз. Оған қоса көптеген материал тәркіленгені тағы бар. Тұтқындар лагерьден босап шыққан соң да 70-жылдың ортасына дейін бақылауда болды. Суретшілер де әр апта сайын комендатураға барып белгіленіп тұратын», дейді ғылыми қызметкер.
Сондай-ақ ол қазір бұрынғыдай емес, суретшілердің көзін көргендер аз екенін атап өтті. «Сондықтан бүгінде зерттеуді көбінесе деректі форматта жүргіземіз. Мұрағатқа сұрау саламыз, интернеттен авторлардың туыстарын іздейміз. Осындай жұмыстардың нәтижесімен «Сарыарқа» телеарнасымен бірге «Бір картинаның тарихы» атты бағдарлама түсірдік», дейді ол.
Еркіндік түсі
Еркіндіктің өз болмысы, өз мінезі, өз даусы, өз түсі бар. Қарлаг суретшілері сол уақыт саясатының айдауымен Арқаға келді. Өмірінде қара жұмыс істеп көрмеген ақсүйек өнер адамдары егін екті, ағаш отырғызды, үй салды. Бүгінгідей шіліңгір шілдеде Долинкаға бара қалсаңыз, суретшілер еккен дәу талдарды саялайсыз. Солтүстіктен оңтүстікке дейін 300 шақырым, шығыстан батысқа дейін 200 шақырым созылып жатқан алып кеңістікте бір-бірін танып, араласқандар сирек (мәселен, Фризен мен Чижевский бірге отырған). Кеше музейде деректерді ақтарып отырып, Лев Кропивницкийдің бір сөзін оқып қалдым. «Суретшіден өнер туады, ал өнер суретшіні құтқарады». Шынында да, лагерьдің сұрқай күндерінде шығармашыл жандар қалай күн көрді? Өлең жазбай, ән шығармай, балшық илемей, би билемей, сурет салмай қалай жүрді? Тірі адам тұншығады ғой.
Олар әр салада талантты, білімді тұтқындарды пайдалана алды. Қара жұмыстан бөлек өз істерімен де айналыстырды. Бірақ еркіндік жоқ. Қарағандыда өнер мен оқудың қалыптасуына осы Қарлагқа түскендердің игілігі көп тиген. Тек қалаға ғана емес, жалпы қазақ бейнелеу өнеріне сол суретшілердің әсері болды. Толқын қалыптасты, шәкірт тәрбиеледі.
Куәгер Е.Анцелович-Зинченконың суретші А.Григорьев туралы естелігінде: «Арық, ақ шашты, жүзі ашық, даусы бәсең болатын. Барақта тұрған жоқ, Долинка кеңсесінің артындағы кішкентай болғанмен, бөлек бөлмеде жататын. Оған сурет салуға да, пейзаж салуға да тыйым салынды. Тек лагерь атрибутикасы жоқ портреттер мен ашықхаттардағы әйгілі суреттерден көшірмелер ғана сала алатын. Қарағандыға барғанда ашықхаттар әкелетін, Григорьевке сурет салуға дайындыққа көп көмектестім. Қаптарды сөгемін, тігемін, суретші оларды жұмысқа дайындап, кенепке сурет салады», деп жазады. Айта кетейік, өзі арық, ақ шашты бұл суретші бейбіт өмірінде – 20-жылдары революцияға дейінгі Ресей суретшілері ассоциациясының және Кеңес суретшілер одағының ұйымдастырушысы, жетекшілерінің бірі болды.
Иә, суретшілер, тек тапсырыспен жұмыс істеді. Олардың шығармаларында драматизм, яки бір зұлмат заманның көрінісі жоқ. Өкімет лагерь өміріне қатысты сюжеттерді салуға тыйым салды.
Негізгі тақырып – патриоттық мәні бар суреттер, портреттер, репродукциядан көшірмелер еді. Айтпақшы, Қарағанды облыстық бейнелеу өнері музейі қорында жүріп, Эйферттің 1939-1940 жылдары салған «Ленин – серуенде» атты картинасын байқап едік. Лениннің Эйферттің көз алдында көлікпен серуендемегені анық.
«Ленин серуенде», Эйферт, 1939-1940
Алайда тыйымға бағынбай, өз тақырыбындағы суретін тінтуден жасырып, сыртқа алып шыққан авторлар да болған. Мәселен, Юло Соостер. Бүгінде оның картиналарының бір бөлігі Мәскеудегі «Мемориал» мұражайында тұр. «Лагерьде Юло суретші болып жұмыс істеді. Күндіз ұйықтап, түнде салды. Ол тұтқындардың портреттерін 5 рубльге салатын. Оған қоса суреттерді үйге жіберуден үміттеніп, зонаны да салған. Ол үшін басы бәлеге қалуы мүмкін еді, бірақ Юло басқаша жасай алмады» (әйелі Л.Соостердің естелігінен). Кейін 1950-1960 жылдарда Юло Соостер андеграунд суретші ретінде танымал болды.
Қарлагта көркем-өндірістік шеберханалар мен Суретшілер одағының бөлімдерін құру мақсатында жазасын өтеп жатқан суретшілер тіршілік ету үшін кез келген жұмысқа келісуге мәжбүр болды. Ең көп тараған жұмыс – безендіру (плакаттар, маңдайшадағы жазулар, хабарландырулар, құрмет тақталары, социалистік жарыстардың кестелері, екпінділердің портреттері, қоғамдық ғимараттардың интерьерлері), жергілікті театрлар мен мәдениет клубтарындағы сахнаны безендіру. Мәселен, Қарағандының бір бұрышындағы бұрынғы басқарма, зауыт, не асхана ғимаратынан тұтқындағы суретшінің жауһар туындысын көріп қалуға болады. Әрине, қазір қалада жер аударылғандар безендірген нысандар аз. Соның бірі – 1952 жылы салынған темір жол вокзалы, оны негізінен «зектерден» тұратын суретшілер тобы безендірген. Бүгінде күту залдарында мүсін фриздерінің бір бөлігі ғана қалды.
Қарағанды облыстық мұрағатында «Социалистік Қарағанды» газетінің тігіндісі сақталған. 1950-жылдардағы газеттен «Л.Гаврилов» деп белгіленген карикатураларды көруге болады. Бұл суретші Л.Гамбургердің лақап аты, ол 1941 жылы тегі неміс болғаны үшін жер аударылған. Қарлагта отырған жоқ, Қарағандыда шахтада, газетте, театрларда жұмыс істеді. Гамбургер облыстық тарихи-өлкетану мұражайының бірінші экспозициясын безендірген.
«Суретшілік кәсіп лагерьдегі тұтқындарға өмір сүруге көмектесті. Яғни артық тамақ жеуге, өзіне деген оң көзқарас табуға, тұрмыстық керек-жарақпен есептесуге тиімді болды. Қарлагтағы суретшілердің бағасы қабілетінде еді. Сол қабілетті барынша пайдаланды. Олар, негізінен қаладағы клубтарды, үйлерді безендірді. Тіпті суретшілерге лагерь аумағында үйірме ашып, сабақ оқытуға мүмкіндік берді. Мысалы, бізде Долинкада отырған Анна Артобатскаяның бір картинасы бар. Ол сонда тұратын адамдарға, офицерлердің, жер аударылғандардың, тұтқындардың балаларына суреттен сабақ берді», дейді Қарағанды облыстық бейнелеу өнері музейінің ғылыми қызметкері А.Омарова.
Анна Артобатскаяның Долинка және Спасск клубтарында үйірме жүргізгені туралы Дагмара Евстешинаның естелігі бар: «Отбасым ІІХК Қарлаг орналасқан кентіне жіберілді. Сурет үйірмесіне баратын клуб есімде, оны тұтқында отырған суретші әйел жүргізетін. Сабаққа қарулы күзетшінің айдауымен келетін. Бос уақыты бола қалса, алты жасында қайтыс болған қызының суретін салатын. Суретші берілген эскиз бойынша үлкен суретті майлы бояумен салды. Ол эскизді кейін маған сыйлады».
Дагмараның портреті, Долинка, 1942
Артобатская Ленинградтағы Көркемсурет училищесінде (ВХУТЕИН), кейін Миландағы (Италия) Брера өнер академиясында оқыған. Мүсін жасаумен де айналысады. 1938 жылы күйеуі тұтқындалған соң, өзі де Отанын сатқанның әйелі ретінде репрессияға ұшырап, сегіз жылға сотталады. Алдымен Алжирде, кейін Қарлагта – Долинкада болды. Сол лагерьде 40-жылдардың бірінші жартысында өнер студиясын жүргізді. Ал 1946 жылы қаладан шығу құқығынсыз босатылып, біршама уақыт Долинкада тұрып, жұмыс істеді. Музыкалық комедия театрында И.Кальманның «Марица», «Сильва», К.Целлердің «Продавец птиц» (1948-1950) оперетталарын безендірді. А.Васильева оның портретін қарындашпен жасаған.
Артобатская портреті, А.Васильева
Лагерьде суреттен сабақ бергендердің енді бірі – Наталья Изнар. Ол да Отан сатқынының отбасы мүшесі ретінде қамауға алынған. Санкт-Петербургте туған. Театр суретшісі, акварелші. Жоғары арнайы білімі бар. Өзі адвокаттың қызы. Суретшілік шеберханаларға жетекшілік етіп, көркем редактор болып жұмыс істеген. Наталья да 1938 жылдың соңында Мәскеуде «Халық жауының әйелі» деген айыппен сегіз жылға сотталады. Бутырь түрмесінен Алжирға, кейін Қарлагқа келеді. Долинка кентінде Орталық клуб жанында суретші болды. «Где-то в Москве», «Урок жизни» спектакльдерін көркемдік жағынан безендірген осы Наталья Изнар. Оның Қарлагтан жазған хаттары сақталған.
«Осы жылдар ішінде өмір мені есейтті, жүрексіздіктен, долы мінезден құтылдым».
Наталья Изнар
Алла Васильева, Мария Мыслина үшеуі лагерьде жақсы араласты. Оларды көркем өнерге деген ортақ көзқарастарынан бөлек, Мәскеу мен Ленинградтың үздік шеберлерінен алған дәрістері байланыстырды.
Айта кетейік, лагерьдегі бұл бейнелеу үйірмелері өңірдегі алғашқы студия болуы әбден мүмкін.
Қарлаг суретшілерінің шығармашылығында еркіндік болмады. Екібастан. Алайда олар өлмеу үшін сурет салды. Қандай тақырып болса да қаламдарын суытқан жоқ. Өнерін талғажау етіп тірі шықты. Лагерьден босап шыққан соң да бақытты өмір сүріп кете алған жоқ. Жұмыс жоқ, ақша жоқ, жүйке тозған, денсаулық та сыр берген. Біршамасы туған жерлеріне қайтып, шығармашылығын жалғастырса, енді біразы Қазақстанда қалды.
Бүгінде қалада ол суретшілердің қолы тиген жерлерден басқа ізі жоқ. Олар тұрған үйлердің мекенжайы белгілі болса да тақтайша қойылмаған. Бұл мекен бір жылдары суретшілер даласына айналғанына қазір Қарағандының қара топырағы мен архивтегі құпия деректер ғана куә болып қалғандай.
Айта кетейік, Қарлаг суретшілері туралы бүгінгі материал газеттің алдағы нөмірлерінде де жалғасады. Эйферт, Премиров, Фризен, Борхман, Чижевский, Кропивницкий, Стерлигов... Лагерьге асқан талантымен түскен жандардың әр картинасын әңгімелейміз. Бәрі тарих, бәрі өнер.
НҰР-СҰЛТАН – ҚАРАҒАНДЫ – НҰР-СҰЛТАН