Сарапшылардың пайымдауынша, Балтық елдерінің бұл қадамы Бейжің билігінің Ресей президенті Владимир Путинмен достық қарым-қатынас туралы мәлімдеуіне, сондай-ақ Кремльдің басқыншы әрекетіне байланысты. Бұдан бөлек, Украинада «әскери операция» жүргіземіз деген сылтаумен ашқан қақтығыс келешекте бұрын «Кеңес Одағында болған елдерге қауіп төндіруі мүмкін» деп есептейді.
Жалпы, бастапқыда бұл формат 2012 жылы «16+1» ретінде құрылған-ды. Оған Орталық және Шығыс Еуропаның 16 мемлекеті қатысатын. Кейінірек, 2019 жылы осы платформаға Грекияның қосылуымен «17+1» болып өзгерді. Бұл бастамаға Еуропалық одаққа мүше Болгария, Хорватия, Чехия, Мажарстан, Польша, Румыния, Словакия мен Словения қосылған.
Аталған формат құрыла сала қарт құрлық саясаткерлерінің сынына ұшырады. Қарт құрлықтың атқамінерлері осындай тәсіл арқылы Бейжің билігі «бөліп ал да, билей бер» саясатын қолданбақ деп қауіптенді.
Былтыр Литва бұл жобадан бас тартты. Ел үкіметі Бейжіңнен келетін қаражаттан гөрі адам құқығына басымдық беріп, Тайваньмен байланыс орнатуды жөн көргенін ашып та айтты, әрекетімен де көрсетті. Аталған мемлекеттің саясаткерлері Тайбейге арнайы ат басын да бұрған еді. Көлік және коммуникация министрінің орынбасары Агне Вайчюкевичиут бастаған делегация арнайы мейман болып қайтқан-ды. Қытай Сыртқы істер министрлігінің баспасөз хатшысы Ван Вэнбиннің айтуынша, бұл Литваның бір Қытай саясаты туралы уәдесіне опасыздық іспетті. Ақыры, мұндай әрекетке шамданған Қытай тарапы көп ұзамай-ақ Литвадан келетін тауарларға кедендік тосқауыл қойды.
Енді, Латвия мен Эстония бұл форматтан шыққаннан кейін бастама «14+1» ретінде өзгермек. «Эстония бұдан былай Орталық және Шығыс Еуропа елдері мен Қытай арасындағы ынтымақтастық платформасына қатыспайды деп шешім қабылдады. Эстония Қытаймен сындарлы және прагматикалық қарым-қатынастар жолында жұмыс істеуді жалғастырады. Соның ішінде Еуропалық одақ пен Қытай қарым-қатынастарын ережелерге негізделген халықаралық тәртіп пен адам құқығы секілді құндылықтарға сәйкес келетіндей дамытуға екпін салады», деп мәлімдеді Эстония тарапы.
Сондай-ақ ресми Таллин таратқан мәлімдемеде өз елінің делегациясы ақпандағы саммиттен кейін осы форматтағы бірде-бір кездесуге қатыспағаны айтылған.
Латвияның сыртқы істер министрлігі де дәл осы тақылеттес мәлімдеме жасады. «Латвияның сыртқы және сауда саясатының ағымдағы басымдықтарын ескере отырып, Латвия Орталық және Шығыс Еуропа елдері мен Қытайдың ынтымақтастық шеңберіндегі қатысуын тоқтату туралы шешім қабылдады.
Латвия Қытаймен екіжақты, сондай-ақ өзара тиімділікке, халықаралық құқықты, адам құқықтарын және халықаралық ережелерге негізделген тәртіпті құрметтеуге негізделген ЕО-Қытай ынтымақтастығы арқылы сындарлы және прагматикалық қарым-қатынастарға ұмтылуды жалғастырады», делінген сыртқы істер министрлігі таратқан мәлімдемеде.
Бұған қатысты Бейжің билігі әлі ресми түрде пікір білдірген жоқ. Дегенмен кейінгі кезде Қытайдың Шығыс және Орталық Еуропаға қатысты жобасы жиі сынға ұшырап жүр. Жоғарыда айтып өткеніміздей, сарапшылар да, саясаткерлер де Коммунистік партия қарт құрлықты «бөліп ал да, билей бер» саясатын жүргізеді деп қауіптенеді. Мұның бірнеше себебі бар. Біріншіден, Бейжің Еуропалық одақтың қатал ережелеріне бағынбай-ақ, бірқатар мемлекетпен сауда-экономикалық байланысын нығайтады.
Екіншіден, «17+1» процесіне қосылған елдер Қытай үшін Батысқа ашылған қақпа іспетті. Бастапқыда аталған платформа достық, ортақ пайда және Қытай мен Еуропалық одақтың тиімді стратегиялық әріптестігін көздейтіні айтылған. Дегенмен Орталық және Шығыс Еуропа елдері келісімнің түпкі мәнін дұрыс ұғынбаған тәрізді. Өйткені «17+1» процесіне мүше мемлекеттер Қытаймен ЕО ережелеріне сай әрекет етпейді. Есесіне, әр ел Бейжің билігімен жеке-дара екіжақты қарым-қатынас орнатуға тиіс. Нәтижесінде, келіссөздер кезінде қарт құрлықтағы мемлекеттердің мүддесі ғана емес, Бейжің билігінің дегені де жүреді. Бұл өз кезегінде Қытай үшін өте қолайлы.
Үшіншіден, Қытайдың Шығыс Еуропадағы саяси беделі арта түспек. «17+1» процесі арқылы Қытай халықаралық аренадағы жақтаушылар санын арттыра түсті. Мысалы, 2017 жылы Қытайдағы заңгерлердің азапқа тартылуы туралы Еуропалық одақ елдерінің ортақ келісімін Венгрия тарапы қабылдамай тастады. Сондай-ақ Грекия БҰҰ Адамзат құқығы кеңесінің Қытайды айыптауын ЕО мәлімдемесіне енгізуге қарсы болды. Оңтүстік Қытай теңізі мәселесінде де Мажарстан мен Грекия Қытайдың сойылын соқты. Нәтижесінде, дауға қатысты қабылданған қарарда Қытайдың аты аталған жоқ.
Қазіргі таңда жобада Еуропалық одақтың тоғыз мемлекеті: Болгария, Хорватия, Чехия, Грекия, Мажарстан, Польша, Румыния, Словакия мен Словения қалып отыр. Сондай-ақ ұйымға мүше емес Албания, Босния, Черногория, Солтүстік Македония және Сербия да форматқа қосылған.
Қытай тарапы да бастаманың дұрыс жұмыс істемей тұрғанын аңғарса керек, жыл басында Орталық және Шығыс Еуропадағы арнайы елшісі Хуо Юйчжэнь өңірді аралап, бәрі қалпында екеніне қарт құрлықтағы әріптестерін сендіруге тырысқан. Оның үстіне, биылғы жиын туралы ештеңе айтқан жоқ. Әдетте Қытай басшысы Си Цзиньпиннің немесе премьер-министр Ли Кэцянның төрағалығымен бастамаға мүше мемлекеттердің саммиті өтетін.
Бүгінге дейін Қытайдың Шығыс және Орталық Еуропаға салған инвестициясының көлемі 8,6 млрд доллардан асып кеткен. Әлі де инвестиция тартыла береді. Бірақ Қытай Орталық және Шығыс Еуропа елдеріне инвестиция құятыны жөнінде үйіп-төгіп уәде берсе де, оны орындауға асықпайтын сыңайлы. Деректерге сүйенсек, өңірдегі Қытай инвестициясының көлемі айтарлықтай көп емес.
Бұған қоса, салынған инвестициялар дер кезінде орындалып, түпкі мақсатына жете бермейді. Мысалы, Черногорияда Қытай қаражатына 200 шақырымға жуық жол салынуға тиіс еді. Соған байланысты Қытайдың «Эксим Банкімен» млрд долларлық келісім жасалды. Жобаны China Road and Bridge Corporation жүзеге асыруға тиіс-тұғын. Бірақ құрылыс барысында ормандар аяусыз оталып, жол тұйыққа барып тіреліпті. Сөйтіп ақша да дұрыс игерілмей, жол да салынбады. Ақырында Черногория Қытайға борыштар болып қалды. Айта берсе, мұндай мысалдар жетерлік.
Қорыта айтсақ, Бейжің билігінің Орталық және Шығыс Еуропадағы бастамасы біртіндеп аяқталатын секілді. Кейінгі геосаяси оқиғалар қарт құрлық елдерінің көзқарасын өзгерткені анық. Ендеше, алдағы уақытта форматтан бас тартатын мемлекеттер саны көбеюі әбден мүмкін.