Жуырда еліміздегі мемлекет-жекеменшік серіктестігі (МЖС) секторын дамыту мәселесі жаңа белеске көтеріледі деп күтілуде. Бүгінгі таңда Қазақстанда аталған бағытты дамыту бойынша көптеген институттар бар. Соның ішінде МЖС келісімшарты тұжырымдамасы да жұмыс жасайды. Алайда, халықаралық сарапшылардың айтуынша, бұл механизмдер мемлекеттің дамуына және жаңа сызбасына сай жұмыс жасауы тиіс. Қазақстанның басты серіктестерінің бірі –
Азия даму банкі (АДБ). Астана қаласында өткен банк басшыларының 47-ші алқалы жиынында мемлекет және жекеменшік әріптестігін дамыту жайы жан-жақты талқыланған болатын. Осы орайда, бұл салада Қазақстанның тәжірибесі үлгі боларлық деп атап көрсетілді. Дей тұрғанмен, шетелдік әріптестеріміздің қол жеткізген жетістіктерін алға тарта отырып, ол жақта бұл нарықтың айтарлықтай табысқа жеткенін көруге болады.
Мәселен, МЖС-ны мықтап дамытқан мемлекеттің бірі – Үндістан елі. Аталмыш елдің экономика және қаржы министрлігі департаментінің хатшысы Арвинда Майараманың сөзіне қарағанда, мемлекет-жекеменшік серік- тестігін дамыту табысқа жол ашқан. Осының арқасында елдегі әрбір жоба сүзгіден өтіп, жан-жақты талқыға түскен. Бұл жобаларды ұзақ мерзімді қаржыландыру, жобалардың қабілетін арттыру, олардың мықты базасын құру, банктерді қаржыландыруы және тағы да басқа қолдаулардың арқасында іске асырылған.
Бірақ, мемлекет-жекеменшік серіктестігін дамыту жобалары барысында тәуекелдер болатынын жасыруға болмайды. Алайда, Үндістан бұл мәселені былай шешкен екен. «Үкімет өзін толыққанды қорғай білуі шарт. Сондықтан, тәуекелділікті төмендетуге ықпал етуі тиіс немесе оның басым бөлігін жекеменшік сектордың мойынына артуы қажет. Екіжақты келісімшарт жасалғанда тәуекелділіктің қандай түрлері болатыны тұжырымдамада анық көрсетіледі. Онда коммерциялық тәуекелдік, басым қауіптілік жекеменшік сектордың мойнынан артылса, белгілі бір бөлігі ғана мемлекеттік секторға жүктеледі. Сол себепті, бұл модельдің сәтті жүзеге асқанын айта аламыз».
Қазіргі таңда Қазақстандағы мемлекет-жекеменшік секторларын дамыту институының алдында тәуекелдікті оңтайлы шешу мәселесі тұр. Сонымен қатар, мұндай мүмкіндігі бар жобаны енгізу барысында оның әлеуметтік бөлігі де назарға алынады. Мәселен, МЖС механизмін енгізу кезінде тұрғын үй-коммуналдық шаруашылық саласының қол жеткізген жетістігін айтуға болады (мұны әлемдік тәжірибе көрсетіп отыр). Ең бірінші тұтынушыларды баға тұрақсыздығынан сақтау үшін баға саясатын реттеп алған абзал. Соның арқасында қоғамның әлжуаз топтарына айтарлықтай көмек болмақ. Дәл осы мәселені шешу үшін АДБ-ның қолдауымен шетелдік сарапшылар көмек қолын созатын болады. Қазақстан Үкіметі АДБ-мен бірлесе отырып, қаланың инфрақұрылымын қаржыландырудың баламалы көздерін табатын болады. Осы жобаның аясында жекеменшік секторлардың жұмысына оңтайлы жағдай жасай отырып, еліміздің орта деңгейдегі қалаларының инфрақұрылымдарын жөндеуге жол ашылады деп күтілуде. Үкімет аталмыш жобаларды іске асыру үшін қаржыландырудың баламалы көздерін тауып, тәукелділікті төмендете отырып, қалалық инфрақұрылымдарды дамытуды жоспарлайды.
Дамытудың жаңа баламалы механизмдері бірнеше кәсіпорында жүргізілетін болады. Алғашқы қомақты жоба ретінде мынадай коммуналдық мекемелер таңдап алынды: «Қарағанды Су», «Қарағанды ЖылуТранзит», «Жетісу су арнасы» және «Талдықорған ЖылуСервис». Сарапшылар тобы сәуір айынан бастап, аталған кәсіпорындарда техникалық-экономикалық негіздеу жұмыстарын жүргізе отырып, таңдап алынған мекемелердің ұтымды және әлсіз тұстарын електеп өткізіп, олардың биік белеске шыға алатынын анықтайды. Қаржылық мәселесін жаңа қозғалысқа келтіру, басқарушылық, ұйымдастырушылық іс-шаралар іске асыру және тәуекел мәселесін жоя отырып, сапалы қызмет көрсетуді көздейді.
Аталған жоба аясында шетелдік сарапшылардың мұрындық болуымен, таңдап алынған 4 кәсіпорынға жеке инвестиция тартып, жобаның жұмысын алға ілгерілетуге жағдай жасауына, сонымен қатар, жобаға инвестор болған азаматтардың салымдарын үстемемен кері қайтаруға кепілдік беріп отыр.
АДБ-ның басты саясаты кедейшілікпен күресу және қоғамдағы кедейшілікті жою болып табылады. Соған байланысты қарапайым адамдарды коммуналдық төлемдердегі баға саясаты қатты алаңдататыны даусыз. Дәл осы мәселені сарапшылар назарға алатын болады. Осы бастаманың нәтижесінде Қазақстанда нағыз мықты нарыққа инвесторлар тартып, қалалық инфрақұрылымдарды заман талабына сай жаңғырту жұмысы белең алмақ.
Жылқыбай ЖАҒЫПАРҰЛЫ,
«Егемен Қазақстан».