Тарих • 01 Қыркүйек, 2022

Бай-өлке музейі: Қобда беті қазақтарының қазыналы ордасы

3263 рет
көрсетілді
7 мин
оқу үшін

Жуықта Бай-Өлке аймағына барған сапарымызда өңір тарихынан сыр шертетін мәдени мекеме орталық музейге ат басын бұрдық. Бұл мәдени ошақ – аталған өлкеге келіп қоныстанғанына 165 жыл толып отырған осындағы қазақтардың этнографиясы, тұрмыстық мәдениеті һәм тарихынан сыр шертетін бірден-бір қазыналы орда екен.

Бай-өлке музейі: Қобда беті қазақтарының қазыналы ордасы

Бай-Өлке музейі

– Өлкенің тарихы мен руханиятынан ақпар беретін бұл музей алғаш рет 1948 жылы «Өлке­тану кабинеті» деген атпен құрылған, – дейді мекеме бас­шысы Айшагүл Азаматқызы. Ол тұста тізімге алынған музей жәдігерлері арасында: көне киім үлгілері – 8, тарихи ескерткіш мұ­ра – 3, қол өнер бұйымдары – 4, ді­ни кітаптар – 302, әртүрлі фото­құжаттар саны 239 дана болғаны жайлы дерек бар екен. Арада он төрт жыл өткенде (1962 жылы) Министрлер кеңесінің 461-ші қаулысымен аймақтық музейді «Жергілікті өлкетану мекемесі» деген рәуішпен мәртебесін көтер­ген екен.

Музей 1988 жылы қазіргі үш қабат заманауи ғимаратқа көші­ріліп, Табиғат бөлімі, Тарих бөлімі, Этнография бөлі­мі, Қу­ғын-сүргін кабинеті, Қа­зіргі заман бөлімі қатарлы құры­лым­дар­ға жіктелген көрінеді. Дәл қазір музей қорындағы жәді­герлер саны 5 400 артефактіні құ­раса, бұлардың 60 пайызы экспозиция төрінде тұр.

Музейдің Табиғат бөлімінде – әйгілі Бес Боғда шыңдарының көркем диорамасы мен дала­дан табылған метеориттер және жыл құстары – үйрек-қаз, шәу­лі құстар – сұңқар, қаршыға, тұ­рымтай, жағалтай, т.б, дала жа­нуарлары – бұғы, қасқыр, ілбіс, қоңыр аю, тауешкі, ұлар қа­тар­лылар аталған өлкеге аяқ бас­қан еуропалық туристердің көз­айымына айналғалы қашан.

Сол сияқты өлке тарихының өтке­нінен дерек беретін музейдің Тарих бө­лімінде де көз тартар дүние көп. Атап айт­қанда, Қобда бетіне қазақтардың қо­ныстануы және 1912 жылы манжы-қы­тай билігін құлатып қазіргідей тә­уелсіз ел болудың алғашқы шар­ты ретінде би­лік құрған Боғ­да ханға қазақ­тардың Моң­ғол елінің құрамына кіріп, тең құ­қылы бұқара болу жайлы жол­даған ха­тын, сонымен қатар Қа­зан төң­керісі салдарынан ақ қашып, қызыл қуған ала­ғай-бұлағай замандағы атақты Тұлба көл шайқасы қатарлы тарихи оқи­ғалар же­лісін аңғаруға болады. Түсінген адамға бұның бәрі – тағылымы мол тарих.

Ал өлкеге табаны тиген туристер мен орталық аймақтардан ат басын бұрған халқа-моңғолдар үшін музейдің Этнография за­лы шынайлығымен әрі мұнда қойылған жәдігерлердің құн­ды­лығымен ерекше. Атап айтқанда, Бай-Өлке аймағын ежелден мекендеп келе жатқан ежелгі этностар: тыба, дөрбіт, ұрынқай, көкмоншақ сияқты көшпенді тайпалардың киім-кешегі, қол­данбалы сәндік бұйымдары, сондай-ақ қолөнер туындылары стильдік өзгешелігімен еріксіз тамсандырады.

Жалпы алғанда, мұндағы этно­бұйым­дардың дені – қазақ ұлтына тән. Осылардың ішінде айрықшалап айтар болсақ, қо­зының терісін илеп, оны қара­ғайдың нілімен суарып, әбден иі қанған соң астарсыз және тыс­талмаған  жалаң ішік жасап, қаусырмасын қызыл түсті жал­пақ матамен жиектеп, жеңіне және екі өңірін аса шеберлікпен қы­зылды-жасылды оюлы кестемен бә­діздеп, жағасын түлкінің пұшпағымен көмкерген ішік-шапан расында адам таңданарлық.

,

Теріден жасалған кестелі шапан-ішік

 

Біздің назарымызға шалынып, кө­ңілімізді аударған тағы бір дүние – дала­ның сарышұнағы – ке­міргіштер отрядына жататын тараққұйрықтың терісінен тігіліп, сыртқы тысын қара пүліш матамен қаптап тіккен әйел ішік. Музей қызметкерлерінің айтуына қарағанда, бұл киім бір ғасыр бұрын ұзатылған қызға арнап жа­салған дейді. Ішікті жасауға жүзден астам тараққұйрықтың те­рісі жұмсалған. Бір кереметі  ішік жақсы сақталған. Тіпті дақ түспеген десе де болады.

ү

Тараққұйрық терісінен тігілген ішік

 

Сол сияқты назарымызды аударған келесі бұйым – күміс белдіктер. Жасалу шеберлігіне мін таға алмаймыз. Тіпті дара тұрған оқшантайының өзі ою-өрнекті ақ күміспен қапталса, илен­ген екі елі шылбыр теріге сапалы қара былғары қаптап, бел­дікті айналдыра өрнекті күміс құй­малармен тізбелей сәндеп жасалған бұл жәдігер өлкенің төлқұжаты істетпес. Жергілікті жұрт сырттан келген қадірлі қо­нақтарына күміс белдік сыйлайтын үрдіс әлі үзілмепті.

е

Күміс кісе – белдіктер

 

Музей қызметкерлері музей төрінде тұрған құнды бұйымның бірі деп, бізге көне ағаш төсекті таныстырды. Қайқы бас ағаш төсек сом қарағайдан шауы­п жа­салған екен. Қас бетіне ой­мыш­­тап ою салыпты. Сырттай қа­ра­ғанда бі­теу бұйым сияқты кө­рінгенімен, шын мәнінде құрас­тырмалы екен. Яғни қажет ке­зінде төсекті бөлшектеп, түйеге тең жасауға ыңғайлы, тәпсірлеп түсін­дірер болсақ төсек көшіп, қонуға қо­лайлы етіп жасалған.

Бұл орайда аталған музейдің фото­­құжаттар бөлімінен жер­гі­лікті қазақ­­тарды саяси һәм рухани тұрғыдан ағар­ту үшін арнайы 1930 жылдары барған қазақстандық қайраткерлер жай­лы мәліметтерді кездестірдік. Бұ­лардың басында коминтерн өкілі Абай Қасым пен КИМ (Коммунистический интернацио­нал молодёжи) өкілі Шәріп Шә­ріпов тұр. Негізінен алғанда, бұл –  жеке та­қырыпқа жүк боларлық оқиға. Егер бір ауыз сөзбен түйіндеп айтар болсақ, ревсомол өкілі Шәріп Өтепов 1981 жылы Алматы қаласында жарық көрген «Жа­лындаған жастығым – комсомолым» атты кітабында: «Қазақ ауыл­дарына кө­мектесу жөніндегі барлық шараны жұбайым Дилнұз Өтепова мен досым Абай Қасымов үшеуміз бірлесіп жүр­гіздік. Абай Қасымов Моң­ғолияға 1930 жылы бізден сәл кейі­нірек келді. Бұл кісі Моң­ғол үкіметінің сұрауы бойынша коминтерннің жолдамасымен келген болатын. Түп тегі Шың­­жан провинциясынан шық­қан ол жиырмасыншы жылдары СССР азаматтығын алып, Шы­ғыс еңбекшілеріне арналған Ком­мунистік университетті бітір­ген. Жасы бізден ересек, сол кез­дің өзінде қырықтар шама­сын­да болатын. Әйелі Ташинке Мір­қа­сымқызы комсомол мүшесі, қызыл отаудың активисі еді» деп жазыпты.

Сөзімізді түйіндеп айтар болсақ, музей ол – тарих қой­масы. Ал тарих деге­німіз – халық­тың өткенін еске түсіретін, бола­шаққа бағыт сілтейтін, со­нымен қатар бұқараны рухани байы­тып, санасын жаңғыртатын – ілім. Осы тұрғыдан қарағанда, Бай-Өлке музейі Қоб­да беті қазақтарының рухани қамбасы іспеттес.

в

Қайқы басты ағаш төсек