Жалпы, кейінгі уақытта Президент тапсырмасына байланысты сайлау жүйесіне көптеген жаңашылдық енгізілді. Әлбетте, кез келген саяси жаңғырудың басты мақсаты азаматтардың мемлекетті басқару ісіндегі рөлін арттыру екені түсінікті. Бұл бағытта атқарылған жұмыс аз емес. Мәселен, бейбіт шерулерді ұйымдастыру тәртібін өзгертіп, бұрынғы рұқсат алу қағидатын хабардар ету қағидатына ауыстыру, саяси партияларды тіркеу үшін оның мүшелерінің саны жөніндегі талапты 40 мыңнан 20 мың адамға азайту, сайлау кезіндегі партиялық тізімде әйелдер мен жастар үшін 30 пайыздық квота қарастыру, парламенттік оппозиция институтын енгізу секілді бастамалардың өзі бір төбе.
2021 жылғы 25 мамырда Президент Қасым-Жомарт Тоқаев «Қазақстан Республикасындағы сайлау туралы» Конституциялық заңға өзгерістер мен толықтырулар енгізу туралы» заңға қол қойды. Соған сәйкес ауыл әкімдерін елді мекен тұрғындары тікелей дауыс беру арқылы сайлау құқығын иеленді. Сондай-ақ бұл лауазымға тұрғындардың өзін өзі ұсынуына мүмкіндік жасалды. Бюллетеньдерде «бәріне қарсымын» деген тармақ қосылды.
Ал биылғы наурызда халыққа арнаған Жолдауында Президент аралас сайлау жүйесін енгізуді ұсынғаны белгілі. Мұндай пропорционалды-мажоритарлы үлгіде сайлаушылардың мүддесі ұлттық және өңірлік деңгейде толық көрініс табатыны анық. Соған сай Мәжілістің депутаттық корпусының 70 пайызы пропорционалдық, 30 пайызы мажоритарлық тәсілмен жасақталмақ.
«Партияда жоқ азаматтар Мәжіліске ғана емес, жергілікті өкілді органдарға да сайлана алмайды. Мұны ашық мойындауымыз керек. Соның салдарынан халықтың сайлау науқанына қызығушылығы күрт төмендеді. Сайлауды керек қылмайтын адамдардың қатары көбейді. Олар өздерінің дауысы маңызды екеніне, ел өмірін жақсартуға ықпал ете алатынына сенбейтін болды. Ашығын айтсақ, қазір жұрт депутаттарды аса тани бермейді. Осындай жағымсыз жайттарды ескере отырып, мен аралас сайлау жүйесіне көшуді ұсынамын. Сол кезде барлық азаматтардың құқығы толық ескеріледі», деді Мемлекет басшысы өз Жолдауында.
Бұдан бөлек, аралас сайлау үлгісі облыстар мен республикалық маңызы бар қалалардағы мәслихаттар сайлауына да енгізіледі. Бұл – елдегі саяси жүйені одан әрі жетілдіріп, демократияландыруға бағытталған соны қадам деуге болады. Яғни бұған дейін жүзеге асқан партиялардың Мәжіліс пен мәслихатқа өту шегін төмендету үшін осыған дейін қабылданған шешімнің заңды жалғасы десек, қателеспейміз. Ендігі жерде мажоритарлық жүйе бойынша әрбір өңір Мәжіліске кемінде бір депутат сайлай алады.
Сондай-ақ аудандық және қалалық мәслихаттарға сайлау толығымен мажоритарлық жүйеге көшірілді. Мұндай қадам жергілікті ортада бәсекеге қабілетті саяси орта қалыптастыруға жол ашатыны түсінікті. Халықтың арасынан оза шауып, тұрғындардың мұң-мұқтажын толғап жүрген жаңа тұлғалардың саясат сахнасына шығуына мүмкіндік береді. Осындай өзгерістердің тағы бір ерекшелігі – сайлауалды уәдесін орындамаған депутаттарды кері қайтаруға болады. Түсінікті тілмен айтсақ, «аты судан өткенше» уәдені үйіп-төгіп, жұмсақ креслоға жайғасқан соң халықтың тілегін ұмытатындар азаяды. Жауапкершілік пен сенімге негізделген мұндай жаңа саяси мәдениет – депутаттарға ықпал етудің демократиялық жолы.
«Қазақстандық қоғамдық даму институты» КеАҚ басқарма төрағасы, саясаттанушы, Ұлттық құрылтай мүшесі Қазыбек Майгелдинов қазіргі бастамалар «әуелі саясат, содан кейін экономика» қағидасы негізінде жүргізіліп жатқанын алға тартады.
«Ұлттық қоғамдық сенім кеңесі аясында төрт саяси реформалар пакеті қабылданды. Сайлау жүйесіне, саяси партияларға қатысты бірнеше заңнамаға өзгертулер енгізілді. Биыл Конституцияның 33-бап, 56-тармағы жаңарды. Халық референдумды қолдады. Жергілікті өзін өзі басқаруды дамытудың 2025 жылға дейінгі тұжырымдамасы қабылданды. Осының аясында елімізде ауыл әкімдерін тікелей сайлау жүзеге асырылып жатыр. Қазірдің өзінде 800-ден астам ауылдың басшылары халықтың тікелей сайлауымен лауазым иеленді.
Конституциядағы маңызды өзгерістің тағы бірі мәслихаттың құзіретіне байланысты. Егер сайланған әкімді халық жарамсыз деп санаса, онда оған мәслихат арқылы сенімсіздік білдіреді. Мәслихаттың құрамы да бұрынғыдай партия тізімімен емес, ауыл, аудан, қала деңгейінде толықтай мажоритарлық сайлау жүйесі арқылы жүзеге асады. Яғни бір мандатты округ арқылы кез келген азамат өзінің конституциялық құқығын қорғай отырып, депутат атануға мүмкіндік алды. Бұл – жергілікті белсенділерге, туған жерінің дамуына үлесімді қосамын деген азаматтарға жол ашады. Бұл – тікелей сайлаудың артықшылықтары. Әкім мен халық арасындағы байланыстың нығаюына, жауапкершіліктің артуына және жұмыстың тиімділігіне тікелей әсер етеді», дейді Қ.Майгелдинов.
Ауыл әкімдерін сайлау басталған былтырғы шілде айынан бері 1 093 елді мекеннің басшысы сайланды. Оның 215-і өзін өзі ұсынса, 116-сы – қайта сайланған бұрынғы әкімдер. Бір жылдың ішінде елдегі ауыл әкімдері корпусы 55,6 пайызға жаңарған.
«Бұл 608 ауылға жаңа басшы келді деген сөз. Оның басым бөлігі бұрын мемлекеттік қызметте істеп көрмеген. Яғни дәрігерлер, мұғалімдер, бизнесмендер, жергілікті кәсіпорын мен шаруа қожалық басшылары халық сеніміне ие болып, әкім ретінде сайланып отыр. Бәрінен де Маңғыстау облысында жаңа әкімдер көп сайланды – 77,8 пайыз (сайланған 18 әкімнің 14-і). Одан кейін Қарағанды облысында – 77,2 пайыз (79-дың 61-і) және Жамбыл облысында – 71 пайыз (72-нің 51-і) жаңа әкімдер көп сайланған», деп жазды Мемлекеттік кеңесші Ерлан Қарин телеграмдағы парақшасында.
Сондай-ақ Мемлекеттік кеңесші алдағы уақытта аудан әкімдерін де тікелей дауыс беру арқылы сайлау өтетінін жеткізді. Оған қоса, жаңа реформа бойынша биылдан бастап облыс әкімдері баламалы түрде, өңірлердегі барлық деңгейдегі мәслихат депутаттарының ашық не жасырын дауыс беруі арқылы келісім беруі негізінде тағайындала бастады. Осы орайда, аудан әкімдерін сайлауға қатысты сарапшылардың пікірін тыңдап көрген едік.
Заңгер Абзал Құспан мұндай механизм міндетті түрде эксперимент түрінде жекелеген өңірлерде өткізілуі керек деп есептейді. Оның айтуынша, аудан әкімдерін сайлауды жаппай қолға алуға әзірге ертерек. Өйткені аудан әкімі – белгілі бір дәрежеде саясатқа, саяси-экономикалық хал-ахуалға әсер ете алатын лауазым иесі.
«Жергілікті атқарушы орган дегенде бірінші кезекте аудан, қала әкімдері еске түседі. Ал облыс әкімдерінің қызметі аудан әкімдерінің жұмысын үйлестіруге бағытталған. Тікелей халықпен бетпе-бет келе бермейді. Ал аудан әкімдерінің жұмысы мүлдем бөлек. Сондықтан оларды сайлау мәселесіне өте үлкен сақтықпен қарағанымыз жөн. Мысалы, ауыл әкімдерін сайлаған кездегі жағдай қалай еді? Жалпы, саяси-экономикалық, әлеуметтік жағдай қандай еді? Қазір қандай жағдайда? Осыны да ескеруіміз керек. Украинада қақтығыс басталғанда ондағы жекелеген жергілікті атқарушы органдардың өкілдері сеператистік бағыт ұстанғанына куә болдық. Сол себепті бұл мәселе қосымша зерттеуді қажет етеді», дейді А.Құспан.
«Қазақстандық қоғамдық даму институты» КеАҚ басқарма төрағасы Қазыбек Майгелдинов: «Ауыл әкімдеріне қарағанда аудан әкімдерін сайлаудың орны бөлек. Өйткені ауылдардағы жол, су, электр жарығы секілді негізгі мәселелер бюджеті ауданда бекітіледі. Сондықтан ауданның маңызы зор», деп есептейді.
«Аудан әкімдерін тікелей сайлау – жалпы өзін өзі басқару жүйесінің маңызды бөлігінің бірі. Сондықтан аудан әкімін тікелей сайлаудың нәтижесі өте маңызды. Бұл бір жағынан сайланатын әкімнің жауапкершілігіне байланысты. Екінші жағынан халықпен қарым-қатынастағы «Халық үніне құлақ асатын мемлекет» қағидасының шын мәнінде жүзеге асуына толықтай өз үлесін қосады», дейді Ұлттық құрылтай мүшесі Қ.Майгелдинов.
Ауыл, аудан әкімдері сайланады деген әңгіме қозғалғалы қоғам арасында белгілі бір топтың мүддесін көздейтін, жершілдік пен рушылдыққа салынғандар лауазымды орынға жайғаспай ма деген қауіп туындаған. Дегенмен сарапшылар мұның шешімі бар деп есептейді. Мәселен, сайлау жүйесінің өзгеруі
аудан әкімі мен мәслихаттың терезесін тең ұстайды деген пікірде.
«Жергілікті мәслихат төрағасы бұрынғыдай әкімге бағынышты болмайды. Мәслихат құрамындағы депутаттар өзін өзі ұсыну арқылы 100 пайыздық мажоритарлық жүйемен сайланады. Осылайша тежегіш тепе-теңдік саясатының нәтижесінде әкім мен мәслихаттың қарым-қатынасы теңеседі. Өйткені бюджетті бекітетін де, кез келген шешімді қолдайтын да, сондай-ақ әкімге сенімсіздік таныта алатын да – мәслихаттар», дейді Қазақстандық қоғамдық даму институтының басшысы Қ.Майгелдинов.
Сонымен қатар сарапшылар ауылдық деңгейде құрылатын кеңестерден де зор үміт күтіп отыр. Оған жергілікті белсенді азаматтар енбек. Кеңестің мәслихаттан артықшылығы сол, оны жүзеге асыру механизмі биліктің бір тармағы ретінде қабылданып, құзіреті кеңеюі мүмкін. Қ.Майгелдиновтің айтуынша, мәслихаттар мен кеңестер әкімнің тиімді жұмыс істеуіне тікелей әсер ететін тежеуіш пен тепе-теңдік саясатының жүзеге асуына мүмкіндік беретін құрал болмақ.
Заңгер Абзал Құспан аудан әкімдеріне қойылатын талапты заң жүзінде нақтылап бекіту қажет екенін алға тартады. Мысалы, ең басты талап – қазақ тілін жетік меңгеру болуға тиіс. Сондай-ақ сайлау барысының кез келген сатысында үміткердің тілді білмейтіні анықталса, онда ол дауыс беруге қатыстырылмауы керек деп санайды.
«Сайлауға қатыспас бұрын, сайлау кезінде де, сайланып кеткеннен кейін де, жұмыс істеп жатқанда да қазақ тілін меңгермегені анықталған жағдайда, дауыс беру нәтижесі жойылатындай талап қойған жөн. Үміткердің саяси көзқарасы, саяси ұстанымы жан-жақты тексеруді қажет етеді. Қазіргі таңда қолданыстағы сайлау туралы заңнамаға бірқатар өзгеріс енгізілгелі жатыр. Сондай-ақ жергілікті басқару органдары туралы заң да қосымша сараптауды қажет етеді.
Сондықтан аудан әкімдерін сайлауды қазіргі кезде сәл кейінге қалдыра тұрған жөн деп есептеймін. Дәл қазір әлеуметтік, саяси мәселе алаңдатады. Сепаратистік пиғылдағылардың, Қазақстанның бірлігіне қызмет етпейтіндердің аудан әкімі болып сайланып кетпеуі қатаң бақылануы қажет», дейді А.Құспан.
Екі сарапшы да Президенттің саяси реформаларына жоғары баға беріп отыр. Саясаттанушы Қ.Майгелдиновтің пайымдауынша, Мемлекет басшысының сайлауға қатысты реформалары демократиялық дамудың ілгерілей түсуіне тікелей әсер етеді. Ол Мәжіліс пен облыстық мәслихатқа пропорциялық-мажоритарлық жүйе арқылы, қала,
аудан деңгейінде толықтай мажоритарлық жүйені қолдану қоғамдағы бүкіл тараптың, түрлі әлеуметтік топтардың мүддесін қорғайтын оң өзгеріс болатынына сенімді.
Сарапшы Абзал Құспан да осындай пікірде. Оның айтуынша, Президенттің демократиялық қоғам құруға талпынысы анық байқалады. Осы орайда заңгер демократияның бірден-бір көрінісі сайлау екеніне назар аударып отыр. Сондықтан осы бағыттағы жұмыстарды қолдау қажет. Әйтсе де, заң жобаларын талқылау кезінде кей мәселені ескеру керек деп есептейді.
Қорыта айтқанда, кейінгі бірнеше жылда еліміздегі саяси ахуал айтарлықтай өзгергені түсінікті. Бұл сөзімізге осы бағытта атқарылып жатқан жұмыстар дәлел. Дегенмен демократияның даңғыл жолына түсіп, «тоғызыншы территорияны» бақыт мекеніне айналдыру үшін әлі де атқарылатын шаруа шаш етектен.